زیبا ترین دریاچه های ایران

زیبا ترین دریاچه های ایران

 

از گذشته تا به حال هر کجا آب بوده انسان محل زندگی و اجتماع خود را در آنجا شکل داده . دریا و دریاچه در هر خطه ای ؛ هوا ، پوشش گیاهی و تنوع جانوری آن منطقه را تحت تاثیر قرار میدهد . برای همین دریاچه ها به خاطر ایجاد این شرایط اقلیمی مطبوع یکی از مکان های منتخب برای علاقه مندان به طبیعت و سفر است . در ایران دریاچه های زیادی وجود دارد که بخش مهمی از اکوسیستم کشورمان هستند . ما در این مطلب قصد داریم به معرفی تعدادی از زیبا ترین دریاچه های ایران بپردازیم . با بلیط اینجا همراه باشید و یک مقصد جذاب و دل انگیز برای سفر بعدی تان انتخاب کنید .

 

دریاچه خزر

وقتی بحث سفر و تفریح در هر جمعی رونق میگیرد اولین مقصدی که به ذهن ایرانیان می آید شمال کشور و دریاست . اغلب ما برای یکبار هم که شده به دریای شمال کشورمان و سواحل زیبای آن رفته ایم . خزر بزرگترین دریاچه جهان است که توسط کشورهای ایران، قزاقستان، روسیه، آذربایجان و ترکمنستان احاطه شده است.

این دریاچه که معروف ترین دریاچه ایران است در تعطیلات و سفر های نوروزی مقصد بسیاری از ایرانیان است و شهر های ساحلی آن در اغلب سال مملو از مسافر و طبیعت گردان میشود . نکته جالب این است که این ماهیان خاویاری که در این دریاچه هستند در تولید بهترین خاویار های جهان نقش مهمی دارند .

 

دریاچه گهر

 

اگر هوای دریا و یک طبیعت سرسبز به سرتان افتاده اما ترس از شلوغی ، ترافیک و …مانع تان میشود . به جای شمال به غرب کشور بروید و یک دریاچه بکر در یک طبیعت باصفا را به تماشا بنشینید .

دریاچه گهر به معنی آب جمع شده ؛ در ۳۵ کیلومتری دورود لرستان در منطقه حفاظت شده اشترانکوه واقع شده . این دریاچه به دو بخش گهر بالا و پایین با فاصله ۱۰۰ متر از هم تقسیم میشود .گهر  به نگین زاگرس معروف است و از زیباترین دریاچه های ایران محسوب میشود . آب در برخی نقاط به قدری زلال است که تماشای ماهیان درون دریاچه به راحتی ممکن است.

این شگفتی طبیعی کشورمان در یک منطقه کوهستانی و سر سبز با پوشش گیاهی متنوع قرار دارد . درختان بلوط، بید، بادام، پسته وحشی و گل‌های زیبای شقایق و لاله در اطراف آن دیده میشود . بخش های شرقی و غربی ساحل دریاچه گهر ماسه ای و بقیه قسمت های آن صخره ای است . بهترین زمان برای سفر به این دریاچه تیر و مرداد است .

برای رسیدن به دریاچه باید ماشین خود را پاک کنید و حدود ۴۰ دقیقه پیاده روی کنید . شاید کمی سخت به نظر برسد ولی نداشتن جاده ماشین رو و دوری از سر و صدا و آلودگی وسایل نقلیه باعث شده این منطقه ، فضای بکر و سنتی خود را حفظ کرده  و محیطی دل انگیز و آرامش بخش را به مسافران هدیه کند .

به استان لرستان و منطقه اشترانکوه سفر کنید و با تماشای آب‌ های شفاف دریاچه گهر که محل زندگی مارماهی، لاک پشت، قورباغه و قزل‌آلای رنگین کمان است و زمین‌های اطراف آن که محل زندگی بز کوهی، گوسفند، آهو و پلنگ است  ؛ یک تجربه به یاد ماندنی برای خود و خانواده تان ثبت کنید .

 

دریاچه ارومیه

 

هر ایرانی که عاشق کشورش و طبیعت کم نظیر آن باشد این روز ها با شنیدن نام دریاچه ارومیه حسرتی به وسعت خود دریاچه در دلش تازه میشود . بخش های زیادی از این دریاچه که زمانی بزرگترین دریاچه خاورمیانه بوده به علت بی توجهی ، حفر چاه ها ی غیر قانونی و احداث سد ها خشک شده است و مشکلات زیست محیطی زیادی به بار آورده .

دریاچه ارومیه که از زیباترین دریاچه های ایران بوده در شمال غربی ایران و بین آذربایجان غربی و شرقی و در ۲۰ کیلومتری ارومیه واقع شده .

به دلیل نمک بالای محلول در این دریاچه تنها سخت پوستان قادر به حیات در آن هستند و آب آن هیچ وقت یخ نمیزند .

رنگ اصلی این دریاچه نمکی آبی است اما نکته جالب در مورد این دریاچه این است که بعضی اوقات به رنگ قرمز تغییر می‌کند. علت این تغییر رنگ افزایش جلبک‌ها و باکتری‌ها و همچنین افزایش غلظت نمک هنگام کاهش سطح آب خصوصاً در فصول گرم سال است  جاهایی که سطح آب پایین است، کریستال‌ های نمکی دیدنی و شگفت انگیزی در دریاچه قابل مشاهده است .

آب این دریاچه از رود هایی مثل زرینه رود، شهرچای، نازلو، سیمینه رود، تلخه رود و زولا تامین میشود . و به دلیل وجود نمک و مواد معدنی خاصیت درمانی بسیاری دارد .

 

 

دریاچه نمک

 

این دریاچه در ۶۲ کیلومتری شرق قم با مساحت ۱۸۰۰ کیلومتر فقط چند ساعت با تهران فاصله دارد و در دل کویر واقع شده .

دریاچه نمک یا حوض سلطان علیرغم این که هیچ موجود زنده‌ای را در خود جا نداده ، در نوع خود بی نظیر است  و مورد توجه عکاسان بسیاری است که عکس های دیدنی از این جاذبه طبیعی کشورمان خلق میکنند . این دریاچه سرشار از مواد معدنی است و منبع بی نظیری از لیتیوم محسوب می‌شود.

وسعت دریاچه با توجه به میزان بارندگی و ذوب برف ارتفاعات اطراف ؛ در فصول مختلف سال متفاوت است . همچنین آب آن علاوه بر آب‌های سطحی، از دو رود، رود شور و قره چای که وارد این دریاچه می‌شوند، تامین می‌شود.

با توجه به اینکه فقط یک کیلومتر از وسعت دریاچه را آب فرا گرفته تجربه راه رفتن روی لایه های ضخیم نمک و تماشای آسمان پر ستاره آن در شب ؛ یک خاطره به یاد ماندنی برایتان رقم خواهد زد .

 

 

دریاچه انزلی

حوضچه انزلی در استان گیلان بزرگترین دریاچه آب شیرین در ایران است  که در جنوب غربی شهرستان بندر انزلی واقع شده است .

گل های نیلوفر آبی کاسپین ، انواع مختلف و دیدنی پرندگان و تجربه قایق سواری در دل این تالاب  و تماشای این جاذبه ها از نزدیک ترین فاصله ممکن این دریاچه را به یکی از زیباترین دریاچه های ایران تبدیل کرده است .

وسعت آب تالاب انزلی نیز مانند سایر دریاچه ها در فصول مختلف متفاوت است و در زمستان و بهار به حدود ۱۲۰ کیلومتر مربع می رسد و در تابستان و پاییز به حدود ۸۰ کیلومتر کاهش می‌باید.

این دریاچه دارای ۱۱ رود اصلی و ۳۰ روز فرعی است که با ۱۰۰ گونه پرنده، ۵۰ گونه ماهی و صدها گونه موجودات گیاهی ، اکوسیستم کم نظیری است .

 

 

زیبا ترین دریاچه های ایران به مواردی که معرفی کردیم محدود نمیشود بلکه تعداد آن ها بسیار بیشتر است که در قالب یک نوشته نمیگنجد. از آن ها میتوان به دریاچه سد لار ، زریوار  ، چورت ، شورمست ، مهارلو ، المدان و… اشاره کرد .

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها