چشمه های باداب سورت کجاست؟ | چشمه های پلکانی ساری

“چشمه ‌های باداب سورت مازندران”

در این سری از مطالب مجله گردشگری “بلیط اینجا” به سراغ چشمه‌ های باداب سورت که با عنوان چشمه‌ های رنگی نیز شناخته میشوند میرویم تا بیشتر با این جاذبه حیرت انگیز آشنا شویم.

چشمه های باداب سورت به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی ساری، گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. باداب سورت، مجموعه ای از چشمه های شگفت انگیز است که به عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران (پس از جایگاه نخست که متعلق به کوه دماوند است) به ثبت رسیده است.

نکته حائز اهمیت در رابطه با چشمه های باداب سورت مازندران، زیبایی مسحور کننده آن در کنار خواص درمانی سرشاری است که دارا میباشد و همین ویژگی باعث شده تا چشمه های باداب سورت به معدود چشمه های طبیعی تبدیل شوند که در جهان وجود دارد.

جهت ثبت نام تورهای شمال و کسب اطلاعات از پرواز های مازندران با کارشناسان بلیط اینجا در ارتباط باشید:

پشتیبانی قطار : ۰۹۰۳۳۱۱۹۰۳۶ شماره همراه پشتیبانی پرواز : ۰۹۰۱۳۱۱۹۰۳۶
هتل و تور : ۰۹۰۲۳۱۱۹۰۳۶
تور داخلی: ۰۹۹۳۴۳۹۳۸۷۷ – ۰۹۳۹۳۱۱۹۰۳۶ تلفن : ۰۵۱۳۲۲۳۳۰۰۰
ایمیل : mhammad1366@yahoo.com

“معرفی چشمه‌ های باداب سورت مازندران”

استخرهایی طبیعی که از جنس تراورتن هستند را به عنوان چشمه های باداب سورت میشناسیم. این چشمه های شگفت انگیز از معروف ترین جاذبه های گردشگری مازندران به حساب می آیند. چشمه های پلکانی مازندران در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریا واقع شده اند. چشم انداز بی نهایت زیبای اطراف این چشمه ها را درختچه‌ های زرشک وحشی پوشش داده و نمایی سرخ رنگ به منظره پیرامون این منطقه بخشیده اند.

شاید برایتان جالب باشد که علت رنگ نارنجی این چشمه های پلکانی را بدانید، علت وجود این رنگ منحصر به فرد، در نتیجه‌ غلظت بالای رسوبات دارای اکسید آهن داخل آب های این حوضچه های پلکانی است.

این باداب‌ ها مجموعه ای دیدنی و بی بدیل از چندین چشمه است و وقتی جذابیت این چشمه ها آشکار میشود که بدانید آب‌ هر یک از این چشمه ها از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب، با سایر چشمه ها کاملا متفاوت است.
معنی لغوی باداب با عنوان آب گازدار و لغت سورت به معنی شدت اثر، آمده است.

شایان ذکر است که در سال ۱۳۸۷ سه جاذبه مطرح کشور (کوه دماوند، چشمه‌ های باداب سورت و سرو ابرکوه)، به‌ عنوان سه جاذبه طبیعی متعلق به کشور ایران توسط سازمان میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیدند. جالب است بدانید که چشمه های باداب سورت از لحاظ داشتن شور ترین آب در میان دیگر چشمه های سراسر جهان پس از چشمه پاموکاله ترکیه در جایگاه دوم قرار گرفته است.

خبر خوب اینکه مسئولان مربوطه در تلاش هستند تا چشمه های باداب سورت را به عنوان اثری طبیعی و بی نظیر به ثبت جهانی برسانند و همچنین از جمله اهداف درنظر گرفته شده برای این باداب ها ثبت جهانی به عنوان یک ژئوپارک است.

“ویژگی‌ های چشمه‌ های باداب سورت”

جالب است بدانید که تاریخچه تشکیل این باداب ها به زمان آخرین چین‌ خوردگی های البرز باز میگردد.
علت تشکیل پلکان ها و طبقات مختلف این چشمه ها، جریان آب‌ های رسوبی و معدنی در شیب پایین دست کوهستانی خود بوده که در گذر زمان، موجب پدید آمدن صدها طبقه و ده‌ها حوضچه‌ بسیار زیبا به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز در ابعاد متفاوت شده است؛ اصلی ترین دلیل شهرت چشمه های باداب سورت، همین ظاهر پلکانی و طبقاتی منحصر به فرد آنهاست.

-چشمه اول:

چشمه نخست، چشمه ای پرآب با آبی بسیار شور مزه است که عمق زیادی نیز دارد و قطر حدودی آن به ۱۵ متر میرسد. این چشمه با داشتن خواص درمانی از جمله درمان دردهای کمر و پا، امراض پوستی، روماتیسم و مخصوصا سردرد و میگرن، جایگاه ویژه ای در نظر گردشگران و بازدیدکنندگان دارد.
این چشمه به‌ واسطه شور بودن، در فصل زمستان یخ نمی‌ زند.

-چشمه دوم:

دومین چشمه که در بالادست و شمال غربی این چشمه قرار گرفته است، دارای آبی ترش‌ مزه است که به رنگ قرمز و نارنجی دیده میشود. همچنین اطراف این چشمه را رسوب های آهن پوشانده اند.

-بهترین زمان بازدید از چشمه‌ های باداب سورت چه زمانی است؟

شرایط بازدید از چشمه‌ های باداب سورت در طول سال و تمام فصول، فراهم میباشد. با این حال باید گفت که در فصل بهار افزون بر سرسبزی و طراواتی که طبیعت به مهمانان خود هدیه میدهد، چشمه‌ های باداب سورت نیز به واسطه شرایط جوی حاکم در فصل بهار و بارندگی های کافی در پرآب‌ ترین وضعیت خود قرار دارند.

بدیهی است که میزان آب این چشمه ها در ماه های گرم سال کاهش میابد و آفتاب تابستانی نیز آزار دهنده خواهد بود. و اما در ماه های سرد سال که چشمه‌ ها، رنگی قرمزتر از همیشه به خود می‌ گیرند که البته برای تماشای این زیبایی منحصر به فرد، باید دشواری عبور از جاده ها و سختی گذر از مسیر برای دسترسی به این باداب ها را به جان خرید.
بنابراین باتوجه به این نکات، میتوان نتیجه گرفت که مناسب ترین زمان بازدید از چشمه‌ های باداب سورت، فصل بهار و به خصوص اردیبهشت ماه است.

بازدیدگنندگان میتوانند جهت تماشای چشمه های باداب سورت از ساعت ۶ صبح تا ۹ شب مراجعه نمایند. البته توجه داشته باشید که ساعات فعالیت این مجموعه در طول سال متغیر میباشد چراکه در صورت عدم وجود روشنایی کافی، امکان بازدید در ساعات تاریکی وجود نخواهد داشت،پس بهتر است پیش از مراجعه، از ساعت بازدید از این چشمه ها مطلع شوید.

-آدرس چشمه‌ های باداب سورت کجاست؟

برای بازدید از چشمه‌ های شگفت انگیز و بی نظیر باداب سورت باید به استان مازندران و شهر ساری رفت. چشمه ها را میتوان در جنوب ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست پیدا کرد.

-چشمه‌ های باداب سورت چه امکاناتی دارند؟

از آنجایی که این چشمه ها به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی، سالانه بازدیدکنندگان بسیاری را به سمت خود جذب میکنند، اما جای تاسف است که امکانات رفاهی چندانی در این منطقه تعبیه نشده و حتی سرویس های بهداشتی در ابتدای مسیر و در بخش پارکینگ خودرو ها قرار گرفته است.

البته لازم به ذکر است که این سرویس بهداشتی به گفته‌ی بسیاری از گردشگران، فاقد مایع دستشویی و آب است. بنابراین علاوه بر خرید بلیط ورودی، بایستی مایحتاج خود را نیز از روستاهای بین راهی تهیه کنید.

-در اطراف چشمه های باداب سورت چه جاذبه های دیدنی دیگری قرار گرفته اند؟

روستای مالخواست: ۹.۸ کیلومتر فاصله تا باداب سورت
روستای اروست: ۱۰.۵ کیلومتر فاصله تا چشمه های باداب سورت

-برای اقامت در نزدیکی چشمه های باداب سورت ساری به کدام هتل ها و اقامتگاه ها مراجعه کنیم؟

هتل اقامتگاه بوم گردی سورت: با فاصله ۷.۸ کیلومتر از چشمه ها
هتل اقامتگاه بومگردی موسوی: در فاصله ۹.۸ کیلومتری تا باداب سورت
هتل دانش: هتلی دیگر در فاصله ۱۰۹ کیلومتر تا چشمه های باداب سورت

-کدام رستوران ها در نزدیکی چشمه های باداب سورت قرار دارند؟

رستوران مجموعه گردشگری توسکا سورت: در فاصله ۲۳.۶ کیلومتری تا چشمه های پلکانی رستوران محلی باداب: با فاصله ۲۳.۷ کیلومتر از چشمه های باداب سورت
رستوران آشپزخانه امیر: در فاصله ۵۰.۵ کیلومتر تا چشمه ها

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها