بناهای تاریخی شیراز

بناهای تاریخی شیراز | زیبا، چشم نواز، استوار

از شیراز به عنوان بهشت گردشگری ایران یاد می‌شود. رازهای نهفته در دل بناهای تاریخی شیراز فراتر از تصورات است. شما می‌توانید با سفر به شهر شیراز و تماشای آثار به جا مانده‌ از دوره‌های مختلف به شکوه و جلال کشورمان در دوره‌های تاریخی متفاوت پی ببرید.

۸ بنای تاریخی محبوب شیراز

بناهای تاریخی متعددی در شهر شیراز ساخته شده‌ است که تعدادی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

۱-  ارگ کریم خانی، پناهگاه امن زندیه

در مرکز شهر شیراز، ساختمان چهارگوش باشکوهی قرار دارد که از آن به نام ارگ کریم خانی یاد می‌شود. همان‌طور که می‌توان از اسم این بنا حدس زد، ساخت آن به دوران کریم خان زند برمی‌گردد و محل سکونت این شاه پر آوازه بود. بنای ارگ کریم‌ خانی در زمینی به مساحت ۱۳۰۰۰ متر مربع ساخته شده است. دور تا دور این ارگ را دیوار بلندی به ارتفاع ۱۲ متر فراگرفته است، ضخامت بالای این دیوار آن را به دژی نفوذ ناپذیر تبدیل کرده است. در فضای داخلی ارگ کریم خانی درختان متعدد و عمارتی با شکوه مشاهده می‌شود.

ارگ کریم خانی، پناهگاه امن زندیه

۲- حافظیه، محفل عشاق

مگر می‌شود به شیراز سفر کرد و از آرامگاه لسان‌الغیب غافل شد. حافظیه به عنوان یکی از نمادهای مهم ایران و سمبل شعر و ادب فارسی به شمار می‌آید. آرامگاه حافظ در قسمت جنوبی دروازه قرآن شیراز قرار دارد. حافظیه در زمینی دو هکتاری در دو صحن جنوبی و شمالی ساخته شده است. آرامگاه حافظ در قسمت شمالی حافظیه قرار دارد. دور تا دور مقبره حافظ را ستون‌های باشکوه با ارتفاعی حدود ۱۰ متر فرا گرفته است و بالای مقبره لسان‌الغیب گنبدی بزرگ زیبایی آرامگاه حافظ را تکمیل کرده است.

حافظیه، آرامگاه لسان‌الغیب

۴- مسجد نصیر الملک، جادوی مدهوش کننده نور و رنگ

مسجد نصیر الملک، یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی شیراز به شمار می‌آید که به دلیل نورپردازی بی‌نظیر و رنگ‌های چشم‌نواز، شهرتی جهانی داشته و گردشگران از سرتاسر دنیا برای تماشای آن به شیراز می‌آیند.

در بازدید از این مسجد می‌توانید هنر معماری ناب ایرانی را تماشا کنید. در ورودی مسجد، طاق‌نمایی بزرگ دارد که سقف آن با کاشی‌های رنگارنگ پوشیده‌شده است. پس از ورود به مسجد می‌توانید حیاطی دلباز و تماشایی را مشاهده کنید؛ اما جادوی واقعی پس از ورود به شبستان‌های مسجد آغاز می‌شود. شبستان اصلی مسجد با شیشه‌های رنگی پوشانده شده که فضایی وهم‌آلود و رویایی را در داخل مسجد به وجود آورده. در سرتاسر شبستان می‌توانید کاشی‌های رنگی را بر روی ستون‌ها و سقف مسجد تماشا کنید. استفاده از رنگ صورتی در بسیاری از المان‌های مسجد نصیر الملک، باعث شده تا این مسجد به نام مسجد صورتی شهرت پیدا کند.

مسجد نصیر الملک، مهم‌ترین بنا تاریخی شیراز

۵- آرامگاه سعدی، خانقاه یاران

مزار فعلی آرامگاه سعدی، در گذشته محل عبادت این شاعر بزرگ و یارانش بوده است. آرامگاه سعدی در دوران پادشاهان مختلف بارها تخریب و مرمت شده که این بنای فعلی سعدیه، در سال ۱۳۲۸ توسط مهندسی محسن فروغی و علی صادق طراحی و در سال ۱۳۳۱ افتتاح شد. در طراحی این بنا ترکیبی از معماری سنتی و مدرن به کار رفته است. فضای سرسبز اطراف آرامگاه و عمارت باشکوه داخل آن که از چهل‌ستون الهام گرفته شده، سعدیه را به یکی از جاذبه‌های مهم شیراز تبدیل کرده است.

آرامگاه سعدی، خانقاه یاران

۶- حمام وکیل، روایتی از تاریخ ایران

یکی دیگر از بناهای تاریخی شیراز که ساخت آن به دوره زندیه مربوط می‌شود، حمام وکیل است. نقش و نگارهای بی‌نظیر، گچ‌بری‌های متعدد و ستون‌های دیدنی، باعث شده تا حمام وکیل از تمامی حمام‌های تاریخی کشور متمایز شده و به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشور تبدیل شود.

تا پیش از انقلاب از حمام وکیل استفاده‌های مختلفی نظیر: زورخانه، رستوران و سفره‌خانه می‌شد؛ اما پس از انقلاب، به دلیل آسیب‌های وارد شده به این حمام تاریخی، کاربری آن تغییر یافت و با ثبت در فهرست آثار ملی ایران به عنوان موزه مورد استفاده قرار گرفت. در حال حاضر ۳۰ مجسمه مومی در داخل حمام وکیل قرار گرفته است که، پوشش و ظاهر هر کدام می‌تواند روایتگر داستانی متفاوت از تاریخ ایران باشد.

حمام وکیل، روایتی از تاریخ ایران

۷- تخت جمشید، شکوه و عظمت محض

تخت جمشید به عنوان با شکوه‌ترین نماد تاریخی ایران و مهم‌ترین سند باقی‌مانده از تاریخ تمدن در جهان یاد کرد. بنای تخت جمشید نمایانگر اوج شکوه و عظمت امپراطوری پارسی در دوران هخامنشی است.

برای بازدید از تخت جمشید، باید به شهر مرودشت، در فاصله ۵۶ کیلومتری شیراز مراجعه کنید. کتیبه‌های متعدد، سنگ‌نگاره‌های مختلف، ستون‌های استوار و کاخ‌های باقی‌مانده از ۲۵۰۰ سال قبل، باعث شده تا گردشگران مختلفی از تمامی کشورهای جهان، برای تماشای جلال و جبروت تمدن پارسی به شیراز سفر کنند. در طول دوره‌های مختلف باستان‌شناسان کتیبه‌های بسیاری را در تخت جمشید کشف کرده‌اند که تعدادی از آن‌ها در موزه تخت جمشید نگهداری می‌شود.

تخت جمشید، شکوه و عظمت محض

۸- دروازه قرآن، دروازه ای به بهشت

دروازه قرآن یکی از شناخته‌شده ترین بناهای تاریخی شیراز محسوب می‌شود. در گذشته ۶ دروازه در شهر شیراز قرار داشت که در بین آن‌ها تنها دروازه قرآن باقی مانده است. این دروازه در بین دو کوه چهل مقام و باباکوهی قرار دارد و خروجی شیراز به مرودشت، جهت حرکت به سمت تخت جمشید محسوب می‌شود. دلیل نام‌گذاری این دروازه، قرآنی بود که در دوران عضدالدوله در بالای این دروازه قرار داده شده بود تا افراد در حین ورود و خروج از شیراز از زیر قرآن عبور کنند. در دوران کریم‌خان نیز دو جلد قرآن در اتاق بالایی این دروازه قرار گرفت که در حال حاضر در موزه پارس نگهداری می‌شوند.

دروازه قرآن، دروازه ای به بهشت

سفر به شهر  راز تجربه ای تکرار نشدنی

رمز و رازهای پرشمار نهفته در دل بناهای تاریخی شیراز، موجب شده تا از این شهر تاریخی به عنوان شهر رازهای ایران یاد شود. تجربه سفر به شیراز در تمامی فصول سال، برای گردشگران جذابیت خاصی دارد. اگر شما نیز علاقه دارید سفری به یاد ماندنی را در کنار عزیزان خود تجربه کنید، می‌توانید همین حالا بلیط سفر خود را از سایت بلیطینجا تهیه کنید.

سوالات متداول

محبوب‌ترین بناهای تارخی شیراز کدام‌اند؟

حافظیه، حمام وکیل، تخت جمشید و مسجد نصیر‌الملک به عنوان محبوب‌ترین بناهای تاریخی شیراز شناخته می‌شوند.

چرا مسجد نصیرالملک به مسجد صورتی مشهور است؟

به دلیل استفاده از رنگ‌ صورتی در بخش‌های مختلف مسجد نصیر الملک، از آن به عنوان مسجد صورتی یاد می‌شود.

فاصله تخت جمشید تا شیراز حدودا چقدر است؟

در واقع تخت جمشید در شهر مرودشت در نزدیکی شیراز قرار دارد و رفتن از شیراز به این شهر حدودا یک ساعت طول می‌کشد.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها