معرفی تنگه قاسمی

معرفی تنگه قاسمی

 

استان خوزستان در جنوب غربی کشورمان با داشتن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیار ،یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در ایران شمار می‌رود . در واقع خوزستان از قدیمی‌ترین مناطق مسکونی فلات ایران محسوب می‌شود. که به دلیل هم جواری با خلیج  فارس و رودهای کارون ، اروند و کرخه اهمیت زیادی در زمینه گردشگری و زمین شناسی پیدا کرده است . شهرستان ایذه در این استان میزبان یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی کشور یعنی تنگه قاسمی می‌باشد. این تنگه که در کنار دریاچه سد کارون واقع شده با طبیعتی زیبا و امکان قایق سواری در میان دره ها تجربه ای به یاد ماندنی را برای مسافران این منطقه ثبت می‌کند . ما در این مطلب از مجله گردشگری بلیط اینجا قصد داریم به معرفی تنگه قاسمی در شهرستان ایذه بپردازیم. تا با آشنایی بیشتر با این جاذبه طبیعی در سفر بعدیتان به این منطقه، حتماً از آن دیدن کنید.

 

 

تنگه قاسمی کجاست؟

 

همانطور که گفتیم تنگه قاسمی از دیدنی‌های زیبای استان خوزستان است که در شرق این استان و در میان رشته کوه‌های منگشت واقع شده . منگشت در واقع از کوهستان‌های معروف ایذه باغلمک و لردگان می‌باشد که از شمال غربی دریاچه سد کارون و شرق تالاب بندون آغاز شده و تا نزدیکی روستای درویش در استان کهگیلویه و بویراحمد امتداد پیدا می‌کند.

مسیر دسترسی 

برای رفتن به تنگه قاسمی که حدود ۲۴۰ کیلومتر با شهر اهواز مرکز خوزستان و ۶۰ کیلومتر با ایذه فاصله دارد. باید با از لندیگراف یا بارج‌های دولتی یا قایق موتوری‌های محلی استفاده کرد . در واقع در ابتدا باید در جاده دهدز به ایذه وارد خروجی روستا رکعت شوید و تا اسکله رکعت با خودروی شخصی خود مسیرتان را ادامه دهید . درآنجا با سوار شدن به قایق‌های موتوری های تندرو وارد اسکله بارج شیوند شوید . این اسکله در جنوب غربی دریاچه سد کارون ۳ است . در طول این مسیر می‌توانید از مناظر بی‌نظیر اطراف لذت ببرید . قایق‌ها که ۶ نفر ظرفیت دارند در حدود ۲۰ دقیقه شما را به مقصد می‌رسانند .  همچنین می‌توانید از اسکله زراس در جنوب شرقی دریاچه سد کارون ۳ برای رفتن به تنگه قاسمی حرکتتان را آغاز کنید . جاده سادات حسینی در جنوب شهر دهدز و سپس جاده زراس شما به این اسکله می‌رساند .

تاریخچه تنگه قاسمی

وقت آن رسیده که در معرفی تنگه قاسمی به سراغ تاریخچه این جاذبه طبیعی و دیدنی برویم .این تنگه در طی سالیان طولانی و با گذشت دوره‌های متعدد زمین شناسی با عبور رودخانه از ارتفاعات کوه منگشت و بر اثر فرسایش آبی به وجود آمده است. بافت تنگه قاسمی سخت و سنگی بوده و هیچگونه پوشش گیاهی در آن به چشم نمی‌خورد . تماشای تخته سنگ‌های بزرگ و صیقل خورده و آب روان و همچنین عبور از مسیر باریک ورودی تنگه که نور خورشید به آن نمی‌تابد از جذابیت‌های این جاذبه است .

بعد از عبور از این مسیر باریک هرچه به سمت جلو پیش بروید میزان تابش نور خورشید افزایش پیدا می‌کند . با ادامه مسیر ریزش آب به داخل تنگه بیشتر شده و در جاهایی پرش آب را به سر و صورت خود احساس می‌کنید . تماشای آبشار زیبا و کوچک تنگه قاسمی و شکوه عظمت این تنگه همگی باعث شده آن را به یکی از دیدنی‌ترین مناطق استان خوزستان تبدیل کند .

 

تفریحات تنگه قاسمی

اگر به این تنگه نرفته‌اید کافیست نام آن را در گوگل سرچ کنید. و با تماشای عکس‌های آن دلایل کافی برای رفتن به این منطقه و بازدید از این تنگه را برای خود پیدا کنید . مهم ترین تفریحی که در تنگه قاسمی شما را به وجد خواهد آورد رودخانه نوردی و قایق سواری در مسیر باریک ورودی و سپس کل تنگه است . تماشای آبشار و حتی شنا کردن در آب این تنگه البته به شرطی که شناگر ماهری باشید تجربه‌ای به یاد ماندنی و خارق‌العاده برای شما ثبت خواهد کرد . همچنین اگر به صخره نوردی علاقه دارید امکان این ورزش هیجان انگیز نیز برایتان در این منطقه مهیاست .

دیدنی های اطراف

 

اگر به خوزستان و شهرستان ایذه سفر کرده‌اید می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید و علاوه بر بازدید از تنگه قاسمی از جاذبه‌های دیدنی اطراف آن نیز بازدید کنید. که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت .

 

آبشار شیوند

روستای شیوند در ۳۰ کیلومتری ایذه و در جنوب غربی دریاچه سد کارون ۳ میزبان آبشاری جاری از کوه‌های منگشت می‌باشد . این آبشار که ارتفاع آن حدود ۴۵ متر است بعد از گذر از باغ‌های روستا در نهایت به رود کارون می‌ریزد . برای بازدید از آبشار شیوند باید بعد از گذر از دریاچه با قایق یا لندیگراف در اسکله رکعت شیوند پیاده شوید . از آنجا با استفاده از نیسان‌های متعددی که برای گردشگران در نظر گرفته شده خود را به  آبشار برسانید . البته ۱۵۰۰ متر آخر مسیر تا رسیدن به این جاذبه طبیعی و دیدنی را باید پیاده طی  کنید . هرچند که این مسیر به ظاهر کوتاه به نظر می‌رسد اما به دلیل شیب‌های نسبتاً تندی که دارد بسیاری از مسافران را برای رفتن تا پای آبشار مردد می‌کند .

دهکده گردشگری زراس

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی اطراف تنگه قاسمی دهکده گردشگری زراس است که در جنوب شرقی دریاچه سد کارون ۳ و در منطقه دهدز قرار دارد . در واقع جاده جنوبی دهدز یا همان جاده سادات حسینی شما را به این منطقه باصفا و خوش آب و هوا می‌رساند . در طی مسیر خود در این جاده می‌توانید از مناظر زیبا و چشم نواز از کوه‌ها و تپه‌های سرسبز در کنار بستر آبی این خطه لذت ببرید.در دهکده زراس میتوانید تفریحاتی مانند قایق سواری، اسب سواری، دوچرخه سواری ،کوهنوردی ،پیاده‌روی ،ماهیگیری و … را تجربه کنند . همچنین کانکس‌ها و اتاق‌هایی در این دهکده برای رفاه هرچه بیشتر مسافران در نظر گرفته شده. که با اجاره آنها می‌توانید در این منطقه اقامت کنید.  البته می‌توانید با چادر زدن در طبیعت یک شب به یاد ماندنی را در هوای پاک و طبیعتی سرسبز و باصفا برای خود رقم بزنید .

کاروانسرای دهدز

کاروانسرای دهدز که در جنوب شهر دهدز واقع شده یک اثر تاریخی به جا مانده از دوره هخامنشیان است .که در زمینی به وسعت ۱۸۰۰ متر ساخته شده . مصالح به کار برده در این بنای تاریخی سنگ و آجر و گچ است . این کاروانسرا که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده با معماری خاص و فضای دلنشین و نمایی زیبا مورد توجه گردشگران و مسافران زیادی قرار گرفته است .

 

تالاب بندون ایذه

 

اگر در فصل بهار به این منطقه سفر کردید به هیچ عنوان بازدید از تالاب بندون و دریاچه فصلی ایذه را از دست ندهید . این تالاب محل زندگی گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری می‌باشد و طبیعت زیبا و چشم انداز بی‌نظیری دارد که تماشای آن خالی از لطف نیست . پیاده‌روی ،طبیعت گردی، پرنده نگرانی و … کارهای جذابی است که می‌توانید در این منطقه از آنها لذت ببرید . تالاب بندون ایذه در ۳ کیلومتری کیلومتری شرق این شهر و در روستای کهباد واقع شده است.

 

بهترین زمان بازدید

تا اینجا به همه آنچه لازم بود در معرفی تنگه قاسمی بررسی کنیم پرداختیم . حال وقت آن رسیده که به شما بگوییم بهترین زمانی که می‌توانید به این منطقه رفته و از این جاذبه طبیعی دیدنی بازدید کنید چه وقتی است . همانطور که احتمالاً خودتان هم حدس می‌زنید بهار اوج شکوه و زیبایی این منطقه است . در این محدوده زمانی می‌توانید به دور از گرما و شرجی طاقت فرسای خوزستان در تابستان از تنگه قاسمی و سایر دیدنی‌های اطراف آن بازدید کنید .

برای تهیه بلیط با بهترین شرایط و سفر به نقاط مختلف کشور به سایت بلیط اینجا مراجعه کنید .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها