دانستی‌های متفاوت پیرامون اینکه ویزا چیست؟

پاسخ به سوال اینکه ویزا چیست؟ ممکن است ذهن هر کسی که قصد دارد به به خارج از کشور سفر کند را به خود مشغول کند. ویزا یک سند رسمی است که به دارنده آن اجازه می­دهد به طور قانونی وارد یک کشور خارجی شود. انواع مختلفی از ویزاها وجود دارد که هر کدام از آن­ها حقوق متفاوتی را در کشور میزبان به دارنده آن می‌دهد.

ویزای مسافرتی/توریستی چیست؟

ویزای مسافرتی به دارنده این امکان را می­دهد که فقط برای مقاصد گردشگری و تفریحی وارد یک کشور خارجی شود و برای مدت زمان از پیش تعیین شده اقامت کند. این ویزاها به دارنده این ویزا حق کار یا شرکت در هیچ گونه فعالیت تجاری در کشور میزبان را نمی­دهد.

ویزای کار چیست؟

ویزای کار برای افرادی که مایل به استخدام یا انجام فعالیت های تجاری در کشور میزبان هستند مورد نیاز است. انواع مختلفی از ویزای کار وجود دارد که به ماهیت کار و مدت اقامت بستگی دارد. به عنوان مثال، ویزای تعطیلات کاری به افراد این امکان را می­دهد که به طور موقت در حین سفر در سراسر کشور مشغول به کار شوند.

ویزای تجاری چیست؟

برای پاسخ به اینکه نوع تجاری ویزا چیست؟ می­توان گفت ویزای تجاری به دارنده آن اجازه می­دهد تا بدون پیوستن به بازار کار آن کشور وارد کشور میزبان و انجام فعالیت­های تجاری شود. برای مثال، اگر فردی برای انجام تجارت با شرکت دیگری به کشوری سفر می­کند یا در یک کنفرانس تجاری شرکت می­کند، ممکن است نیاز به ویزای تجاری داشته باشد. مسافر معمولاً باید نشان دهد که درآمدی از کشور دریافت نمی­کند.

ویزای دانشجویی چیست؟

ویزای دانشجویی نوعی ویزای غیر مهاجرتی است که به دارنده آن اجازه می­دهد در یک موسسه آموزشی پس از دوره متوسطه در کشور میزبان ثبت نام کنند. دانشجویان معمولاً باید ویزا برای اقامت موقت دریافت کنند.

ویزای پناهندگی چیست؟

ویزای پناهندگی را می­توان به افرادی اعطا کرد که از آزار و اذیت، جنگ، بلایای طبیعی و سایر شرایطی که زندگی آن­ها در خطر است فرار می­کنند.

ویزای تعطیلات کاری چیست؟

ویزای تعطیلات کاری به دارنده آن اجازه می­دهد تا در کشوری که از طریق آن سفر می­کنند، کار موقت انجام دهد. هر کشوری برنامه تعطیلات کاری ارائه نمی­دهد. استرالیا محبوب ترین این برنامه را دارد.

ویزای همسر چیست؟

ویزای همسر به شرکا اجازه ملاقات با یکدیگر را می­دهد زمانی که زوجین از یک کشور نیستند.

ویزای ترانزیت چیست؟

مسافران ممکن است گاهی برای عبور از کشوری که کشور مقصد آن­ها نیست، نیاز به ویزای ترانزیت داشته باشند. ویزای ترانزیت معمولاً اگر در کشوری بیش از چند ساعت استراحت داشته باشید، مورد نیاز است.

ای ویزا چیست؟

ای­ویزا ((eVisa یا ویزای الکترونیکی، ویزای دیجیتالی است که به جای مهر یا چسباندن به پاسپورت حامل، در پایگاه داده ذخیره می­شود. ای­ویزا به شماره پاسپورت فرد مرتبط است. درخواست­ها برای ویزاهای الکترونیکی معمولاً از طریق اینترنت انجام می­شود و متقاضی یک سند کاغذی برای ارائه در هنگام سفر دریافت می­کند.

ویزای مهاجرتی در مقابل غیر مهاجرتی

ویزاهای مسافرتی به دو دسته مهاجرتی و غیر مهاجرتی تقسیم می شوند. ویزای مهاجرتی به دارنده اجازه می­دهد تا به طور دائم در کشور میزبان اقامت داشته باشد، در حالی که ویزای غیر مهاجرتی اجازه ورود موقت به کشور میزبان را می­دهد.

ویزا چگونه است؟

ویزاهای سنتی را می­توان به صورت مهر یا چسب در پاسپورت خود چسباند. اگر ویزای شما روی گذرنامه شما چسبانده شده است، معمولاً یک سند کوچک است که شامل نام، شماره پاسپورت، محل تولد، دلیل سفر و تاریخ انقضا است. ویزاهای مهر شده معمولاً اطلاعات کمتری در مورد آن­ها ارائه می­دهند. آن­ها معمولاً فقط مقصد و تاریخی دارند که ویزا از آن زمان معتبر است و دستورالعمل­های رسمی مبنی بر چند روز اعتبار ویزا را دارند.

چرا برای سفر به ویزا نیاز دارم؟

اگر می­خواهید به کشوری سفر کنید که سیاست ویزا با کشور خود ندارد، ویزا ضروری است. بسیاری از کشورها سیاست­ها و توافق نامه­هایی برای ویزا دارند که به شهروندان آن­ها اجازه می­دهد آزادانه و بدون نیاز به ویزا بین آنها رفت و آمد کنند. به عنوان مثال، کانادایی­ها و آمریکایی­ها برای سفر به کشورهای یکدیگر نیازی به ویزا ندارند، فقط به مدارک معتبر مسافرتی نیاز دارند. با این حال، برای مثال، کانادایی­ها برای سفر به بوتان به ویزا نیاز دارند، زیرا هیچ توافق­­نامه­ای بین دو کشور وجود ندارد.

سیاست ویزا چیست؟

سیاست ویزای یک کشور قانونی است که در آن بیان می­کند چه کسانی می­توانند وارد کشور شوند یا نمی­توانند. این سیاست ممکن است به دارندگان گذرنامه یک کشور اجازه دهد بدون ویزا وارد شوند اما به دارندگان گذرنامه یک کشور دیگر اجازه ورود ندهند. بیشتر سیاست‌های ویزا دوجانبه هستند، به این معنی که دو کشور به شهروندان یکدیگر اجازه سفر بدون ویزا را می‌دهند، اما همیشه اینطور نیست. به عنوان مثال، دارندگان پاسپورت کانادایی ممکن است بدون ویزا به گرانادای اسپانیا سفر کنند، اما گرانادایی­ها برای سفر به کانادا باید برای ویزا اقدام کنند.

هیچ قانون سخت و سریعی برای کشورها در هنگام تعیین سیاست­های ویزا وجود ندارد. با این حال، برخی ملاحظات معمولی شامل روابط دیپلماتیک با کشور دیگر، سابقه مهاجرت غیرقانونی از کشور، هزینه و عوامل گردشگری و غیره است.

چرا برخی از کشورها محدودیت ویزا دارند؟

کشورها برای بررسی و کنترل جریان مسافران در داخل و خارج از کشور و جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی و سایر فعالیت‌های مجرمانه محدودیت‌های ویزا دارند. اجبار مسافران به درخواست ویزا به مقامات اجازه می­دهد تا مسافران بالقوه را بررسی کنند. به عنوان مثال، افراد ممکن است برای کار غیرقانونی به کشوری با فرصت­های اقتصادی بهتر سفر کنند.

چه زمانی به ویزا نیاز دارم؟

زمانی که به ویزا نیاز دارید بستگی به جایی دارد که می­خواهید بروید. اگر کشور شما با کشوری که قصد سفر به آن را دارید قرارداد ویزا داشته باشد، احتمالاً نیازی به درخواست ویزا از قبل ندارید. با این حال، اگر کشور شما با مقصد مورد نظر شما توافق نامه ویزا نداشته باشد، باید قبل از سفر برای ویزا درخواست دهید.

چگونه برای ویزا اقدام کنم؟

با استفاده از موتور جستجوی دلخواه خود، وب سایت رسمی مهاجرت دولتی کشوری که قصد بازدید از آن را دارید پیدا کنید. پس از یافتن و خواندن تمام اطلاعات، از جمله شرایط درخواست ویزا، فرم درخواست ویزای سفر مورد نیاز را پر­کنید. ممکن است بتوانید فرم را به صورت الکترونیکی ارسال کنید یا ممکن است از شما خواسته شود که آن را از طریق پست ارسال کنید. اگر مقصد شما در بدو ورود نیاز به ویزا دارد، دیگر لازم نیست نگران درخواست ویزای مسافرتی از قبل باشید. در این صورت، پس از رسیدن به مقصد، ممکن است از شما خواسته شود که فرم ویزا را پر کرده و هزینه­های مربوطه را بپردازید. الزامات را با وب سایت یا کنسولگری مربوطه بررسی کنید زیرا ممکن است لازم باشد یک عکس در اندازه پاسپورت نیز بیاورید.

شرایط ویزا چیست؟

هر کشوری شرایط درخواست ویزای خود را دارد. مطمئن شوید که با وب سایت دولتی مناسب کشور مقصد خود تماس بگیرید تا متوجه شوید. الزامات معمولاً شامل پر کردن فرم درخواست ویزا، ارائه پاسپورت برای مهر زدن در صورت نیاز، یک عکس و مدارک اضافی مانند برنامه پرواز، رزرو هتل یا دعوت نامه است.

بسیاری از کشورها همچنین دستورالعمل‌های غیرقابل قبولی را هنگام صدور ویزا دارند. مسافران بالقوه ممکن است غیرقابل قبول تلقی شوند، برای مثال، اگر سابقه کیفری داشته باشند، خطر امنیتی داشته باشند، مشکل سلامتی جدی داشته باشند، مشکلات مالی جدی و موارد دیگر داشته باشند.

اگر شرایط ویزای کشوری را که قصد بازدید از آن را دارید نداشته باشید، به احتمال زیاد درخواست ویزای شما رد خواهد شد و اجازه ورود به کشور را نخواهید داشت.

مدارک پشتیبان مورد نیاز برای ویزا چیست؟

هنگام ثبت درخواست ویزای خود در سفارت کشوری که قصد بازدید از آن را دارید، از شما خواسته می­شود که مدارک پشتیبان را با درخواست اصلی ویزای خود همراه کنید. در زیر لیستی از اسناد پشتیبانی که معمولاً درخواست می­شود آمده است:

  • دعوتنامه
  • یک فتوکپی از صفحه اطلاعات پاسپورت شما
  • یک یا دو عکس با اندازه خاص که توسط دفتر ویزا تعیین می­شود
  • اثبات حمایت مالی در طول سفر
  • بیمه سفر
  • بلیط­های هواپیما
  • اثبات هدف از سفر
  • هزینه­های درخواست ویزا

دعوت نامه برای ویزا چیست؟

برخی از کشورها، مانند کانادا و ایالات متحده، ممکن است از مسافر بخواهند که دعوت نامه­ای را با درخواست ویزای سفر خود همراه کند. نامه دعوت نامه­ای رسمی از طرف شخصی است که قصد دارید به آن سفر کنید و بیان می­کند که از شما دعوت کند تا در آن کشور ملاقات کنید. دعوت نامه به مقامات سفر کمک می­کند تا مسافران احتمالی را بررسی کنند و مطمئن شوند که یک بازدید موقت واقعاً ماهیت واقعی درخواست ویزا است. برای جزئیات بیشتر در مورد مواردی که باید در چنین نامه ای گنجانده شود، با وب سایت دولتی مقصد مورد نظر خود تماس بگیرید.

در طول مصاحبه ویزا چه چیزی در انتظاری شماست؟

هنگامی که درخواست ویزای خود را ثبت کردید، ممکن است از شما خواسته شود که برای مصاحبه ویزا توسط کشوری که قصد بازدید از آن را دارید، ارسال کنید. بنطر شما اکثر درخواست­های ویزا چیست؟ در پاسخ باید گفت بیشتر ویزاها بدون نیاز به مصاحبه تایید یا رد می­شوند، اما افسر ویزا ممکن است درخواست کند. سوالات رایج زیر ممکن است در طول مصاحبه ویزا از شما پرسیده شود:

  • چرا می خواهید به کشور X سفر کنید؟
  • چرا می خواهید در این زمان خاص بازدید کنید؟
  • آیا سابقه کیفری دارید؟
  • آیا با شخص دیگری سفر می کنید؟
  • چه کسی را ملاقات خواهید کرد؟
  • چه مدت هستی؟
  • کجا خواهی ماند؟
  • آیا بلیط هواپیما رزرو کرده اید؟
  • آیا برای این سفر بیمه درمانی دارید؟
  • اگر در حال حاضر شاغل هستید، آیا در طول سفر مرخصی مناسبی از محل کار خود دارید؟
  • آیا پس از سفر به کشور خود برمی­گردید؟

 

هزینه‌­های اخذ ویزا چقدر است؟

هر کشور هزینه­های متفاوتی برای دریافت ویزا دارد. برای اطلاع از هزینه­ها، با وب سایت مهاجرت دولتی مقصد مورد نظر خود تماس بگیرید. به عنوان مثال، هزینه درخواست ویزا برای ویزای ایالات متحده از ۱۶۰ دلار آمریکا شروع می شود.

زمان رسیدگی به ویزا کی است؟

هر کشوری درخواست­های ویزا را با نرخ متفاوتی پردازش می­کند. مطمئن شوید که وب سایت دولتی کشوری را که قصد بازدید از آن را دارید بررسی کنید تا بدانید که آن­ها با چه سرعتی درخواست­های ویزا را پردازش می­کنند. برای مثال، رسیدگی به درخواست‌های ویزای روسیه برای بازدید از کانادا تقریباً ۸ روز طول می‌کشد، در حالی که به کانادایی‌هایی که قصد سفر به هند را دارند، توصیه می‌شود که درخواست‌های ویزا را حداقل ۱۵ روز قبل ارسال کنند.

سفارت چه خدمات ویزایی را ارائه می­دهد؟

سفارتخانه­ها معمولاً خدمات درخواست ویزا، کمک و اطلاعات به روز در مورد شرایط ویزا و سفر را ارائه می­دهند. همیشه بهتر است سفارت کشور مقصد خود را بررسی کنید تا از سفر به آنجا مطلع شوید.

چه چیزی می­توانم از فهرست محدودیت­های ویزا بیاموزم؟

شاخص پاسپورت نه بر محدودیت‌های ویزا، بلکه بر امکانات و آزادی‌هایی که پاسپورت‌ها ارائه می‌دهند تمرکز دارد. ابزار مقایسه پاسپورت به کاربران این امکان را می­دهد که ببینند از کدام کشورها می­توانند بدون ویزا بازدید کنند و پاسپورت خود را با سایرین مقایسه کنند.

به کدام کشورها می­توانم بدون ویزا سفر کنم؟

در حال حاضر امارات متحده عربی با ۱۷۵ کشور بیشترین دسترسی بدون ویزا را دارد در حالی که افغانستان با سفر بدون ویزا تنها به ۳۰ کشور کمترین دسترسی را دارد.

محدودیت­‌های ویزای آمریکا چیست؟

ایالات متحده چندین محدودیت ویزا دارد که بر اعطای ویزای توریستی به یک مسافر بالقوه تأثیر می­گذارد. درخواست ویزا ممکن است به دلایل سلامتی، سابقه کیفری یا دلایل امنیتی دیگر رد شود. به عنوان مثال، هر فردی که دارای یک بیماری واگیر قابل توجه یا اختلال سلامت جسمی یا روانی باشد که تهدیدی برای سلامت جامعه باشد، اجازه ورود به ایالات متحده را نخواهد داشت.

ویزای مسافرتی چگونه به پاسپورت من مرتبط می شود؟

برای درخواست ویزای مسافرتی، متقاضیان باید پاسپورت معتبر داشته باشند، زیرا ویزا معمولاً روی پاسپورت مهر یا چسب زده می­شود. در مورد eVisa ها، ویزا به شماره پاسپورت شما در پایگاه داده سفر کشور پیوند داده می­شود.

با پاسپورت آمریکا می­توانم بدون ویزا از کدام کشورها بازدید کنم؟

پاسپورت ایالات متحده دارای امتیاز تحرک ۱۶۶ است، به این معنی که دارندگان آن می­توانند بدون نیاز به ویزای سفر از ۱۵۶ کشور بازدید کنند.

مشاور ویزا چیست؟

مشاوران ویزا آژانس‌ها/شرکت‌های خصوصی هستند که خدمات مشاوره‌ای را برای تحصیل در خارج از کشور ارائه می‌کنند. آنها کارشناسانی هستند که خدمات مربوط به فرآیند درخواست ویزا را برای افرادی که می­خواهند به خارج از کشور سفر کنند ارائه می­دهند. این افراد کلیه ارتباطات مورد نیاز مشتریان خود را در محل کار خود فراهم می­کنند، به افراد در تهیه مدارک لازم کمک می­کنند و انواع ویزا و مقررات قانونی را به مشتریان خود اطلاع می­دهند. همچنین مکاتبه رسمی با مکان­های ضروری مانند سفارت و رزرو نوبت از جمله وظایف مشاوران ویزا است.

با ویزای شینگن از کدام کشورها می­توانم بازدید کنم؟

منطقه شینگن شامل ۲۶ کشور در اروپا است. ویزای شینگن به دارنده آن اجازه می­دهد تا وارد یکی از کشورهای شینگن شده و سپس آزادانه در بقیه منطقه سفر کند. لیست تمام کشورهای عضو شینگن به شرح زیر است:

اتریش، آلمان، لوکزامبورگ، اسلوونی، بلژیک، یونان، مالت، اسپانیا، جمهوری چک، مجارستان، هلند، سوئد، دانمارک، ایسلند، نروژ، سوئیس، استونی، ایتالیا، لهستان، لیختن اشتاین، فنلاند، لتونی، پرتغال، فرانسه، لیتوانی، اسلواکی.

اولین ویزا کی صادر شد؟

اولین اشاره به چیزی که ما به عنوان ویزا در نظر می­گیریم در کتاب مقدس مربوط به تقریباً ۴۵۰ سال قبل از میلاد است. به پیامبری نامه ای با عنوان «رفتار ایمن» از اردشیر شاه ایرانی داده شد که در آن از او خواسته بود که به یهودا راه بی­خطری بدهد.

روادید جهانی در طول زمان برای صدور ویزا چیست؟

طبق گزارش دفتر خدمات ویزا ایالات متحده ، از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷، ایالات متحده هر سال تعداد رو به افزایشی ویزاهای غیر مهاجرتی صادر می­کند که میانگین افزایش ۱۱ درصدی در سال را داشته است. ویزای غیر مهاجرتی شامل ویزای توریستی، ویزای موقت کارگری و ویزای دانشجویی است.

ویزا، مجوز ورود شما به کشورهایی خاص

در طول زندگی ممکن است بخواهید به خارج از کشور سفر کنید، از شرایط مهمی که برای سفر به بعضی از کشورها باید داشته باشید داشتن ویزاست. بسته به نوع سفری که می‌خواهید داشته باشید، نوع ویزا متفاوت است. از جمله؛ ویزای مسافرتی/توریستی، ویزای کار، ویزای تجاری، ویزای دانشجویی، ویزای پناهندگی، ویزای تعطیلات کاری، ویزای همسر، ویزای ترانزیت، ای ویزا ((eVisa، ویزای مهاجرتی در مقابل غیر مهاجرتی می‌توان اشاره کرد. هرنوع ویزایی که بخواهید دریافت کنید شرایط خاص خود را دارد.

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها