آشنایی با دریاچه لزور

آشنایی با دریاچه لزور

بسیاری گمان می‌کنند اطراف تهران طبیعت چندان زیبا و زیادی ندارد و برای لذت بردن از مناظر طبیعی و سرسبز باید فقط به شمال یا غرب ایران برویم . اما این یک باور غلط است . در همان نزدیکی‌های پایتخت یعنی در مرز استان‌های تهران و مازندران؛ میان رشته کوه‌های البرز شمالی دریاچه‌ای وجود دارد که به خصوص در بهار و تابستان بسیار باصفا و دیدنی است . این دریاچه که در نزدیکی روستایی به همین نام واقع شده به گفته بسیاری آب خود را از چشمه معجز که در اطراف آن است تامین می‌کند . در این نوشته از مجله گردشگری بلیط اینجا ما را با مطلب آشنایی با دریاچه لزور همراهی کنید تا اگر ساکن پایتخت هستید یا قصد دارید به تهران سفر کنید تصویری کامل از یکی از دیدنی‌ترین جاهای اطراف این شهر بزرگ را در نظر داشته باشید .

 

دریاچه لزور کجاست؟

دریاچه لزور که به آن سیاه رود هم می‌گویند در استان تهران و شهرستان فیروزکوه واقع شده است . فاصله ی این دریاچه با شمال شرق تهران ۱۷۰ کیلومتر است و با شمال غرب فیروزکوه ۴۵ کیلومتر فاصله دارد . روستای لزور که این جاذبه طبیعی را  در ۱۴ کیلومتری خود جای داده یکی از زیباترین روستاهای اطراف تهران است و در دهستان قزقانچای و بخش ارجمند قرار دارد .

این دریاچه در اثر احداث سد لزور به وجود آمده است و در واقع آبگیری نامتقارن محسوب می‌شود که حدود ۱۵ متر عمق دارد . طول آن ۳۰۰ متر و عرض آن تقریباً ۲۰۰ متر است .

معرفی روستای لزور

 

برای اینکه آشنایی با دریاچه لزور را کامل‌تر کنیم ابتدا روستای آن را به شما معرفی خواهیم کرد . این روستا که از بزرگترین روستاهای اطراف تهران محسوب می‌شود در گذشته اصلی‌ترین توقفگاه مسیر تردد از جنوب به شمال و برعکس بوده است . البته با راه‌اندازی راه آهن تهران -فیروزکوه این کاربری خود را از دست داده  . قدمت سکونت در این منطقه به چند هزار سال پیش برمی‌گردد و لزور در واقع روستایی تاریخی به شمار می‌رود .

به علاوه داشتن طبیعت زیبا و دیدنی مانند دشت‌ها و مراتع وسیع و رودی پر آب به نام فرح‌آباد سبب شده این منطقه همواره رونق و آبادانی مطلوبی داشته باشد و مردم در آن به کشاورزی و دامپروری بپردازند . اهالی لزور به گویش مازنی صحبت می‌کنند . خود کلمه لزور هم در زبان مازنی به معنی فرد قوی هیکلی است که غذای بسیار می‌خورد . یکی دیگر از کاربری‌های مهم این روستا جایگاهیست که برای ورزشکاران و کوهنوردان دارد . در واقع لزور مبدا صعود به ارتفاعات برخی از بلندترین قله‌های رشته کوه البرز شرقی مانند میشینه مرگ و بوم است .

 

آب‌وهوای منطقه دریاچه لزور

دریاچه لزور و اطراف آن آب و هوای کوهستانی دارد . همانطور که می‌دانید آب و هوای کوهستانی یعنی پاییز‌ها و زمستان‌های بسیار سخت و سرد و بهارها و تابستان‌های معتدل و مطبوع . به علاوه وجود مکانی در نزدیکی تهران با آب و هوایی پاک و بسیار سالم باعث شده طبیعت دوستان مقصدی بسیار محبوب برای گشت و گذار و خلاصی از شلوغی و هیاهو و هوای آلوده تهران پیدا کنند .

تفریحات منطقه دریاچه لزور

رفتن به دریاچه لزور علاوه بر همه چیزهایی که پیشتر اشاره کردیم مانند لذت بردن از هوای پاک و سالم و تماشای طبیعتی دل انگیز و با صفا و سرسبز تفریحات دیگری هم در اختیار گردشگران و طبیعت دوستان قرار می‌دهد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد .

 

 

کوهنوردی

شاید بتوان گفت بسیاری از کسانی که به دریاچه لزور سفر می‌کنند هدفشان کوهنوردی و صعود به قله‌های میشینه مرگ و بوم می‌باشد . این کوه‌ها به تنگه واشی در بخش شرقی دریاچه لزور هم دسترسی دارند که برای عبور از این مسیر به آمادگی بدنی بسیار بالا و تجهیزات و لوازم کوهنوردی و مهارت نیاز است .

ماهیگیری و قایق سواری

اگرچه برای ماهیگیری در دریاچه لزور نیاز به دریافت مجوزهای لازم از سازمان حفاظت از محیط زیست است . اما اگر بتوانید این امکان را برای خودتان مهیا کنید تجربه‌ای جذاب و به یاد ماندنی در پیش خواهید داشت . همچنین قایق سواری یکی دیگر از تفریحاتی است که می‌توانید در این منطقه تجربه کنید . اگر یک روز آفتابی و گرم به دریاچه لزور رفتید با رعایت نکات ایمنی و دور نشدن از حاشیه کم عمق  دریاچه می‌توانید تنی هم به آب زده و شنا کنید . البته این نکته را در نظر داشت باشید که برای این کار نیاز است در شنا مهارت بالایی داشته باشید .

طبیعت گردی و عکاسی

همانطور که گفتیم دشت‌های سرسبز اطراف ، رودهای جاری و کوه‌های بلند باعث شده این منطقه به مقصدی بسیار جذاب برای طبیعت گردی تبدیل شود. در این سفر حتماً دوربین عکاسی به همراه داشته باشید . یا با استفاده از گوشی موبایل خود از مناظر زیبا و یا خود دریاچه سبز آبی لزور عکس‌هایی به یادگار ثبت کنید . همچنین اگر اهل کمپینگ و شب مانی در دل طبیعت هستید دشت‌ها و چمنزارهای اطراف دریاچه جان می‌دهد که یک شب به یاد ماندنی را صبح کرده و لذت تماشای آسمان پرستاره این منطقه را تجربه کنید .

 

شرایط اقامت در حوالی دریاچه

 

برای اقامت در اطراف دریاچه همان طور که پیشتر هم اشاره کردیم می‌توانید در زمین‌های مسطح اطراف کمپ زده و شب را در دل طبیعت سپری کنید . اگر قصد این کار را دارید لازم است که حتماً لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای کمپ در طبیعت را به همراه داشته باشید . داشتن لباس گرم اضافی ،کیسه خواب ، زیرانداز مناسب و …بخشی از این تجهیزات مورد نیاز است . اما اگر به این کار علاقه خاصی ندارید می‌توانید به اقامتگاه‌ها و سوئیت‌هایی که در روستای لزور وجود دارند رفته و اتاقی اجاره کنید . این اقامتگاه‌ها اغلب امکانات رفاهی قابل قبولی دارند و قیمت‌هایشان نیز مناسب است . هم چنین می‌توانید از محلی‌ها و بومی‌های روستا خانه اجاره کرده و در محیطی روستایی و باصفا شب را به صبح برسانید .

 

 

بهترین زمان بازدید از دریاچه لزور

بالاخره وقت آن رسید که در آشنایی با دریاچه لزور بهترین زمان بازدید از این منطقه را به شما معرفی کنیم . همانطور که پیشتر هم گفتیم دریاچه لزور آب و هوایی کوهستانی دارد . بنابراین در فصل‌های سرد تقریباً خلوت و سوت و کور است . اگر کمی بتوانید سرما را تحمل کنید پاییز‌های این منطقه بسیار دیدنی و تماشاییست . اما مانند اغلب جاذبه‌های طبیعی دریاچه لزور هم در بهار در اوج شکوه و سرسبزی خود جلوه می‌کند . در این زمان چشمه‌های اطراف به پرآب‌ترین حالت خود می‌رسند . بنابراین اگر قصد سفر به این روستا و دریاچه دیدنی آن را دارید. بهتر است اواخر بهار و اوایل تابستان که درختان به بار نشسته و طبیعت در اوج جلوه‌گری خود می‌باشد به این منطقه رفته و از تماشای مناظر لذت ببرید .

 

 

 

در مجله گردشگری بلیط اینجا بیشتر بخوانید:

مناسب‌ترین مکان‌ها برای سفر تابستانه و آب تنی در اطراف تهران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها