سفری آرام و بدون استرس به دشت لاله های واژگون خوانسار

لاله های واژگون خوانسار یکی از جذاب‌ترین نمادهای طبیعی و فرهنگی ایران هستند که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان اصفهان مطرح شده اند. این لاله‌های زیبا و با شکوه در مناطق مختلف ایران به‌ویژه خوانسار که در ۲۵ کیلومتری شهر اصفهان قرار دارد، رشد می‌کنند و از نظر زیبایی و رنگ آمیزی بسیار جذابیت دارند.

لاله واژگون

لاله واژگون؛ نامی با اسطوره‌هایی از داستان‌های ایرانی

دشت لاله های واژگون خوانسار، یک منطقه طبیعی زیبا و دیدنی در استان اصفهان، در حاشیه شهر خوانسار واقع شده است. این دشت با گسترش حدود ۶۰ هکتار، محل رشد لاله های واژگون است که به دلیل زیبایی بی نظیر آن‌ها، هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

لاله واژگون، نام گلی است که به عنوان “گل اشک”، “اشک مریم” و “تاج قیصر” نیز شناخته می‌شود. جالب است بدانید که در اروپا این گل به نام “گل سر به زیر” معروف است، زیرا که مقداری شبنم بین این گل‌ها جمع می‌شود و سپس از گل به پایین می‌چکد.

در داستان‌ها و اساطیر نیز آمده است که “لاله واژگون” شاهد بریده شدن گلوی “سیاوش” با تیغ تیز “گرسیوز” بوده است و از آن پس سر به زیر شده و اشک می‌ریزد. به همین دلیل، به لاله واژگون، اشک سیاوش نیز امی‌گویند.

علاوه بر دیدن لاله‌ها، دشت لاله‌های واژگون خوانسار، فرصتی عالی برای تفریح در طبیعت، دور از دغدغه‌های شهری و درمان استرس روزانه است.

راه‌های دسترسی به دشت لاله‌های واژگون خوانسار

دسترسی به دشت لاله های واژگون خوانسار از طریق راه‌های ارتباطی خمین-گلپایگان و اصفهان-داران امکان‌پذیر است. برای رفتن به دشت لاله های واژگون خوانسار، اگر از تهران می‌کنید، از سه‌راه سلفچگان به‌سمت خمین و گلپایگان حرکت کرده و پس از طی کردن ۱۵ کیلومتر به‌سمت روستای دره‌بید بروید. سپس با توجه به تابلوها و علامت‌هایی که در مسیر مشخص شده‌اند، به دشت لاله های واژگون خوانسار هدایت خواهید شد. در صورتی‌که ازمبدا اصفهان قصد سفر به دشت لاله‌های خوانسار را دارید، باید مسیری حدود ۱۵۰ کیلومتر را طی کنید تا به این دشت برسید. برای این منظور، ابتدا به‌سمت شاهین شهر و مورچه خورت حرکت کنید و پس از گذشتن از این دو شهر، به داران و سپس خوانسار خواهید رسید.

بعد از رسیدن به دشت لاله‌های واژگون خوانسار، باید خودرو را پارک کرده و با پیاده‌روی در دل طبیعت این منطقه مسیر را ادامه دهید.

جاده‌ی لاله های واژگون خوانسار؛ بهشتی از زیبایی در فصل بهار

فصل بهار برای تماشای لاله‌های واژگون خوانسار بهترین زمان سفر به این منطقه است؛ زیرا گل‌دهی این زیبای دلربا فقط در چند هفته از اواخر فروردین تا انتهای اردیبهشت‌ماه طول می‌کشد. بنابراین بهترین زمان برای بازدید از دشت لاله‌های واژگون خوانسار، اوایل ماه فروردین تا اواسط ماه اردیبهشت است. در این زمان دمای هوا مناسب است و لاله‌ها به صورت کامل شکوفه می‌زنند.

گزینه‌های اقامتی در دشت لاله‌های واژگون خوانسار

برای اقامت در دشت لاله های واژگون، می‌توانید به خوانسار سفر کرده و در مراکز اقامتی این شهر مانند هتل‌های زاگرس و پرشین، یا مهمان‌خانه‌ها اقامت کنید. همچنین، دهکده گردشگری گلستان کوه نیز گزینه دیگری برای سپری کردن شب در کنار دشت لاله‌هاست. این دهکده که در کیلومتر دو جاده خوانسار-اصفهان، روبه‌روی سد خاکی باغکل واقع است، دارای ویلاهای استیجاری، کاروانسرای سنتی، مجموعه‌های زمین‌های ورزشی، بازی‌های کابلی و تفریحی، رستوران‌ها، بازارچه، فودکورت، پارک تفریحی و تله کابین می‌باشد.

لاله های واژگون خوانسار: حفاظت از ثروت طبیعی ایران

دشت لاله‌های خوانسار با طبیعت زیبا و دلنشین خود یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم در استان اصفهان است. با وجود زیبایی که این لاله‌ها به ارمغان می‌آورند، متاسفانه با چالش‌هایی نیز روبه‌رو هستند. عواملی چون بوته کنی بی رویه، چیدن و پایمال کردن گل‌ها، ورود به عرصه‌های لاله‌ها و تغییرات اقلیمی، به طور قابل توجهی آن‌ها را تهدید می‌کنند.

سوالات متداول

در کجای دشت لاله های واژگون خوانسار می‌توان اقامت کرد؟

می‌توانید در خوانسار در مراکز اقامتی مانند هتل‌ها و مهمان‌خانه‌ها اقامت کنید. همچنین دهکده گردشگری گلستان کوه نیز گزینه دیگری برای سپری کردن شب در کنار دشت لاله‌هاست.

چه فصلی بهترین زمان برای بازدید از دشت لاله های واژگون خوانسار است؟

فصل بهار در اردیبهشت و خردادماه

چرا “لاله واژگون” به نام “گل اشک” معروف است؟

این گل به علت جمع شدن مقداری شبنم بین برگ‌هایش و سپس از گل به پایین می‌چکد، به نام “گل اشک” معروف است.

این لاله‌ها در کجا رشد می‌کنند؟

لاله‌های واژگون خوانسار در منطقه‌ی خوانسار که در ۲۵ کیلومتری شهر اصفهان قرار دارد رشد می‌کنند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها