هالووین

جشن هالووین

جشن هالووین، در روز ۳۱ اکتبر در بسیاری از کشورها برگزار می‌شود. این جشن به مدت سه روز ادامه دارد و در حقیقت ریشه‌ای تاریخی دارد. به دلیل فیلم های زیادی که در این مورد ساخته شده است و وجود فضای وب و شبکه های مجازی جشن هالووین را در سرتاسر دنیا معروف کرده و حتی کشورهای غیر مسیحی هم به این جشن علاقه مند شده اند. نماد معروف این جشن معمولا یک کدو تنبل است که آن را به شکل های ترسناک تزئین می‌کنند و داخل آن یک شمع قرار می‌دهند. با این حال، کسی درمورد تاریخچه و علت برگزاری این جشن چیزی نمی‌ داند وتنها آن را یک جشن شاد و مفرح می‌ پندارند. با بلیط اینجا همراه باشید تا درمورد تاریخچه جشن هالووین، آیین ها و سنت های خاص این جشن و داستانی که پشت فانوس کدو تنبل مشهور هالووین وجود دارد بیشتر بدانیم.

تاریخچه جشن هالووین

تاریخچه شکل گیری هالووین به کشور ایرلند مرتبط است. شکل گیری جشن هالووین به فستیوال ساوین سلتیان باستان برمی گردد. سلت ها در حدود ۲۰۰۰ سال پیش در سرزمینی زندگی می کرده اند که امروزه کشور بریتانیا، ایرلند و شمال فرانسه را شامل می شود. آنها ۱ نوامبر را به عنوان سال نو جشن می گرفتند. زیرا در این روز به طور رسمی پایان تابستان و فصل برداشت و آغاز فصل تاریکی و سرما و زمستان بود و اغلب با مولفه های مرگ انسان همراه بود. سلتی ها بر این باور بودند که مرز بین دنیای مرده ها و زنده ها در روز اول سال برداشته می شود و مرده ها می توانند وارد دنیای زندگان شوند. آنها در شب ۳۱ اکتبر که جشن سال نوی آنها بود ساوین را جشن می گرفتند و بر این باور بودند که ارواح مردگان دوباره به زمین برمی گردند. همچنین سلتی ها معتقد بودند که این موقع از سال بهترین زمان برای پیشگویی و پیش بینی روحانیون در مورد آینده است.
سلتی ها در طول جشن لباس های مخصوصی به تن می کردند که شامل سر و پوست حیوانات هم می شد. سپس دور آتش جمع می شدند و سعی می کردند بخت و اقبال هرکس را پیش بینی کنند.

هالووین

در سال ۴۳ پس از میلاد، بخش های زیادی از سرزمین و قلمرو سلتیان را امپراتوری رم باستان تصرف کرد. حدود ۴۰۰ سال رومی ها بر این سرزمین تسلط پیدا کردند و دو فستیوال رومی با سنت های سلتی ها مخصوصا رسم و رسوم های جشن ساوین ادغام شد. اولین فستیوال رومی فرالیا نام داشت که در اواخر اکتبر برگزار می شد و طی آن رومیان عبور مرده ها را گرامی می داشتند. و دومین فستیوال هم در روز بزرگداشت پومونا، رب النوع میوه و درختان بود. در اواخر قرن ۹ بود که دین مسیحیت در سر تا سر سرزمین های سلتی گسترش پیدا کرده بود و به مرور با سنت های سلتی آمیخته شد. در سال ۱۰۰۰ کلیسا روز دوم نوامبر را به نام روز ارواح نامگذاری کرد و این روز را برای گرامیداشت و تجلیل مردگان تعیین کرد. امروزه بسیاری از افراد معتقدند که این عمل کلیسا در اصل تلاشی برای جایگزینی فستیوال سلتی با تعطیلات مرتبط با مسیحیت بوده است. نکته جالب که باید بدانید این است که روز ارواح، بسیار مشابه جشن ساوین بود. از این جهات که : در این جشن آتش بزرگی افروخته می شد، مردم لباس های خاص و متفاوتی به شکل های فرشته، شیاطین و مقدسین می پوشیدند و مراسم خاصی را اجرا می کردند. این روز به اسم های دیگری از جمله روز تمام مقدسین، روز ال هالو یا ال هالوما هم نامیده می شد. به این ترتیب این رسوم با هم ادغام شد و جشن ساوین کم کم جشن ال هالو ایو و در نهایت جشن هالووین نامیده شد.

مراسم های جشن هالووین

قاشق زنی (Trick-or-Treat)

در این مراسم، افراد لباس های خاص به تن کرده و به درب منزل همسایه ها و مردم می رفتند و از آنها درخواست پول و غذا می کردند. این رسم به مرور تغییراتی پیدا کرد و به رسم قاشق زنی که فعالیتی بسیار شاد و مفرح مخصوصا برای کودکان است تبدیل شد. امروزه بچه ها بیشتر در قاشق زنی شرکت کرده و از همسایگان درخواست شیرینی و شکلات می کنند.

فانوس کدو تنبل یا جک فانوسی (Jack-O-Lanterns)

تاریخچه این جشن هرچه باشد امروزه تمام مردم جهان، جشن هالووین را با کدو تنبل هایی می شناسند که به شکل ترسناکی درآمده اند. مردم از چندین روز قبل از هالووین، کدو تنبل ها را تهیه می کنند و آن ها را به شکل ترسناکی در می آورند و در شب هالووین داخل آنها شمع روشن کرده و به این ترتیب فانوس هایی ترسناک به وجود می آبد. این کدو تنبل ها را جک فانوسی نامیده اند و داستانی جالب پشت آن وجود دارد به این ترتیب که طبق افسانه های قدیمی، مردی به نام استینگی جک بار ها شیطان را به دام انداخته و یک شرط برای آزادی اش قرار داد این که نگذارد جک به جهنم برود! به این ترتیب، بعد از آن که جک مرد و به دلیل کارهای بد و پلیدی که کرده بود به بهشت راهش ندادندو تا ابد به عنوان روح در زمین آواره و سرگردان شد. او برای پیدا کردن راه خود ذغالی روشن را داخل کدو قرار داد و به این ترتیب جک فانوسی به وجود آمد. مردم در جشن هالووین کدوها را به شکل های ترسناکی در می آورند و با روشن کردن شمع داخل آن، تداعی گرد ارواح سرگردان و وهم انگیز می شوند.

هالووین

لباس های خاص هالووین

همانطور که پیش از این گفتیم سلتی ها باور داشتند که در جشن هالووین ارواح مردگان به سرزمین زنده ها می آیند. به همین علت برا اینکه ناگهان با یک روح رو به رو نشوند سعی می کردند خودشان را به شکل ارواح دربیاورند. به این ترتیب لباس ها و آرایش های خاص هالووین به وجود آمد و در طول زمان کم کم به یک هنر و رسم خاصی تبدیل شد. امروزه هرکس سعی می کند در جشن هالووین لباسی متفاوت و گریمی ترسناک و ارواح گونه داشته باشند که حتما در فضای مجازی و رسانه ها عکس های متفاوتی دیده اید.

هالووین

رنگ ها در هالووین به چه معناست؟

اگر تا به حال از نزدیک در مراسم جشن هالووین بوده باشید یا اینکه در فیلم ها و تصاویر صحنه هایی از آن را دیده باشید حتما متوجه شده اید که رنگ های غالب این مراسم نارنجی و مشکی هستند. این دو رنگ نیز یادگار مراسم سنتی سلتی ها می شود. رنگ سیاه نشانه مرگ تابستان است و نارنجی هم نماد فصل برداشت پاییزی است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها