مکان های تاریخی اصفهان

مکان های تاریخی اصفهان | برگی زرین در قلب تپنده ایران

ظرافت معماری مکان های تاریخی اصفهان هر نگاهی را مجذوب خود می‌کند. استفاده از رنگ‌های چشم‌نواز در کنار نمادهای به کار رفته، آثار تاریخی اصفهان را در تمام ایران متمایز کرده است. شما می‌توانید با سفر به اصفهان شکوه و عظمت ایران، در تمام طول تاریخ را مشاهده کنید.

اصفهان، مقصدی ناب برای خاطرات شیرین

زمانی که حرف از سفر و گردشگری در ایران می‌شود، اولین اسمی که به ذهن هر کسی خطور می‌کند، شهر اصفهان است. اصفهان شهری تاریخی در مرکز ایران است که در سه دوره مهم از تاریخ ایران یعنی: سلجوقیان، آل بویه و صفویان، به عنوان پایتخت ایران شناخته می‌شد.

در طول دوره های تاریخی مختلف بناهای متعددی در اصفهان ساخته شده که در حال حاضر هر کدام از آن‌ها جزو محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری در کشور به شمار می‌روند. سفر به اصفهان به دلیل جاذبه‌های مختلف، غذاهای خوش‌طعم و مردمان خونگرم اصفهانی خاطره‌ای تکرار نشدنی است که هر کسی حداقل باید یک بار آن را تجربه کند.

۶ مکان تاریخی محبوب مسافران و گردشگران در اصفهان

در شهر اصفهان مکان‌های گردشگری متعددی وجود دارد که تعداد بسیاری از آن‌ها دارای سابقه‌ای تاریخی هستند و نام آن‌ها در مجامع جهانی به چشم می‌خورد. میدان نقش جهان، چهل‌ستون و مسجد جامع، سه اثر تاریخی اصفهان هستند که در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

از طریق آشنایی با مهم‌ترین مکان‌های تاریخی اصفهان می‌توانید تجربه سفری لذت‌بخش را رقم بزنید.

· نقش جهان، برگی از تاریخ و فرهنگ ایرانی

نمی‌توان در مورد مناطق گردشگری و تاریخی اصفهان صحبت کرد و حرفی از نقش جهان به میان نیاورد. میدان نقش جهان که با نام میدان امام یا میدان شاه نیز شناخته می‌شود، یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران به شمار می‌آید.

نقش جهان

این میدان تاریخی حدود ۵۰۰ متر طول و ۱۶۰ متر عرض داشته و بناهای مختلفی نظیر عالی قاپو، مسجد امام، مسجد شیخ لطف‌الله و سردر قیصریه را در خود جای داده است.

علاوه بر بناهای تاریخی مختلف، در اطراف میدان نقش جهان، حجره‌های بسیاری نیز ساخته شده که در آن انواع صنایع دستی به فروش می‌رسد. اگر می‌خواهید برگ مهمی از تاریخ ایران را در قلب اصفهان مشاهده کنید، میدان نقش جهان انتخاب بسیار مناسبی برای شما محسوب می‌شود.

· سی و سه پل، محلی برای ساختن خاطره

از اصلی‌ترین نمادهای شهر اصفهان سی و سه پل محسوب می‌شود. این پل تاریخی در دوران حکومت عباسیان، بر روی زاینده رود ساخته شد و به سمبل استقامت و اقتدار در اصفهان تبدیل شد.

سی و سه پل

ممکن است پایه‌ پل‌های سی و سه پل قدری فرسوده شده باشد یا زاینده رود دیگر جوش و خروش گذشته را نداشته باشد؛ اما هم‌چنان زیبایی چشم نواز خود را حفظ کرده‌ است. استفاده از نورپردازی، جلوه بی‌نظیری به سی و سه پل بخشیده و زیبایی آن را در شب دوچندان می‌کند.

سی و سه پل به عنوان یکی از اولین مکان های تاریخی اصفهان به شمار می‌رود که در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

· کاخ چهلستون، بهشتی در دل تاریخ

یکی دیگر از آثار تاریخی اصفهان که در دوران عباسیان ساخته شده، کاخ چهل ستون است. با وجود آن‌که چندین قرن از زمان ساخت این کاخ تاریخی می‌گذرد؛ اما هم‌چنان جلال و جبروت بی‌نظیر خود را حفظ کرده است.

چهل ستون

معماری کاخ چهلستون، به بهترین شکل، ترکیبی از معماری سنتی و فرنگی را به نمایش کشیده است. نقش‌های رنگارنگ و متنوع بر روی در و دیوار کاخ چهلستون در کنار آینه‌کاری‌های بی‌نظیر، این کاخ تاریخی را به عمارتی شاهانه تبدیل کرده است.

وجود باغ‌های سرسبز در اطراف این کاخ زیبایی موجب شده تا به مکانی بی‌نظیر برای گذراندن اوقاتی خوش و خاطره‌انگیز تبدیل شود.

·       مسجد شیخ لطف‌ الله، جادوی نور و رنگ

مسجد شیخ لطف الله به عنوان یکی از شناخته‌شده ترین مکان های تاریخی اصفهان محسوب می‌شود که در ضلع شرقی میدان نقش جهان قرار دارد. معماری بی‌نظیر، در کنار رنگ‌پردازی فوق‌العاده در کاشی‌کاری‌های داخل مسجد، اوج هنر معماران صفوی را به نمایش می‌گذارد. نداشتن مناره، مسجد شیخ لطف الله را از سایر مساجد ایرانی متمایز می‌کند.

شیخ لطف الله

توجه بالا به نورپردازی، فضایی روحانی را در مسجد شیخ لطف الله ایجاد کرده است؛ هم‌چنین قرار گرفتن دو پنجره مشبک در زیر گنبد، موجب شده تا با شکست نور، نمایی بسیار زیبا در این مسجد تاریخی شکل بوجود بیاید.

·        تماشای قامت زیبای نقش جهان از ایوان عالی قاپو

عمارت تاریخی عالی قاپو روبروی مسجد شیخ لطف الله در ضلع غربی میدان نقش جهان قرار گرفته است. کاخ عالی قاپو در ۶ طبقه با مساحتی حدود ۱۸۰۰ متر مربع ساخته شده است.

شما می‌توانید با بالا رفتن از پلکان کاخ عالی قاپو به ایوان اختصاصی آن برسید و میدان نقش جهان را از فراز عمارت عالی قاپو تماشا کنید. وجود ستون‌های چوبی در این ایوان جلوه و زیبایی آن را دوچندان کرده است.

عالی قاپو

در تزیینات داخلی عالی قاپو آثار پرشماری از، هنرمندان مینیاتور و خوش‌نویسان برجسته اصفهانی مشاهده می‌شود. از مهم‌ترین بخش‌های کاخ عالی قاپو می‌توان به: سر در ورودی، تالار موسیقی، ایوان و تالارهای متعدد اشاره کرد.

·        مسجد جامع اصفهان، تحولی در معماری ایرانی

اگر علاقه دارید یکی از قدیمی ترین مکان ‌های تاریخی اصفهان را مشاهده کنید، بهتر است سری به مسجد جامع اصفهان بزنید. این مسجد تاریخی که در دوران سلجوقیان ساخته شده، یکی از مهم‌ترین آثار ملی ایران بوده که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. در طول تاریخ بنای مسجد جامع اصفهان به دلایل متعددی نظیر جنگ و آتش‌سوزی آسیب دیده، به همین دلیل بارها مرمت و بازسازی شده است.

مسجد جامع

مسجد جامع اصفهان جزو اولین مساجد ایران است که به صورت چهار ایوانی ساخته شده. این سبک معماری موجب شد تا مسجد جامع به عنوان الگویی برای سایر مساجد هم‌دوره تبدیل شود و نقطه عطفی در تاریخ معماری ایران ایجاد کرد. از بخش‌های مختلف این مسجد زیبا و تاریخی می‌توان به: شبستان، گنبد جنوبی، گنبد شمالی، ایوان درویش، ایوان صاحب و ایوان استاد اشاره کرد.

بررسی تاریخ مصور ایران با سفر به اصفهان

مکان های تاریخی اصفهان، تاریخ باشکوه ایران را برای گردشگران تداعی می‌کنند. شما می‌توانید با مراجعه به هر کدام از آثار تاریخی موجود در شهر اصفهان، برگی از تاریخ ایران را ورق زرده و از هنر معماری ناب ایرانی لذت ببرید.

اگر تمایل دارید سفری خاطره‌انگیز در دل تاریخ ایران داشته باشید، می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان از سایت بلیطینجا برای خود و عزیزانتان بلیط تهیه کنید.

سوالات متداول

آثار تاریخی ساخته شده در میدان نقش جهان کدام اند؟

از مهم‌ترین بناهای قرار گرفته در میدان نقش جهان اصفهان می‌توان به: عالی قاپو، مسجد امام، مسجد شیخ لطف‌الله و سردر قیصریه اشاره کرد.

قدیمی ترین اثر تاریخی اصفهان چه نام دارد؟

مسجد جامع اصفهان را می‌توان به عنوان قدیمی ترین اثر تاریخی اصفهان به حساب آورد.

مرتفع‌ترین اثر تاریخی در اصفهان کدام است؟

عمارت عالی قاپو به عنوان مرتفع‌ترین اثر تاریخی اصفهان شناخته می‌شود که می‌توانید از طریق ایوان آن به طور کامل میدان نقش جهان را تماشا کنید.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمدرضا
محمدرضا
4 ماه قبل

مسجد جامع کدوم منطقه اصفهان هست؟