لرستان گوشه ای از بهشت ایران، در دل صخره‌ای زاگرس

لرستان، استانی زیبا با محوریت سکونت و اقامت مردم لر. لرستان، شهری با جایگاهی برتر بین زیبا ترین شهرها و استان‌های ایران و شهری غنی از فرهنگ و جاذبه های توریستی. شهر بلوط‌های جنگلی و بوی درختان و صدای آبشارهایی که در گوشه و کنار این استان به گوش میرسد. لرستان، استانی در باختر ایران با وسعت ۳۰ هزار کیلومتری که خاک این سرزمین را همچون مادری دل سوز، از روزهای سخت و جنگ تا اکنون که زمان سرفرازی و شکوه این آب و خاک است، در آغوش کشیده است.
مرکز استان لرستان که سهمی بسزا در آب و هوای خوش و مراتع سرسبز کوهستانی زاگرس دارد، خرم آباد نامیده می شود. توصیف تمام جاذبه‌های گردشگری و بی نظیر لرستان در سخن و در این مقال نخواهد گنجید. اما با مجله گردشگری بلیط اینجا همراه شوید تا با بخشی از زیبایی های استان لرستان بیشتر آشنا شوید.
همچنین می توانید برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما لرستان از مبدا دلخواهتان و تورهای گردشگری، و نیز خرید بلیط هواپیما همراه بلیط اینجا شوید.
جهت تماس با بلیط اینجا و دریافت مشاوره کلیک کنید.

آشنایی با استان لرستان


باستان شناسان وزمین شناسان، قدمت استان لرستان را حدود ۴۰ هزار سال می‌دانند. ازین رو از لرستان به عنوان یکی از قدیمی ترین سکونتگاه های انسان یاد میشود. سفالینه ها، سنگ نبشته ها و حکاکی های یافت شده برروی اشیاء مختلف، حاکی از پیشینه تاریخی طولانی این استان و گواه بر این موضوع هستند. لرستان به سبب اینکه دارای منابع غنی تاریخی از ایران باستان است، یکی از ۴ بخش اصلی موزه ملی ایران شمرده می شود.


لرستان به نسبت اینکه در دامنه های سرسبز رشته کوه‌های زاگرس قرار گرفته است، ۱۲ درصد از آب و هوای ایران را به نام خود کرده است. و نیز در رده سوم استان های پرآب کشور محسوب می‌شود.
فعالیت مردم لر در این استان به خاطر وجود مراتع بسیار و پهناور، آب و هوای مناسب و خاک حاصلخیز، دامپروری و کشاورزی است. جالب توجه است بدانید این استان پربرکت از نظر صنعت نیز در حال توسعه است. صنایعی نظیر صنایع ساختمانی همچون سیمان، فلز، سرامیک و دیگر صنایع از جمله صنایع:غذایی، پوشاک و شیمی در این استان درحال رشد و ارتقا هستند. معادن ارزشمندی همچون مرمریت تالک،سرب و روی نیز از ذخایر زمینی این استان به شمار می‌آیند.


در ادامه می‌رسیم به معرفی برخی از جاذبه های دیدنی استان لرستان.

قلعه فلک الافلاک استان لرستان

قلعه فلک الافالاک لرستان


از مشهورترین جاذبه های این استان باید به قلعه فلک الافلاک اشاره کرد که به عنوان نمادی از شهر خرم آباد نیز شمرده می‌شود. جالب است بدانید که معنای لغوی فلک الافلاک، آسمان آسمانهاست. قلعه فلک الفلاک به جای مانده از دوران سلسه های ساسانیان و حکومت های پس از آن است.
این بنای تاریخی به سبب اینکه بر بلندای تپه ای واقع شده است از تمام نقاط شهرخرم آباد، قابل رویت بوده و هم به خرم آباد و هم به رودخانه مشرف است. این قلعه که در ابتدا هدف نظامی و پاسداری از مرز را داشته است امروزه به موزه ای ارزشمند دارای بخش مردم شناسی و باستان شناسی، تغییر کاربری داده است.

دریاچه گهر

دریاچه گهر لرستان


از هرچه بگذریم از دریاچه معروف گهر لرستان نمی‌توان گذشت. دریاچه ای که به سبب آرام گرفتن میان کوه های اشترانکوه به نگین اشترانکوه لقب گرفته است و به راستی که چنین نامی برازنده دریاچه ای با این همه زیبایی چشم نواز است. آب خنک و جلوه‌ی بلوری قطرات آب آن در کنار چشم اندازی بی بدیل، قطعا می‌تواند یکی از دلایل، برای سفر به استان لرستان باشد.
از طبیعت بکری که دریاچه گهر در میان آن واقع شده است، باید به دره نی‌گاه با لاله های واژگون در کنار شقایق های سرخ، درختان کهنسال بلوط و بوته های زالزالک وحشی، انار و… اشاره کرد. در کنار تمام این ها حرف آخر را حیوانات جنگلی و در عین حال دوست داشتنی همچون آهو، بز، شاهین، کبک و قوچ و… می زنند. برای بازدید از این دریاچه روح انگیز باید به شهرستان دورود در ۸۵ کیلومتری خرم آباد سفر کنید.

دره نی گاه لرستان


لازم به ذکر است که برای بازدید از دریاچه گهر، از ۱۵ خرداد تا اواخر شهریور مهلت دارید و علت آن هم حفاظت از حیات وحش و پوشش های جنگلی است که به همین منظور، ورود گردشگران، خارج از این بازه زمانی را ممنوع می کنند.

آبشار بیشه و دیدنی های اطراف آن

آبشار بیشه


اگر با قطار از تهران به لرستان سفر کنید در مسیر خود قبل از رسیدن به مرکز لرستان حتما با چنین منظره زیبایی مواجه خواهید شد. آبشار بیشه در شهرستان دورود در استان لرستان،در ۸۵ کیلومتری لرستان واقع شده است و ۴۸ متر ارتفاع دارد. این منطقه به همراه جنگل های بلوط بیشه، چشمه های متعدد و نیز جویبارهای پایین آبشار، امکانات مناسبی را برای طبیعت دوستان و گردشگران فراهم کرده است.

مخمل کوه لرستان

مخمل کوه


گل سنگ هایی سبز رنگ با جنس لطیف و بافت مخملی خود، دلیل بر نامگذاری این منطقه شده‌اند. مخمل کوه در شمال شرقی لرستان واقع شده است و دارای آبشاری چشم نواز در کنار طبیعت بکر آن است.
این آبشار در تنگه ای مشهور به نام شبیخون قرار گرفته است. با سفر به این منطقه، شما تجربه ای متفاوت خواهید داشت. منطقه ای هموار که تا چشم کار می‌کند سرسبزی و طراوت را برای ما به نمایش می‌‍گذارد.

دره شیزر

دره شیزر لرستان


دره شیزر لرستان از زیباترین و هیجان انگیزترین مناطق دیدنی این استان است. دره شیزر کوهدشت، به تناسب سکوت کویر گونه، و تنها پیچیدن صدای آب در آن، به مکانی بکر و خیال انگیز تبدیل شده است.
جدارهای آهکی در دل صخره های تیز، آبشارها و چشمه سارهای متعدد کوچک و بزرگ، باغات میوه‌های کوهی، مناره‌های کوهستانی و غارهای داخل تنگه، و بسیاری دیگر از دیدنی‌های این منطقه شگفت انگیز، لحظاتی را برای شما می‌سازد و امکاناتی را به شما می‌دهد که در کمتر جایی می‌توان آنها را یافت.

بام لرستان

بام لرستان


منطقه ای جوان پسند که بعد از طبیعت گردی و مدتی را در میان بناهای تاریخی سپری کردن، بدون شک به دل انسان می‌نشیند. منطقه ای فرو رفته در دل آسمان، نزدیک به ماه، با آذین چراغانی اتوبان ها که با فاصله گرفتن از شهر، هر خانه به ستاره ای نورانی مبدل می‌شود. تمامی این مناظر در محیطی آمیخته به سکوت، بینظیر و بی نهایت آرامبخش خواهد بود. برای رفتن به بام لرستان به شرق خرم آباد بالای کوه مدبه مراجعه کنید.

آپارات بلیط اینجا را از دست ندهید.

ویراستار: خانم الهام نورمحمدی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها