گلاب گیری کاشان

مراسم گلاب گیری کاشان و انواع گلاب های کاشان

شهرهای کاشان و قمصر از دیرباز به‌علت کیفیت گلابشان بازدیدکنندگان زیادی را به خودشان جذب می‌کنند و مراسم گلاب گیری کاشان یکی از پربازدیدترین مراسمات محلی است که در استان اصفهان برگزار می‌شود. شما می‌توانید در اردیبهشت و خرداد به این مناطق سفر کنید تا علاوه بر خرید انواع گلاب‌های مرغوب، شیوه تولید گلاب را نیز ببینید.

گلاب گیری کاشان

زمان دقیق برگزاری این مراسم

زمانی‌که عطر گل محمدی تمام کوچه‌های کاشان و شهرهای اطراف را در بر می‌گیرد و نسیم خوش اردیبهشت در باغ‌ها می‌پیچد و باغدران با دقت فراوان به مراسم گلاب‌گیری کاشان مشغول می‌شوند، بهترین زمان سفر به آن‌جاست.

استان اصفهان در اقلیم گرم و خشک ایران قرار دارد برای همین است که مردم از زمان گذشته روییدن گل‌های محمدی در آنجا را جشن می‌گرفته و با تشریفات خاصی انواع گلاب‌های کاشان را تولید می‌کنند.

تورهای گروهی زیادی از نقاط مختلف ایران و حتی دنیا برای تماشای این مراسم و خرید به این شهرها سفر می‌کنند شما می‌توانید با تورها یا مانند بسیاری از خانواده‌ها از خودروهای شخصی خود برای این سفر استفاده کنید.

در کدام شهرها جشنواره گلاب‌گیری برگزار می‌شود؟

قمصر قطب گلاب‌گیری دنیاست و بعید است که کسی حداقل یک‌بار اسم آن به گوشش نخورده باشد؛ اما این مراسم در شهرهای دیگری مثل نیاسر، بزرک و روستاهای سده و ون و … نیز برگزار می‌شود.

شهر قمصر به‌دلیل آنکه مراسم گلاب گیری کاشان در ان‌جا از باقی شهرها مجلل‌تر برگزار می‌شود و مسافران زیادی به آنجا می‌روند، معروفیت بیشتری دارد.  در این شهر خانه‌های سنتی برای اقامت مسافران وجود دارد.

شهر نیاسر در نزدیکی کاشان نیز یکی از بهترین گزینه‌های برای تماشای عرق‌گیری انواع گلاب ‌های کاشان است.

شهر برزک نیز یکی از زیباترین مراسمات گلاب‌گیری را دارد.

روش‌های گلاب‌گیری

گلاب‌گیری به دو روش صنعتی و سنتی انجام می‌گیرد.

در روش سنتی:

تقریبا از اوایل اردیبهشت باغداران شروع به چیدن گل‌های محمدی می‌کنند و ان‌ها را در محل برگزاری مراسم گلاب‌گیری کاشان می‌گذارند تا گردشگران بتوانند تپه‌های چیده شده از گل‌ را ببینند. سپس دیگ‌های مسی و آب را آماده می‌کنند و گل‌ها را داخل دیگ مسی می‌ریزند، آنرا می‌جوشانند و بخار حاصل از این جوشش از لوله‌های متصل به دیگ عبور می‌کند و به ظرف‌های دیگری که در آب سرد قرار دارند، می‌ریزد.

اگر این عمل دوبار تکرار شود، یعنی گلاب اولیه مجددا عرق‌گیری شود، انواع گلاب های کاشان از ان بوجود می‌آید؛ از تقطیر دوم گلاب دو آتشه و از تقطیر سوم گلاب ناب تولید ‌می‌شود.

هربار فرایند جوشاندن گل در دیگ‌های مسی ۵ الی ۷ ساعت طول می‌کشد، پس اگر قصد خرید دارید باید صبور باشید و در طی این زمان می‌توانید علاوه بر تماشای مراسم، از باغ‌ها نیز دیدن کنید.

روش صنعتی:

این روش در کارخانه‌ها، با دستگاه‌های بزرگ تقطیر انجام می‌شود و در آن بجای آب از بخار استفاده می‌کنند.

همچنین روش دیگری وجود دارد که طی آن گل محمدی و اب را باهم در یک دیگ می‌جوشانند و پس از سرد شدن گلبرگ‌ها را از آب جدا می‌کنند، مایع باقیمانده در دیگ، گلاب ناب است.

دیگ گلابگیری

  آیین گلاب‌گیری

از هزاران سال پیش مردمان مشغول به تولید گلاب هستند و هر ساله نیز کعبه با گلاب ناب شست‌وشو داده می‌شود.

باغدران از قبل از طلوع آفتاب شروع به جمع‌آوری گل‌ها میکنند چون در آن زمان گلبرگ‌ها طراوت و عطر خاصی دارند که در روند تبدیل ان‌ها به گلاب موثر است.

   انواع گلاب های کاشان

  • گلاب مایع یا سبک:

این نوع از گلاب همان گلابی است که در مصارف روزانه خانگی استفاده می‌شود، پرطرفدار ترین نوع گلاب است و همانطور که گفتیم از روش تقطیر در دیگ‌های مسی در مراسم گلاب ‌گیری کاشان به‌دست می‌آید.

  • گلاب دو اتشه:

گلابی با طعم تلخ و گس است که از تقطیر مجدد گلاب مایع به دست می‌آید.

  • گلاب سه آتشه:

گلاب‌گیری در این نوع از طریق تقطیر گلاب دو آتشه اتفاق می‌افتد.

  • گلاب سنگین:

از ترکیب ۳۰ کیلو گل و ۸۰ لیتر اب به دست می‌آید.

جشنواره گلاب گیری را از دست ندهید

بهتر است از از اوایل اردیبهشت تا اواسط خرداد خود را به مراسمات ویژه گلا‌ب‌گیری برسانید، شما می‌توانید با تورها و یا خودروی شخصی خودتان به کاشان بروید. تماشای مراسم عرق‌گیری خالی از لطف نیست؛ در روش سنتی گل‌ها در دیگ مسی جوشانده می‌شوند و بخار حاصل از این جوشش بصورت مایع به ظروف دیگری می‌ریزد. مراسم گلاب گیری کاشان در شهرهای قمصر و دیگر شهرهای نزدیک به کاشان برگزار می شود. انواع گلاب های کاشان گلاب مایع که برای مصارف خانگی است، گلاب دو آتشه و سه آتشه هستند.

سوالات متداول

[toggle title=”گلاب دو آتشه چیست؟”” state=”close””]

گلابی که از حاصل دوبار جوشاندن ترکیب آب و گلبرگ‌های محمدی به‌دست می‌آید، دو آتشه نام دارد.[/toggle]”

[toggle title=”بهترین زمان برای سفر به کاشان چه زمانی است؟” state=””close””]

اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد بهترین زمان برای سفر به کاشان است چرا که هم مراسم گلاب‌گیری و هم دیگر دیدنی‌ها کاشان را می‌توانید ببینید.[/toggle]”

[toggle title=”روش صنعتی و سنتی گلاب‌گیری چه تفاوتی دارند؟” state=””close””]

در روش سنتی از دیگ‌های مسی و لوله‌ها برای تبدیل بخار به گلاب مایع استفاده می‌کنند اما در روش صنعتی از دستگاه‌های بزرگ تقطیر استفاده می‌شود [/toggle]”

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها