بهترین غذاهای محلی کرمان

بهترین غذاهای محلی کرمان

در کرمان تنوع غذایی بسیار زیادی دیده می‌شود که مناسب با هر نوع ذائقه‌ای است، همچنین گردشگران زیادی از نقاط مختلف ایران بخاطر این شیرینی‌ها و غذاهای خوش طعم به کرمان سفر می‌کنند. سفر کردن به کرمان بدون امتحان کردنمص، هیچ لذتی ندارد.

ذائقه غذایی مردم کرمان

بازدید از این شهر کویری و  چشیدن غذاهای کرمان تجربه بسیار لذت‌بخشی است .مردم کرمانشاه علاقه زیادی به زیره دارند و در انواع آبگوشت‌ها، آش‌ها و پلوها از این ادویه استفاده می‌کنند و مرغوب‌ترین زیره‌ها در این استان وجود دارد.

۳ تا از پرطرفدار ترین آبگوشت های کرمان :

آبگوشت‌ یکی از قدیمی‌ترین و بهترین  غذاهای این شهر است این آبگوشت‌ها شامل:

۱- آبگوشت بادمجان و کشک:

این آبگوشت از مشهورترین غذاهای کرمان است که از نخود، سیب زمینی، گوشت، بادمجان، چغندر و کشک درست می‌شود.

۲- آبگوشت زیره :

یکی از سوغاتی‌های معروف کرمان زیره است که این طعم دهنده را در انواع آبگوشت‌ها استفاده می‌کنند این آبگوشت از پیاز، زیره و سیر درست می‌شود .

 

۳-آبگوشت بز قرمه:

در این آبگوشت از گوشت بزغاله استفاده می‌شود علاوه بر آن از پیاز، سیر، کشک، زعفران، نعنا و نخود در تهیه این غذا به کار برده می‌شود، کرمانی‌ها این غذا را حتی با برنج هم سرو می‌کنند.

۳  آش معروف کرمان که نباید چشیدن آن را از دست دهید :

از بهترین غذاهای محلی کرمان  آش‌ها هستند که اغلب افراد برای ناهار، شام و افطار میل می‌کنند و برخی هم برای یک میان وعده خوشمزه بسیار مناسب می‌دانند.

۱- آش آماج یا آماچو :

آش آماج یا نام دیگر آن آش آماچو از خوشمزه‌ترین آش‌های کرمان است که در آن سبزی، آرد، گندم، سرکه و قره قروت وجود دارد.

آش آماج

۲- آش گندم شیر:

این غذا از گندم، شیر، گوشت، ادویه، رشته آش، کشک سابیده شده، سیر، پیاز ، نخود و نعنا داغ درست می‌شود گندم شیر یک غذای بسیار مقوی است.

آش گندم شیر

۳- آش روزه :

یکی از میان وعده‌های خوشمزه که در ماه مبارک رمضان سرو می‌شود، آش روزه است این آش مخصوصا در روستای بردسیر کرمان طبخ می‌شود.

 

رایج ترین پلوها در شهر کرمان :

پلو از اصلی‌ترین غذای هر سفر ایرانی محسوب می‌شود، همچنین زیره که یکی از ادویه‌های اصیل شهر کرمان است در انواع پلوها به کار برده می‌شود انواع پلوها کرمان شامل :

  1.  پلو زیره:

یکی از مشهورترین و بهترین غذاهای محلی کرمان زیره پلو است به علت اینکه زیره طبع گرم و برنج طبع سرد دارد؛ بنابراین ترکیب این دو باعث شده است جزء بهترین غذاها در فصل زمستان باشد، پلو زیره را می‌توانید همراه با گوشت و مرغ میل کنید.

  1. لپه پلو :

لپه پلو که از برنج، زیره، گوشت چرخ کرده، رب، ادویه درست می‌شود که وجود زیره در این برنج عطر فوق العاده‌ای به غذا می‌دهد.

لپه پلو

انواع خورشت های اصیل کرمان :

در تمام شهر‌های ایران همچنین در شهر کرمان خورشت‌های مانند: قیمه، فسنجان و… در رستوران‌های مختلف دیده می‌شود با این وجود فقط خورشت به آلو و خورشت آلوچه از غذاهای سنتی این شهر شناخته می‌شود که از بهترین غذاهای محلی کرمان  است.

خورشت‌های کرمان عبارت‌اند از:

  • خورشت به آلو:

    از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین خورشت‌های کرمان است که از ترکیب گوشت ماهیچه، پیاز، شکر، آبلیمو، زعفران و آلو تهیه می‌شود این غذا برای افرادی که روده تنبل دارند بسیار مفید است.

خورشت به آلو

  • خورشت آلوچه :

    یکی از ملس‌ترین و جذاب‌ترین خورشت‌هایی است که با آلوچه یا گوجه سبز درست می‌شود این خورشت از لوبیا چیتی، رب، سبزی خشک، گوشت گوسفند، آبلیمو، آلوچه یا گوجه سبز تهیه می‌شود این غذا برای افرادی که یبوست و پوکی استخوان دارند، بسیار مقوی است .

خورشت آلوچه

۲+ ۱ دسر بی نظیر کرمان :

دسر‌ها یک میان وعده و پیش غذا بسیار عالی هستند در شهر کرمان دسرها در انواع و اقسام مختلف سرو می‌شود .

  1.  آب روغنو :

دسری شبیه به کاچی است و از لذیذ‌ترین دسرهای شهر کرمان به شمار می‌رود این دسر از روغن، نبات، گل گاو زبان، آرد برنج، بابونه، مغز بادام و پسته، هسته هلو و چهار زیره درست می‌شود، آب روغنو برای افراد که کم خونی دارند بسیار مقوی است.

      ۲.  چنگ مال خرما :

چنگ مال خرما یک میان وعده فوق العاده مخصوصا برای کودکان است علاوه بر این در بهبود تورم، کمک به دستگاه گوارش، بهبود عملکرد مغز، حفاظت از چشم و جلوگیری از سرطان نقش بسیار زیادی است.

 

      ۳.  روغن جوشی :

یکی از نان‌های سنتی کرمان است که مخصوصا برای خیرات پخش می‌کنند، این نان از آرد، خمیرمایه، زردچوبه، جوش شیرین و نمک تهیه می‌شود.

آشنایی با ۵ شیرینی محبوب کرمان :

یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌های هر شهری شیرینی‌های سنتی آن است شهر کرمان هم از این قاعده مستثنی نیست علاوه بر چشیدن  بهترین غذاهای محلی کرمان ، امتحان کردن طعم  این شیرینی‌های خوشمزه را از دست ندهید، در کرمان انواع شیرینی‌ها خوش طعم در این هر سرو می‌شود.

  • حلوای پسته :

    یکی از مهم‌ترین محصولات کرمان، پسته است همچنین حلوای پسته یکی از مشهور‌ترین شیرینی‌ها در شهر کرمان که از ترکیب آرد، پودر پسته، کره، پودر قند، گلاب و هل درست می‌شود.

  • برشتو:

این شیرینی به شکل لوزی است و از آرد نخودچی، پودر هل، شکر یا خرما تهیه می‌شود.

  • نان پر:

از قدیمی‌ترین شیرینی‌های کرمان، نان پر است که در قدیم با استفاده از پر، طرحی روی شیرینی می‌انداختند، برای همین به نان پر معروف است.

  • سوهان زند:

این سوهان که در شهر زند تهیه می‌شود اما می‌توانید در کرمان هم این شیرینی خوشمزه را پیدا کنید این سوهان بسیار نازک است و از جوانه گندم تشکیل شده است.

 

  • کلمپه:

    نوعی کلوچه سنتی که با گردو، خرما، دارچین، هل، گلاب تهیه می‌شود، این شیرینی سنتی پرطرفدار با پسته، کنجد، تزیین می‌شود .

 

کرمان، شهری با مردمان مهمان نواز

کرمان با داشتن غذاهای متنوع و معروف در تمام ایران شناخته می‌شود، در این شهر کویری انواع آبگوشت‌ها، آش‌ها، شیرینی‌ها و..سرو می‌شود، همچنین مردم کرمان با خونگرمی و مهمان نوازی خود بهترین غذاهای محلی کرمان را برای گردشگران طبخ می‌کنند که امتحان کردن این غذا‌ها یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌های سفر به کرمان است .

سوالات متداول

بهترین غذای محلی کرمان چیست؟
شهر کرمان از غذاهای محلی پرشماری برخوردار است که یکی از بهترین آنها آش شولی یا آماجو است.
بهترین دسرهای کرمان کدام‌اند؟
از بهترین دسرهای کرمان می‌توان به کلمپه، سوهان زند، نان پر، برشتو، حلوای پسته.
خورشت آلو کرمان از چه ترکیباتی تهیه می‌شود؟
خورشت آلو کرمان از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین خورشت‌های کرمان است که از ترکیب گوشت ماهیچه، پیاز، شکر، آبلیمو، زعفران و آلو تهیه می‌شود این غذا برای افرادی که روده تنبل دارند بسیار مفید است..
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها