اشکورات گیلان

اشکورات گیلان

استان گیلان یا داشتن جاذبه های گردشگری طبیعی و مناظر زیبا یکی از جذاب ترین مقاصد سفر در ایران به شمار میرود . منطقه ییلاقی اشکورات گیلان یکی از زیباترین جاذبه های این استان است . این منطقه با داشتن طبیعتی خاص و منحصر به فرد و آثار باستانی و تاریخی متنوع به سرزمین عجایب گیلان شهرت پیدا کرده . در ادامه با مجله گردشگری بلیط اینجا همراه باشید تا با این منطقه ی خاص کشورمان بیشتر آشنا شوید .

اشکورات کجاست ؟

اشکورات در شهرستان رودسر و بخشی از شهر کوچک رحیم آباد است . این منطقه در امتداد سلسله کوه های البرز است که از جنوبی ترین مناطق رودسر آغاز و به جنوبی ترین قسمت رامسر ختم میشود . در غرب اشکورات شهرستان های املش ، سیاهکل و رود بار الموت و در جنوب آن قزوین قرار گرفته .شرق اشکور با بخش کوهستانی رامسر و تنکابن و شمال آن با بخش کوهستانی رحیم آباد همسایه است .

برای رفتن به این منطقه به دلیل وسعت بالای آن راه های بسیاری وجود دارد .که سه تا از این مسیر ها را معرفی میکنیم .

مسیر اول از سمت قزوین بوده و حدودا ۱۸۰ کیلومتر مسافت آن است . این جاده آسفالته از قزوین، جاده باراجین، زرشک، گردنه گدوک، کامان، فلار، بهرام آباد، ویار و چندین شهر دیگر گذر کرده و در نهایت به رحیم آباد میرسد . با ادامه دادن مسیرتان تا روستای لشکان و گذر از آن ، به ییلاق اشکورات خواهید رسید . این جاده بسیار بکر و زیباست و خود یک جاذبه گردشگری به شمار میرود .

مسیر دوم  از جاده چالوس آغاز و با گذر از شهر های چالوس، نمک آبرود، تنکابن، رامسر، چابکسر و کلاچای  در راهی پر پیچ و خم شما را به اشکورات میرساند .

مسیر سوم هم از آزاد راه کرج _قزوین و قزوین به رشت شروع میشود و قبل از رشت با یک جاده فرعی شما را به سمت سیاهکل هدایت میکند . با گذر از لاهیجان و لنگرود به شما را به رودسر و از آن به ییلاق اشکورات میرسید .

همه چیز درباره اشکورات

ییلاق اشکورات یا اشکور با داشتن چشمه سار ها ، دریاچه های طبیعی، چشمه های آب معدنی ، غار ها ،رودخانه های زلال ، باغ های گردو و فندق ، مزارع گندم و… از بهترین جاهایی است که در سفر به استان گیلان میتوانید از آن بازدید کنید . این منطقه همچنین به خار بکر بودن و داشتن  آب و هوایی کوهستانی و پاکیزه به خصوص در روز های گرم سال پناهگاهی دلچسب برای فرار از گرما و آلودگی شهر هاست . همه ی این ها باعث شده طبیعت دوستان و گردشگران زیادی اشکورات را به عنوان مقصدی محبوب انتخاب کنند .

تاریخچه

بر اساس تحقیقات و آثار به جا مانده در اشکور به خصوص گورستانی که در سال ۱۳۹۱ در آن کشف شد قدمت این منطقه را متعلق به ۳۰۰۰ سال قبل و عصر آهن تا دوره ساسانی در نظر گرفته اند . البته برخی از کاوشگران نیز بر این باورند که اشکورات در دوران اسلامی شکل گرفته و حاکمان آل بویه و آل زیار در آن حکومت میکرده اند .

 

پوشش گیاهی و جانوری

باغ های فندق و گردو ، مزرعه های جو ، عدس ، گندم ، سبزی ، بامیه ، کدو ، ذرت و … بخشی از پوشش گیاهی و محصولاتی است که در ییلاق اشکورات میروید . باغ های فندق اشکور انقدر وسیع  و زیاد است که بسیاری از مردم از راه کار در باغ های فندق و برداشت این محصول امرار معاش میکنند .گیاهان دارویی بسیار متعدد و متنوع از جمله گل گاو زبان، بابا آدم، بنفشه، قارج خوراکی، گزنه، گلپر، کنگر، گون و … نیز به وفور در این منطقه یافت میشود . به خصوص گل گاو زبان که حدود ۴۸۰ هکتار از زمین های اشکور را به خود اختصاص داده و سالانه بیش از ۲۳۷ تن از این گیاه دارویی برداشت و به کشورهای چین و ویتنام صادر میشود . به همین دلیل است که به اشکورات گیلان پایتخت گل گاو زبان لقب داده اند .

پوشش جانوری این منطقه نیز بسیار متنوع است و حیواناتی نظیر  پلنگ، مارال، کل، بز کوهی، گربه وحشی و خرس قهوه ای در این منطقه زیست میکنند .

 

جاذبه های دیدنی اشکورات

عجایب هفت گانه اشکورات

۷ جاذبه ی دیدنی در منطقه اشکورات گیلان وجود دارد که به عجایب ۷ گانه معروف است . در ادامه این ۷ جای دیدنی را معرفی میکنیم.

کوه سنگی عروس و داماد

این جاذبه در روستای زیار در دهستان اشکور سفلی قرار دارد و یکی از عجایب هفتگانه اشکورات گیلان است . بر اساس باور محلی این دو سنگ که به شکل عروس و داماد در بالای کوهی سنگی با شیبی تند و در شمال منطقه سی پل قرار دارد در واقع دختر و پسری هستند که چون بدون اجازه والدین خود با هم ازدواج کرده اند مورد نفرین قرار گرفته و به سنگ تبدیل شده اند .

دریاچه صمد آباد

صمد آباد نام یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی اشکور است که در روستایی با همین نام قرار دارد . روستای صمد آباد در دهستان شوئیل با روستا های اکبر آباد، برمکوه، تلابنک، دشتک و زراکی همسایه است. این دریاچه در واقع از دوران آب گرفتگی روستا برجای مانده و محیطی آرامش بخش و باصفا دارد که گردشگران به استراحت و تفریح در آن میپردازند .

غار واردار

در شرق روستای دلیجان غاری به نام واردار وجود دارد که بسیار عجیب و شگفت انگیز است . این غار از منطقه ونکش آغاز و تا منطقه وادار ادامه پیدا می‌کند . واردار در فاصله این دو نقطه به‌شکل تونلی زیرزمینی درآمده است . غار واردار قدمتی بالا دارد . روستای دلیجان میزبان جاذبه های تاریخی زیاد دیگری نیز میباشد که از آنها میتوان به آثار آبادی و آجرهای قدیمی در کجیل سرا و یک آسیاب قدیمی به نام بومی تله اشاره کرد .

رودخانه و چشمه آسمان رود

این جاذبه از عجایب هفتگانه اشکورات گیلان در روستای گیری از توابع رحیم آباد رودسر قرار دارد . این روستا با آسیابی قدیمی که در جنوب آن واقع شده شهرت دارد . این آسیاب را به دلیل آب فراوانی که از دهانه یک سنگ بزرگ در سرچشمه رود خانه آسمان رود بیرون می آید ساخته اند .

دارگردان رجه

این اثر طبیعی که بین منطقه زورو و قله بزاکو قرار دارد مرزی بین گیلان و مازندران به شمار میرود . این نقطه میزبان تصویر چند انسان است که در حال حمل درخت هستند و چشمانشان به سمت کوه بلور یا شاه سفید کوه است .

تونل یازن

یکی دیگر از عجایب هفتگانه اشکورات تونل یازن نام دارد . این تونل در روستایی به همین نام قرار دارد که با روستاهای تمل، نارنه و سپارده همسایه است. اهالی معتقدند این تونل که ورودی ای بسیار طولانی دارد به جایی ناشناخته راه پیدا میکند .

مسجد ناصرالحق یا ناصرالکبیر

این مسجد به آستانه هفت امام مشهور است و در روستای رود بارک جای گرفته . بنای آن به دستور فردی به نام دستور ناصرالحق ابو محمد حسن نوه حسن بن زید ساخته شده است. بام مسجد سفالی است و دربی چوبی در غرب آن است که به درب بی بی هیبت معروف است . این مسجد تاریخی و دیدنی از دیگر جاذبه های منطقه اشکورات گیلان است .

 

اشکورات جاذبه های دیگری نیز دارد که از آن ها میتوان به :

امام زاده ها و بقاع متبرکه

گورستان های تاریخی

آبشار میلاش

غار سجیران

دریاچه شوک

قلعه ی گردن طول لات  … اشاره کرد .

بهترین زمان سفر به اشکورات

منطقه اشکورات گیلان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود دارای آب و هوایی کوهستانی است . بنابراین زمستان های این منطقه بسیار سرد و پر برف است . اما تابستان ها زمان رفتن به اشکورات است چرا که در این زمان هوایی خنک و معتدل در آن جا حاکم میشود . اغلب مردم بومی نیز در پاییز و زمستان این منطقه را ترک میکنند و بهار و تابستان دوباره به آنجا ییلاق میکنند .

4 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها