همه چیز درباره مسیر سفر به کربلا

سفر به کربلا برای مسلمانان شیعه دارای معنویت و اهمیت ویژه‌ای است. هرساله نیز پیاده‌روی اربعین یکی از پرشورترین اجتماعات جهانی مسلمانان محسوب می‌گردد. مسیر سفر به کربلا از دو مسیر زمینی و هوایی است و شما می‌توانید با توجه به شرایط خودتان و رعایت نکات لازم سفر زیارتی لذت‌بخشی تجربه کنید.

مسیر سفر به کربلا از ایران

مسیر سفر به کربلا چگونه است؟

از دو طریق هوایی و زمینی می‌توانید خودتان را به کربلا برسانید، این شهر زیارتی در جنوب کشور عراق و در ناحیه غربی رود فرات است.

مسافران ایرانی می‌توانند مسیر سفر به کربلا را با توجه به لیست اعلامی‌ توسط دولت که با توجه به استان‌های محل سکونت مشخص می‌شود، از استان.های کرمانشاه خوزستان، لرستان و ایلام و آذربایجان انتخاب کنند.

مهم‌ترین مرز‌های میان ایران و عراق ۴ مرز هستند:

۱_مرز مهران

شهر مرزی مهران در استان ایلام، یکی از مسیرهای پرتردد سفر به کربلا است و فاصله آن تا شهر ایلام حدود ۸۵ کیلومتر است.

در مسیر سفر از مرز مهران تا نجف باید به ترتیب از شهرهای بدره، کوت، نعمانیه، شوملی و دیوانیه عبورنمایید که حدودا ۳۰۲ کیلومتر مسافت دارد.

۲_مرز خسروی

مرز خسروی در ۱۵ کیلومتری شهرستان مرزی قصرشیرین دراستان کرمانشاه قرار گرفته است و تا نجف ۳۸۰ و کربلا ۳۰۰ کیلومتر فاصله دارد و در واقع کوتاه‌ترین فاصله در میان مرزهای ایران و عراق تا شهرهای مهم زیارتی است و برای همین یکی از مهم‌ترین مرزها محسوب می‌شود.

در مسیر سفر به کربلا از این مرز، از شهرهای دیاله ، بغداد و کاظمین عبور خواهید کرد که می‌توانید در آن‌جا زیارت نمایید و سپس به کربلا و نجف خواهید رسید؛ به همین دلیل است که مرز خسروی به مسیر ولایت ملقب شده است و امکانات سرمایشی و گرمایشی، گیت‌های گذرنامه‌ با تعداد زیاد، سرویس‌های بهداشتی، پارکینگ با ظرفیت ۵۰ هزار خودرو و فاصله نزدیک تا فرودگاه و راه پایانه مرزی خسروی آن را به یکی از مجهزترین پایانه‌های خاورمیانه برای سفر تبدیل کرده است.

۳- مرز شلمچه

نزدیک‌ترین نقطه مرزی به شهر بصره در عراق، شلمچه است. این مرز از توابع استان خوزستان محسوب می‌شود و به عنوان یکی از مرزهای شلوغ شناخته می‌شود. در مسیر سفر به کربلا از این مرز باید از بصره و دیوانیه عبور کنید که حدودا ۴۶۰ کیلومتر است.

۴- مرز چذابه

اگر می‌خواهید از مرز چذابه عبور کنید و وارد نجف شوید، باید از شهرهای بدره، کوت، نعمانیه، شوملی، دیوانیه بگذرید. البته بسیاری از زائرین این مرز از همان ابتدا به شهر کاظمین، سامرا و سپس نجف می‌روند.

فاصله مرز چذابه تا شهر نجف ۳۹۰ کیلومتر تا شهر کربلا ۴۶۰ کیلومتر تا کاظمین ۵۷۵ کیلومتر و تا سامراء ۷۵۵ کیلومتر است.

اینکه بخواهید هنگام پیاده‌روی اربعین از چه شهرهایی عبور کنید کاملا بستگی به خودتان دارد.

مسیر سفر به کربلا

نکات امنیتی در مسیر سفر به کربلا

وارد مسیرهای ناشناخته و غیر معمول نشوید و از مسیر اصلی نجف تا کربلا حرکت کنید .

در طول مسیر با هیچ‌کس و عراقی‌ها بحث سیاسی و مذهبی نکنید.

اگر فردی عراقی تلاش کرد سر صحبت را درباره اختلافات مذهبی و سیاسی با شما باز کند، شما این صحبت را ادامه ندهید.

عراقی‌ها عرب هستند اما بسیاری از ان‌ها فارسی نیز متوجه می‌شوند، پس باید مراقب حرف‌هایتان باشید.

اگر به دلیل مشکلاتی جسمی و یا خستگی نتوانستید به پیاده روی ادامه دهید، می‌توانید با یکی از ماشین‌های گذری و با پرداخت هزینه، به کربلا بروید.

بهتر است که زمان حرکت خود را به دلیل گرمای هوا به شب اختصاص دهید و بعد از اذان صبح تا هنگام ظهر را در یکی از موکب‌ها استراحت کنید‌.

اگر در مسیر سفر به کربلا قصد اقامت شبانه در موکبی را داشتید حتما قبلداز ساعت ۸ شب محلی را انتخاب کنید زیرا پس از آن بیشتر موکب‌ها کمی شلوغ هستند.

راه های دسترسی به نجف و کربلا

مسیر اصلی پیاده‌روی اربعین از نجف به کربلا است که ۸۰ کیلومتر می‌باشد و حدودا ۲۰ ساعت در زمان‌های غیر شلوغ طول می‌کشد، بنابراین بهتر است اول به شهر نجف بروید.

برای رسیدن به شهر نجف، این راه‌ها را در پیش دارید:

مسیر هوایی:

از شهرهایی چون تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، اهواز، شیراز، ساری، کرمان، یزد و آبادان می‌توانید مستقیما به نجف پرواز کنید.

مسیر زمینی:

برای سفر زمینی به نجف، باید از شهر خودتان به خودرو یا اتوبوس یا قطار به مرزهای مهران، شلمچه، چذابه و خسروی بروید و از ان‌جا به سمت نجف پیاده‌روی کنید، البته می‌توانید از مرز مجددا سوار ماشین‌های عبوری شوید و خودتان را به نجف برسانید.

تاریخ شروع پیاده‌روی اربعین کی است؟

اربعین ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ است و پیاده‌روی اربعین معمولا چند روز قبل از این‌ تاریخ آغاز می‌شود، انتخاب روز حرکت کاملا به برنامه‌ریزی مسافران بستگی دارد.

از ایران تا کربلا چقدر راه است ؟

مسیر پیاده‌ به کربلا از ایران حدود ۳۰۰ کیلومتر است که پیاده حدودا ۵۵ ساعت طول می‌کشد، در زمان اربعین معمولا مدت زمان بیش‌تری نیاز خواهید داشت.

مسیر از ایران تا کربلا

شروع مسیر پیاده روی اربعین کجاست؟

برای آغاز پیاده‌روی اربعین و سفر به کربلا از نجف، از درِ باب الساعه حرم امام علی (ع) خارج شوید و در راستای خیابان امام زین العابدین و یا خیابان امام جعفر صادق (ع) حرکت کنید. بعد از رسیدن به بزرگراه کربلا در کنار دیگر زائران حسینی به مسیر خود ادامه دهید.

برای پیدا کردن مسیر سفر به کربلا چه کنیم؟

از نزدیکی حرم امام علی (ع) تا انتهای پیاده‌روی اربعین در طول مسیر ستون‌هایی با شماره برپا شده‌اند که به آن‌ها «عمود» می‌گویند. از ابتدای مسیر نجف تا انتهای شهر ۱۸۲ عمود وجود دارند و از آن‌جا شماره عمودها صفر می‌شود و عمودهای اصلی نجف تا کربلا آغاز می‌شوند. فاصله بین هر عمود ۵۰ متر است و تعداد عمودها تا کربلا ۱۴۵۲ است. عمودها برای مسیریابی و قرار گذاشتن زائران با گروهشان بسیار پرکاربرد هستند. در فاصله عمود ۱۱۰۰ تا عمود ۱۳۹۰ مسیر عبور رو به باریکی می‌رود و تعداد موکب‌ها کم می‌شوند، بنابراین طوری حرکت کنید که شب را در ان‌جا نباشید.

 غذا و اقامت در طول مسیر

در سفر پیاده روی اربعین، نیازی به هزینه برای غذا و اسکان نخواهید داشت، یعنی امکاناتی مانند غذا و محل خواب و دستشویی و حمام رایگان هستند و این خدمات در موکب‌ها ارائه می‌شوند. موکب‌ها ممکن است به‌صورت چادر یا حسینیه‌های وسیع باشند.

دریافت دینار عراقی از خودپرداز در عراق

در تمام طول مسیر سفر به کربلا می‌توانید با هر نوع کارت بانک متصل به سیستم شتاب، دینار عراقی دریافت کنید.

آدرس خودپردازهایی که می‌توانید از آن ها دینار بگیرید عبارت اند از:

خودپرداز شماره ۱:

شارع العباس عمود ۱۴۱۵

خودپرداز شماره۲:

شارع العباس متنزه الحسین الکبیر

خودپرداز شماره ۳:

میدان الطف موکب امام رضا علیه السلام

خودپرداز شماره ۴:

باب البغداد شارع علقمی هتل الشرق الاوسط

خودپرداز شماره ۵:

باب البغداد شارع میثم تمار بالاتر از پارکینگ هتل ابراج الاشراق

خودپرداز شماره ۶:

باب البغداد جنب درمانگاه هلال احمر

خودپرداز شماره ۷:

قبله الحسین کنسول گری ایران

خودپرداز شماره ۸:

باب الخان شارع علقمی هتل شمس الکربلا الدولی

خودپرداز شماره ۹:

پارک حی الحسین علیه السلام

خودپرداز شماره ۱۰:

شارع قبله العباس هتل آفاق کربلا

خودپرداز شماره ۱۱:

شارع علقمی هتل فجرالبدیع

دریافت دینار عراقی از خودپرداز

مسیر سفر به کربلا چگونه است؟

شهر کربلا یکی از شهرهای بسیار مهم زیارتی در میان مسلمانان است و هر ساله در هنگام اربعین میلیون‌ها مسلمان از اقصی تقاط دنیا برای شرکت در پیاده‌روی اربعین به کشور عراق سفر می‌کنند‌. مسیر سفر به کربلا به دو صورت هوایی و زمینی امکان پذیر است؛ می‌توانید مستقیما با هواپیما به کربلا و نجف بروید و یا آنکه خودتان را به یکی از مرزهای مهران، خسروی، چذابه و یا شلمچه برسانید و از آن‌جا با خودروهای آماده به سمت نجف حرکت کنید و سپس در پیاده‌روی اربعین به سمت کربلا شرکت کنید. غذا و محل استراحت در مسیر این سفر به وفوور و رایگان پیدا می‌شوند و شما فقط کافی است لوازم شخصیتان را به همراه و برنامه ریزی دقیقی برای حرکت داشته باشید.

سوالات متداول

چند مرز زمینی بین ایران و عراق وجود دارد؟

مهران- خسروی- چذابه- شلمچه- تمرچین- باشماق.

از ایران تا کربلا چقدر راه است؟

مسیر پیاده‌ به کربلا از ایران حدود ۳۰۰ کیلومتر است که پیاده حدودا ۵۵ ساعت طول می‌کشد، در زمان اربعین معمولا مدت زمان بیش‌تری نیاز خواهید داشت.

عمودها در مسیر کربلا چیست؟

از نزدیکی حرم امام علی (ع) تا انتهای پیاده‌روی اربعین در طول مسیر ستون‌هایی با شماره برپا شده‌اند که به آن‌ها «عمود» می‌گویند.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها