آشنایی با جاهای دیدنی یزد

شهر یزد دارای جاذبه‌های دیدنی و تاریخی فراوانی است و با قدم زدن در کوچه‌های یزد می‌توانید به زیبایی و عظمت این شهر پی ببرید. یزد اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی دنیا محسوب می‌شود، همچنین یزد به شهر بادگیرها، دار العلم، شهر دوچرخه‌ها و عروس کویر مشهور است، علاوه بر این جاهای دیدنی یزد این را اثبات می‌کند که در نیم قرن پیش در این شهر با خشت خام، ساخت و ساز را انجام می‌دادند.

معرفی شهر یزد :

شهر یزد بین دوشهر اصفهان و کرمان قرار دارد و در حاشیه این شهر زیباترین مناطق کویری دیده می‌شود، همچنین قدمت آن به دوران ساسانیان برمی‌گردد و طولانی‌ترین قنات جهان دارد و از نظر جمعیت در رتبه دوازدهم در ایران قرار دارد. اغلب جمعیت این شهر مسلمان هستند اما گروهی از زرتشتیان هم در ایران شهر زندگی می‌کنند.

به دلیل آب و هوای گرم و خشک در این منطقه بهترین زمان سفر در فصول بهار و پاییز است.

۲۰ تا از معروف‌ ترین مکان ‌های دیدنی یزد:

شهر یزد از کهن‌ترین شهرهای مرکزی ایران به شمار می‌رود و دارای مکان‌های تاریخی فراوانی است. در ادامه با جاهای دیدنی یزد آشنا می‌شوید.

۱- مسجد جامع یزد:

از مشهورترین بناهای تاریخی شهر یزد که در طول ۱۰۰ سال ساخته شده است، در ابتدا سنگ بنای مسجد جامع در دوره ساسانیان گذاشته شد اما کارشی کاری‌ها و گنبد آن در طول دوره‌های ایلخانی وتیموری به وجود آمده است، همچنین این مسجد در ابتدای میدان امام خمینی شهر یزد قرار دارد و دارای یک صحنه بزرگ، دو شبستان، دو گرم خانه و ۶ ورودی به داخل مسجد است .

 

 

۲-مجموعه امیر چخماق :

این مجموعه توسط حاکم شهر آن زمان به نام جلال الدین امیر چخماق در دوره تیموری به وجود آمده است همچنین در این مجموعه تکیه، بازار، آب انبار و مسجد را مشاهده می‌کنید برای دیدن این مکان تاریخی به خیابان امام میدان امیر چخماق بروید.

 

 

۳- کاروانسرای زین الدین :

این کاروانسرا توسط شاه عباس ساخته شد و قدمت آن به حدود   ۴۰۰ سال پیش می‌رسد، همچنین کاروانسرا از آجرهای خشتی و در دوطبقه ساخته شده است و در ۶۰کیلومتری یزد و کرمان قرار دارد .

۴- خانه لاری‌ها :

این خانه در  ۱۵۰ سال پیش در دوران قاجار توسط محمد ابراهیم لاری ساخته شده است همچنین در قدیم از این خانه به عنوان خانقاه نعمت اللهی استفاده می‌کردند.

 

۵-هشت باغ دولت آباد :

یکی از قشنگ‌ترین باغ‌های ایران، هشت باغ دولت آباد است قدمت این باغ به دوران افشاریه و زندیه بر می‌گردد، باغ دولت آباد دارای ساختمان هشتی، عمارت بهشت و بادگیر، عمارت تهرانی، آب انبار، عمارت سردر و باغ ناصر است همچنین این باغ بلندترین بادگیر را در دنیا دارد و از زیباترین جاهای دیدنی یزد به شمار می‌رود.

۶- موزه آیینه و روشنایی :

این موزه در سال ۱۳۷۷ ساخته شد، همچنین موزه آیینه تنها موزه‌ای است که در رابطه با نور در ایران بوده  و در آن انواع شمع سوز، نفت سوز، پیه سوز و اشیای برقی وجود دارد، این موزه در خیابان کاشانی و روبه روی پارک هفت تیر قرار گرفته است .

۷- یخچال خشتی میبد:

یخچال خشتی، مربوط به دوران قبل از قاجار  بوده و درفاصله‌ی ۵۰ کیلومتری شمال یزد قرار دارد همچنین در ساخت این بنا از خشت و گل استفاده می‌کردند و ساختمانی برای تولید و ساخت یخ بوده است .

۸- حمام خان یزد :

این حمام در دوران قاجار به دستور حاکم یزد در سال ۱۲۱۲ ساخته شد و به دلیل اینکه بزرگان شهر از این حمام استفاده می‌کردند به حمام خان مشهور شد، امروزه این حمام تغییر کاربری داده و به رستوران و چایخانه تبدیل شده است .

۹- آب انبار ۶ بادگیر :

یکی از قشنگ‌ترین جاهای دیدنی یزد آب انبار ۶ بادگیر است که قدمت آن به ۱۸۰ سال پیش برمی‌گردد، در این آب انبار ۳ بادگیر قدیمی و ۳ بادگیر جدید وجود دارد، آب انبار ۶ بادگیر در میدان بهشتی و خیابان دهم فرودین قرار گرفته است .

۱۰- آب انبار گیو : 

به دلیل موقعیت کویری شهر یزد، ذخیره آب اهمیت بسیار بالای دارد؛ بنابراین این آب انبار در سال ۱۳۲۰ در دوران قاجار ساخته شد و در سال ۱۳۷۵ ثبت ملی شده است .آب انبار گیو در محل زرتشتیان در بلوار بسیج قرار دارد.

۱۱- آسیاب آبی اشکذر :

این آسیاب در دوران صفویه برای آرد کردن گندم و غلات ساخته شد همچنین آسیاب اشکذر از بزرگ‌ترین آسیاب‌های ایران به شمار می‌رود و در عمق ۷ متری زیرزمین قرار دارد و در فاصله ی ۲۰ کیلومتری شهر یزد قرار گرفته است.

۱۲- گنبد عالی ابرکوه :

این گنبد در دوران سلجوقی از سنگ و ساروج ساخته شد. در این گنبد قبرستان امیر عمید الدین شمس الدوله علی هزار اسب از خادمان دیلمان و مادرش قرار دارد همچنین به آن گنبد علی هم گفته می‌شود.

۱۳- آرامگاه سید رکن الدین :

این بنا در سال ۵۲۷ هجری قمری ساخته شده است سپس تغییراتی در آن به وجود آمد، همچنین در قدیم به نام مدرسه رکنیه مشهور بوده است. آرامگاه سید رکن الدین در خیابان مسجد کبیر کوچه سید رکن الدین قرار دارد .

۱۴- آرامگاه سید شمس الدین :

این بنا توسط سید شمس الدین فرزند سید رکن الدین ساخته شده است و یکی از منحصر به فردترین جاهای دیدنی یزد به شمار می‌رود، در آن انواع گچ‌بری، کاشی کاری‌ها، طرح‌ها و ترنج‌ها باقی مانده است.

۱۵- زندان اسکندر:

این زندان یا مدرسه ضیاییه در سال ۶۳۱ هجری قمری توسط ضیالدین حسین رضی ساخته شد، همچنین در وسط حیاط این زندان چاهی به قطر ۲ متر قرار دارد، این بنا در محله فهادان در نزدیک بقعه دوازده امام قرار گرفته است.

۱۶- قنات زارچ :

طول این قنات به  ۱۰۰۰ کیلومتر می‌رسد و به آن بلندترین قنات جهان گفته می‌شود. قنات زارچ از روستا فهرج آغاز و از چندین روستا عبور می‌کند و دارای چاه‌های بیضوی شکل است که قدمت این چاه‌ها به دوران زرتشتیان برمی‌گردد.

۱۷- سرو ابر کوه :

این سرو در شهر ابرکوه یا ابرقو قرار دارد و طبق نظر یک دانشمند روس به نام الکساندروف قدمت این سرو به ۴ هزار سال پیش برمی‌گردد و یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی یزد به شما می‌رود؛  بنابراین پیرترین درخت دنیا محسوب می‌شود، در بعضی از افسانه‌ها کاشت این درخت  را به زرتشت یا پسرنوح ربط می‌دهند.

 

۱۸- برج خاموش یا دخمه زرتشتیان :

این آرامگاه در فاصله ۱۵ کیلومتری از یزد قرار دارد، قدمت این برج به دوران زرتشتیان برمی‌گردد به دلیل اینکه در آیین زرتشت اجساد مردگان دفع نمی‌شد. آن‌ها در دخمه قرار می‌دادند تا گوشت اجساد غذای پرنده‌ها شود سپس استخوان‌ها را داخل چاهی می‌ریختند.

۱۹- موزه آب یزد :

این موزه در خانه کلاهدوز توسط تاجر معروف در دوران قاجار به نام علی اکبر کلاهدوز ساخته شد و یکی از باشکوه‌ترین مکان‌های آن دوران به شمار می‌رفت.

۲۰- بقعه دوازده امام :

این بقعه در قرن ۵ هجری در دوران سلجوقی به وجود آمد. این بقعه  از بیرون به شکل چهار ضعلی دیده می‌شود و در داخل این بقعه گچ‌بری‌های اسلیمی را مشاهده می‌کنید، به عقیده باستان‌شناسان این بنا به قرن دوم و سوم تعلق دارد که روی آتشکده ساسانی ساخته شده است.

 قرار‌گیری یزد در فهرست میراث جهانی

گردشگران زیادی هر ساله از مشهورترین جاهای دیدنی یزد از مسجدجامع یزد و مجموعه امیرچخماق گرفته تا آتشکده و بادگیرهای عظیم این شهر بازدید و در هتل‌های سنتی آن اقامت می‌کنند علاوه براین جذابیت منحصر به فرد تاریخی یزد باعث شده است که آثار آن کاملا در میراث جهانی یونسکو قرار بگیرد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها