چهارباغ کجاست؟ - آدرس چهارباغ اصفهان

معرفی چهارباغ اصفهان – آشنایی با دیدنی های چهارباغ عباسی

چهارباغ اصفهان
تا حرف از زیبایی های اصفهان به میان می آید بی شک خیابان های با صفا با بافت تاریخی آنها در ذهنمان نقش می بندد. چهارباغ یکی از همین خیابان های برگزیده ای است که در نوع خود، یک مکان دیدنی و گردشگری محسوب میشود. اصفهان از جمله شهرهای ارزشمند مملو از منابع دیدنی، تاریخی و فرهنگی است که همگی ریشه در تمدن و گذشته این آب و خاک دارند.


همین موضوع و نیز موقعیت استراتژیک جغرافیایی آن است که اصفهان و توراصفهان را پرطرفدار و جذاب میکند. اگر شما هم به بافت تاریخی شهر اصفهان،علاقمند هستید با این سری از مطالب “مجله گردشگری بلیط اینجا” همراه شوید تا سری به خیابان های چهارباغ بزنیم و در هوای پاییزی آن نفس بکشیم و برروی برگ های رنگارنگی که زمین را مفروش کرده اند قدم بزنیم.
خرید بلیط هواپیما اصفهان
خرید بلیط قطار اصفهان
تماس با بلیط اینجا
جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات در مورد قیمت بلیط هواپیما و قیمت بلیط قطار کلیک کنید.

“معرفی خیابان های چهارباغ”


شاید اولین چیزی که پس از شنیدن نام چهارباغ، در ذهن شما نقش می بندد وسعت و بزرگی این خیابان ها باشد که البته همین طور هم هست. با وجود این موضوع، هرگز از قدم زدن زیر سایه بان شاخه های درختان کهن سال چنار و نارون این خیابان ها خسته نخواهید شد؛ به ویژه زمان هایی که زاینده رود خالی از آب، و پر از زمین های ترک خورده از خشکی، و خالی از هیاهوی کودکان و بزرگسالانی میشود که در کنار آن یا بر روی پل، مشغول سرگرمی و تفریح هستند، کجا بهتر از چهارباغ که همواره زنده است و جانی تازه به اهالی اصفهان و مردمانی که از امتداد آن عبور میکنند میبخشد.

چهارباغ اصفهان


چهارباغ عباسی اصفهان از جمله چهارباغ های معروف ایران است که شهرتی وصف ناشدنی در میان مردم دارد. البته جای تاسف دارد که بگوییم بخش اعظمی از شکوه و عظمت این چهارباغ کاسته شده و همین امر از حجم گردشگران خارجی و دوستداران هنر ایرانی که برای بازدید از این چهارباغ عباسی، به اصفهان سفر میکردند کاسته است؛ اما این موضوع از ارزش این باغ تاریخی هرگز نخواهد کاست.
همانطور که از نام این مکان پیداست، مهد تولد آن در اصفهان و دوران صفویه بوده است.

معرفی چارباغ اصفهان

آنچه اکنون با عنوان چهارباغ میخوانیم مجموعه ای خیابان های تاریخی به اسم چهارباغ بالا است. دیگر خیابان ها با نام چهارباغ صفوی، چهارباغ پایین، چهارباغ عباسی و چهارباغ خواجو است که برهمگی نام یکی از باغ ها یعنی چهارباغ عباسی را گذاشته و اکثرا این مجموعه را با همین نام میخوانند. امروزه این خیابان به عنوان شاهراه شهر اصفهان شمرده میشود و جاذبه های گردشگری بسیاری را در قلب خود جای داده است.

“معرفی تاریخچه چهارباغ عباسی”


در سال هزار هجری قمری و در دوران فرمانروایی شاه عباس اول از سلسه صفویان، اصفهان به عنوان پایتخت حکومت سلسه صفویان برگزیده شد. در همان زمان بود که احداث و بنای خیابان های چهارباغ عباسی و چهارباغ بالا هم از سر گرفته شد. در واقع این مکان، مرهون اقدامات شاه عباس اول صفوی است.

تاریخچه چهارباغ عباسی


شکلی که این باغ، امروزه به خود گرفته است و ما شاهد آن هستیم، در نتیجه ی روی کار آمدن سلسه ها و حکومت های مختلف، در طول ایران زمین می باشد. این باغ در زمان خود، زیبا ترین شکل را داشت. در آن دوران جوی آبی روان در میان این خیابان بوده که در نهایت به حوضی بزرگ در میان باغ سرازیر می شده است. اما با گذشت زمان و افزایش عبور و مرور ها این جویبار آب از میان برداشته شد.

اصلی ترین آسیب، زمان حکومت مسعود میرزا (پسر ناصرالدین شاه که لقبی بر اساس ویژگی های ذاتی او با عنوان ظل السلطان به اوداده بودند) به این باغ وارد شد؛ چراکه او به علت خصومتی که با سلسه صفویان داشت دستور داد درختان این باغ، که چنارهایی زیبا و سر به فلک کشیده بودند را به آتش بکشند، و قطع کنند و این خیابان ها را تخریب کنند. اما با علنی شدن این خبر از آن جلوگیری شد و تخریبی بیش از این صورت نگرفت.

“خیابان چهارباغ کجاست؟”


خیابان چهارباغ دارای سه قسمت اصلی است که به آن چهارباغ بالا، چهارباغ پایین و چهارباغ عباسی گفته میشود. محل شروع گذرگاه چهارباغ بالا دروازه شیراز است و در نهایت این گذرگاه به سی و سه پل خاتمه می یابد. چهارباغ عباسی نیز با شروع از محل زاینده رود به دروازه دولت ختم می شود و چهارباغ پایین هم از دروازه دولت شروع و با رسیدن به میدان شهدا به پایان می رسد.

چهارباغ کجاست؟ - آدرس چهارباغ اصفهان

“علت نام گذاری چهارباغ به این نام چیست؟”


شاید پس از شنیدن نام چهارباغ عباسی تصور شما از این خیابان ها تنها در چهار خیابان محدود شود. اما علت نام گذاری این باغ ها به این نام، چیز دیگری است. ایرانیان باستان، عدد چهار را عددی مقدس می دانستند و از این رو اهمیت ویژه‌ای برای این عدد قائل بودند.
عدد چهار در میان ایرانیان، بیانگر چهارعنصر اصلی طبیعت، یعنی آب، باد، خاک و آتش بوده است و همانطور که میدانید این چهار عنصر از جایگاه والایی در ادیان، زندگی، باورها و عقاید ایرانیان برخوردار هستند و به همین دلیل در معماری این باغ ها نیز از برکت این عدد به خوبی بهره برده اند. البته این باور حتی در دوران پس از ظهور اسلام در ایران نیز پابر جا ماند و در امور بسیاری نقش موثری ایفا کرد.

“مکان های دیدنی چهارباغ عباسی اصفهان”


این گذرگاه اصلی شهر، دارای جاذبه های ارزشمند تاریخی است که در پیرامون آن قرار گرفته اند و به همین سبب، بخش زیادی از توجه گردشگران را به خود اختصاص داده است .

اماکن مهم تاریخی و فرهنگی همچون:

“کاخ هشت بهشت اصفهان”


کاخ هشت بهشت اصفهان از جمله مکان هایی است که اگر به اصفهان سفر کردید هرگز نباید از دید و بازدید آن غافل شوید. همانطور که از نام این بنا پیداست زیبایی ای از جنس بهشت دارد. کاخ هشت بهشت در آغاز خیابان چهارباغ عباسی و نزدیک به دروازه دولت قرار گرفته است؛ این کاخ بر بالای یک سکو با هشت ضلع بنا شده است. طراحی های منحصر به فرد و معماری تاریخی آن در کنار کاشی کاری های زیبا و دیوارهای منقوش خود، به راستی ارزش بارها دیدن را دارد.

باغ هشت بهشت اصفهان

“مدرسه چهارباغ اصفهان”


مدرسه ای به یادگارمانده از دوران صفویه که امروزه هم کاربرد سابق خود را حفظ کرده و به رسالت خود یعنی آموزش می پردازد.این مدرسه که امروزه با هدف تدریس به طلاب ، از آن استفاده میشود با وجود خود زیبایی دوچندانی به چهارباغ اصفهان بخشیده است. گذشته از تمام این ها، مدرسه چهارباغ نمادی از نبوغ معماری و هنر ایرانی با تلفیق نگارینه های تاریخی است؛ آخرین بنای باشکوه ساخته شده توسط حاکمان صفوی که در جوار کاخ هشت بهشت واقع شده است. این مدرسه در نبش خیابان آمادگاه و چهارباغ است.

مدرسه چهارباغ اصفهان

“سینماهای چهارباغ”


وجود سینماهای متعدد در خیابان های چهارباغ، به ویژه چهارباغ عباسی، آن را به نوعی به یک شهرک سینمایی برای اهالی اصفهان مبدل کرده است. موقعیت مناسب این گذرگاه که شمال و جنوب شهر را به یکدیگر متصل می کند دسترسی به سینماها را هم آسان تر کرده است.
همچنین بازدید از مکان های دیدنی دیگری همچون:
مجموعه نقش جهان
چهل ستون
سی و سه پل
رستوران شهرزاد
مراکز خرید چهارباغ ملت
عالی قاپو و…
را نیز از یاد نبرید.

“سخن پایانی”
این نکته را از یاد نبرید که تردد وسایل نقلیه در این خیابان ها ممنوع است. این امر، شاید کار را کمی برایتان دشوار کند اما از طرفی بهترین فرصت را برایتان مهیا میکند تا با خیال راحت در میان این گذرگاه قدم بزنید و پیاده روی کنید و در میان راه در افکار خود غرق شوید.
البته لازم به ذکر است که شما میتوانید با استفاده ازدوچرخه این مسیر را طی کنید و اگر به دوچرخه سواری علاقمندید لذت دیدن خیابانها را برای خود، دوچندان کنید؛ در واقع شما با قدم نهادن در این خیابان ها، آرامش را فارغ از هرگونه دل مشغولی و دغدغه و هوای ناپاک و سر و صدای ماشین ها، تجربه خواهید کرد.

ویراستار: خانم الهام نورمحمدی

با بلیط اینجا همراه باشید…

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها