جاهای دیدنی بجنورد

جاهای دیدنی بجنورد

بجنورد به این دلیل که سر راه مشهد به شمال کشور قرار گرفته برای بسیاری از مشهدی‌هایی که قصد سفر به شمال را دارند یا شمالی‌هایی که عازم مشهد هستند محلی برای توقف و استراحت و شناخته شده است . این شهر که مرکز استان خراسان شمالی است با داشتن جاذبه‌های گردشگری بسیار از طبیعت زیبا و تماشایی گرفته تا مکان‌های تاریخی و مذهبی و … می‌تواند ساعت‌ها و حتی روزهایی مسافران و گردشگران را به خود مشغول کند . به همین دلیل ما در این مطلب از مجله گردشگری بلیط اینجا قصد داریم به معرفی تعدادی از جاهای دیدنی بجنورد بپردازیم . تا اگر اهل مشهد هستید یا قصد سفر به آن را دارید دارید به این شهر هم که که در ۲۷۰ کیلومتری مشهد واقع شده سری بزنید .

 

 

روستای گردشگری پاقلعه

اولین منطقه‌ای که در آشنایی با جاهای دیدنی بجنورد به شما معرفی خواهیم کرد روستای پا قلعه در دهستان آلا داغ است . این روستا به دلیل داشتن باغ‌های بسیار که آن را احاطه کرده و چشم اندازی زیبا و بی‌نظیر بین گردشگران محبوبیت بسیار بالایی دارد . همین جذابیت و محبوبیت باعث شده از نظر امکانات وضعیت مطلوب و خوبی هم داشته باشد . تا طبیعت دوستان بتوانند به راحتی چند روزی را در محیطی آرام و به دور از آلودگی هوا و صوتی روح و جسمشان را سبک کند . روستای پا قلعه که در گذشته به آن پایین قلعه می‌گفتند در هر فصلی زیبایی خاص خود را دارد .

 

بابا امان

شاید بتوان گفت منطقه بابا امان از شناخته‌ترین و محبوب‌ترین جاهای دیدنی بجنورد است که بسیاری از مسافران در مسیر مشهد به شمال یا شمال به مشهد سری به آن می‌زنند و برای استراحت و تفریح در این منطقه اقامت می‌کنند . وجود مسجد ، مجتمع اقامتی ، پارکینگ ، نانوایی و … در کنار طبیعتی با صفا و سرسبز با داشتن چشمه‌های خروشان و درختان بیشمار باعث شده باباامان اقبال بلندی در زمینه جذب گردشگر داشته باشد .

بخشی از پارک بابا امان در حیات وحشی به نام پردیسان قرار دارد که حیواناتی همچون قوچ کوهی ، آهو، گوزن زرد، گوسفند وحشی و … در آن زیست می‌کنند . همچنین وجود آرامگاه یک امامزاده به نام‌ شاهزاده اسماعیل فرزند امام موسی کاظم که به امامزاده بابا امان معروف است باعث شده به هر سلیقه‌ای در سفر پاسخ دهد .

گردشگاه بش‌ قارداش

این بار برای رفتن به یکی دیگر از جاهای دیدنی بجنورد باید حدود ۷ کیلومتر از این شهر فاصله گرفته و وارد جاده بجنورد -اسفراین شوید . بشقارداش کلمه ای ترکی به معنی ۵ برادر است . علت این نامگذاری بر اساس داستانی تاریخی که مردم شهر آن را روایت می‌کنند این است . که در گذشته ۵ برادر در بجنورد زندگی می‌کردند که به دلیل مخالفت با ظلم و ستم مورد تعقیب ماموران حکومت قرار می‌گیرند . این پنج برادر به این منطقه فرار کرده و در آنجا از خدا طلب کمک می‌کنند . دعای آنها مستجاب  و ۵ سوراخ در کوه ایجاد می‌شود که برادران به آن پناه می‌برند . از محل این سوراخ‌ ها در کوه‌ آبی گوارا جاری می‌شود که در آبشناسی پزشکی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها خاصیت شفابخشی دارد .

از طرفی منطقه بشقارداش پیش از اسلام و در زمان اشکانیان و ساسانیان عبادتگاهی برای پیروان زرتشت محسوب می‌شده . در حال حاضر این جاذبه با داشتن امکاناتی قابل قبول و طبیعتی زیبا و دیدنی از درختان تنومند و استخرهای آب قدیمی در کنار چشمه‌هایی با آب‌های درمانی یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی در نزدیکی بجنورد به شمار می‌رود .

 

روستای اسفیدان

در سال ۱۳۸۵ روستای اسفیدان در ۴۵ کیلومتری بجنورد به عنوان یکی از زیباترین روستاهای کشور انتخاب شد . اسفیدان با داشتن معماری خاص و بافت تاریخی یکی از دیدنی‌ترین روستاهای پلکانی ایران به شمار می‌رود . خانه‌های آن از الوار چوب ،کاهگل و آجر ساخته شده و به دلیل نوع ساختشان چشم اندازی دیدنی و جذاب دارد . وجود جاذبه‌های طبیعی و دیدنی مانند آبشارها، قلعه، چشمه، دره‌ها و … در این روستا باعث شده گردشگران انتخاب‌های زیادی در آن داشته و ساعاتی را در یک محیط باصفا و دیدنی سپری کنند .

عمارت مفخم

این بار یکی از جاهای دیدنی بجنورد که سبقه‌ای تاریخی دارد به نام عمارت مفخم را به شما معرفی خواهیم کرد . این عمارت که قدمتش به  دوره حکومت ناصرالدین شاه می‌رسد به فرمان شخصی به نام یار محمد خان شادلو ساخته شده است . مفخم لقب این فرد بوده و هدف او از ساخت این بنا سکونت و پذیرایی از مهمانان و رجال سیاسی بوده است .

در حال حاضر این بنای تاریخی بعد از مرمت به موزه مردم شناسی و باستان شناسی بجنورد تغییر کاربری داده است  .معماری عمارت مفخم بسیار جذاب است و سرتاسر آن با انواع کاشی کاری‌ها ، معرق کاری و با طرح‌ها و نقوش  انسانی، اسلیمی ، خطایی و هندسی تزیین شده . نمای آن به رنگ فیروزه‌ای با تصاویری از دو فرشته بالدار ، چهره‌های انسانی، نقاشی از گل و گیاه و پرنده و طبیعت و طرح‌های هندسی به چشم می‌خورد .

آتشکده اسپاخو

در ۱۰۰ کیلومتری غرب بجنورد و در کنار روستای اسپاخو آتشکده‌ای واقع شده که یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی استان خراسان شمالی به شمار می‌رود . قدمت این کار آتشکده به دوره ساسانیان می‌رسد و مردم محلی آن را به نام کلیسا می‌شناسند . این در حالی است که هیچگونه شواهدی مبتنی بر حضور مسیحیان در این منطقه پیدا نشده . وجود محراب دایره‌ای شکل و سوراخ‌های درون سقف گنبدی که برای خارج شدن دود بوده و یک آتشدان در این آتشکده نشان از این دارد که این محل  عبادتگاه زرتشتیان بوده است . این جاذبه تاریخی در سال ۱۳۵۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید .

 

حسینیه جاجرمی‌

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی بجنورد حسینیه جاجرمی است که متعلق به اواخر دوره قاجار می‌باشد . بر اساس اطلاعاتی که از کتیبه موجود در این حسینیه به دست آمده بانی ساخت آن فردی به نام بنا استاد غلامرضا یزدی بوده است . این مکان در ابتدا محل زندگی استاد یزدی بوده اما بعدها به عنوان حسینیه وقف شده است .حسینیه جاجرمی‌ها که در بافت تاریخی بجنورد قرار دارد هنوز هم محل برگزاری عزاداری محرم در این شهر است . همچنین در سال‌های اخیر این بنا به مرکز آفرینش صنایع دستی و هنرهای سنتی تبدیل شده است . وجود آجرکاری‌های زیبا، پنجره‌های چوبی طاقدار ، شیشه‌های رنگی و یک حیاط باصفا همگی حسینیه جاجرمی‌ها را به یکی از جاهای دیدنی بجنورد تبدیل کرده است .

 

دریاچه سد شیرین دره

 

در ۶۵ کیلومتری شمال غرب بجنورد و در محدوده شهرستان سملقان و مانه دریاچه‌ای دیدنی وجود دارد که یکی از بزرگترین سدهای استان خراسان شمالی محسوب می‌شود . این سد و دریاچه آن ؛ آب مورد نیاز آشامیدنی شهر بجنورد و روستاهای مسیر خط انتقال و همچنین صنایع بهبود و توسعه کشاورزی زمین‌های پایین دست را تامین می‌کند . گردشگران می‌توانند در دریاچه این سد تفریحاتی مانند شنا ، ماهیگیری ، قایقرانی و … را تجربه کنند . به علاوه طبیعت اطراف سد چشم اندازی زیبا و دیدنی را برای طبیعت دوستان رقم زده است .

 

تپه قلعه خان

آخرین محلی که در بررسی جاهای دیدنی بجنورد معرفی خواهیم کرد تپه قلعه خان از بناهای تاریخی این شهر است .بر اساس کاوش‌های باستانی صورت گرفته این تپه حاصل انباشت لایه‌های مختلف از دوره نوسنگی می‌باشد . وسعت آن ۵ هکتار و ارتفاع آن ۱۸ متر است . بر اساس شواهد موجود قلعه خان در دوره‌های مختلف محل سکونت اقوامی بوده است . دیوارهای منقوشی در این منطقه کشف شده که قدمت آنها دوره سنگ و مس برمی‌گردد و از مهم‌ترین یافته‌های این تپه محسوب میشود .

 

جاهای دیدنی بجنورد به این مواردی که گفتیم خلاصه نمی‌شود و تعداد آنها بسیار زیاد می‌باشد . در ادامه به ذکر نام برخی دیگر از این جاذبه‌ها بسنده می‌کنیم:

 

منطقه حفاظت شده قرخود

باغ دره

دره بازخانه

آبشار حمید

آبشار بیار

چشمه آب معدنی مهمانک

بند خاکی عبدل آباد

کوه بابا موسی

گورستان روستای باغلق

کوشک علی آباد

خانه بانک ملی

مجموعه سبز میدان

پادگان زیرزمینی قاجاری

امامزاده سلطان سید عباس

امامزاده دلاور و …

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها