معرفی موزه‌های مشهد

معرفی موزه‌های مشهد

اغلب کسانی که به شهر بزرگ مشهد سفر می‌کنند گشت و گذار در آن را به زیارت امام رضا علیه السلام و رفتن به چندین پارک و نهایتاً طرقبه شاندیز خلاصه می‌کنند . شاید برایتان جالب باشد بدانید که موزه‌های بسیار دیدنی و جذابی در این شهر وجود دارد . حتی خیلی از مشهدی‌ها هم از وجودشان آگاه نیستند . این موزه‌ها که نمادی از فرهنگ و سنت‌های مردم هر منطقه هستند با داشتن اشیا یا سایر چیزهای تاریخی مکانی بسیار مناسب برای آشنایی با فرهنگ ،تمدن، تاریخ و سنت‌های هر شهر می‌باشند . بنابراین اگر مسافر مشهد هستید یا حتی در آن زندگی می‌کنید پیشنهاد میکنیم یک روز را به بازدید از این جاذبه مهم و تماشایی اختصاص دهید. برای اینکه تصویری جامع تر از این مکان‌های فرهنگی داشته باشید مطلب معرفی موزه‌های مشهد را در مجله گردشگری بلیط اینجا دنبال کنید .

 

موزه های آستان قدس

اولین مجموعه‌ای که در معرفی موزه‌های مشهد بررسی خواهیم کرد موزه‌های آستان قدس است. که در داخل حرم مطهر امام هشتم علیه السلام واقع شده است . ساختمان‌های این مجموعه شش قرن از معماری اسلامی ایرانی را نشان می‌دهد و داخل آنها آثار هنری و تاریخی با قدمتی هزار ساله به نمایش گذاشته شده . سلاح‌ها ،برخی اشیا و اجزای معماری حرم مانند وسایل روشنایی، محراب‌ها و درها، ظروف، قالی و … از جمله این آثار است که در موزه‌های آستان قدس حفظ و نگهداری می‌شود.

این مجموعه ساختمان‌های مختلفی را در بر می‌گیرد که از جمله آنها میتوان به : ساختمان موزه مرکزی ، ساختمان موزه فرش ، ساختمان موزه قرآن و نفایس، حمام مهدی قلی بیک و موزه‌ها و کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس اشاره کرد .

قرآن‌های با ارزش، کتاب‌های باستانی و نمونه‌هایی از صفحات قرآن متعلق به دوره اولیه اسلام از جمله دیدنی‌ترین چیزهایی است که در موزه‌های حرم نگهداری می‌شود . مسافران و مشهدی‌ها می‌توانند ضمن زیارت آستان مقدس رضوی به جز روزهای جمعه همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب از این مجموعه در صحن کوثر حرم مطهر بازدید کند .

 

باغ موزه نادری

آرامگاه نادرشاه افشار که در سال ۱۳۴۲ به دست هوشنگ سیحون معمار مطرح ایرانی طراحی و ساخته شد یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری مشهد بعد از حرم مطهر رضوی است . در واقع یک باغ باصفا و سرسبز در محله چهارراه شهدای مشهد علاوه بر این آرامگاه دو تالار موزه را در خود جای داده . در یکی از این تالارها ؛ اسلحه های دوره‌های مختلف ایران به همراه وسایل سوارکاری و زین اسب به جا مانده از دوره افشاریه تا قاجار و در دیگری اسلحه و آثار مربوط به دوره نادرشاه نگهداری می‌شود .

بخش بیرونی تالار موزه تندیسی سنگی از نادرشاه افشار سوار بر اسب به همراه سربازانش را در خود جای داده که اثر زنده یاد استاد ابوالحسین صدیقی است . یکی از مهمترین اشیایی که در تالار این مجموعه نگهداری می‌شود شمشیری طلاکوب مخصوص نادرشاه است که در روز تاج گذاری اش در دشت مغان به او هدیه داده شده . بازدیدکنندگان می‌توانند همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر از این موزه بازدید کنند .

 

موزه بزرگ خراسان

یکی دیگر از مجموعه‌هایی که در معرفی موزه‌های مشهد بررسی خواهیم کرد موزه بزرگ خراسان در این شهر است . این موزه در پارک معروف کوهسنگی قرار گرفته و ۴ ورودی مجزا دارد که دسترسی به آن را از بخش‌های مختلف راحت می‌کند . این مجموعه در سال ۱۳۹۳ افتتاح شد و ساختمان آن ۱۲ طبقه دارد . هر کدام از این طبقات کاربری متفاوتی دارد و محل نگهداری وسایل مختلفی است . مثلاً اگر می‌خواهید اشیای موزه را ببینید باید به طبقات همکف تا دوم بروید .

در این موزه آثاری از دوره‌های زمانی پیش از تاریخ تا قرن چهارم نگهداری می‌شود. که از جمله آنها می‌توان به : قرآن‌هایی منسوب به امامان ، پیکرک‌های سنگی ، ابزارهای سنگی پیش از تاریخ ، آثار مربوط به دوره های  مختلف اشکانیان ، ساسانیان ، هخامنشیان و سلوکیان  اشاره کرد . طرح ساختمان این موزه از عمارت خورشید در کلات نادری الهام گرفته شده و  یکی از بزرگترین موزه‌های خاورمیانه به شمار میرود . همچنین این مجموعه دومین ساختمان تخصصی در ایران است که برای موزه ساخته شده . علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۷ عصر از موزه بزرگ خراسان بازدید کنند .

 

موزه آیین های پهلوانی

یکی دیگر از موزه‌های مشهد موزه آیین‌های پهلوانی است که به دست مرشد علی اکبر قاسمی در زمینه ورزش‌های زورخانه‌ای ایجاد شده است . این فرد علاوه بر افتتاح موزه مسئولیت جمع آوری اشیای آن را نیز به عهده داشت و برای این کار طی ۴۵ سال به بخش‌های مختلف مشهد و سایر شهرهای کشور رفت .

اگر به ورزش‌های زورخانه‌ای و آیین‌های مخصوصشان علاقه دارید می‌توانید از موزه آیین‌های پهلوانی در بلوار شاهنامه مشهد بازدید کنید . این مجموعه شامل دو بخش است که بخش بزرگتر آن موزه گود زورخانه و ورزش باستانی است . در حال حاضر هم ورزش‌های باستانی توسط ورزشکاران و پهلوانان در این قسمت اجرا می‌شود . بخش دوم عیارخانه مجموعه است که در آن لباس‌ها ،عکس‌ها و وسایل قدیمی پهلوانان در معرض دید عموم قرار گرفته . علاقمندان می‌توانند همه روزه به جز پنجشنبه‌ها از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب از این موزه دیدن کنند . در روزهای پنجشنبه موزه ۲۴ ساعته باز است .

موزه توس

اغلب گردشگران و مسافران با آرامگاه فردوسی در مشهد آشنایی دارند و در سفرشان سری به این جاذبه مهم هم می‌زنند . در این آرامگاه موزه‌ای برای معرفی شخصیت حکیم ابوالقاسم فردوسی و زنده نگه داشتن آثار او و همچنین معرفی آیین‌های سنتی و فرهنگی و تاریخی توس احداث شده است . سالانه علاقمندان زیادی که به بازدید از آرامگاه فردوسی ساخته شده به دست هوشنگ سیحون می‌روند . از این موزه معروف و دیدنی هم بازدید می‌کنند .در این مجموعه آثاری مانند انواع شاهنامه‌ها ، عطردان‌ها ، پیه سوزها ، آثار سنگی ماقبل تاریخ . و همچنین نقاشی‌هایی با مضمون شاهنامه حفظ و نگهداری می‌شود .

به طور کلی این موزه به چهار بخش تقسیم می‌شود . بخش اول آثار باستان شناسی که از توس به دست آمده اند مانند انواع سفال‌های اوایل دوره اسلامی را نمایش می‌دهد . بخش دوم آثار مربوط به شاهنامه حماسی مانند : سپر، نیزه ، تیر و کمان و … را در خود جای داده .  بخش سوم هم مصنوعات به خصوص سفال‌های لعابدار دوره فردوسی را شامل می‌شود . در بخش چهارم اشیای مختلفی از جمله فرش، قالیچه و نشانه‌های مرتبط با حکیم ابوالقاسم در معرض دید عموم قرار گرفته .

موزه نان

اگر دوست دارید تمامی مراحل تهیه نان از زمان بذرافشانی تا پخت انواع نان‌های هر منطقه را به ترتیب در بخش‌های فضای خاک، فضای آب و فضای آتش ببینید سری به موزه نان مشهد بزنید . به علاوه اجرای مراسم سنتی رقص اپر که یکی از آیین‌های خراسانی منطبق بر باورهای زراعتی مردم است بر جذابیت‌های این موزه افزوده .

موزه نان مشهد از از اولین موزه‌های تخصصی کشور و خاورمیانه می‌باشد که در سال ۱۳۹۰ افتتاح شد . به طور کلی ۱۳ موزه نان در جهان وجود دارد که یکی از آنها در شهر مشهد است . علاقه مندان می‌توانند در این مجموعه از بخش‌های مختلفی مانند غرفه کشاورزی، آسیابانی ، آتش و رقص اپر بازدید کند . این موزه همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت ۷ صبح تا ۴:۳۰ بعد از ظهر پذیرای عموم مردم است .

موزه آب

آخرین مجموعه‌ای که در معرفی موزه‌های مشهد به بررسی آن خواهیم پرداخت موزه آب است .  در این مجموعه بخش‌هایی به منظور آشنایی با ساخت و معرفی صدها ، قنات‌ها ، آب انبارها، یخدان‌ها و سایر سازه‌های آبی و قدیمی و تاریخی در معرض نمایش قرار داده می‌شود . این موزه توسط اداره آب منطقه در بلوار سازمان آب مشهد احداث شده . و مراحل گوناگون چگونگی پیشرفت صنعت و سازه‌های آبی از گذشته تا امروز را ارائه می‌دهد .

برای تهبه بلیط و سفر به شهرهای مختلف ایران با بهترین قیمت به سایت بلیط اینجا مراجعه کنید .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها