شهر رودبار گیلان

معرفی کامل شهر رودبار – آشنایی با جاذبه های گردشگری رودبار

رودبار نگینی سبز در قلب گیلان است. گیلان با روستاها، و شهرهای کوچک و زیبای اطرافش از جمله زیباترین شهر های توریستی ایران است. از میان این روستاهای زیبا، رودبار سهم بسزایی در شهرت و محبوبیت این شهر شمالی دارد. شهر رودبار از آن دسته شهرهای دشتی و کوهپایه ای است که هر بازدیدکننده و مسافری را جذب خود می‌کند.

رود سفید کجاست؟

 این منطقه در دل کوهستان های البرز و تالش قرار گرفته که همجواری با رود سفید و قرارگیری در امتداد باغات زیتون نیز در محبوبیت آن بی تاثیر نیست. اگر مدتی است هیاهوی شهر باعث اتلاف انرژی شما شده است و فارغ از تمام ذهن مشغولی ها قصد دارید پناه به طبیعتی روح انگیز همچون رودبار ببرید؛ تا پایان این مطالب همراه مجله گردشگری بلیط اینجا باشید.

جهت اطلاع از تور گیلان و یا دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

معرفی شهر رودبار، شهر باغ زیتون

رودبار را به عنوان گذرگاهی میان مسیر تهران تا گیلان میدانند. شهری میان‌راهی که از گذشته تاکنون پذیرای تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی بوده است. شهر رودبار که در جنوب استان گیلان واقع شده است، در شمال خود به رشت و از ناحیه شرقی خود به رامسر منتهی خواهد شد.

شهر رودبار گیلان

 شهر رودبار به واسطه نعمت وجود باغات زیتون از استقبال زیادی بهره مند است. آب و هوای مطلوب مدیترانه ای و البته کوهستانی آن بهترین بستر را برای رویش درختان زیتون و ثمر بخشی آنها فراهم کرده است. نکته قابل توجه این جاست که این شهر به همین خاطر شهرت جهانی را از آن خود کرده است و محصولات پر برکت آن سالانه به اقصی نقاط جهان صادر میشود.

 رودبار از گذشته تا کنون با عنوان های متفاوتی از جمله خشکه رودبار، رودبار محمد زمان خانی، رودبار زیتون و … خوانده میشده است. در ادامه به ویژگی های بیشتری برای آشنایی با این طبیعت بکر و منحصر به فرد شمالی خواهیم پرداخت.

زبان و گویش مردم محلی رودبار

اهالی استان گیلان و مردم این منطقه به جز طالشی ها، به زبان و گویش زیبا و شیرین گیلکی صحبت میکنند. علت هم اختلافاتی جزِئی در گویش ها و الفاظ، و به کارگیری کلمات است که با ماهیت زبان گیلکی به دلیل تغییر گویش شامل ۳ زیر گویش می شوند؛ که در هر منطقه یکی از آنها به گوشتان خواهد رسید. گویش های بیه پس، بیه پیش و گالشی این سه دسته هستند که درمیان مردم گیلانی رواج دارند.

رودبار

سوغات و صنایع دستی رودبار چیست؟

همان طور که در ابتدا اشاره کردیم رودبار را با نشان زیتون می شناسند. پس امری طبیعی است که این محصول به تنهایی یا به اشکال و کاربردهای مختلف به معرض فروش درآید. رودبار به واسطه همین باغات سرسبز زیتون به عنوان قطب زیتون ایران شناخته میشود که این خود موهبتی الهی برای اهالی رودبار شمرده می شود و برکتی دوچندان به زندگی آنها بخشیده است.

سوغات شمال

 گذشته از این موضوع مردم رودبار همچون دیگر ایرانیان در سراسر کشور دارای دستانی پر توان و هنرمند در عرصه های مختلف هنری هستند. تولید و عرضه کالاهایی همچون محصولات دستباف پشمی، ترشیجات، گلیم بافی و جاجیم بافی، نمد مالی و حتی ورود به صنعت شوینده همچون صابون های زیتون و… مربوط به این منطقه شمالی، سر زبان ها است.

آشنایی با مناطق توریستی و جاذبه های گردشگری رودبار

دریاچه ویستان رودبار

بازهم دریاچه‌ای همچون دیگر دریاچه های طبیعی کشور چهار فصل ایران، که جزئی جذاب و جدایی ناپذیر از طبیعت این کشور است. رودبار هم دارای دریاچه ای با وسعت ۴ هکتار است که در نوع خود دریاچه ای وسیع و گسترده و البته دیدنی است. چراکه اطراف این دریاچه را سرتاسر پوشش های گیاهی ناب همچون بلوط، راش، بید و … فراگرفته اند. به سبب همین محیط با طراوت که جذابیت خود را از جنگل های شمالی به ارث برده است، دریاچه ویستان رودبار را به عنوان نگین سبز این ناحیه نیز میدانند.

 برایتان جالب است اگر بدانید سرگذشت این دریاچه چیست و علت تولد آن کدام است. دریاچه ویستان رودبار در اثر زلزله رودبار و پس از آن به وجود آمد و نوید بخش زندگی دوباره و جریان امید در قلب اهالی این شهر بود. دریاچه ویستان نشان داد که در سخت ترین شرایط و بهران ها هم میشود امید داشت. سرچشمه زندگی همواره درجریان خواهد بود.

 این دریاچه از دسته دریاچه های دائمی نیست چراکه آب آن از منابع زیر زمین و آب های سطحی تامین میشود. زمان مناسب برای بازدید از این منطقه هم همان بهار و تابستان است که شما را مهمان خنکا و طراوت آب دریاچه میکند.

روستای توریستی داماش

روستای داماش روستایی ییلاقی و به مراتب خوش آب و هوا است که سرزندگی را برایتان به ارمغان خواهد آورد. این  روستا در منطقه عمارلوی شهر رودبار واقع شده است و بین گردشگران شناخته شده است. اما دلیل این همه شهرت آن هم برای چنین منطقه کوچکی چیست؟

 کاملا واضح است دلیل پتانسیل غنی گردشگری است. تمام آنچه که گردشگر هدف خود قرار میدهد و بابت آن سفر میکند؛ کسب اطلاعات تازه و بازدید از جاذبه های طبیعی و تاریخی است که روستای داماش به خوبی این نیاز را با گل های سوسن چلچراغ خود تامین میکند. سوسن چلچراغ از آن گل های کم یاب در سطح جهان است که به سبب همین ویژگی گردشگران زیادی را مجاب به سفر به سمت روستای توریستی داماش میکند. از دیگر علل نیز باید به وجود دریاچه داماش در این منطقه اشاره کرد.

دریاچه عروس رودبار ( دریاچه حلیمه جان)

برای دسترسی به این منطقه با طراوت و دارای اّب و هوای پاک و تازه باید به ۳۰ کیلومتری شمال شرقی رودبار مراجعه کنید که در ۱۲ کیلومتری آن تنکابن هم قرار گرفته است. نکته ای که موجب جلب توجه بازدیدکنندگان میشود، دو رنگ شدن آب دریاچه است. دلیل چیست؟

دریاچه عروس رودبار

 چنین پدیده ای میتواند حیرت برانگیز باشد چراکه جلبک هایی سبز رنگ مدام برروی سطح آب آرام گرفته و همچون لباسی آب دریاچه را میپوشانند. دلیل نام گذاری دریاچه به (دریاچه عروس) چیست؟ به هنگام وزیدن باد این جلبک ها  به پایین آب رفته و این فرآیند، منظره ای زیبا را رقم میزند و بدین ترتیب آب دریاچه رنگ واقعی به خود میگیرد.

ییلاق دیدنی سلانسر

اگر علاقمند به ارتفاعات کوهستانی آن هم با پوشش های گیاهی چشم نواز هستید که لطافت را هدیه بگیرید؛ حتما به ییلاق خوش آب و هوای سلانسر سر بزنید. سلانسر در ارتفاع ۱۲۰۰ تا ۱۴۵۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است. پس با سفر به سلانسر همچون سفر به ماسال، در ابرها قدم خواهید گذاشت و مهمان آسمان میشوید. روستای کهن سلانسر در ۱۲ کیلومتری غربی شهرستان رستم آباد واقع شده است. زیبای و جذابیت های این روستا موجب شد تا روستای سلانسر در سال ۸۶ در لیست آثار ملی ایران ثبت شود.

ویراستار: خانم الهام نورمحمدی

با بلیط اینجا همراه باشید.

خرید بلیط هواپیما گیلان

بلیط قطار گیلان

تور شمال

تماس با بلیط اینجا

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها