معرفی جاهای دیدنی زنجان

شهر زنجان مکان‌های گردشگری فراوانی دارد، مخصوصا برای افرادی که علاقه‌مند به کوه‌نوردی هستند، بسیار مناسب است، همچنین علاوه بر کوه‌نوردی می‌توانید از جاهای دیدنی زنجان بازدید کنید.  این شهر نسبت به دیگر شهرها کم‌تر مورد توجه قرار گرفته است اما دیدنی‌های این شهر به قدری جذاب است که نظیر آن در ایران نمی‌توانید پیدا کنید.

آشنایی با شهر زنجان

نام این شهر قبل از اسلام زنگان بود، سپس تغییر نام پیدا کرد. زنجان در محدوده کوهستانی در شمال غربی ایران  قرار دارد و تابستان‌های کوتاه و زمستان‌های به شدت سرد و طولانی دارد؛ بنابراین بهترین زمان برای سفر به این شهر تابستان بوده اما در فصل زمستان به دلیل داشتن پیست اسکی بزرگی در این شهر برای علاقمندان به اسکی بسیار  محبوب است.

۱۲ تا از معروف ترین جاهای دیدنی زنجان

استان زنجان در منطقه آذربایجان قرار دارد که دارای جاذبه‌های دیدنی بسیاری است که هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

۱- گنبد سلطانیه:

یکی از جاهای دیدنی زنجان که در میان شهر زنجان و تهران قرار دارد که  دشتی  با گنبد آجری در وسط آن بوده که به گنبد سلطانیه معروف است که با کاشی‌های فیروزی روی آن تزیین شده، همچنین به بزرگ‌ترین گنبد جهان مشهور بوده که توسط سلطان محمد خدابنده در زمان ایلخانیان شاخته شد و در سال ۱۳۸۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است.

۲- معبد داش کسن:

این معبد در دوره ایلخانی ساخته شد و به معبد اژدها معروف است در این بنای زیبا از معماری‌های ایرانی و چینی استفاده شده که نظیر آن در هیچ جایی دیده نمی‌شود. این معبد در روستای ویر قرار گرفته است.

۳- موزه رختشویخانه:

در قدیم اکثر مردم برای شستن لباس‌های خود از  به کنار رودخانه می‌رفتند و این شهر محلی را برای شست‌وشو لباس‌ها و ظروف ایجاد کرد که امروزه به موزه رختشویخانه معروف است، همچنین در این موزه حوضچه‌های زیادی  وجود دارد که بعضی مخصوص شستن لباس‌ها و بعضی برای شستن ظروف است.

۴- بازار سنتی زنجان:

در مرکز شهر زنجان بازار قدیمی وجود دارد که ۵۶ راه ورودی اصلی و فرعی به تمام شهرها دارد که جزو طولانی‌ترین بازارهای ایران به شمار می‌رود، همچنین از جاهای دیدنی زنجان می‌توان به تیمچه‌ها و کاروان‌سراهای در کنار بازار اشاره کرد.

۵- قلعه بهستان:

این قلعه در شهرستان ماهنشان در کنار دودکش‌های جن قرار دارد به دلیل  این‌که در نزدیکی روستای بهستان قرار دارد، قلعه بهستان نام گرفته است، همچنین دودکش جن در ۱۱۳ کیلومتری زنجان قرار داشته و به دلیل فرسایش خاک به دودکش جن معروف شده است.

۶- گاوه زنگ:

این مجموعه تفریحی که به بام زنجان معروف بوده در دامنه کوه‌های گاوازنگ قرار دارد و یکی از مراکز گردشگری شهر زنجان به شمار می‌رود. گاوازنگ در اصل یک کوه بوده که رو به روی این تفریحگاه است که همچنین گردشگران می‌توانند از امکانات آن از جمله: کافی‌شاپ، رستوران و… استفاده کنند.

۷- مسجد جامع زنجان:

در نزدیکی بازار این شهر، مسجد جامع زنجان قرار گرفته است که توسط عبدالله میرزا دارا پسر فتحعلی شاه قاجار ساخته شد در این بنا کاشی‌کاری‌های هفت رنگ اسلیمی و گچبری‌های مقرنس به کار رفته است.

۸- موزه باستان شناسی:

این عمارت یکی از جاهای دیدنی زنجان بوده که در دوران قاجار ساخته شد که در حال حاضر تبدیل به یک موزه شده است که در این موزه، مومیایی‌های مردان نمکی دیده می‌شود.

۹- حمام سنتی حاج داداش:

این حمام یکی از بناهای تاریخی است که با تزیینات زیبا تبدیل به یک سفره‌خانه بسیار جذاب شده، همچنین  در کاشی‌های این حمام از رنگ‌های زرد، آبی تیره، آبی روشن و.. به کار رفته است.

۱۰- غار کته خور:

این غار از بزرگ‌ترین غار خشکی آبی دنیا بوده که در ۸۰ کیلومتری زنجان قرار دارد. غار کته خور در سه طبقه و تونل‌های فرعی تشکیل شده است و بعضی از طبقات آن فقط غارنوردان حرفه‌ای می‌توانند از آن بازدید کنند.

۱۱- دریاچه پری:

این دریاچه در میان دشت وسیعی قرار دارد که به نام‌های پری، خندقلو، شورگول مشهور است. دریاچه پری از جاذبه‌های بسیار زیبا شهرستان ماهنشان در استان زنجان به شمار می‌رود.

۱۲- پل تاریخی میر بهاء الدین:

این پل حدود ۲۰۰ سال پیش توسط قاجار ساخته شد که در روی رود زنجان قرار دارد. پل میر بهاء الدین در جاده بیجار واقع شده است که تعدادی آلاچق در کنار این پل وجود دارد.

راهنما سفر به زنجان

شهر زنجان در شمال غربی ایران قرار دارد که جاذبه‌های گردشگری و تاریخی فراوانی مانند: گنبد سلطانیه، موزه رختشویخانه، مسجد جامع زنجان و…. دارد که در زمان بازدید از این شهر می‌توانید از جاهای دیدنی زنجان بازدید کنید و تجربه بسیار خوبی را به دست آورید، همچنین پیست اسکی، کوه‌نوردی، غارنوردی و … حتما در این شهر تجربه کنید تا سفر به یادماندنی را برای خود به ارمغان آورید.

سوالات متداول:

۱- آبشار زنجان کجا قراردارد؟

این آبشار که به نام شارشار است در شمال غربی در منطقه تهم قرار دارد.

۲- نام بزرگ‌ترین غار آهکی جهان چه بوده است؟

غار کته خور بزرگ‌ترین غار جهان است که در ۸۰ کیلومتری استان زنجان قرار دارد.

۳- ورودی های بازار زنجان چند تا است؟

بازار زنجان ۵۶ ورودی اصلی و فرعی دارد.

۴- پیست اسکی زنجان در کجا قرار گرفته است؟

این پست اسکی در ۳ کیلومتری شهرستان ایجرود در ارتفاع دو هزارمتری از سطح دریا قرار دارد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها