سفر به جنوب در پاییز

سفر به جنوب در پاییز به خاطر آب‌ و‌ هوای خنکی که دارد برای گردشگران جذاب است. جنوب، سرزمینی عجیب و زیبا است که در نوار ساحلی خلیج‌فارس قرار گرفته و تا دریای عمان امتداد پیدا کرده است. در این فصل به دوراز شلوغی می‌توان به شهرهای جنوب کشور سفر کرد.

سواحل چابهار جنوب در پاییز

چند مورد ازشهرهای جنوب برای سفر در پاییز

قبل از سفر بهتر است با شهرهای جنوبی ایران آشنا شوید تا سفر خوبی را تجربه کنید. چند مورد از شهرهای جنوبی ایران عبارت اند از:

جزیره مارو

نام اصلی این جزیره، شیدرو است.جزیره مارو هرمزگان در آب‌های نیلگون خلیج فارس قرار گرفته است و جزئی از شهرستان ابوموسی به حساب می‌آید. جزیره مارو مهم‌ترین زیستگاه‌های لاک‌ پشت‌های دریایی است. لاک پشت‌ها در این مکان تخم‌گذاری می‌کنند حتی می‌توان پرواز پرنده‌ها را هم در این مکان دید.این جزیره مارهای زنگی زیادی دارد و بدلیل داشتن مارهای سمی و خطرناک، خالی از سکنه بوده و امکانات رفاهی ندارد.

تفریحات جزیره شیدرو عبارت اند از: قایق‌سواری، پیاده‌روی، آب‌تنی، ماهیگیری، فانوس دریایی.

بندر کنگ

بندر کنگ از شهرهای تابعه بندر لنگه در استان هرمزگان است.این بندر یکی از قدیمی‌ترین بنادر ایران محسوب می‌شود و دارای جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیری است. بندر کنگ در قدیم مکانی برای تجار بود. تجار این منطقه خرما، الورد، المتسکی، جوز، لوز و سجاده به کشورهایی مانند هند، بصره و کشورهای آفریقایی می‌بردند. از جاذبه ‌های گردشگری بندر کنگ می‌توان به برکه دریا دولت، خانه گلبتان و لنج بوم مسی اشاره کرد. غذاهای محلی بندر کنگ عبارت اند از گوبولی گوشت، برنج دوشاب، بریانی میگو، سمبوسه، نان رگاک.

قشم

یکی از بهترین شهرها برای سفر به جنوب در پاییز، جزیره قشم است. در این فصل دمای هوا به ۱۲ الی ۲۵ درجه می‌رسد و شرایط برای تفریح و گردش مهیاست. جاذبه‌های طبیعی که ارزش بازدید و سفر به قشم را زیاد می‌کند شامل: جزیره ناز، جنگل مامگرو، جزیره هنگام، دره ستاره‌ها، بندر لافت، غار نمک، کارخانه کشتی سازی لنج، قلعه پرتغالی می‌شود.

چابهار

بندر چابهار جز پیشرفته‌ترین بندر اقیانوسی ایران است که در جنوب استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و در کرانه دریای عمان و اقیانوس هند واقع شده است. آب‌و‌هوای چابهار در فصول چهارگانه سال تغییری نمی‌کند و فقط در اردیبهشت و خرداد به درجه رطوبت آن افزوده می‌شود.درجه هوا در پاییز و زمستان به ۱۹ درجه سانتی گراد می‌رسد. از دیدنی‌های طبیعی می‌توان تالاب صورتی چابهار، اسکله‌های صنعتی، تالاب لیپار، رودخانه باهوکلات، کوه‌های مینیاتوری چابهار، جزیره شیطان و ساحل شب‌تاب و درک را برشمرد. غذاهای سنتی بندرچابهار بریانی، تباهگ، نان شلو، پکورا است.

جزیره کیش

جزیره کیش در خلیج‌فارس در ۱۹ کیلومتری از سرزمین اصلی ایران واقع شده است. کیش به دلیل وجود منطقه‌آزاد تجاری، مراکز تفریجی و جاذبه‌های گردشگری، از مناطق عمده گردشگری در ایران است. هیچ رودخانه دائمی در جزیره کیش وجود ندارد و آب جزیره از منابع آب شیرین زیرزمینی تامین‌ می‌شود.آب‌و‌هوای کیش، گرم و مرطوب است و در پاییز و زمستان از گرمای آن کاسته می‌شود و می‌توان شاهد بارش‌های پراکنده بود. از یادگاری‌های تاریخی کیش می‌توان این موارد را نام برد: درخت سبز کیش، آب‌انبار، خانه اعیانی، شهر حریره، خانه مردم‌شناسی بومیان کیش، شهر کاریز، کشتی یونانی و سواحل زیبای کیش.

تفریخات آبی جزیره کیش عبارت اند از:غواصی، شاتل سواری، بناناسواری، فلای بورد، کیبل اسکی، پاراسل، بیگ بال، شناور آکواریوم و…

بندرعباس

بندرعباس مرکز استان هرمزگان و جز کلان‌شهرهای جنوبی ایران است. نام قبلی آن، بندرگمبرون بوده که با لشکرکشی شاه عباس به بندر عباس تغییر نام یافت. شهر بندرعباس در کل آب‌و‌هوای گرم و مرطوبی دارد و در فصل پاییز تا اوایل بهار دارای آب‌و‌هوای خنک است. جاهای دیدنی بندرعباس عبارت اند از: معبد هندوها، عمارت کلاه‌ فرنگی، مسجدجامع اهل سنت، مسجد ناصری، قلعه فین، حمام گله‌داری، حمام گپ و از دیدنی‌های طبیعی آن می‌توان به چشمه آب گرم، چشمه سبزپوشان، باغ پرندگان و…اشاره کرد. چند مورد از صنایع دستی بندر عباس که بسیار معروف اند مانند: حصیربافی، چادرشب بافی، سفالگرب، گلابتون دوزی، گلیم بافی، بادله دوزی و چنته بافی. از خوراکی‌ها و غذاهای معروف بندرعباس می‌توان هواری، قلیه ماهی، مهیاوه، موفلک، سوراغ را نام برد.

سفر به جنوب و بند عباس در پاییز

جنوب ایران

سفر به جنوب در پاییز، بهترین گزینه است. شهرهای مناسب جنوب‌گردی در این فصل عبارت اند از: بندرعباس، قشم، بندرچابهار، جزیره مارو بندرکنگ و جزیره کیش. در پاییز هوا رو به خنکی می‌گذارد و مناسب برای تفریح و گردش است. هرکدام از این مناطق تفریحی، مکان‌های دیدنی و غذای محلی مخصوص خود را دارند.

سوالات متداول

جنوب ایران در امتداد چه سواحلی قرار دارد؟
جنوب ایران در نوار ساحلی خلیج فارس و در امتداد دریای عمان قرار گرفته است.

 

تجار بندر کنگ چه خوراکی هایی را تجارت می‌کردند و به چه کشورهایی صادر می‌کردند؟
تجار این منطقه خرما، الورد، المتسکی، جوز، لوز و سجاده به کشورهایی مانند هند، بصره و کشورهای آفریقایی می‌بردند.

 

دومورد از جاذبه‌های گردشگری قشم چیست؟
از جاذبه‌های گردشگری جزیره قشم می‌توان به غار نمک و جزیره ناز و… اشاره کرد.‌
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها