غار علی صدر

راهنمای سفر به همدان | هر چیزی که باید در مورد همدان بدانید

بخش مهمی از تمدن ایران با شهر همدان گره خورده است. این شهر به عنوان اولین پایتخت ایران شناخته شده و در دوران حکومت مادها مهم‌ترین شهر ایران به شمار می‌آمد. در سفر به همدان می‌توانید از بناهای تاریخی کم‌نظیری دیدن کنید.

جاهای دیدنی همدان

جاذبه‌های دیدنی همدان تنها به بناهای تاریخی محدود نمی‌شود. در شهر همدان شما می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی و باستانی متعددی دیدن کنید که به تعدادی از آن‌ها پرداخته می‌شود:

·  غار علیصدر، طولانی ترین غار آبی جهان

غار علی صدر شهرتی جهانی داشته و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری همدان و ایران به شمار می‌آید. این قار در نزدیکی روستای علیصدر در شهرستان کبودرآهنگ قرار دارد. دالان‌های پرپیچ و خم این غار تصاویری جذاب را برای گردشگران رغم زده است.

شما می‌توانید به وسیله قایق در دل این غار تماشایی، سفری کوتاه و جذاب را تجربه کنید.

·   گنجنامه، گنجی در نزدیکی همدان

مجموعه تفریحی، توریستی گنجنامه در فاصله پنج کیلومتری غرب همدان قرار دارد. جاذبه‌های طبیعی و تفریحی پرشمار این مجموعه گردشگران داخلی و خارجی متعددی را به خود جذب کرده است.

از مهم‌ترین دیدنی‌های گنجنامه می‌توان به: آبشار، سنگ‌نبشته‌ها، تله کابین، پیست اسکی تاریک دره، تله سیژ، پل معلق و بسیاری جاذبه‌های دیگر اشاره کرد.

·   آرامگاه بابا طاهر عریان

آرامگاه باباطاهر عریان، مشهور ترین دوبیتی سرای ایرانی، در همدان قرار دارد. این آرامگاه در سال ۱۳۷۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. در فضای داخلی آرامگاهی کاشی‌کاری‌ها و تزیینات بسیار زیبا با نهایت ظرافت به کار رفته که زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

۲۴ دوبیتی از مشهورترین اشعار باباطاهر بر روی ۲۴ قطعه سنگ حک شده و در اطراف بنای داخلی مزار این شاعر پرآوازه نصب شده است. در نزدیکی آرامگاه باباطاهر، می‌توانید از موزه صنایع دستی همدان نیز بازدید کنید.

غار علی صدر·  آرامگاه ابوعلی سینا، شیخ الرئیس

بازدید از آرامگاه پرآوازه‌ترین طبیب ایرانی یکی از اصلی‌ترین دلایل گردشگران برای سفر به همدان به شمار می‌آید. قرار گرفتن درختان سرسبز چنار در کنار آب‌نماهای زیبا، تفرجگاهی دیدنی را بوجود آورده است. در معماری بنای آرامگاه ابوعلی‌سینا از برج قابوس بن وشمگیر الهام گرفته شده است. در دو تالار جنوبی و شمالی این آرامگاه اشیای نفیسی نظیر: سکه، سفال، کتاب‌های خطی و آثار ابوعلی‌سینا نگهداری می‌شود.

آرامگاه ابن سینا

·  تپه هگمتانه، به جا مانده از عمق تاریخ

هگمتانه به عنوان اولین پایتخت ایران به شمار می‌آید و جزو معدود شهرهای باستانی جهان محسوب می‌شود که هم‌چنان پابرجا مانده است. در حفری‌های متعددی که در تپه هگمتانه صورت گرفته، مشخص شد که محل کاخ‌های باشکوه آن دوره در تپه هگمتانه واقع شده است.

·   دریاچه و سد اکباتان

تنها دریاچه همدان در شرق این شهر قرار دارد. وجود فضای سرسبز و امکانات متعدد نظیر: قایقرانی، اسکی روی آب، رستوران و مهمانسرا موجب شده تا گردشگران بسیاری از این دریاچه زیبا دیدن کنند.

·  گنبد علویان، اوج هنر معماری ایرانی

گبند علویان یکی از بناهای تاریخی همدان است که معماری اصیل ایرانی در تمامی بخش‌های آن به چشم می‌خورد. این گنبد در چهار باغ علویان قرار دارد. شکل ظاهری گنبد علویان از بنای گنبد سرخ مراغه الهام گرفته شده و گچ‌بری‌ها و آجرکاری‌های چشم نواز آن، زیبایی این بنا را دوچندان کرده است.

گنبد علویان

·  بازار سنتی همدان، تاریخی‌ترین بازار همدان

اگر در سفر به همدان به دنبال محلی مناسب برای خرید سوغاتی هستید، بازار سنتی همدان بهترین انتخاب برای شما محسوب می‌شود. برخی از مورخان قدمت این بازار را به دوران سامانیان نسبت می‌دهند؛ اما بخش عظیمی از بنای این مجموعه به جا مانده از دوران قاجار است.

·  حمام قلعه، موزه مردم شناسی همدان

این حمام تاریخی در محله قاشق‌تراشان، در خیابان شریعتی همدان قرار دارد و قدمت آن به دوران قاجار برمی‌گردد. ورودی این حمام به صورت هشتی ساخته شده که پس از عبور از آن به قسمت حمام سرد و سپس به حمام گرم می‌رسید.

حمام قلعه به مانند بسیاری از حمام‌های تاریخی کشور در حال حاضر تغییر کاربری پیدا کرده و از آن به عنوان موزه مردم شناسی استفاده می‌شود.

·   شیر سنگی، نماد معروف همدان

شیر سنگی یکی از جاذبه‌هایی است که می‌توانید در سفر به همدان از آن دیدن کنید. در دوران اسکندر مقدونی دو مجسمه برای یادبود یکی از سرداران آن دوره به نام هفایستیون ساخته شد که در حال حاضر تنها یکی از آن‌ها باقی مانده است. متاسفانه بر اثر گذر زمان بخش زیادی از ظریف‌کاری‌های این مجسمه محو شده و به ظاهر آن آسیب سیده است؛ اما هم‌چنان بازدید از زیبایی و عظمت شیر سنگی جذابیت ویژه‌ای برای گردشگران دارد. شیر سنگی همدان

·   امام زاده حسین، قطب مذهبی همدان

این زیارتگاه که در دوران صفویه ساخته شده است، در نزدیکی میدان اصلی همدان همدان قرار دارد.  شاهزاده حسین (ع) عموی بزرگوار حضرت مهدی (عج) هستند که مرقد ایشان به اصلی‌ترین بنای مذهبی همدان تبدیل شده است.

بقعه امام‌زاده حسین از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که شامل: یک ایوان کوچک، دو حرم و شبستان است. با ورود به حرم، ضریح فلزی بزرگی را مشاهده می‌کنید که تماما نقره کوبی شده و زیبایی قابل توجهی دارد.

·  برج قربان،  تاریخی ترین برج ایران

قدمت این برج که در خیابان طالقانی همدان قرار دارد، به قرن هفتم هجری باز می‌گردد. اینا بنا محل آرامگاه جمعی از امرای سلجوقی و هم‌چنین ابولعلی حسن عطار از مشاهیر نحو و لغت است.

برج قربان، ساختاری دوازده ضلعی داشته و در سه طبقه ساخته شده است. گنبد هرمی شکل این گنبد که تماما با آجرهای سرخ پوشانده شده، زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

سفری به یاد ماندنی به پایتخت تاریخ و تمدن ایران

سفر به همدان از آن دست تجربه‌هایی است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت. جاذبه‌های مختلف این شهر نظیر: غار علی صدر، تپه هگمتانه، شیر سنگی و آرامگاه ابوعلی سینا، موجب شده تا گردشگران متعددی برای بازدید از مهد تمدن ایران به همدان سفر کنند.

اگر شما نیز علاقه دارید تا از تماشای جاهای دیدنی همدان لذت ببرید، می‌توانید همین حالا از طریق سایت بلیطینجا بلیط خود را تهیه نموده و آماده سفر شوید.

سوالات متداول

مهم‌ترین جاذبه‌های همدان کدام‌اند؟

از مهم‌ترین جاذبه‌های شهر همدان می‌توان به: غار علی صدر، تپه هگمتانه، شیر سنگی و آرامگاه ابوعلی سینا، اشاره کرد.

دلیل شهرت غار علی صدر چیست؟

این غار تاریخی به عنوان بلندترین غار آبی جهان شناخته می‌شود و همین موضوع گردشگران متعددی را به تماشای این غار علاقه‌مند کرده است.

موزه مردم شناسی همدان در کجا قرار دارد؟

موزه مردم شناسی شهر همدان در حمام تاریخی قلعه دایر شده است و شما می‌توانید برای بازدید از آن به خیابان شریعتی همدان مراجعه کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها