مهم‌ترین دلایل برای سفر به خوزستان

مهم‌ترین دلایل برای سفر به خوزستان که باید بدانید

از مهم‌ترین دلایل برای سفر به خوزستان می‌توان به این موارد اشاره کرد که استان خوزستان دارای تمدنی ۹۰۰۰ ساله و طبیعتی منحصر به فرد است که هر ساله گردشگران خارجی و داخلی بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. با نام خوزستان اولین چیزی که متصور می‌شوید نام آفتاب گرم و درختان خرما است و جایگاه مهمی در ایرانگردی دارد.

بهترین زمان سفر به خوزستان

از معروف‌ترین شهرهای خوزستان می‌توان به اهواز، خرمشهر و آبادان اشاره کرد. فصل بهار و پاییز را می‌توان بهترین زمان برای سفر به خوزستان دانست چرا که هوای اکثر شهرهای آن خنک است و می‌توانید با خیال راحت از جاذبه‌های خوزستان دیدن کنید.

پل سفید اهواز، نماد شهر

ابتدا به معرفی مرکز استان خوزستان، اهواز پرداخته می‌شود. یکی از جاذبه‌های خوزستان پل سفید یا پل سفید اهواز است که به نمادی از شهر تبدیل شده است. اهواز شهر پل‌ها است، از پل سیاه، قدیمی‌ترین پل تا پل کابلی در این شهر است. پل سفید بر روی رودخانه کارون قرار دارد و یکی از ۸ پل عبوری از آن و همچنین چهارمین پل معلق جهان است.

چغازنبیل، نماد هنر و معماری ایلامی

چغازنبیل نماد هنر و معماری ایلامی است. این بنا در قرن سیزدهم قبل از میلاد توسط پادشاه ایلام، اونتاش-ناپیریشا ساخته شد. از آجر ساخته شده و بر روی آجرها، کتیبه‌های زیادی به خط ایلامی وجود دارد، تقریباً نوشته‌های مشابهی روی آن‌ها نوشته شده است. این بنا یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های خوزستان است.

آبشار شوی، مرز استان خوزستان و لرستان

آبشار شوی در شهرستان دزفول در استان خوزستان واقع شده و با استان لرستان فاصله کمی دارد و می‌توان گفت در مرز دو استان قرار گرفته است. البته توجه داشته باشید که دسترسی به این جاذبه در بین جاذبه‌های خوزستان سخت است.

سنگ قبر شیر، نماد قوم بختیاری

سنگ قبر شیر نماد شجاعت، فروتنی و مردانگی است. این سنگ‌ها یک موزه در فضای باز ایجاد کرده‌اند. این سنگ قبرهای شیر نماد قوم بختیاری در فرهنگ ایرانی است. آن‌ها این شیرها را بر قبر افراد شجاع گذاشتند. در هیچ جای ایران سنگ قبر شیر به اندازه استان‌های خوزستان و چهارمحال بختیاری وجود ندارد.

سیستم هیدرولیک تاریخی شوشتر

سیستم هیدرولیک تاریخی شوشتر یکی از جاذبه‌های خوزستان است که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. مجموعه‌ای از سیستم‌های آبیاری پیچیده که در دوران داریوش بزرگ و قرن پنجم قبل از میلاد ساخته شده بود. از هخامنشیان تا زمان ساسانیان، مردم طرحی هوشمندانه از سیستم‌های به هم پیوسته پل‌ها، خلیج‌ها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های بزرگ بالابر آب را برای استفاده کامل از آب ساختند. امروزه شاید تنها بخشی از این سازه پیچیده باقی مانده باشد، اما هدررفت آب حاصل از فاضلاب آسیاب‌ها، آبشارهای مصنوعی زیبایی را به وجود آورده است که به درون حوض می‌‎ریزند و منظره شگفت انگیزی را ایجاد می‌کنند.

مسجد رنگونی آبادان

مساجد رنگونی یا به قول روستاییان رنگون‌ها با معماری هندی و با کمک رنگونی‌های برمه‌ای در آبادان ساخته شده بود. بعد از پیدایش نفت و تأسیس پالایشگاه، افراد بسیاری از شهرها و کشورهای مختلف به این مکان آمدند. مهاجران هندی و پاکستانی (از منطقه امروزی به نام میانمار) مسجد رنگونی را ساختند که به یکی از جاذبه‌های خوزستان تبدیل شد.

آرامگاه دانیال نبی در شوش

آرامگاه دانیال نبی در ضلع شرقی رودخانه شاوور روبروی تپه ارگ ساخته شده و دارای گنبدی منحصر به فرد است که در قدیمی‌ترین شهر جهان (شوش) منعکس شده است. این بنا در سال ۱۲۴۹ پس از سیل ویرانگر همان سال که بنای تاریخی قبلی را ویران کرد، ساخته شد و به یکی از  جاذبه‌های خوزستان در این شهر باستانی تبدیل شد.

موزه جنگ خرمشهر

این بنا در سال ۱۳۰۹ ساخته شد و تا پایان جنگ به عنوان بخش اداری شرکت نفت مورد استفاده قرار گرفت. در طول هشت سال جنگ تحمیلی، این ساختمان به عنوان محل رصد نیروهای عراقی مورد استفاده قرار گرفت. با توجه به اینکه این مکان در زمان جنگ مرکز رصد دشمن بوده، دست خط متجاوزان عراقی بر روی دیوارهای ساختمان باقی مانده است. یکی از دست‌نوشته‌ها می‌گوید «ما آمده‌ایم تا بمانیم» که بسیار متأثر است. این یکی از جاذبه‌های مهم خوزستان به ویژه برای خانواده‌هایی است که آن روزها را تجربه کرده و خانواده خود را در جنگ از دست داده‌اند.

مرداب‌های هویزه

باتلاق هویزه یا تالاب هویزه بزرگ‌ترین تالاب استان خوزستان و یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های ایران محسوب می‌شود که یکی از جاذبه‌های خوزستان است. این تالاب در مرز ایران و عراق قرار دارد و حدود یک سوم آن در ایران و دو سوم آن در عراق است. آب باتلاق هویزه از رودخانه های متعدد تامین می‌شود. وسعت تقریبی آن ۱۱۸۰۰۰ هکتار تخمین زده شده است، در کناره باتلاق، عمق آب کم است و به تدریج به وسط آن می‌رسد، عمق آن به چند متر می‌رسد.

مهم‌ترین دلایل برای سفر به خوزستان

از مهم‌ترین دلایل برای سفر به خوزستان می‌توان به جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن اشاره کرد که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. وجود همین جاذبه‌ها باعث شده خوزستان به یکی از مکان‌های گردشگری ایران تبدیل شود.

سوالات متداول

[toggle title=”بهترین زمان سفر به خوزستان چه زمانی است؟” state=”close”]

مناسب‌ترین زمان برای سفر به خوزستان فصل بهار و پاییز است که هوای اکثر شهرهای آن خنک بوده و شما می‌توانید با خیال آسوده از جاذبه‌های آن دیدن نمایید.[/toggle] [toggle title=”سنگ قبر شیر در خوزستان چه نمادی را یادآوری می‌کند؟” state=”close”]

سنگ قبر شیر نماد شجاعت، فروتنی و مردانگی است که در واقع این سنگ‌ها یک موزه در فضای باز ایجاد کرده‌اند. در واقع این شکل از این نوع سنگ قبرها را بر سر مزار افراد شجاع می‌گذاشتند.[/toggle] [toggle title=”معماری مسجد رنگونی آبادان توسط چه کسانی بوده است؟” state=”close”]

مساجد رنگونی یا به قول روستاییان رنگون‌ها با معماری هندی و با کمک رنگونی‌های برمه‌ای در آبادان ساخته شده بود. مهاجران هندی و پاکستانی (از منطقه امروزی به نام میانمار) مسجد رنگونی را ساختند که به یکی از جاذبه‌های خوزستان تبدیل شد.[/toggle]

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها