کاخ سعدآباد

کاخ موزه سعدآباد را بیشتر بشناسیم

کاخ سعدآباد مجموعه ای کامل از دوران‌های تاریخ ایران می‌باشد که در قلب تهران جای گرفته است. کاخ سعدآباد همان کاخ پررمز و رازی است که خاطراتی از دوران قاجاریه تا آخرین روز حکومت پهلوی در ایران را برای ما بازگو می‌کند. کاخ سعدآباد که امروزه به موزه ای گرانبها و باشکوه تبدیل شده است؛ از عظیم ترین مجموعه کاخ ها در تهران به شمار می‌رود.

کاخ سعدآباد در ابتدا، مکانی ییلاقی و خوش آب و هوا برای گذران اوقات فراغت تابستان برای درباریان و شاهان در نظر گرفته می‌شد. که با شروع حکوت پهلوی، رنگ و بویی تازه را به خود گرفت. اگر شما هم از جمله تاریخ دوستان و معماران خوش سلیقه و یا حتی علاقمند به بررسی معماری بناهای باشکوه تاریخی هستید، بازدید مجازی از مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدآباد را در مجله گردشگری بلیط اینجا از دست ندهید.
همچنین اگر مایل هستید که این کاخ موزه را از نزدیک ببینید و علاوه بر گشت و گذار در پایتخت ایران به جاذبه های گردشگری آن نیز سری بزنید، برای خرید بلیط تهران با ما در ارتباط باشید.
همچنین راه های تماس با ما و دریافت مشاوره بلیط اینجا:

  • تلفن همراه : ۰۹۱۵۳۱۱۹۰۳۶
  • تلفن : ۰۵۱۳۲۲۳۳۰۰۰
  • فکس : ۰۵۱۳۲۲۳۳۰۰۳

کاخ سعدآباد، جاذبه های تماشایی بسیاری دارد که اگر وارد آن شوید ۴ تا۵ ساعت از وقت شما را صرف گشت و گذار و تماشای دیدنی های خود می‌کند. با ورود به این کاخ موزه ی به یادگار مانده از دوران قاجاریه، اولین نکته ای که نظر شما را جلب خواهد کرد محیط دل انگیز و باغات سرسبز، و به ویژه درختان کهنسال و سر به فلک کشیده ی آن است. در ابتدای ورود خود می توانید ضمن تهیه کردن نقشه راه، به راحتی از تمام کاخ های این موزه دیدنی،بازدید کنید.

کاخ سعدآباد


موزه اسود، نگارخانه ای از هنر در قلب کاخ موزه سعدآباد:


جهت دسترسی به این کاخ، باید به قسمت جنوبی باغ موزه مراجعه کنید. شاید برایتان جالب باشد که دلیل نام گذاری کاخ اسود به این نام چیست؟ دلیل آن واضح است. سنگ های سیاه به کار رفته در نمای این بنا دلیل بر این نام گذاری است. قبل از انقلاب اسلامی از این کاخ با هدف استقرار وزرای مخصوص برای امور وزارت دربار،استفاده می‌شده است. پس از انقلاب، کاربرد این موزه تغییر داده شد و اکنون به عنوان موزه هنر از آن یاد می شود. در طبقه نخست این ساختمان، آثار گرانبهای هنرمندان اروپایی به نمایش گذاشته شده است و در طبقه دوم آن شاهد آثار نفیسی از هنرمندان توانا و خوش ذوق، و نیز نقاشان دوران های زندیه، افشاریه و قاجار خواهیم بود.


کاخ موزه ملت و هنر ملل:

کاخ موزه ملل

عظیم ترین کاخ مجموعه تاریخی سعدآباد، کاخ ملت است. کاخ موزه ملت با وسعت ۵۰۰ متری و نمای سفید رنگ خود با عنوان کاخ سفید هم خوانده میشود. کاخ ملت، اقامتگاهی برای محمدرضا پهلوی و همسرش بوده است از این رو دارای امکانات متعددی همچون چندین سالن و تالار تشریفاتی است که با نفیس ترین و شاخص ترین اسباب و وسایل چیده شده است. طراحی این ساختمان توسط برجسته ترین و به نام ترین طراحان و ساخت آن نیز تحت نظر ماهر ترین معماران ایرانی و اروپایی انجام گرفته است.


کاخ سبز سعدآباد:

کاخ موزه سعدآباد

کاخ سبز، کاخی دربردارنده سنگ های مرمر سبز رنگ که برای ساخت و بنای آن جمعی از هنرمندان، طراحان داخلی و خارجی و معماران با سابقه از جمله میرزا جعفر کاسی دخیل بوده اند. کار ساخت این بنای با شکوه در عرض هفت سال به پایان رسید. از آنجایی که نمای این کاخ، در بردارنده مرمرهای سبز رنگ معدن خمسه زنجان و معدن سنگ مرمر خراسان است، به نام کاخ مرمر هم مشهور است.
داخل این کاخ که می‌شوید با آیینه کاری های ظریف و کاشی کاری ها و گچ بری هایی در نهایت هنر و سلیقه و نبوغ در طراحی و معماری، روبرو خواهید شد. نکته قابل توجه که ارزشی چند برابر به این کاخ می دهد این است که تذهیب دیوارهای آن را استاد حسین بهزاد انجام داده اند. همچنین از دیگر دلایل ارزشمندی کاخ سبز، خاتم کاریهای آن است که به دست هنرمند شاگردان و هنر آموزان استاد صنیع خاتم انجام شده است.

کاخ مرمر


کاخ شمس:

کاخ شمس

از دیگر هنرهای برجسته تاریخی که در این باغ ثبت شده است، کاخ شمس می باشد. کاخ شمس در قسمت شمال غربی مجموعه کاخ های سعد آباد واقع شده است. مدت زمان ساخت این بنا حدود ۴ سال تخمین زده شده است. کاخ شمس با مساحتی حدود ۲۶۰۰ متر مربع و با ساز و کار دوطبقه ی زیرزمینی خود، نشانی از سبک معماری اروپایی و به ویژه آلمانی خود دارد. البته که از تلفیق سبک معماری سنتی ایرانی و دوران ساسانیان با معماری داخلی این کاخ نباید غافل بود.


آشنایی با موزه های مجموعه سعدآباد:

موزه سعدآباد

مجموعه تاریخی سعدآباد شامل ۱۴ کاخ بوده است که امروزه هرکدام از آنها موزه ای باشکوه همراه با آثاری ارزشمند در حوزه های مختلف هستند. که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

موزه آشپزخانه


موزه آشپزخانه سلطنتی از دیگر قسمت های جذاب در باغ این عمارت است که در قسمت مرکزی مجموعه قرار گرفته است.

موزه ظروف سلطنتی

کاخی مجلل با زیربنای ۲.۶ هکتار که زمانی محل سکونت خواهر دوقلوی شاه پهلوی یعنی اشرف بوده و به همین نام شناخته می شده است، اکنون به موزه ای وسیع با ظروفی ارزشمند و دیدنی از دوران های قاجار و پهلوی و همچنین ظروف اهدایی تبدیل شده است.

موزه استاد فرشچیان


کاخی به یادگار مانده از دوران حکومت قاجاریان در گوشه ای از مجموعه کاخ موزه سعدآباد قرار گرفته است. وسعت این کاخ نزدیک به ۶۰۰ متر مربع است و میگویند محلی برای استقرار محمدرضا پهلوی و همسرش بوده است. اما امروزه شاهد آثاری بی نظیر و ارزشمند از هنر دستان استاد بزرگ، فرشچیان هستیم.

موزه پوشاک سلطنتی


کاخی که امروزه تبدیل به موزه لباس ها و پوشاک سلطنتی شده است در ابتدا با هدف استقرار و اقامت خواهر تنی محمدرضا پهلوی در این مجموعه بنا شد. پس از آن به علت مهاجرت همیشگی شمس پهلوی از کاخ خود در مجموعه سعدآباد به کاخی در مهرشهر کرج، این کاخ نیز تغییر کاربری داد و محلی برای هدایای اهدایی به شاه قرار گرفت.
اکنون از جمله جاذبه های این کاخ میتوان به پوشاک تاریخی دوران قاجاریه و پوشاک سنتی و باستانی ایران اشاره کرد. در این مابین، تصاویر و آلبوم هایی نیز از مردم دوران قاجار تا به اکنون قرار گرفته است. علاوه بر تمام این ها، پوشاک سلطنتی افراد خانواده پهلوی نیز در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

موزه برادران امیدوار


احتمالا بیشتر شما نام برادران امیدوار را به عنوان جهانگردانی مشهور در عصر حاضر شنیده اید. عیسی و عبدالاله، دوبرادر تهرانی که بیش از ۹۹ کشور را زیر پا گذاشتند و دردنیا سفر کردند. در طول این سفر ها که به قیمت گذران عمر دو انسان تمام شد هدایا، صنایع دستی، خاطرات نوشته شده، عکس ها و فیلم هایی ذخیره شد که اکنون تمامی آنها در اختیار شما هستند و شما میتوانید با مراجعه به این موزه در مجموعه تاریخی سعدآباد، از نزدیک با تمام شگفتی های جهان از جنگل های آمازون و قبیله آدم خواران گرفته تا زیبا ترین کشور های اروپایی آشنا شوید.

موزه آب


شاید شنیدن این نام برای اولین بار برای شما عجیبب باشد. اما یکی از جالب ترین موزه ها در این مجموعه، موزه آب است. موزه آب در مجموعه کاخ های سعدآباد در واقع یک کاخ فرهنگی در این باغ است که هدف آن نمایش و احیای میراث نیاکان است.

آپارات مجله گردشگری بلیط اینجا را از دست ندهید.

ویراستار: خانم الهام نورمحمدی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها