آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی، خورشید شهر توس

ابوالقالسم فردوسی خالق شاهنامه، شاهکار حماسه ایرانی، کتابی که هویت فرهنگ ایرانی را مشخص می­کند. آرامگاه او همواره در میان علاقه مندان به شعر زبانزد بوده و در شمال غربی شهر توس قرار دارد. آرامگاه کنونی وی در زمان رضاشاه بر اساس سبک معماری دوران هخامنشی ساخته و سنگ مرمر سفید زیبا، مکانی منحصربفرد به عنوان مقبره فردوسی را نشان می­‌دهد. با بازدید از آنجا، مطمئناً متوجه برخی از اشعار باشکوه او می­‌شوید که بر روی دیوارها حک شده، همچنین آرامگاه فردوسی با تمام این ویژگی‌­ها شبیه آرامگاه کوروش کبیر است. یک حوض زیبا که نور خورشید را در جلوی مقبره منعکس می­‌کند، مکان را چشم نوازتر می‌­کند. تندیس فردوسی نیز در آنجا نصب است تا تلاش وی در جان بخشیدن به زبان فارسی گرامی داشته شود.

تاریخچه معماری آرامگاه فردوسی

معماری آرامگاه فردوسی و طرح آن را یک فرد آلمانی که باستان شناس بوده بر عهده گرفته است. اما طرح او ابتدا مورد قبول قرار نگرفت. معماری آرامگاه به شخصی به نام آندره گدار محول شد. طرح ایشان نیز رد شد، اما بعد تیمورتاش با ایجاد تغییراتی در طرح این فرد شروع به ساخت آن کرد بله این طرح در زمان اجرا مشکلاتی به همراه داشت و سقف آن ترک برداشت. هنگام بروز این اتفاق از فردی به نام طاهرزاده برای طراحی درخواست طرحی دادند. ایشان با در نظرگرفتن یک سقف پلکانی توانست نظر بقیه را جلب کند و در نهایت طراح آرامگاه فردوسی تعیین شد. سپس عملیات احداث آن شروع و در هنگام ساخت این بنا بخش­‌هایی از اشعار این شاعر بزرگ با خط شکیل نستعلیق بر روی آن حکاکی شد، تا نام و یاد این شاعر بزرگ همچنان باقی بماند و حفظ شود. ساخت این بنا در سال ۱۳۱۳ هنگامی که جشن هزاره فردوسی برگزار می­‌شد بازگشایی و مورد بازدید دوستداران وی قرار گرفت. این بنا بعد از احداث دچار فرسودگی در اثر نفوذ آب و رطوبت به داخل بنا شد و همین امر باعث نشست این بنا شد. بعد از این اتفاق هوشنگ سیحون مسئول بازسازی و نظارت بر معماری آرامگاه فردوسی شد و توانست این سازه را از تخریب نجات دهد.

معماری بنای آرامگاه فردوسی

خصوصیات منحصر به‌فرد مقبره فردوسی

بنای آرامگاه در مشهد، یادآور آرامگاه کوروش کبیر در پاسارگاد است که دارای ۳ قسمت می‌باشد؛ در درونی‌­ترین قسمت این آرامگاه یک سنگ مرمر در ابعاد یک و یک و نیم متر قرار دارد. این سنگ روی پایه‌­هایی از جنس مرمر قرار­ گرفته که بر روی آن، نوشته­‌ای در وصف حکیم ابوالقاسم فردوسی با خط زیبای نستعلیق حکاکی شده، دومین قسمت این بنا، تالاری قرار دارد که معماری و هندسه آن به شکل مربع و دیواره‌­های این تالار از سنگ­‌های مرمری که با کاشی مزین شده چشم را نوازش می­‌کند. در هر گوشه از این تالار چهار ستون قرار دارد که با گچبری­‌های زیبا تزیین شده و سومین قسمت این بنا، پلکانی هست که اشعار فردوسی بر روی آن کنده کاری شده است.

مقبره فردوسی

دیدنی‌­های به یاد ماندنی آرامگاه فردوسی

اگر شما به آرامگاه فردوسی بروید موزه و کتابخانه‌­ای می­‌بینید که در آن انواع اشیاء فرهنگی و تاریخی از جمله اقلام سنگی پیش از تاریخ و نسخ مختلف کتاب شاهان و تعدادی تابلو نقاشی صحنه­‌های برگرفته از این شاهکار نگهداری می‌شود. هنگام ورود به موزه، تندیس حکیم فردوسی را خواهید دید که توجه شما را جلب می‌­کند همچنین معماری منحصر بفرد آرامگاه، به خودی خود جذابیت این مقبره را دوچندان می‌کند.

موزه‌ی آرامگاه فردوسی

امکانات رفاهی مجموعه آرامگاه فردوسی

پس از سفر به شهر زیارتی سیاحتی مشهد شما می‌­توانید علاوه بر بازدید از مقبره، موزه و کتابخانه فردوسی از امکاناتی نیز بهره مند شوید. می‌توانید از کافه و رستورانی که داخل مجموعه قرار دارد استفاده کنید و لحظات خوشی را برای خود و خانواده‌­تان رقم بزنید. همچنین می‌­توانید برای خرید سوغاتی هم از فروشگاه­‌هایی که در این مجموعه قرار دارد استفاده کنید.

اگر مسافر هستید و وسیله نقلیه شخصی ندارید برای رفتن به آرامگاه فردوسی می­‌توانید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. ابتدا باید خود را به پایانه فردوسی در مشهد برسانید و سوار اتوبوس‌­های خط ۲۰۲ شوید. این اتوبوس‌­ها در عرض ۴۵ دقیقه شما و خانواده‌­تان را به آرامگاه می­‌رسانند.

در نزدیکی کوهسنگی نیز هتل­‌هایی برای اقامت و خدمات­‌دهی به شما مسافران گرامی قرار دارد که می‌­توانید در آن­‌ها اقامت کنید.

توس شهری با آرامگاه شاعرین حماسه و سپید

ابوالقاسم فردوسی طوسی برجسته ترین شاعر حماسه سرای ایران که در سطح جهانی نیز مورد توجه قرار گرفته، هم‌چنین شاهکار ادبی فردوسی شاهنامه یا کتاب شاهان نام دارد و در واقع طولانی­‌ترین منظومه حماسی جهان است.

فردوسی سی سال از عمر خود را صرف نگارش این شاهکار کرد که اعتقاد راسخ بر این است که به خاطر همین اثر بود که زبان فارسی از زوال و فراموشی نجات یافت، از این رو فردوسی را ناجی زبان فارسی می‌شناسند. در شمال غربی محوطه آرامگاه، مدفن یکی دیگر از شاعران بزرگ معاصر ایران، شاعر شعر سپید، مهدی اخوان ثالث قرار دارد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها