جنگل‌ های دیدنی در پاییز

فصل پاییز به عنوان فصل بارش باران‌ها و برگ‌های نارنجی و قرمز شناخته می‌شود. هرچند که هوا سردتر است اما فرصت بسیار مناسبی برای بازدید از جنگل‌های دیدنی در پاییز برای علاقه‌مندان به طبیعت وجود دارد. در کشور ایران نیز در خطه شمالی جنگل‌های بسیاری وجود دارند که گردشگران بسیار زیادی برای بازدید از آن‌ها مشتاق هستند.

راه آهن در جنگل دیدنی شیرگاه

ییلاقات اشکوارت گیلان

اشکوارت در شهر رحیم آباد، در شهرستان رودسر  و شمالی‌ترین بخش استان گیلان قرار گرفته است. شهر رودسر از طرفی با مازندران همسایه و از سمت دیگر به دریای خزر و کوه‌های البرز متصل است. در این منطقه ییلاقی شما می‌توانید فعالیت‌های زیادی مانند گشت و گذار در غارها و یا چشمه‌ها انجام دهید.  بدون شک بهترین زمان سفر به این منطقه بهار و پاییز است که دیدنی‌های آن دوچندان می‌شود. منطقه اشکور زمین‌های بسیاری برای کشت فندق، گردو،  جو،  سیب زمینی، سبزیجات، زعفران و گیاهان دارویی مانند گزنه، گلپر، گون، گل گاوزبان و… دارد. برخی از مهمترین دیدنی‌های این منطقه ییلاقی موارد زیر هستند:

  • رودخانه اشکورات: که دومین رودخانه بزرگ گیلان پس از سپیدرود، به نام پلرود است‌. البته این رود حدود ۶۰ کیلومتر طول دارد و از مناطق مختلفی می‌گذرد.
  • آبشار میلاش: که در روستای میلاش قرار گرفته در دهستان اشکور از روستای رحیم آباد است. این آبشار ۸۰۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است.
  • غار سجیران: این غار در منطقه جنوبی روستای سجیران قرار گرفته است و از توابع دهستان اشکور سفلی محسوب می‌شود. سجیران یکی از آثار ملی با قدمت ۳۰۰۰ سال است.

جنگل الیمستان

الیمستان در واقع یکی از روستاهای توریستی استان مازندران است، که جنگل آن یکی از پربازدیدترین و محبوب‌ترین مکان‌ها برای طبیعت گردان محسوب می‌گردد. این جنگل هیرکانی ۵۰ میلیون ساله در کیلومتر ۲۰ جاده هراز در شهرستان آمل قرار گرفته و نام آن بر اساس نوعی تره کوهی به نام الیما که در این منطقه رشد می‌کند، انتخاب شده است. ارتفاع زیاد این جنگل باعث می‌شود که در فصل سرما، دمای  آن بسیار پایین باشد ولی باز هم به دلیل آب و هوای بسیار عالی قدم زدن و کمپینگ یا پیک نیک و دوچرخه سواری یا کوهنوردی در این منطقه بسیار لذت بخش است. در هنگام بازدید از این جنگل دیدنی در پاییز، علاوه بر درختان می‌توانید از دیگر دیدنی‌هایی که در نزدیکی آن قرار گرفته‌اند نیز بازدید کنید، که شامل موارد زیر است:

  • قله امامزاده قاسم
  • نقش پای رستم
  • روستای لهاش
  • منطقه قلاردن

جنگل دیدنی الیمستان

منطقه شیرگاه سوادکوه

استان مازندران به علت دیدنی‌های بسیار زیاد طبیعی که دارد، در میان توریست‌ها و گردشگران دارای جایگاه ویژه‌ای است. شیرگاه مرکز بخش سوادکوه در این استان است که از شمال نیز به قائمشهر می‌رسد. فاصله منطقه تا تهران ۲۳۰ کیلومتر و حدود ۳ ساعت رانندگی است. شهر شیرگاه در محل تلاقی دو رود پر آب مازندران قرار دارد‌. این شهر به شهر پل‌ها نیز معروف است، چرا که رود و دره‌های زیادی وجود دارند که برای عبور از آنها نیاز است که از پل استفاده شود. شیرگاه با دریای خزر حدود ۴۰ دقیقه فاصله دارد و آب و هوای آن بسیار مناسب است و در هر فصلی از سال می‌توانید به آن‌جا مراجعه کنید. برخی از جاهای دیدنی شیرگاه موارد زیر هستند:

  • جنگل‌هایی که مسیر عبور قطار از آن‌جا است.
  • پلنگدره
  • دریاچه لفور
  • پل شاه عباسی
  • پل راه آهن
  • پل سفید
  • جنگل اندارگلی
  • رودخانه کسیلیان
  • چشمه علی شیرگاه
  • آبشار شیرگاه
  • روستای دهکلان
  • روستای بهمنان
  • روستای گالشکلا

جنگل النگدره گرگان

یکی از معروف‌ترین پارک‌های جنگلی شمال ایران جنگل النگدره و جنگل ناهارخوران در ۵ کیلومتری شهر گرگان، استان گلستان است. وسعت النگ دره ۱۸۵ هکتار و دارای آبشار و چشمه‌های متعدد، درختانی مثل ممرز، توسکا، افرا  بلوط، بید و… می‌باشد. از امکانات این پارک جنگلی می‌توان به جاده سلامتی، مسیر چوبی، ایستگاه دوچرخه سواری، زمین‌های بازی کودک، زمین‌های ورزشی، صندلی، نیمکت  آلاچیق، سرویس بهداشتی، نمازخانه و فروشگاه و نگهبانی اشاره کرد.

قلعه رودخان گیلان

حتماً اسم قلعه رودخان را بسیار شنیده‌اید، قلعه زیبا در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر فومن، در نزدیکی روستای رودخان بر بالای ارتفاعات جنگلی منطقه قرار گرفته است. برای رفتن به این بنای تاریخی در دل جنگل‌ها از سمت تهران، حدود ۵ و ساعت و ۳۰ دقیقه در راه هستید. و اگر از هومن حرکت کنید حدود ۳۵ دقیقه باید رانندگی نمایید. در نزدیکی این قلعه رودخانه‌ای به نام رخون وجود دارد، به همین دلیل  محلی‌ها به این قلعه رودخون می‌گویند. و اصطلاح عامیانه آن با مرور زمان به رودخان تغییر پیدا کرده است. تعداد پله‌های اصلی این بنا ۹۳۵ و تعداد پله‌هایی که برای گردشگران تعبیه شده‌اند ۱۶۰۰ تا است.

در نزدیکی این قلعه بازاری به وجود آمده است که می‌توانید در آن‌جا از غذاهای خوشمزه محلی گیلان و سوغاتی‌های آن خریداری کنید. بازدید از جنگل‌ های دیدنی در پاییز، مخصوصاً قلعه رودخان بسیار لذت بخش است.

جنگل النگدره در پاییز

بازدید از جنگل‌های شمالی در فصل پاییز

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که نمی‌توان از جنگل‌های دیدنی در پاییز بازدید کرد، اما برخلاف این تصور اشتباه، این مناطق سرسبز و پردرخت که بسیاری از آنها دارای رودخانه نیز می‌باشند،  در فصل پاییز آب و هوایی کمی خنک و بسیار دل انگیز دارند، مثلاً شما می‌توانید به جنگل‌های اشکوارت و مناطق دیدنی اطراف آن، قلعه رودخان در گیلان، جنگل النگدره در جاده ناهارخوران گرگان با امکانات بسیار عالی، شیرگاه و جنگل الیمستان در نزدیکی آمل بروید در و در آنجا قدم بزنید یا پیک نیک خانوادگی برگزار کنید، حتی اگر کمی حرفه‌ای‌تر باشید با داشتن امکانات لازم می‌توانید کمپ نیز برقرار کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و سفر به این مناطق با کارشناسان بلیطینجا در ارتباط باشید.

سوالات متداول

دیدنی‌های اطراف ییلاقات اشکوارت گیلان کدام هستند؟
 این ییلاقات علاوه بر زیبایی خودشان در نزدیکی رودخانه اشکوارت، آبشار میلاش و غار سجیران قرار گرفته‌اند.
جنگل الیمستان در کجاست؟
این جنگل‌های قدیمی در نزدیکی آمل و جاده هراز در استان مازندران هستند.
مهمترین دیدنی‌های منطقه شیرگاه سوادکوه کجاست؟
جنگل‌های بی‌نظیری که قطار از آنها عبور می‌کند، پلنگدره، دریاچه لفور، پل‌ها، جنگل اندارگلی، رودخانه‌ها و چشمه‌ها و آبشارها و روستاهایی مانند دهکلان و گالشکلا.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها