معرفی کامل جاذبه های گردشگری و دیدنی ها ماسال

معرفی کامل ماسال بهشت آبشار های بلند.

آیا تابه حال اسم ماسال را شنیده اید؟ آیا به گیلان سفر داشته اید؟ اگر به گیلان سفر کرده‌اید و هنوز به عظمت ماسال پی نبرده اید به درستی بخشی از نوار شمالی ایران را که گویی سهم بسزایی در این بهشت  چهار فصل دارد نشناخته اید و از این اینهمه زیبایی وصف نشدنی خود را محروم ساخته اید. پس تا انتها همراه مجله گردشگری بلیط اینجا شوید تا به شما بگوییم دلیل این همه تعریف و توصیف، چیست؟!

اگر در انتها قصد سفر به ماسال را کردید برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما، خرید بلیط هواپیما گیلان و همچنین اطلاع از تور ماسال به سایت “بلیط اینجا” مراجعه کنید. همچنین جهت دریافت مشاوره در رابطه با تور شمال با بلیط اینجا تماس حاصل فرمایید.

ماسال را بیشتر بشناسیم


دشتی سرسبز با آب و هوایی باور نکردنی که ماسال را بیشتر به منطقه ای توریست پذیر و دلپذیر نزدیک می کند. گذشته از ماهیتی که تمام مناطق شمال کشور دارند؛ ماسال، سرزمینی دل‌انگیز است که با نسیم های صبحگاهی اش به آرامی روح را مینوازد و طبیعت بکرش بهترین منظره برای تماشای زیبایی های آفرینش خداوند است و همچنین فرصتی است برای اینکه خیال را به پرواز درآورد.

روستای ماسال

قدم نهادن برروی ابرها، خیالی کودکانه است که با سفر به ماسال که تپه ای مرتفع در ابرهاست، امکان پذیر می شود. غرق شدن در اقیانوس ابرها و لمس خنکا و طراوت آبشارهای متعدد ماسال، فرصتی برای تازه سازی و روح بخشی به زندگیتان خواهد بود.

در واقع سفر به ماسال می تواند بهترین تصمیم برای آنهایی باشد که به دنبال طبیعت بکر هستند. آنهایی که از روزمرگی و مشغله های شهری گریزانند و به دنبال راهی برای آسودگی خیال، هرچند برای دقایقی هستند.  ازین روست که ماسال را شهر آبشار ها، شهر پرواز خیال، بهشت گیلان و یا اقیانوس ابرها میخوانند. ماسال، روستایی ییلاقی به معنای کنار کوه است. ناحیه ای ییلاقی که تا چشم کار میکند نقشی از مراتع سبز بی انتها آمیخته به آسمانی مه آلود را به تصویر میکشد.

ماسال کجاست؟


درناحیه غربی استان گیلان، در شمال غرب شهر رشت می توانید به ماسال برسید. شهر کوچک ماسال واقع در ۶۰ کیلومتر بعد از تالش و ۵۵ کیلومتری رشت است. جالب است بدانید که ماسال پس از رودبار به عنوان دومین شهر مرتفع استان گیلان شناخته میشود. حتی راه رسیدن به این منطقه نیز سراسر زیبایی وجذابیت است. برای رسیدن به ماسال باید از پیچ وخم جاده های کوهستانی و شهری و سرسبز گیلان عبور کنید تا به ماسال دوست داشتنی برسید که هر نقطه از این مسیر، دنیایی از شگفتی ها خواهد بود. و بی شک بهترین تصاویر و خاطره ها را برایتان رقم خواهد زد. 

ماسال کجاست؟ آدرس دقیق ماسال

“جاذبه های گردشگری شهر ماسال”

غار آویشو


غاری در ییلاقات ماسال که در میان ۱۵-۱۷ غار کوچک و بزرگی که شناخته شده اند، به عنوان مشهور ترین و البته محبوب ترین غار قرار گرفته است. غار آویشو در ارتفاع ۱۳۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. این غار با ارتفاع ۱۹ متری و عرض ۱۴ متری خود میتواند در نوع خود از غارهای بزرگ و جذابی باشد که حتما ارزش بازدید را دارد. احتمالا این نکته را در رابطه با این غار شگفت انگیز ندانید که غار آویشو درکنار آن همه هیجانی که داراست؛ رتبه طولانی ترین غار آبی ایران را نیز به نام خود ثبت کرده است. به همین سبب تا کنون کسی از غارنوردان را در تاریخ نداشته ایم که انتهایی برای این غار در نظر گرفته باشد و هنوزهم تحقیقات برای کشف طول دقیق این غار در حال انجام است.

غار آویشو

و جالب تر اینکه علاوه بر بومیان، غارنوردان متعددی نیز تابه‌حال موفق به پیمایش و کشف  دوهزار متر از غار آویشو شده اند، اما هیچ یک موفق به کشف حد طولی تقریبی برای این غار نبوده اند. غار آویشو یک غار آهکی است که دارای ۷۵ میلیون سال قدمت است و بی شک یادگاری باستانی طبیعی از تاریخ باستان ایران به شمار خواهد رفت. درون این غار، رودخانه ای جذاب در جریان است که منتهی به آبشارهایی با طراوت وهیجان انگیز می شود. اگر از علاقمندان به غارنوردی و یا کشف عجایب طبیعی و تاریخی هستید حتما به غار آویشو در۲۲ کیلومتری ماسال سر بزنید و خود را میهمان طبیعتی پر ماجرا کنید.

رود خالکایی ماسال


از دیگر جاذبه های گردشگری ماسال که در یکی از مناطق ییلاقی ماسال قرارگرفته است باید به رود خالکایی اشاره کنیم. رود خالکایی از همان هدایای طبیعی است که با قرار گیری در دل طبیعتی دنج و بکر، میهمانان خود را به آرامش وتفریحات سالم دعوت میکند. رود خالکایی از جمله رودهایی است که از ارتفاعات “کوه شاه‌معلم” با ارتفاع ۳۱۵۰ متری سرچشمه میگیرد. ارتفاعات شاه معلم در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی ماسال قرار گرفته است و از مرتفع ترین مناطق گیلان به شمار می آید. این رود در انتها با گذر از ارتفاعات گیلان و مراتع سرسبز ییلاقات ماسال به بندر انزلی می پیوندد و در این بندر دیدنی آرام میگیرد. 

رودخالکایی ماسال

روستای اولسبلنگاه


بی شک میتوان روستای اولسبلنگاه را به عنوان محبوب ترین روستای ماسال نام گذاری کرد. شاید برایتان سوال باشد که ریشه و معنای این نام از چیست؟ اولسبلنگاه از تلفیق دو کلمه اولس و بلنگاه گرفته شده است که در گویش محلی تالشی معنایی نزدیک به یک جایگاه بلند دارد که درختان ممرز در آن قرار گرفته اند. اولسبلنگاه با بافت قدیمی که دارد حسی متفاوت و تجربه ای خاص را به مسافران خود هدیه می دهد.

ازین رو اغلب کسانی که به این منطقه سفر میکنند، به سراغ اجاره کلبه های جنگلی قدیمی میروند تا لذت، و نزدیکی به این حس متفاوت و خاص را در سفر خود دو چندان کنند. و به همین دلیل پیدا کردن یک کلبه چوبی با سقف های رنگی برای گردشگران بسیار سخت خواهد بود چراکه طرفداران این کلبه ها بسیارند. بهترین زمان سفر به روستای اولسبلنگاه، بهار وپاییز می باشد که این مساله، مدیون ویژگی نزدیک بودن این روستا به آسمان است؛ چراکه در این دو فصل، کاهش ارتفاع ابرها ومه را در آسمان شاهد هستیم و چنین منظره ای را هرگز نباید از دست داد. علاوه بر آن، آب و هوا در این دو فصل بی نهایت دلپذیر است.

ییلاق اولسبلنگاه

روستای اولسبلنگاه به عنوان ییلاقی از ییلاقات ماسال جزء مناطق حفاظت شده نیز به حساب می آید. از همین رو شاهد ابزار آلات آهنی ومصالح ساختمانی شهری در این روستا نخواهیم بود. تمام کلبه ها و بناها در این روستا به وسیله چوب و الوار ها، با سقف های حلبی رنگی ساخته شده اند. از امکانات رفاهی این روستا نیز باید به قصابی ها، دکه های کوچک فروش مواد غذایی و خوراکی، و دکان های توزیع شیر و تخم مرغ و محصولات لبنی اشاره کرد.

همچنین آبی که در این روستا مصرف می شود، آب لوله کشی مرسوم شهری نیست؛ بلکه آب چشمه های اطراف است که در تانکرها و مخزن های بزرگ آب نگهداری می شود. اما نکته ای که موجب رضایت نسبی می شود، برق کشی در این روستاست؛ که در نوع خود و در چنین شرایطی می تواند نعمت بزرگی به حساب بیاید. و البته سرویس بهداشتی و حمام که خارج از کلبه ها قرار دارند و مسافتی را برای استفاده از آنها باید پیمود.

ییلاق سوچاله ماسال


ییلاق سوچاله پس از ییلاق محبوب و پرطرفدار اولسبلنگاه، به عنوان یکی از ییلاقات معروف شهر ماسال قرار میگیرد. سوچاله به واسطه کلبه های چوبی با صفا و خانه های دوطبقه که همگی آنها رنگارنگ و همچون تابلویی مرکب از رنگ های طبیعی هستند، شناخته می شو.

سوچاله ماسال

برای دیدن این منطقه و بهره بردن از منظره زیبای تلفیق غروب آفتاب با تمام زیبایی های این ییلاق، به همراه خانه های رنگی اش باید به ۲۵ کیلومتری جنوب ماسال حرکت کنید. سوچاله با ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطع دریا به عنوان ییلاقی بلند شما را به آسمان نزدیک تر می کند. سوچاله نیز همچون اولسبلنگاه در گویش محلی، معنا و مفهوم خاص و منحصر به فرد خود را دارد. سوچاله در این زبان به معنای محلی برای رویش و پرورش گیاه گلپر و خنجری است.

از دیگر ییلاقات ماسال که هر کدام زیبایی و جذابیت مخصوص به خود را دارند و به گونه ای در خاطر شما به خوبی باقی خواهند ماند باید به این ییلاقات شمالی اشاره کرد:

ییلاق تلارگاه:
که با ترکیب دره مه و ابر و آسمان در جنگلی سرسبز، چشم اندازی بی بدیل را رقم میزند.

ییلاق ملومه بند:
که با مناظر جادویی خود خاطراتی شیرین و اقامتی به یادماندنی را برایتان به ارمغان خواهد آورد.
هم چنین ییلاق خندلیه، ییلاق اسپی دشت، ییلاق شنبه راه و ییلاق واشیار ماسال.

برای اقامت در ماسال گزینه های زیادی در دسترس شماست که هرکدام در نوع خود بهترین هستند. برای اقامت در ماسال و ییلاقات آن می توانید به کلبه های چوبی و جنگلی و خانه هایی با امکانات هرچند محدود اما باصفا مراجعه کنید و به دل طبیعت بروید. و یا اینکه اقامتگاه های شهری همچون هتل رستوران معصومی، اقامتگاه افرا، هتل رستوران آریانا ماسال، هتل رستوران سامان ماسال و…را انتخاب کنید.

“دیدنی های اطراف ماسال”

شاندرمن


در ۱۰ کیلومتری شمال ماسال میتوانید به شاندرمن سفر کنید. شاندرمن در گذشته راهی برای عبور کاروان ها به مقصد تالش و خلخال بوده است. از جمله دلایلی که مسافران را به سمت شاندرمن میکشد باید به چشم انداز های مسحور کننده، وجود غار آویشو، بازدید از قندیل های غار آویشو، آبشار وزن و گشت وگذار در روستای پهناور و وسیع گیلان یعنی سیاهمرد اشاره کرد. 

شاندرمن دیدنی ماسال

ارتفاعات آلاله


با عبور از ییلاق اولسبلنگاه و گذر از میان خانه های کوچک و بزرگ با سقف های رنگی بعد از گله های در حال چرا به ارتفاعات آلاله خواهید رسید. جاذبه ای باورنکردنی که تمام شهر را در معرض دید شما قرار میدهد.

ارتفاعات آلاله ماسال

بام ماسال


ارتفاعات مدهوش کننده ماسال را بام ماسال میخوانند. دریافت هدیه ای از جانب طبیعت در قالب آرامش را با رفتن به بام ماسال  می توان تجربه کرد و برای رسیدن به آن باید از مرکز ماسال به سمت ارتفاعات، حرکت کنید که جزء ارتفاعات ییلاقی اولسبلنگاه محسوب میشود و پس از پیمودن مسیری آسفالته به مقصد می رسید.

بام ماسال کجاست؟ آدرس دقیق بام ماسال

بازارهای سنتی ماسال


در این میان، هرگز بازدید و خرید از صنایع دستی و محصولات سنتی ماسال را از دست ندهید. نان زرین، اغلب در اطراف ماسال به ویژه شاندرمن پخت و تهیه میشود که نکته قابل توجه، نحوه طبخ آن به شیوه قدیمی یعنی برروی سنگ است. در میان تماشای فعالیت های مردم ماسال از جمله شالیکاری کشاورزی و دامداری، خوب است که محصولات آنها را نیز تهیه کنید. شما میتوانید از این محصولات دست ساز و بومی به عنوان سوغات نیز بهره ببرید.

بازار های سنتی ماسال

سوغاتی و صنایع دستی ماسال


نان زرین از جمله خوشمزه ترین و دلچسب ترین طعم ها در این منطقه است. شال های دست دوز و چادر ها و پوشاک های بانوان بومی و محلی ماسالی نیز از دیگر سوغات های پراستقبال این منطقه به شمار می رود. جاجیم بافی، ساخت قاشق های چوبی و داس های درو نیز از جمله هنر های دست بینظیر اهالی ماسال می باشد.

نان زرین سوغات ماسال

ویراستار: خانم الهام نورمحمدی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها