جاذبه های گردشگری کاشان

دیدنی ترین جاذبه های گردشگری کاشان | گلاب ناب در قلب کویر

با وجود آن‌که شهر کاشان در منطقه‌ای کویری قرار دارد؛ اما جاذبه های گردشگری کاشان و مردمان خون‌گرم این شهر موجب شده تا مسافران متعددی در طول سال به این شهر تماشایی سفر کنند.

۱۴ مورد از دیدنی ترین جاهای کاشان

در شهر کاشان می‌توانید به تماشای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعددی بنشینید. در ادامه با تعدادی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی کاشان آشنا خواهید شد:

·  باغ فین، نماد تاریخی کاشان

تلاقی طبیعت سرسبز با معماری بی‌نظیر عمارت این باغ، تصاویری زیبا را برای گردشگران ایجاد کرده است. باغ فین کاشان یکی از بزرگ‌ترین باغ‌هایی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. حمام فین کاشان نیز در این باغ تاریخی قرار دارد.

باغ فین کاشان

·    حمام فین، قتل گاه امیرکبیر

نام این حمام تاریخی با روایت قتل امیرکبیر گره خورده است. این حمام از دو بخش تشکیل شده که یکی بزرگ و دیگری کوچک‌تر است. بخش کوچک، همان محلی‌ است که امیرکبیر در آن به قتل رسیده است.

بخش بزرگ‌تر حمام از معماری زیبا‌تری برخوردار بوده و در گذشته توسط بزرگان دربار مورد استفاده قرار می‌گرفت. وجود درختان پرشمار در اطراف بنای حمام فین زیبایی دوچندانی به آن بخشیده است. از ز قسمت‌های حمام فین می‌توان به: شاه‌نشین، خلوت کریمخانی، حمام سلطنتی و موزه ملی اشاره کرد.

·    تپه سیلک، اولین قدم های تمدن در کاشان

سیلک اولین تمدن در ایران مرکزی بود که در شهر کاشان زندگی می‌کرد. قدمت این تپه به بیش از ۸ هزار سال قبل باز می‌گردد. بر روی تپه‌های سیلک سازه‌های متعددی را می‌توان تماشا کرد که از گل و سفال ساخته شده‌اند.  گورستانی تاریخی واقع‌شده که قدمت آن حدود ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ سال تخمین زده شده است.

تپه سیلک

·   خانه بروجردی ها، نگین کاشان

خانه بروجردی ها یکی از اصلی‌ترین جاذبه های گردشگری کاشان به شمار می‌آید. زیبایی وصف ناپذیر این خانه تاریخی چشمان هر گردشگری را مجذوب خود کرده است. ساخت بنای خانه بروجردی‌ها به دوران قاجار باز می‌گردد. این خانه دارای دو حیاط بیرونی و اندرونی، درهای چوبی، نقش و نگارهای متعدد، بادگیر و حوضی دیدنی است.

اختصاص دو حیاط مجزا برای سکونت در تابستان و زمستان یکی از ویژگی‌های خاص معماری سنتی در مناطق کویر نشین است که خانه بروجردی‌ها نیز از آن بهره برده.

·   خانه طباطبایی ها، شکوه معماری سنتی

سید جعفر طباطبایی این خانه را در بنایی به مساحت ۴۷۰۰ متر بنا کرده است که قدمت آن به دوران ناصرالدین شاه باز می‌گردد. خانه طباطبایی‌ها دارای چهار حیاط مجزا، سه بادگیر، دو قنات و چهار زیر زمین است. تماشای گچ‌بری‌های دیدنی، آینه‌کاری‌ها، پنجره‌های مشبک و نقش و نگارهای این عمارت تاریخی، تجربه‌ای وصف ناپذیر را برای عاشقان معماری سنتی ایرانی رقم خواهد زد.

خانه طباطبایی ها

.  روستای ابیانه، ساده و زیبا

روستای ابیانه از جاذبه های گردشگری کاشان است که محبوبیت بالایی در بین گردشگران داخلی و خارجی دارد. این روستا از مرتفع ترین مناطق مسکونی در ایران به شمار می‌آید که معماری ساده، طبیعت دیدنی و آب و هوای مطبوع آن، تجربه‌ای متفاوت را برای مسافران رقم می‌زند.

·   بازار سنتی کاشان

ترکیب هنر و اصالت همواره تصاویری زیبا را در دل تاریخ به جای گذاشته است که یکی از باشکوه‌ترین آن‌ها بازار سنتی کاشان است. در دل بازار کاشان می‌توانید از بناهای تاریخی متعددی نظیر: تیمچه امین الدوله، کاروانسرای میرپنج و میدان میرعماد دیدن کنید. اگر به دنبال مکانی برای خرید سوغاتی هستید، بازار سنتی کاشان بهترین انتخاب برای شما به شمار می‌آید.

بازار سنتی کاشان

·  شهر زیرزمینی نوش آباد (اویی)

این شهر زیرزمینی که قدمت آن به حدود ۱۵۰۰ سال قبل باز می‌گردد، به عنوان یکی از عجیب‌ترین شهرهای زیرزمینی جهان شناخته می‌شود. این شهر زیرزمینی در سال ۱۳۸۵ و بصورت اتفاقی در حین حفر چاه کشف شد. مجموعه اویی در بافت زیر شهر شکل گرفته و عمق آن به حدود ۱۶ متر نیز می‌رسد. این شهر زیرزمینی از اتاق‌ها، راهروها، جاه‌ها و کانال‌های متعدد، در سه طبقه تشکیل شده است. تماشای بافت سنگی و تاریخی این بنای زیرزمینی، تجربه‌ای جذاب را برای گردشگران رقم زده است.

.   قمصر کاشان، بوی بهشت

کاشان و گلاب قمصر پیوندی جدایی ناپذیر با یکدیگر دارند. قمصر یکی از جاذبه های گردشگری کاشان به شمار می‌رود که به دلیل گلاب خوش بویی که دارد به شهرتی جهانی رسیده است. اگر در اواسط فصل بهار به این منطقه سفر کنید، می‌توانید از زیبایی بی‌بدیل گل‌های ارغوانی رنگ محمدی و عطر خوش آن نهایت لذت را ببرید.

جاذبه های گردشگری کاشان

·  آبشار نیاسر، طبیعتی جادویی

یکی از محبوب‌ترین جاذبه های گردشگری کاشان در محله سرکمر در فاصله چند کیلومتری این شهر قرار دارد. آب این آبشار از چشمه تالا تامین شده و به خصوص در فصل زمستان بسیار پر آب است. در حوالی آبشار نیاسر طبیعت سرسبز و چشم نوازی وجود دارد که تماشای آن خالی از لطف نیست.

·  حمام میر احمد، درخشان و زیبا

ساخت این حمام به عصر سلجوقیان برمی‌گردد. نزدیکی این حمام به حرم امام‌زاده سلطان امیراحمد دلیل نام‌گذار آن است. بنای حمام میر احمد در طول دوره‌های مختلف مرمت شده است. در داخل حمام می‌توانید ستون‌های متعدد، کاشی‌کاری‌ها و گچ‌بری‌های دیدنی را تماشا کنید.بام این حمام به صورت گنبدی شکل ساخته شده که زیبایی ویژه‌ای به آن بخشیده است. قرار گرفتن عدسی محدب بر روی گنبد شیشه‌ای این حمام موجب شده تا نور داخل آن به بهترین شکل تامین شود.

·   آرامگاه سهراب سپهر،  قرارگاه عاشقان شعر

عاشقان شعر و ادب فرصت بازدید از آرامگاه یکی از بزرکترین شاعران معاصر را از دست نخواهند داد. آرامگاه سهراب سپهری، در روستای مشهد اردهال، در صحن امامزاده سلطان علی‌‌بن‌محمد باقر قرار دارد. سنگ مزار این شاعر پر آوازه بارها تعویض شده که در حال حاضر به سنگی مشکی رنگ مزین شده است.

آرامگاه سهراب

·   مسجد آقا بزرگ

مسجد آقا بزرگ در دوران قاجار بنا شده که ساخت آن ۸ سال طول کشیده است. گنبد عظیم این بنا تماما از آجر ساخته شده و یکی از بزرگ‌ترین گنبدهای آجری جهان به شمار می‌آید.

·  آتشکده خرم دشت

ساخت این آتشکده تاریخی به دوران ساسانیان باز می‌گردد و در فاصله حدودا ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی کاشان قرار دارد. در ساخت بنای آتشکده خرم دشت، از سنگ و گچ استفاده شده است.

سفر به شهر دیدنی ها، کاشان

زیبایی وصف ناپذیر جاذبه های گردشگری کاشان مسافران پرشماری را به این شهر کشانده است. اگر شما نیز تمایل دارید با سفر به کاشان تاریخ کشورمان را مرور نمایید و اوقاتی خوشی را رقم بزنید، می‌توانید همین حالا از سایت بلیطینجا، بلیط سفر خود را تهیه کنید.

سوالات متداول

قدیمی‌ترین بنای کاشان چه نام دارد؟

مسجد جامع کاشان قدیمی‌ترین بنای این شهر است که قدمت آن به دوران سلجوقی باز می‌گردد.

آرامگاه سهراب سپهری در کجا قرار دارد؟

آرامگاه سهراب سپهری، در روستای مشهد اردهال، در صحن امامزاده سلطان علی‌‌بن‌محمد باقر قرار دارد.

متفاوت‌ترین جاذبه گردشگری کاشان چه نام دارد؟

شهر زیرزمینی نوش آباد را می‌توان متفاوت‌ترین بنای تاریخی کاشان به شمار آورد.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها