آشنایی با آبشار لوه

آشنایی با آبشار لوه

بسیاری از ما ایرانی‌ها وقتی حرف سفر به شمال کشور مطرح می‌شود اولین جایی که به ذهنمان می‌رسد استان‌های گیلان و مازندران است . در صورتی که شاید اگر یک بار به استان گلستان سفر کرده باشید این مسئله را دریافته‌اید که این استان جاذبه‌های طبیعی و دیدنی بسیار زیادی دارد . یکی از این جاذبه‌ها آبشار لوه در نزدیکی شهر گالیکش است که سالانه طبیعت دوستان زیادی را به خود جذب می‌کند .  آبشار لوه که در دل جنگل‌های هیرکانی واقع شده با داشتن طبیعتی چشم نواز در اطراف و آب و هوایی مطلوب یکی از باصفاترین مقاصد در شمال ایران محسوب می‌شود . از همین رو ما در مطلب آشنایی با آبشار لوه قصد داریم تصویری کلی از این آبشار تماشایی را به شما همراهان مجله گردشگری بلیط اینجا ارائه دهیم .

آبشار لوه کجاست؟

همانطور که در مقدمه هم اشاره کردیم آبشار لوه از جاذبه‌های گردشگری استان گلستان و شهر گالیکش می‌باشد . این آبشار در امتداد یک شیب پلکانی از صخره‌ها به صورت طبیعی به پایین می‌ریزد و ۵ طبقه دارد . لوه در داخل دره‌ای به عمق ۳۵ متر که از انبوهی از درختان جنگلی پوشیده شده قرار دارد . بنابراین قدم زدن در دل جنگل‌های انبوه هیرکانی یکی از کارهای لذت بخشی است که می‌توانید در این منطقه انجام دهید . برای دسترسی به این آبشار لازم است از شهر گالیکش به سمت جاده گلستان_مشهد حرکت کرده و بعد از طی حدود ۲۰ کیلومتر به روستای لوه خواهید رسید .

 

معرفی آبشار لوه

همانطور که اشاره کردیم لوه یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین آبشارهای  شمال ایران محسوب می‌شود . دسترسی به این آبشار بسیار راحت است و در بازدید از آن می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید . فاصله ۱۴ کیلومتری آن با جنگل گلستان و مجاورت آن با یک روستای زیبا به همین نام از جمله آنهاست . همچنین قرارگیری آبشار لوه در جنگل‌های هیرکانی باعث شده مناظر اطراف آن بسیار زیبا و چشم نواز بوده و آب و هوایی تمیز و دل انگیز داشته باشد .

آبشار لوه به صورت طبقاتی شکل گرفته است . بلندترین طبقه آن ۱۵ متر است . در هر طبقه حوضچه‌هایی شکل گرفته که آب قبل از ریختن به طبقه بعدی از آن گذر می‌کند. لوه یک آبشار دائمی است و در تمام طول سال جریان دارد . اما میزان حجم آب آن در فصول مختلف متفاوت است و اوج شکوه آن در فصل‌های بهار و تابستان است . آبشار لوه از چشمه های بالادست سرچشمه می‌گیرد که آب این چشمه‌ها نیز از ذوب شدن برف‌های کوهستانی تامین می‌شود .  این جاذبه طبیعی در نهایت به رودخانه گرگان رود منتهی می‌شود .

 

پوشش گیاهی و جانوری

به خاطر قرارگیری آبشار لوه در جنگل‌های هیرکانی از نظر پوشش گیاهی این منطقه بسیار غنی و متنوع است . در این جنگل‌ها که اهمیت زیادی در اکوسیستم طبیعی ایران دارد درختان متفاوتی از جمله: افرا ، توسکا، بلوط ،کاج  و…روییده است  .همچنین درختچه‌ها ی گلابی وحشی، زرشک، زالزالک، آلوچه . گیاهان علفی مانند :گندم، گزنه ،پیچک ،شبدر و سرخس‌ها ی گزنه‌ای ،عنکبوتی و مردابی نیز در این منطقه به چشم می‌خورند .

از نظر تنوع جانوری نیز انواع جانوران از جمله :خرس قهوه‌ای، گرگ ،روباه ،شغال ،عقاب ،شاهین ،کبک ،قرقاول ،کبوتر، پلنگ، لاک‌پشت، قورباغه ،سمندر و بسیاری از انواع حیوانات دیگر در این منطقه زیست می‌کنند .

امکانات تفریحی آبشار لوه

در بازدید از آبشار لوه می‌توانید تفریحات زیادی را تجربه کنید . اولین و مهم‌ترین فعالیت هیجان انگیز و لذت بخش در این منطقه پیاده‌روی در دل جنگل ها می باشد . همچنین امکان ماهیگیری ،عکاسی و شنا در برخی از حوضچه‌های آبشار نیز وجود دارد .

البته اگر قصد دارید در این حوضچه ها شنا کنید این نکات را در نظر بگیرید که . شدت جریان آب زیاد است و سنگ ریزه ها و حیوانات وحشی در این منطقه وجود دارند . همچنین از شنا کردن در شب و هنگام بارندگی خودداری کنید .

در اطراف این آبشار رستوران‌ها و فروشگاه‌هایی هم در نظر گرفته شده که می‌توانید از آن‌ها  غذا و سوغاتی تهیه کنید .

 

بهترین زمان برای سفر به آبشار لوه

حال وقت آن رسیده که در آشنایی با آبشار لوه بهترین زمان بازدید از آن را به شما پیشنهاد دهیم . فصل بهار اوج شکوه و زیبایی طبیعت و جلوه‌گری جاذبه‌های طبیعی می‌باشد . آبشار لوه نیز از این قاعده مستثنا نیست . بنابراین اگر می‌خواهید در آب و هوایی مطلوب و معتدل از این آبشار دیدنی بازدید کنید از الان برنامه سفرتان را برای بهار بچینید .

فصل های تابستان و پاییز نیز برای سفر به این منطقه مطلوب می‌باشد . اما زمستان‌ها با کاهش دمای هوا انتخاب چندان مناسبی برای سفر به استان گلستان نیست .

اقامت در آبشار لوه

اگر به منطقه گالیکش سفر کنید به قدری جاذبه‌های دیدنی و طبیعی در این منطقه مقابلتان قرار می‌گیرد که قطعاً نمی‌توانید سفرتان را به یک روز ختم کنید . بنابراین باید به فکر جایی برای اقامت و شب ماندن باشید . اگر از آن دسته افرادی هستید که اهل کمپ زدن در دل طبیعت و چادر زدن هستید این امکان در اطراف آبشار لوه برایتان مهیاست .

همچنین اقامتگاه‌های بوم گردی زیادی در اطراف این جاذبه ی طبیعی وجود دارد که می‌توانید در آنها شب را به صبح برسانید . این اقامتگاه‌ها با معماری سنتی و امکانات مناسب که در روستای لوه جای گرفته‌اند تجربه‌ای لذت بخش و هیجان انگیز برایتان ثبت خواهند کرد . اگر هم می‌خواهید سفر لاکچری‌تری داشته باشید می‌توانید به یکی از شهرهای گرگان ،علی آباد، کردکوی ، مینودشت یا حتی خود گالیکش رفته و در هتل‌های موجود در این شهرها اقامت کنید .

جاهای دیدنی اطراف آبشار لوه

 

پیش تر هم گفتیم  که دیدنی‌های استان گلستان و این منطقه به آبشار لوه ختم نمی‌شود . بنابراین در بازدید از این منطقه حتماً سری هم به سایر جاذبه‌های موجود در آن که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد بزنید .

از جمله این جاهای دیدنی می‌توان به :

جنگل گلستان

آبشار کبودوال (از توابع شهرستان گالیکش که در روستای کبود وال قرار دارد .)

غار حمام خدایی (ابن غار در روستای آق‌سو  واقع شده .)

قلعه بی بی حلیمه (واقع در روستای کوهساران از توابع شهرستان گالیکش.)

دشت شقایق ( برای بازدید از این دشت اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت‌ به روستای چنارلی از توابع شهرستان گالیکش بروید .)

و …  اشاره کرد .

برای تهیه بلیط با بهترین شرایط  و سفر به شهر های مختلف ایران به سایت بلیط اینجا مراجعه کنید .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها