سفری به جاهای دیدنی اهواز، شهر پل های ایران

تجربه لذت‌بخش بازدید از جاهای دیدنی اهواز باعث شده تا گردشگران با وجود مشکلاتی نظیر آب و هوای گرم و گردوخاک، همچنان به بازدید از این شهر پر افتخار علاقه داشته باشند. از طریق آشنایی جاذبه‌های گردشگری اهواز می‌توانید سفری به یادماندنی را برای خود و عزیزانتان رقم بزنید.

بررسی موقعیت شهر اهواز

اهواز مرکز استان خوزستان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای کشور از نظر وسعت و هفتمین شهر کشور از نظر جمعیت شناخته می‌شود. وجود شرکت‌ها و کارخانه‌های متعدد در شهر اهواز موجب شده تا رفت و آمد افراد غیر بومی به این شهر بسیار بالا باشد.

در کنار این موضوع، موقعیت شهر اهواز و هم‌جواری آن با شهرهایی نظیر: آبادان، شوش، دزفول، اندیمشک و خرمشهر موجب شده تا افراد متعددی به این شهر تماشایی سفر کنند.

۶ مورد از مهم ترین جاهای دیدنی شهر اهواز

شهر اهواز تاریخی سرشار از حادثه‌های تلخ و شیرین متعددی را به خصوص در دوران هشت ساله دفاع مقدس تجربه کرده است. در دل همین حوادث، متأسفانه به بسیاری از جاهای دیدنی اهواز آسیب جدی وارد شد؛ اما تاریخ غنی این شهر و سرافرازی مردمان آن موجب شده تا اهواز به مرور زمان، به دوران شکوه گذشته خود بازگردد.

· پل سفید، نماد تاریخی اهواز

رود کارون به عنوان بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین رود کشور، گردشگران متعددی را به شهر اهواز کشانده است. این رود مهم، اهواز را به دو بخش غربی و شرقی تقسیم می‌کند. بر روی رود کارون هشت پل ساخته شده است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها پل سفید به شمار می‌آید.

از پل سفید به عنوان یکی از مهم‌ترین نمادهای اهواز یاد می‌شود. این پل تاریخی در دوران رضا شاه بر روی رود کارون ساخته شد. پل سفید از پنج قسمت تشکیل می‌شود که دو قسمت آن پل معلق بوده و سه قسمت دیگر آن پل قوسی شکل است. در اطراف این پل تاریخی، می‌توانید به پارک‌های تفریحی، فضای سبز و رستوران‌های متنوع دسترسی داشته باشید.

· پل سیاه، قدیمی ترین پل اهواز

در سال ۱۳۰۸ اولین پل بر روی رود کارون با نام پل پیروزی تأسیس شد که بعدها به دلیل بدنه سیاه رنگ و ظاهر متفاوت آن به پل سیاه شهرت یافت. پل سیاه به عنوان یکی از پل‌های حیاتی اهواز محسوب می‌شود که خط راه‌آهن بندر امام خمینی را به راه‌آهن سراسری خرمشهر تهران متصل می‌کند.

طول پل سیاه حدود ۱ کیلومتر و عرض آن تقریباً ۶ متر است. بر روی این پل دو خط مخصوص عبور قطار تعبیه شده که در اطراف آن مسیری به عرض حدود ۱ متر برای عبور عابران پیاده قرار دارد.

· بازار عبدالحمید، حال و هوای قدیمی در قلب اهواز

اگر می‌خواهید یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی اهواز را از نزدیک ببینید، بهتر است به بازار عبدالحمید سر بزنید، این بازار به عنوان قدیمی‌ترین بازار اهواز و یکی از بازارهای تاریخی کشور شناخته می‌شود. با وجود گذشت سال‌ها از تأسیس این بازار تاریخی، همچنان حال و هوای قدیمی خود را حفظ کرده و بافت آن دست‌نخورده باقی مانده است.

قرار گرفتن این بازار در مرکز اهواز و تنوع بسیار بالای محصولات در آن، باعث شده تا بسیاری از گردشگران در سفر خود به اهواز، به بازار عبدالحمید مراجعه کنند. در کنار تماشا و خرید از بازار عبدالحمید، می‌توانید به خانه دادرس از تماشای خانه دادرس در نزدیکی این بازار قدیمی نیز لذت ببرید.

· پل طبیعت، محلی برای خاطره ساختن

پل طبیعت با مساحتی حدود ۲۵۰۰ متر مربع بر روی رود کارون احداث شده است. این پل دو پارک مهم اهواز؛ یعنی پارک ساحلی و پارک لاله را به یکدیگر متصل می‌کند. استفاده از سازه‌های چوب پلاست برای پوشش کف این پل، زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

اگر به دنبال مکانی مناسب برای پیاده‌روی در شهر اهواز هستید، قطعاً پل طبیعت انتخاب مناسبی برای شما محسوب می‌شود.

· بنای معین التجار

متأسفانه بر اثر حوادث مختلف بسیاری از بناهای تاریخی اهواز تخریب شده یا ظاهر اولیه خود را از دست داده‌اند؛ اما بنای معین التجار به عنوان یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی اهواز شناخته می‌شود که همچنان پابرجا مانده است.

از بنای معین‌ التجار در گذشته به عنوان کاروان‌سرا استفاده می‌شد؛ اما امروزه به یکی از مقاصد مهم گردشگران شهر اهواز تبدیل شده است. در طراحی بنای معین التجار کاملاً الگوهای معماری سنتی رعایت شده و شما می‌تواند از بیرون بنا، طرح‌های اسلامی، طاق بری‌ها و ستون‌های متعدد آن را تماشا کنید.

· نقش برجسته خونگ اژدر

اگر دوست دارید اثری باستانی به قدمت ۴۰۰۰ سال را مشاهده کنید بهتر است به روستای خونگ اژدر در ۱۵ کیلومتری ایزه سر بزنید. در این منطقه می‌توانید دو نقش برجسته تاریخی مربوط به دوران اشکانیان و عیلامیان را مشاهده کنید.

نقش سنگ‌نگاره مربوط به دوران عیلامیان تا حدودی محو شده است؛ اما نقش برجسته دیگر که به دوران اشکانیان مربوط می‌شود، کاملاً واضح است. این اثر باستانی در سال ۱۹۶۱ توسط باستان‌شناسی به نام لویی واندنبرگ کشف شد.

بهترین روش برای سفر به اهواز

شاید رود کارون دیگر آن صلابت و شادابی سابق را نداشته باشد اما تماشای جاهای دیدنی اهواز و گذراندن وقت در کنار مردمان خون‌گرم این شهر، موجب شده تا همچنان گردشگران، علاقه بسیار زیادی برای سفر به اهواز داشته باشند.

تفاوتی نمی‌کند برای سفر کاری می‌خواهید به اهواز مراجعه کنید یا برای تفریح و گشت و گذار، در هر صورت بهتر است بلیط خود را از محلی امن و معتبر تهیه کنید. به همین منظور ما به شما بلیطینجا را معرفی می‌کنیم. با مراجعه به سایت بلیطینجا می‌توانید به سادگی و در کوتاه‌ترین زمان بلیط سفر خود را تهیه کنید.

سوالات متداول

نماد شهر اهواز چه نام دارد؟

از پل سفید به عنوان یکی از اصلی‌ترین نمادهای اهواز یاد می‌شود.

چرا پل پیروزی اهواز به پل سیاه شهرت پیدا کرده است؟

به دلیل بدنه سیاه رنگی که این پل دارد، از آن به عنوان پل سیاه یاد می‌شود.

قدیمی‌ترین بنای به جا مانده در شهر اهواز چه نام دارد؟

کاروانسرای معین‌التجار به عنوان قدیمی‌ترین بنا در اهواز شناخته می‌شود.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها