از حیران گیلان تا نمین اردبیل

مناظر خیره کننده از حیران گیلان تا نمین اردبیل

جاده‌های جنگلی زیادی وجود دارد که با حرکت در میان آن‌ها می‌توانید شاهد مناظر زیبایی باشید که دیدن آن‌ها شما را به وجد می‌آورد. همچنین هوای مطبوع آن از لذت‌های دیگر این جنگل‌ها به شمار می‌رود. این تصاویر تداعی کننده جاده چالوس است اما کمی آن طرف‌تر مسیری وجود دارد که از حیران گیلان تا نمین اردبیل فاصله دارد و بسیار مناظر خیره کننده‌ای دارد که توصیه می‌شود حتما از این مسیر عبور کنید و از هوا و مناظر آن نهایت لذت را ببرید.

حیران گیلان کجاست؟

حیران گیلان در واقع گردنه‌ای است که در مسیر آستارا به سمت نمین اردبیل قرار دارد. حد فاصل این جاده تا اردبیل ۴۵ دقیقه زمان نیاز دارد. در واقع حیران نام روستایی است که در آستارا قرارداد و شامل سه روستای حیران سفلی، حیران وسطی و حیران علیا می‌شود و تمام این‌ها انتهای استان گیلان قرار دارد، جایی که با استان اردبیل همجوار می‌شود. به نظر می‌رسد نام حیران به دلیل منظره‌های دیوانه کننده‌اش باشد. این جاده ۳۵ کیلومتر طول دارد.

آب و هوای جاده حیران تا نمین اردبیل

این جاده تقریباً در هر فصل از سال آب و هوای خنکی دارد و در سفرهای به سمت اردبیل در دو فصل بهار و تابستان قرار دارد. در خنک‌ترین دمای منطقه ۱۱ درجه و در گرم‌ترین زمان ممکن ۳۲ درجه سانتی گراد است. پس لباس گرم و خود را فراموش نکنید. بهترین زمان برای سفر و بازدید از این منطقه فاصله بین ماه‌های اواسط اردیبهشت تا اواخر شهریور است. اما تیر ماه این این منطقه به شدت آب و هوای شرجی و مرطوبی دارد. در زمستان نیز به دلیل بارش سنگین برف و باران و وجود مه، گردنه حیران بسته می‌شود.

مناطق دیدنی مسیر حیران تا نمین

این مسیر در یک طرفش جنگل‌های پارک ملی هیرکان که به کشور آذربایجان تعلق دارد و در سمت دیگرش مراتع وجود دارد، که تصویر بسیار زیبا از این منطقه را به نمایش می‌گذارد، طوری که در بین کلبه‌ها گاو و گوسفندهایی را می‌بینید که در این منطقه بسیار سرسبز و خوش آب و هوا در حال چرا هستند. دقیقا مانند یک تابلوی نقاشی. در حد فاصل ۱۸ کیلومتری حیران تا نمین روستای به نام مِشِند قرار دارد که در زبان تالشی به معنای جایگاه زنبور است. این روستا نیز از زیبایی‌های شگفت انگیزی برخوردار است. اگر علاقه به کوهنوردی در فضای خوش آب و هوا را دارید، روستای کشفی که در فاصله ۱۵ کیلومتری آستارا قرار گرفته، بسیار مناسب است.

جنگل فندقلو

یکی دیگر از عجایب شگفت انگیز و چشم نواز این منطقه جنگل‌های فندقلو است که در حد فاصل ۱۰ کیلومتری نمین اردبیل قرار دارد. این جنگل که در ۱۶ هکتار گسترش داده شده، دارای بیش‌ترین درختی است که فندق دارد و بر همین اساس فندقلو نام گرفته است. این منطقه که در ارتفاع ۱۸۵۰ متری از سطح دریا قرار گرفته اصطلاحا دارای دو بهار است که یکی از این بهارها از فروردین تا خرداد و دیگری از مهر تا آبان است. در خرداد این جنگل پر از بابونه می‌شود. همچنین در این جنگل استخر آب گرمی به نام مشه سویی قرار دارد و برای بیمارانی که درد مفاصل دارند حکم دوا را دارد. در نزدیکی این جنگل که شهرستان نمین قرار گرفته، دارای آرامگاه بابا روشن است که در ۶ کیلومتری شرق این شهرستان قرار دارد. مقبره شیخ بدرالدین در خود شهرستان نمین و مقبره پیرلنگ درننه کران از جاهای دیدنی و گردشگری این شهرستان به حساب می‌آید.

اقامت در طول مسیر حیران تا نمین

برای اقامت می‌توانید خانه‌های محلی و ویلا در این ناحیه را اجاره کنید یا می‌توانید به اردبیل بروید و شب را در یکی از هتل‌های اردبیل سپری کنید. قیمت هتل‌های این شهرستان از شبی ۵۷ هزار تومان شروع می‌شود. همچنین هتل پارلا نیز در گردنه حیران و ابتدای روستای حیران قرار دارد و در کنار این جاده دکه‌هایی برای استراحت بین راهی نیز قرار دارد که در آن چای و آش دوغ یا عسل عرضه می‌شود و به عنوان سوغات مناسب است. همچنین می‌توانید از رستوران‌های کنار جاده کباب و دل و جیگر نوش جان کنید.

مسیر دسترسی

برای دسترسی به این مکان می‌توانید از تهران تا گردنه حیران را که به فاصله ۶۳۲ کیلومتر از هم قرار دارند به مدت ۷ ساعت و ۳۰ دقیقه طی کنید. برای دسترسی از تهران به این ناحیه می‌توانید از اتوبان قزوین-رشت حرکت کنید و بعد از آن مسیر آستارا در پیش بگیرید.

زیبایی‌های شگفت انگیز در مسیر حیران گیلان تا نمین اردبیل

زیبایی و جاذبه‌های گردشگری منحصر به فردی از حیران گیلان تا نمین اردبیل وجود دارد. این مسیر علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، دارای اماکن زیارتی، امکانات تفریحی و غذایی برای استراحت کوتاه مدت نیز است. شما با انتخاب این مسیر برای سفر خود و دیدن مناظر آن، از آن شگفت زده خواهید شد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها