کاخ‌های تاریخی تهران

کاخ های تهران؛ قصه‌گویی به زبان تصویر

یکی از مهمترین عواملی که باعث جذب گردشگران و توریست‌های داخلی و خارجی به یک کشور یا یک جای خاص می‌شود، بعد از جلوه‌های زیبا شناختی، تاریخ آن است. در واقع این تاریخ و گذشتگان و نیاکان ما هستند که با آثار و بناهایی که از خودشان به یادگار گذاشته‌اند، امروزه باعث رونق صنعت گردشگری شده‌اند. این بناهای چشم نواز مانند کاخ‌های تهران؛ قصه‌گویی به زبان تصویر، بیان کننده داستان‌های بسیاری از گذشته هستند.

کاخ‌های زیبا تهران
*کاخ گلستان
این کاخ بی‌نظیر که سنگ بنای اولیه آن بیش از چهار قرن پیش و در زمان صفویه گذارده شد، در طول حکومت‌های احمد شاه قاجار، مظفرالدین شاه و رضا شاه پهلوی دچار تغییرات بسیاری شد تا اینکه به شکل امروزی خود رسید. در طی این سال‌ها بخش‌های مختلفی به این کاخ اضافه و قسمت‌های تکیه دولت، عمارت خروجی و اندرونی تخریب شده‌اند. مهمترین بخش‌های این بنای تاریخی عمارت تخت مرمر تالار برلیان، موزه نگارخانه، عمارت شمس العماره هستند. بنای این کاخ تهران ترکیبی از معماری ایرانی و اروپایی بوده و تاجگذاری آغا محمد خان قاجار نیز در این مکان برگزار شده است. جالب است که بدانید کاخ گلستان به عنوان یک میراث ملی در یونسکو به ثبت رسیده است.
آدرس کاخ گلستان
این عمارت به عنوان یکی از کاخ‌های تهران دسترسی چندان دشواری ندارد، کافی است که از ایستگاه مترو ۱۵ خرداد یا میدان امام خمینی مسیرتان را به سمت ضلع شمالی میدان ارگ مشخص کنید. بهتر است که ماشینتان را در جای دورتر از کاخ پارک کنید چرا که تردد وسایل نقلیه در خیابان‌های متصل به کاخ ممنوع است.
*کاخ سعدآباد
این کاخ بسیار وسیع در حدود ۱۱۰ هکتار و در کوه پایه‌های توچال و در زمان قاجاریه بنا شد. موقعیت مکانی این بنا باعث می‌شد که آب و هوای بسیار دل انگیز و خنکی باشد و پادشاهان قاجار و پهلوی در زمان گرما آن را به عنوان اقامتگاه ییلاقی انتخاب کنند. در این باغ_ کاخ تهران ۱۸ کاخ وجود دارد که در زمان پهلوی و با خرید باغ‌های اطراف به بنای اصلی اضافه شدند، هر کاخ متعلق به یکی از اعضای خانواده پهلوی بود. در فصل بهار و تابستان از ساعت ۹ تا ساعت ۱۸:۴۵ می‌توانید به خیابان ولیعصر، خیابان زعفرانیه، انتهای خیابان شهید طاهری مراجعه کنید و از این بناها بازدید نمایید، بهتر است در هنگام تصمیم گیری برای تماشای باغ خودتان را برای یک پیاده‌روی طولانی آماده کنید. دسترسی به کاخ سعدآباد از طریق مترو، اتوبوس و خودرو شخصی امکان پذیر است.

کاخ بهمن، کاخ اختصاصی، کاخ ملکه مادر، کاخ سبز و کاخ سفید از بزرگترین و معروف‌ترین بناهای این باغ بزرگ هستند که برخی از بناها مانند کاخ ملکه امروزه به عنوان محل اقامت مهمانان ویژه دولتی و کاخ اختصاصی نیز به عنوان نهاد ریاست جمهوری تعلق دارد.
*کاخ نیاوران:
یکی از کاخ‌های تهران که قصه‌گویی به زبان تصویر را به خوبی برای علاقمندان تبیین می‌کند، کاخی نیاوران ۱۱ هکتاری در شمال تهران است. این بنا در زمان قاجاریه و به علت نیزاری که بر روی آن بنا شده است، به (نیاوران) شناخته می‌شود. موزه جهان نما، کوشک احمد شاهی موزه کتابخانه اختصاصی کاخ صاحب قرانیه و موزه حوض خانه تماماً در این بنا ساخته شده‌اند. برای بازدید از این بنا باید با اتوبوس مترو و یا ماشین شخصی به میدان شهید باهنر یا همان نیاوران بروید.

زیباترین کاخ های تهران
کاخ‌های مهم تهران برای بازدید
بناهای تاریخی بسیار زیادی در کشور ایران وجود دارد، اما برخی از شهرهایی که از گذشته به عنوان پایتخت شناخته شده‌اند، کاخ‌های بسیار باشکوهی دارند. کاخ‌های شهر تهران؛ قصه‌گویی به زبان تصویر هستند که تمام رازهای تاریخی ایران را از گذشته‌های بسیار دور مانند زمان صفویه تا امروز در خود نگه داشته‌اند. کاخ گلستان در نزدیکی میدان امام خمینی یکی از زیباترین بناهایی است که باید از بخش‌های مختلف آن مانند تخت مرمر، تالار آینه و …. بازدید نمایید. کاخ سعدآباد نیز با داشتن ۱۸ کاخ متعدد یکی از بهترین مکان‌ها برای شکوه و جبروت زندگی شاهانه است. برای کسب اطلاعات بیشتر و بازدید از این مکان‌ها به کارشناسان بلیط اینجا در ارتباط باشید.

سوالات متداول

معروف‌ترین کاخ‌های دیدنی تهران کدام هستند؟
کاخ گلستان، کاخ سعد آباد و کاخ نیاوران

کاخ سعدآباد چه بناهایی دارد؟
کاخ ملکه مادر، کاخ سفید، کاخ سبز، کاخ جمهور و…

مکان تقریبی کاخ سعدآباد کجاست؟
در نزدیکی خیابان ولیعصر

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها