غذاهای محلی رشت

غذاهای محلی رشت و طعم به یاد ماندنی آن‌ها

شهر رشت در فهرست یونسکو به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی قرار دارد و دلیل آن وجود فرهنگ غنی غذایی و تنوع زیاد غذاهای محلی رشت است. این شهر برای حفظ سنت و تاریخ و فرهنگ غنی خودش متکی است و به حفظ و معرفی غذاهای محلی خود ادامه می‌دهد. از دیرباز مردم این شهر با ترکیب ساده‌ترین مواد اولیه چنان طعم مطبوعی ایجاد کرده‌اند که امروزه مردم از سراسر کشور و حتی دنیا به این شهر سفر می‌کنند تا علاوه بر دیدنی‌های رشت، بهترین غذاهای رشت را امتحان کنند. غذاهای محلی شهرستان رشت متعدد و دارای تنوع فراوانی است.

انواع غذاهای محلی رشت

تنوع غذایی در غذاهایی که شهر رشت طبخ می‌شود بسیار زیاد بوده اما مواد اولیه اکثر آن‌ها یکسان است. در زیر با انوع این غذاها آشنا می‌شوید:

کته کباب

کته کباب یکی از محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین غذاهای رشت به شمار می‌رود. گیلانی‌ها برای تهیه این غذای خوشمزه از گوشت گوساله استفاده می‌کنند که برای خوش طعم شدن آن، ماست، روغن زیتون و آب پیاز را به آن اضافه می‌کنند. حدود ۲۴ ساعت گوشت با این مواد استراحت می‌کند و سپس کباب می‌شود. این غذای لذیذ را همیشه همراه با یک بشقاب غذای خوش طعم مانند لوبیا خام، خیار، تخم ماهی و البته کته سرو می‌کنند.

بهترین رستوران برای چشیدن کته کباب

از جمله رستوران‌های رشت که بیش از نیم قرن تجربه در پخت کباب دارد، رستوران جهانگیر رشت است که بهترین غذاهای رشت را برای مشتریان خود سرو می‌کند. بهترین غذاهای رشت نیز در این رستوران طبخ می‌شود که اگر کباب نخواهید می‌توانید آن ها را میل کنید.

کته کباب رشت

میرزا قاسمی

اکثریت مردم کشور ما با بهترین غذاهای شهر رشت به خوبی آشنا هستند. اگر کسی با غذاهای این استان آشنایی نداشته باشد، همیشه می‌داند که میرزا قاسمی یک غذای رشتی است. برخی معتقدند بهترین غذای رشت میرزا قاسمی است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید محمدقاسم خان ولی سفیر ایران در روسیه و والی استان گیلان در زمان ناصرالدین شاه قاجار این غذای خوشمزه را اختراع کرده است.

بهترین رستوران برای چشیدن میرزا قاسمی

میرزا قاسمی ترکیبی خوشمزه از بادمجان کبابی، تخم مرغ، سیر فراوان، رب گوجه فرنگی و نمک است. این غذا را می‌توانید با برنج یا با نان میل کنید. یکی دیگر از رستوران‌های قدیمی رشت که سروهای بسیار خوشمزه میرزا قاسمی دارد رستوران دلیجان است. به دلیل فضای صمیمی که دارد، یکی از بهترین رستوران‌های رشت به حساب می‌آید. قدمت خود را حفظ کرده است.

خورشت فسنجان

خورشت فسنجان یکی از معروف‌ترین و بهترین غذاهای رشت محسوب می‌شود که در مجالس عروسی و جشن‌ها تهیه می‌شود. برای این غذا از گوشت مرغ یا اردک استفاده می‌شود. برای تهیه این خورشت، گردوی آسیاب شده را همراه با رب انار می‌پزند و سپس گوشت مرغ یا اردک را اضافه می‌کنند تا بجوشد و خورش خوب جا بیفتد. این غذای لذیذ را که یکی از بهترین غذاهای رشت است تقریباً در تمام رستوران‌های شهر می‌توانید پیدا کنید.

خورشت فسنجان معروف‌ترین و بهترین غذا رشت

انار بیج

انار بیج، غذای بسیار منحصربفردی است که شباهت زیادی به فسنجان دارد. این غذا با کوفته، مواد فسنجان و سبزیجات معطری تهیه می‌شود که حتما عطر و طعم آن شما را متحیر می‌کند. سبزیجات معطر از جمله جعفری، تره و نعناع را با پیاز و گردوی آسیاب شده تفت می‌دهند و به آن رب انار ترش و آب انار را اضافه می‌کنند تا خوب مخلوط شوند و سپس کوفته‌ها را به خورش اضافه می‌کنند. به مدت طولانی با برنج ایرانی، این خورشت خوشمزه یکی از فراموش نشدنی‌ترین طعم‌ها را در خاطرتان به یادگار خواهد گذاشت.

بهترین رستوران برای چشیدن انار بیج

یکی از بهترین رستوران‌ها برای صرف غذا در انار بیج، رستوران شور کولی رشت است که در بین مسافران و ساکنان رشت بسیار محبوب است. این رستوران در مجاورت هتل شبستان و هتل اردیبهشت واقع شده، بنابراین تعداد زیادی از مهمانان هتل از این رستوران شیک و جذاب دیدن می‌کنند. اگر دوست دارید بهترین غذاهای این شهر را امتحان کنید، می‌توانید به راحتی هر نوع غذای محلی گیلانی را در این رستوران سفارش دهید.

انار بیج، غذایی منحصربه فرد

مرغ ترش

مرغ ترش یکی دیگر از بهترین غذاهای رشت است که طرفداران زیادی دارد. مواد مورد استفاده در تهیه مرغ ترش شامل مرغ، سیر، پیاز، نخود فرنگی، تخم مرغ، روغن، آب پرتقال، نمک و فلفل و سبزیجاتی مانند جعفری، گشنیز، شوید و پیازچه است.

بهترین رستوران چشیدن مرغ ترش

زمانی که به دنبال رستورانی در نزدیکی منطقه منظریه رشت هستید که غذاهای سنتی از جمله مرغ ترش را سرو می‌کند، به شما پیشنهاد می‌کنیم از هتل ۵ ستاره کادوس رشت دیدن کنید که یکی از بهترین هتل‌های این شهر محسوب می‌شود، که انواع غذاهای سنتی لذیذ را در رستوران شکم الملوک هتل کادوس ارائه می‌کند. شکم الملوک با اجرای موسیقی زنده و انتخاب گسترده‌ای از غذاهای سنتی گیلانی به عنوان یکی از محبوب‌ترین رستوران‌ها در بین مردم رشت و گردشگران مطرح شده و انواع غذای گیلانی از جمله باقلا قاتق، گاماج کباب و انواع دیگر غذاهای رشت را می‌توانید در این رستوران زیبا میل کنید.

باقلا قاتق

شاید نام باقلا قاتق را بارها شنیده باشید! این غذای لذیذ و سبک یکی از انواع غذای پرطرفدار گیلان و یکی از بهترین غذاهای رشت به شمار می رود و کم‌تر کسی پیدا می‌شود که آن را دوست نداشته باشد. در این خورشت از گوشت استفاده نمی‌شود و از آنجایی که سبزیجات جایگاه بسیار خوبی در فرهنگ غذایی مردم گیلان دارد، می‌توان آن را گزینه‌ای عالی برای گیاهخواران دانست. باقلا قاتق را می‌توان در اکثر رستوران‌های محلی رشت و گیلان یافت.

باقلا قاتق

ترش کباب

ترش کباب غذای اصیل رشت محسوب می‌شود و یکی از معروف‌ترین و بهترین غذاهای سنتی رشت است. در سفر به شهر رشت و رفتن به رستوران‌های آنجا می‌توانید این غذای شگفت انگیز را در همه رستوران‌ها پیدا کنید. برای تهیه ترش کباب ابتدا گوشت گوسفند یا گوساله را در سس مخصوص می‌خوابانند. این سس مخصوص این غذا حاوی پیاز، گردوی آسیاب شده، رب انار، سیر و آب انار است. بهتر است این غذای محلی را با برنج میل کنید.

بهترین رستوران برای چشیدن ترش کباب

بدون شک یکی از بهترین رستوران‌های رشت که می‌توانید در آن ترش کباب میل کنید رستوران محرم است. رستوران محرم که به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین رستوران‌های رشت شناخته می‌شود، در بلوار امام خمینی (ره) واقع شده و کیفیت غذاهای آن به قدری در بین اهالی و مسافران شهر معروف شده است که هر روز در مقابل آن صف می‌کشند! در سفر به رشت و جستجوی رستورانی که معروف‌ترین غذاهای گیلانی را ارائه می‌دهد، رستوران محرم با منوی متنوعی از غذاهای ایرانی و غذاهای اصیل گیلانی از جمله ترش کباب، برنج دودی باقلا قاتق، میرزا قاسمی در رستوران محرم به همراه کباب های دیگر شما را راضی خواهد کرد.

ترش کباب

بهترین غذاهای محلی رشت

در این مطلب هفت مورد از بهترین غذاهای رشت را به شما معرفی شده، در مورد مواد لازم برای تهیه آن‌ها صحبت کرده و بهترین رستوران‌هایی را که می‌توانید در آن‌ها این غذاها را میل کنید، معرفی شده است. لازم به ذکر است که تنوع غذاهای رشت و استان گیلان بسیار زیاد است و تنها به تعدادی از بهترین غذاهای رشت پرداخته شده است. اگر شما هم هوس بهترین غذاهای رشت را دارید، بهتر است به رشت سفر کنید و طعم اصیل غذاهای محلی رشت را امتحان کنید.

سوالات متداول

بهترین غذاهای محلی رشت کدام هستند؟
باقلا قاتق- مرغ ترش- ترش کباب- انار بیج- میرزا قاسمی- کته کباب
بهترین رستوران برای خوردن ترش کباب کدام است؟
رستوران محرم  در بلوار امام خمینی رشت
انار بیج رشتی چه ترکیباتی دارد؟
با کوفته، مواد فسنجان و سبزیجات معطری تهیه می‌شود
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها