کویر گردی در پاییز

کویر گردی در پاییز

 

اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که بر این باورند که پاییز و زمستان را باید در خانه ماند و نیمه دوم سال را فصل مناسبی برای سفر و گشت و گذار نمیدانند ؛پیشنهاد میکنیم این مطلب درمورد کویر گردی در پاییز را به هیچ وجه از دست ندهید .

درست است که بهار ، شکوفایی طبیعت است و تابستان ، فصل تفریح و گردش اما اگر کویر گردی در پاییز را تجربه نکرده اید خاطرات سفرهایتان فصل لذت بخشی را از دست داده .  کوبر گردی به قدری لذت بخش و به یاد ماندنی است که اگر آن را تجربه کنید امکان ندارد به یک برنامه پرتکرار برایتان تبدیل نشود .

فصل پاییز بهترین زمان برای رفتن به کویر است چرا که  از سرمان استخوان سوز شب های زمستان و از گرمای طاقت فرسای تابستان خبری نیست . شب های خنک و دل نشین آن میتواند تماشای لذت بخش آسمان صاف و پر ستاره اش را برایتان دوچندان کند .

در این مطلب به بهترین کویر های ایران برای کویر گردی در پاییز اشاره خواهیم کرد .

 

کویر مصر

کویر مصر از توابع استان اصفهان که به دریای شنی شهرت دارد از کویر های مورد علاقه منجمان است که میتواند یکی از بهترین مقصد ها برای کویر گردی در پاییز باشد . مصر نام یک روستاست در دل کویر که در گذشته به کلات یوسف یا مزرعه یوسف شهرت داشته . این روستای دیدنی خانه هایی با معماری خاص و الهام گرفته از طبیعت گرم و خشک آن منطقه است و کویر مصر را در دل خود جای داده . روستای مصر علاوه بر اینکه یکی از زیباترین کویرهای ایران را در خود جای داده خود به قدری بکر و دیدنی است که میتواند یک مقصد جذاب پاییزی برای سفرهایتان باشد .

در کویر مصر میتوانید علاوه بر تجربه تماشای آسمان دیدنی کویر و چادر زدن روی رمل های نرم و زیبا  ؛ تفریحاتی مثل پیاده روی، دوچرخه سواری، شتر سواری، رصد و تماشای آسمان و گشت با موتور ۴ چرخ را نیز تجربه کنید .

 

 

 

کویر خارتوران

همه آن چه که لازم است با صرف هزینه ی بالا و طی مسافت زیاد در آفریقا ببینید  را میتوانید در این کویر معروف و زیبای کشورمان به تماشا بنشینید .تا آن حایی که کویر خارتوران به آفریقای ایران شهرت دارد .

نزدیکی این کویر به پارک های ملی  حفاظت شده  باعث شده تنوع گیاهی و جانوری در این منطقه بسیار بالا باشد . در این منطقه که دومین منطقه ی حفاظت شده ی وسیع در ایران است ۳۰۰ گونه جانوری زیست میکند .

منطقه حفاظتی خارتوران از سه محدوده متفاوت تشکیل شد که میتوان در آن گونه های بسیار نادری از حیوانات را دید .مساحت کویر یک میلیون و چهار صد هزار هکتار است که ۷۵ درصد آن به پناهگاه حیات وحش تعلق دارد . ۱۷ درصد منطقه ی محافظت شده ی توران و ۸ درصد باقیمانده به پارک ملی خارتورران تعلق دارد.

دیدن یوز پلنگ ایرانی در پشت فنس های حفاظتی خارتوران شاید جذاب ترین تجربه در بازدید از این منطقه باشد .  همه این ها به علاوه تجربه بازدید از آفریقای ایران میتواند دلایل قابل قبولی برای انتخاب مقصد پاییزی سفر بعدی تان باشد .

اما برای اقامت در این کویر باید به روستاهای اطراف بروید و یک شب را به شیوه روستاییان کویری بگذرانید .اقامتگاه بوم گردی بی بی زهرا در روستای قلعه بالا و اقامتگاه قلعه امیر خان و کلوت کویر میتوانند پذیرای شما در این سفر باشند .

 

 

 

کویر مرنجاب

 

مرنجاب که نزدیک ترین کویر به پایتخت از طرفی و کاشان از سمتی دیگر است مقصد مناسبی برای کویر گردی در پاییز برای علاقه مندان به این طبیعت زیبا و دیدنی کشورمان است .همچنین این کویر به مقصدی برای آفرود سوران کشور تبدیل شده است.

نام مرنجاب از ترکیب ترکیب سه واژه مرد ، رنج و آب است که به مرور به کلمه مخفف آن یعنی (مرنجاب) تبدیل شده  علت این نام گذاری مشقت و سختی ای بوده که ساکنان این منطقه برای حفر چاه و قنات و رسیدن به آب شیرین متحمل شده اند .

کویر مرنجاب با وجود ذات کویر گونه اش، از پوشش گیاهی و جانوری بسیار غنی و متنوعی برخوردار است. این ویژگی ها به علاوه های تپه های شنی بلند و آسمان زیبای این منطقه موجب شده است تا مرنجاب پر گردشگرترین کویر ایران باشد.

 

 

کویر خور و بیابانک

کویر خور و بیابانک یکی دیگر از مقصدهایی است که برای یک سفر به یاد ماندنی پاییزی میتوانید انتخاب کنید . این کویر در ۴۰۰ کیلومتری اصفهان و در نزدیکی شهرستان خور و بیانک واقع شده که از شمال به سمنان و از جنوب و شرق به یزد محدود میشود .

تپه هایی از رمل که با هر وزش باد تغییر شکل میدهند ، دشت هایی از ماسه ، دریاچه نمک خور که بزرگترین دریاچه فصلی جهان است ، روستای ایرج با قدمتی ۴ هزار ساله ؛ همه و همه جاذبه هایی است که توجه بسیاری از گردشگران و کویر گردان را به این منطقه جلب کرده است .

 

کمپ کویری متین آباد

اگر تا به حال تجربه کویر گردی را ندارید این کمپ میتواند بهترین انتخاب برای شما باشد .نزدیکی به شهر ، داشتن امکانات کافی ، داشتن مکان مناسب برای اقامت شبانه میتواند دلایل قابل قبولی باشد که کوبر گردی را با کمپ کویری متین آباد شروع کنید .

منطقه کویری متین آباد در حاشیه کویر مرکزی ایران و در ۶۰ کیلومتری کاشان اولین اکو کمپ ایران است .

رصد و تماشای آسمان کوبر، تجربه قدم زدن و تماشای رمل های سرگردان ، بازدید از مزارع ارگانیک و زمین های پرورش اسب و شتر مرغ از تفریحاتی است که میتوانید در این منطقه از انجام آن لذت ببرید .

 

چند نکته مهم

قبل از سفر آب و هوا را بررسی کنید.

حتما لباس سبک و راحت برای روز و لباس گرم و کیسه خواب برای شب به همراه داشته باشید.

اگر حرفه ای کویر گردی نمیکنید حتما برای رفتن به کویر با تور همراه شوید و در صورت امکان جی پی اس به همراه داشته باشید .

آب کافی ، یک شال برای مواجه با طوفان شن و سایر امکانات لازم و ضروری را همراه خود ببرید .

 

بیشتر بخوانید : بهترین مقصد سفر پاییزی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback
3 ماه قبل

[…] کویر گردی در پاییز […]