روستای پالنگان کردستان

روستای پالنگان کردستان

 

کردستان یکی از دیدنی‌ترین و سرسبزترین استان‌های کشورمان محسوب می‌شود که با داشتن جاهای دیدنی بسیار گردشگران زیادی را سالانه به خود جذب می‌کند . یکی از این جاذبه‌های دیدنی روستای پالنگان است که به خاطر داشتن طبیعتی بکر و چشم نواز و سبک معماری پلکانی از زیباترین روستاهای ایران به شمار می‌رود . دیدنی‌های این روستا به قدری است که به آن بهشت گمشده می گویند و به خاطر ساختار پلکانی به ماسوله کردستان لقب گرفته . در ادامه با مجله گردشگری بلیط اینجا همراه باشید تا شما را با روستای پالنگان کردستان بیشتر آشنا کنیم .

 

روستای پالنگان کجاست؟

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم روستای پالنگان در استان کردستان و یکی از جاهای دیدنی کامیاران است . این شهرستان در مرز استان کردستان و کرمانشاه و در ابتدای منطقه اورامان قرار گرفته . فاصله شهر کامیاران با سنندج حدود ۷۰ کیلومتر است و پالنگان تا کامیاران ۵۷ کیلومتر فاصله دارد. از طرفی این روستا در دامنه ارتفاعات شاهکوه و در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۱۰۲۰ متر است . پالنگان به دلیل اقلیم معتدل و خشک در فصل‌های بهار و تابستان  آب و هوایی مطبوع و معتدل دارد . برای رفتن به این روستا از شهرهای مختلف مسیرهای متفاوتی وجود دارد . گردشگران می‌توانند از کامیاران ،سروآباد ،سنندج، پاوه به این روستای دیدنی بروند . تمام جاده‌های این روستا آسفالت است .

معرفی روستای پالنگان

روستای پالنگان و مسیرهای منتهی به آن بسیار باصفا سرسبز و تماشایی است.  طبیعت این منطقه تصویری چشم نواز از کوه‌ها در دل دره‌ای به نام تنگیور میباشد .  معماری خاص و پلکانی روستا ،مناظر دیدنی از درختان بلوط و زمین‌های کشاورزی همگی باعث شده عنوان بهشت گمشده  کردستان کاملاً شایسته این روستا باشد . در واقع رودخانه‌ای که از دل دره تنگیور عبور می‌کند این روستا را به دو نیم تقسیم کرده .

مردم کرد روستا بسیار مهربان و صمیمی هستند و با فرهنگ مهمان نوازی اصیل و غذاهای محلی خوشمزه و بی‌نظیر از شما پذیرایی می‌کنند . تماشای جشنواره‌ای از رنگ‌های لباس های محلی دختران و زنان این روستا بسیار جذاب و تماشایی است . خانه‌های روستا که در دو طرف دره قرار گرفته با سنگ و چوب و گل و بدون به کار بردن ملات به صورت خشکه چین ساخته شده . علاوه بر طبیعت بی‌نظیر، وجود قلعه‌های تاریخی و پل‌های قدیمی همه ی تردیدها را برای بازدید از یک روستای اصیل با فرهنگ کهن کنار می‌زند .

 

تاریخچه روستا

گویا قدمت روستای پالنگان کردستان به پیش از اسلام برمی‌گردد . سند این ادعا وجود قلعه‌های تاریخی و پل‌های قدیمی موجود در آن است . همچنین وجود آتشکده‌ها و پل‌های باستانی این نظریه را مطرح می‌کند که روستا به دوره مادها و پادشاهی هوخشتره میرسد . گویا اوج شکوه و محبوبیت پالنگان در دوره سامانیان بوده و در دوره سلجوقی نیز اهمیت زیادی در منطقه داشته . سنگ قبرهای موجود در گورستان قدیمی روستا که با خط کوفی روی آن نوشته شده مربوط به قرن هفتم است .

 

معنی پالنگان

علت نامگذاری این روستا وجود پلنگ در این منطقه بوده است . مردم محلی به روستا پلنگان می‌گویند . اما پالنگان که نام مرسوم‌تر این روستا می‌باشد از ریشه پال گرفته شده که به معنی تکیه‌گاه در زبان کردی است . همچنین برخی معتقدند پالو در واژه‌نامه‌های هورامی به معنی شهر ،پایتخت، قلعه، دژ یا مکانی است که چشمه‌های جوشان دارد .

 

 

جاهای دیدنی پالنگان

همانطور که گفتیم روستای پالنگان دیدنی‌های بسیاری دارد که علاوه بر آب و هوای مطبوع و طبیعت کم نظیر در جذب گردشگر به این منطقه تاثیرگذار بوده است . در ادامه به معرفی جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی این روستا خواهیم پرداخت .

 

چشمه‌های پالنگان

یکی از جاذبه‌های طبیعی روستای پالنگان کردستان وجود چشمه‌های متعدد در آن است. این روستا حدود ۲۰ چشمه دارد که ۸ چشمه آن دائمی و بقیه فصلی هستند . این چشمه‌ها به داخل رودخانه‌های سیروان و تنگی بر می‌ریزند و آب آنها علاوه بر گوارایی به دلیل داشتن املاح معدنی خاصیت شفابخشی دارند . وجود گوگرد و املاح معدنی در آب به قدری است که رنگ آب سفید بوده برای درمان بیماری‌های پوستی و رماتیسم بسیار مفید است . اگر می‌خواهید از این آب گوارا لذت ببرید به باغ شیخ عمر رفته و چشمه‌های سید علاءالدین، خاتون و شیته را ببینید .

 

آبشارهای پالنگان

آبشارها دیگر جاذبه طبیعی روستای پالنگان کردستان می‌باشند که با داشتن تعدد و تنوع جلوه‌ای زیبا و دیدنی به این منطقه بخشیده اند .این آبشارها با ارتفاع‌های مختلف از بالای سنگ‌ها و صخره‌ها فرو می‌ریزند و صدای گوش نواز آب را در همه جای روستا طنین انداز می‌کند . برای رسیدن به آبشارهای پالنگان باید مسیر رودخانه را به سمت بالا ادامه داده و در راهی پوشیده از درختان انبوه و سرسبز و با صفا بعد از حدود نیم ساعت پیاده‌روی به سرچشمه آبشارها برسید .

 

رودخانه‌های پالنگان

رودهای تنگیور و سیروان محلی هستند که چشمه‌های پالنگان به آنها می‌ریزند . در واقع سیروان مهمترین رودخانه کردستان است که از به هم پیوستن چندین رود دیگر به وجود می‌آید. تماشای پرندگان مهاجر در مسیر این رودخانه و ماهی‌های موجود در داخل رود از جذابیت‌های این منطقه است . به علاوه چندین پل چوبی و سنگی روی این رودها ساخته شده بوده که خود یک جاذبه تاریخی به شمار می‌رود .

 

قبرستان پالنگان

قبرستان روستای پالنگان از نظر تاریخی اهمیت زیادی دارد . در این قبرستان قبرهای قدیمی وجود دارد که روی آنها با خط کوفی نوشته شده و متعلق به سال‌های بسیار دور می‌باشد . همچنین وجود قبرهایی با سنگ قبرهای ایستاده نیز از جاذبه‌های این منطقه است .

 

مجتمع شیلات پلنگان

یک مرکز پرورش ماهی در این منطقه وجود دارد که علاوه بر اینکه می‌توانید طعم تازه‌ترین ماهی‌ها را در این منطقه بچشید خود یکی از جاهای دیدنی پالنگان به شمار می‌رود . در این مجتمع که بزرگترین مجتمع پرورش ماهیان سردابی استان کردستان است انواع ماهی‌ها با ارزان‌ترین قیمت عرضه می‌شود .

 

 

قلعه پالنگان

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی روستای پالنگان کردستان وجود قلعه تاریخی در آن است که شواهد نشان می‌دهد روزگاری شکوه و جلالی داشته . این بنا محل حکومت امرای مختلف بوده است . قلعه پالنگان در ۸۰۰ متری جنوب شرق روستا و در نزدیکی چشمه‌های علاءالدین واقع شده . این اثر باستانی که جزو آثار ملی کشور به شمار می‌رود قدمتی نامعلوم دارد. اما بر اساس شواهد گفته شده تا قرن ۱۰ هجری مورد استفاده قرار می‌گرفته .

 

 

بهترین زمان سفر به پالنگان

همانطور که پیشتر هم گفتیم آب و هوای روستای پالنگان سرد و خشک است . بنابراین مشخص است که بهترین زمان سفر به این منطقه فصل‌های گرم سال است . همچنین اگر می‌خواهید مراسم‌های سنتی و فرهنگ مردم را برای عید نوروز تماشا کنید فصل بهار سری به این روستا بزنید . در این محدوده زمانی می‌توانید دشت گل‌های لاله که در نزدیکی پالنگان قرار دارد را نیز بازدید کنید .

 

برای آشنایی بیشتر با روستاهای پلکانی ایران به مجله گردشگری بلیط اینجا مراجعه کنید .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها