معرفی ونیز و دیدنی های آن

معرفی ونیز و دیدنی های آن

 

اگر شما هم  علاقه‌مند به جهانگردی هستید حتماً تا به حال سودای سفر به ونیز در سرتان نقش بسته است . این شهر رویایی و رمانتیک به دلیل شناور بودنش روی آب شهرتی جهانی پیدا کرد و سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند . اما وجود کانال‌های آبی و لذت تردد در آنها با قایق همه ماجرای ونیز نیست . این شهر از نظر تاریخی و فرهنگی نیز بسیار غنی است و جاذبه‌های دیدنی بسیاری را در خود جای داده . به علاوه برگزاری جشنواره‌های متنوع از جمله جشنواره معتبر فیلم ونیز از عوامل دیگر شهرت آن است . همه این‌ها و بسیاری از دلایل دیگر باعث شده که ما در این مطلب از مجله گردشگری بلیط اینجا به معرفی ونیز و دیدنی های آن بپردازیم تا شما را با یکی از زیباترین شهرهای دنیا بیشتر آشنا کنیم .

ونیز چگونه به وجود آمد؟

وریز در ابتدا منطقه‌ای بود که ماهیگیرانی برای گذران زندگی در آن حضور داشته و با صید ماهی امرار معاش می‌کردند . اما اگر بخواهیم به نقطه آغاز پیدایش این شهر برسیم باید تا عصر باستان به گذشته باcگردیم . احتمالاً در آخرین روزهای امپراتوری رم نخستین سکونتگاه‌های جزیره در ونیز شکل گرفته است . گویا در قرن‌های ۵ و ۶ میلادی طوایف آلمانی متعددی به سرزمین شمالی ایتالیا حمله کرده و بسیاری از مردم در اثر این حملات به تالاب ونیز پناه می‌برند . در واقع این منطقه محلی بسیار مناسب برای پناهندگان محسوب می‌شده است چرا که غارتگران قایقی نداشتند تا به آنها دسترسی پیدا کنند . به مرور تعداد این پناهندگان بیشتر شد و سکونتگاه‌های زیادی در این جزایر ایتالیایی شکل گرفت . فاصله زیاد جزایر ونیز از مرکز امپراتوری رم باعث شد  از همان سال‌های اولیه به نوعی خود مدیریتی دست پیدا کند .

در طی زمان با ایجاد ساختمان‌های تجاری و اسکله برای کشتی ، ونیز به یک مرکز ماهیگیری و تجارت فعال تبدیل شد و در سال ۱۰۸۲ استقلال کامل خود را از امپراتوری بیزانتین به دست آورد. همه این اتفاقات منجر به رونق ونیز گردید .

اما در اوایل قرن پانزدهم به دلیل درگیری‌هایی که با امپراطور رقیب ترک ایجاد شد این منطقه کنترل خود را بر روی بسیاری از مرزهای شرقی خود از دست داد . با کشف قاره آمریکا نیز بخشی از قدرت به امپراتوری‌های غربی منتقل شد . رفته رفته رم اقتدار ونیز را تهدیدی جدی برای اقتدار پاپ دانست و شهرهای ایالتی مانند میلان و نپال علیه آن متحد شدند . این‌ها دست به دست هم داد تا این شهر اقتدار بین‌المللی خود را از دست دهد . اما در قرن شانزدهم ونیز سرآمد طراحی و معماری وداشتن بزرگترین کاخ‌ها و عمارت‌های باشکوه در میان شهرهای دیگر بود .

 

چرا به ونیز سفر کنیم؟

اگر بگوییم ونیز با صنعت نقاشی و شیشه سازی عرصه‌های جدیدی را به جهان ارائه کرد اغراق نکرده‌ایم . در واقع زمانی که اقتدار سیاسی خود را از دست داد اعتبار جدیدی از نظر فرهنگی و هنری برای خود دست و پا کرد . در آن زمان با داشتن هنرمندان بسیار معروف و موزیسین‌های مشهور ونیز زیباترین و فرهیخته‌ترین شهر دنیا به شمار می‌رفت . این تاریخچه غنی و این فرهنگ و هنر پرتمطراق باعث شده امروزه نیز این شهر از دیدنی‌ترین و جذاب‌ترین شهرهای جهان به شمار رود . شمایل کلی شهر که روی آب شناور است در کنار داشتن بناها و سازه‌های باشکوه و اصیل با زیباترین معماری‌ها و طراحی‌ها از جمله دلایلی است که سفر به این شهر را برایمان هیجان انگیز میکند . در ادامه با معرفی ونیز و دیدنی های آن دلایل کافی برای اینکه چرا باید از این شهر دیدن کرد را خواهید فهمید .

 

موقعیت جغرافیایی

این شهر تاریخی در شمال کشور ایتالیا و نزدیکی دریای آدریاتیک واقع شده است. در واقع ونیز به صورت جزیره‌های کوچک که با استفاده از کانال‌هایی از هم جدا شده‌اند شکل گرفته . تردد در آن با قایق صورت می‌گیرد . این شهر که ایتالیایی‌ها به آن ونتزیا  می‌گویند  مرکز استان ونتو بادر میباشد .

 

 

آب و هوا

ونیز آب و هوایی گرمسیری و نیمه مرطوب دارد . زمستان‌ها در این منطقه بسیار سرد و تابستان‌های آن بسیار گرم و مرطوب است . چیزی که شاید کمتر شنیده باشید این است که کانال‌ها در فصل‌های گرم بوی بسیار بدی می‌دهند . بهترین زمان برای بازدید از این منطقه فصل‌های بهار و پاییز است که دمای هوا به اعتدالی لذت بخش می‌رسد . وقتی که دما پایین می‌رود در مواقعی آب کانال‌ها بالا آمده و سطح خیابان‌ها را نیز می‌گیرد .

جاهای دیدنی

همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم جاهای دیدنی ونیز بسیار زیاد است . بنابراین ما در ادامه این مطلب و مطلب بعدی به معرفی و بررسی این جاذبه‌های گردشگری خواهیم پرداخت .

 

میدان سن مارکو

اولین جاذبه‌ای که در معرفی ونیز و جاهای دیدنی آن بررسی خواهیم کرد میدان سن مارکو ؛ پرجنب و جوش‌ترین بخش این شهر است . خیلی از ساختمان‌های مهم ونیز در این میدان یا نزدیکی آن قرار گرفته‌اند . همچنین همه ساختمان‌های دولتی و ادارات ونیز در این منطقه به چشم می‌خورد. سن مارکو که میدان اصلی و عمومی شهر محسوب می‌شود اغلب اولین جایی است که گردشگران برای گشت و گذار و آشنایی کلی با ونیز به آن می‌روند . در این محدوده کافه‌ها و رستوران‌های زیادی وجود دارد که معمولاً پر است از توریست‌ها . یکی دیگر از جذابیت‌های میدان سن مارکو تعداد زیاد کبوترهایی است که در آن خواهید دید .اما مدتی است غذا دادن به آنها غیرقانونی محسوب می‌شود . در انتهای این میدان کلیسای جامع شهر به چشم می‌خورد .

 

کلیسای سن مارکو

کلیسای سن مارکو یکی دیگر از دیدنی‌های ونیز است که قدمت آن به قرن نهم میلادی برمی‌گردد . این کلیسای باشکوه و زیبا با داشتن معماری شگفت شگفت انگیزی از سبک بیزانس گردشگران را مجذوب و مبهوت خود می‌کند . همچنین وجود آثار هنری مانند نقاشی‌های دوره رنسانس، گنبدهای بیزانسی، کاشی کاری‌های طلا محراب طلا و…از دیگر جذابیت‌های این کلیساست . کلیسای سن مارکو در ضلع شرقی میدان سن مارکو واقع شده و به کانال بزرگ ونیز مشرف است . اگر در این کلیسا سرتان را بلند کنید نقاشی‌های روی سقف و دیوارها شما را شگفت زده خواهد کرد .

 

پل افسوس

 

همانطور که از نام آن پیداست این پل یکی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی ونیز محسوب می‌شود . در واقع پل افسوس با وجود اینکه خیلی بزرگ نیست اما برای گردشگران بسیار جذاب و دیدنی به شمار می‌رود . پل افسوس زندان شهر را به کاخ دوج‌ها وصل کرده . علت نام خاص آن هم همین موضوع است . گفته می‌شود زمانی که زندانی‌ها که حکم اغلب آنها نیز اعدام بوده از کاخ به سمت زندان منتقل می‌شدند .از بالای این پل برای آخرین بار نگاه افسوس باری به شهر می‌انداختند . این پل در سال ۱۶۰۲ طراحی و ساخت آن ۲ سال طول کشیده است . مصالح به کار رفته در آن سنگ آهک می باشد و دو پنجره کوچک در دو طرف آن وجود دارد . سقف آن قوس ملایمی داشته و مجسمه‌هایی با چهره‌های غمناک یا عصبانی در آن به چشم می‌خورد .

 

 

 

ادامه معرفی جاهای دیدنی ونیز را در مطلب بعدی در مجله گردشگری بلیط اینجا دنبال کنید .

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها