گرند کانیون ، عمیق ترین دره دنیا

گرند کانیون ، عمیق ترین دره دنیا

فلات کلرودا میزبان یکی از پرگردشگرترین و دیدنی ترین جاذبه های ایالت آریزونای آمریکاست . گرند کانیون ، عمیق ترین دره دنیا به شمار میرود که سالانه بیش از ۶ میلیون نفر از آن بازدید میکنند . دیدنی های شگفت انگیز و به یاد ماندنی این منطقه مثل تماشای طلوع و غروب خورشید در چشم انداز منحصر به فرد آن یا سنگ های لایه لایه ی رنگارنگ این دره ، همگی این جاذبه را بسیار خاص و متفاوت کرده است .این مکان تا مدت ها به عنوان مکانی مقدس و سکونتگاه بومیان آمریکا مورد استفاده قرار میگرفت و امروزه در قالب پارک ملی مورد حفاظت قرار گرفته است . در ادامه با بلیط اینجا همراه باشید تا شما را با یکی از جذاب ترین موهبت های طبیعی در دنیا آشنا کنیم .

گرند کانیون کجاست؟

دره گرند کانیون در ایالت آریزونا ، دهکده گرند کانیون و پارک ملی گرند کانیون واقع شده است . این دره -رود بزرگ در مسیر رودخانه ی کلرادو در جنوب غرب آمریکا و نزدیک به دو شهر فینیکس و لاس وگاس با حدود سه تا چهار ساعت مسافت زمانی است . اما نزدیک ترین شهر به این جاذبه ی طبیعی توسایان است که ۱۰ کیلومتر با آن فاصله دارد .

 

ویژگی های دره گرند کانیون

 

میلیون ها سال زمان سپری شد تا رودخانه ی کلرودا دره ای ژرف را در دل فلات کلرودا ایجاد کرد . این دره با ۴۴۶ کیلومتر طول و بین ۶ تا ۲۹ کیلومتر عرض و با عمقی بیش از ۱۸۰ متر از محبوب ترین مقاصد گردشگری برای طبیعت دوستان است .

همان طور که اشاره کردیم گرند کانیون و غار های آن در گذشته به مدت هزاران سال محل سکونت بومیان آمریکا بوده و برای سرخ پوستان مکانی مقدس به شمار میرفته .آن ها بر این باور بودند که انسان از این منطقه وارد جهان شده و حتی برای زیارت به گرند کانیون میرفتند .

پارک ملی که امروزه بخشی از دره در آن قرار دارد و از این میراث طبیعی گران بها محافظت میکند در سال ۱۹۱۹ افتتاح و در سال ۱۹۷۹ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد .

گردشگران زیادی سالانه از سراسر دنیا به این منطقه میروند و در هوایی پاکیزه و مطبوع یکی از شگفت انگیز ترین پدیده های طبیعی را به تماشا مینشینند .

همجنین امکان تفریحاتی مثل دره نوردی، کوه‌نوردی، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، چادرزنی و قایق‌رانی در این پارک ملی برای توریست ها فراهم شده .

 

گرند کانیون چگونه به وجود آمد؟

 

بنابر تحقیقات زمین شناسی تقریبا ۷۰ میلیون سال پیش با بالا آمدن سطح فلات کلرادو و  فرسایش مسیر رودخانه این دره به وجود آمده است . در واقع بالا آمدن فلات سرعت جریان آب را افزایش داد تا بتواند سنگ ها را فرسایش دهد . عمق فعلی دره در حدود بیش از ۱ میلیون سال پیش ایجاد شد.

فعالیت های آتشفشانی که از سه میلیون  سال گذشته آغاز شد و تاتا ۱۰۰ هزار سال پیش ادامه داشت ،باعث رسوب خاکستر و گدازه در گرند کانیون شد و در نهایت جریان آب رودخانه کلرادو تا حد زیادی مسدود کرد .

 

گرند کانیون چگونه کشف شد ؟

 

یک کاپیتان اسپانیایی به نام (گارسیا لوپز دکاردناس) که با سربازانش در جستجوی( ۷ شهر طلایی) افسانه ای بود ؛ در سال ۱۵۴۰ میلادی به طور اتفاقی به حاشیه جنوبی گرند کانیون رسید . قبل از این تنها سرخپوستان بومی در آنجا به مدت ۲۷۰۰ سال زندگی میکردند .

بیش از دو قرن بعد یعنی در سال ۱۷۷۶ یک گروه اسپانیایی دیگر که شامل دو کشیش و تعدادی سرباز میشدند در حالی که به دنبال راهی از سانتافه به کالیفرنیا بودند به حاشیه شمالی گرند کانیون رسیدند .

در سال ۱۸۲۷ میلادی نیز یک گروه آمریکایی به این منطقه راه پیدا کردند و از سال ۱۸۵۰ میلادی به مرور شمار آمریکایی هایی که به گرند کانیون رفتند بیشتر شد . در نهایت با انجام عملیات راهسازی برای گذر از رودخانه ، بخش های مختلفی از گرند کانیون کشف و این منطقه کاملا شناخته شد .

 

بخش های مختلف دره ی گرند کانیون

گرندکانیون دارای ورودی‌های متعدد از جمله ورودی جنوبی، غربی ،شمالی و شرقی است . کناره جنوبی و شمالی گرند کانیون  در داخل پارک ملی واقع شده است و کناره‌های دیگر خارج از این محدوده قرار دارد . برای رفتن از کناره جنوبی به کناره شمالی باید با ماشین حدود ۴ ساعت رانندگی کنید .

در ادامه به معرفی بخش‌های مختلف گرند کانیون ، عمیق‌ترین دره دنیا خواهیم پرداخت .

 

کناره جنوبی

اصلی‌ترین بخش گرند کانیون ، حاشیه جنوبی است که اغلب گردشگران برای بازدید به این منطقه می‌روند . این حاشیه آب و هوای مساعدی دارد و در تمام طی سال باز است . به دلیل محبوبیت این کناره در بین گردشگران گزینه‌های اقامتی زیادی در این منطقه وجود دارد . طبیعت دوستان در حاشیه جنوبی می‌توانند چشم اندازی شگفت انگیز به این پدیده باشکوه طبیعی داشته باشند . مسیرهای پیاده‌روی زیبا و جذابی در این قسمت از گرند کانیون وجود دارد که می‌توان از آنها به مسیرهای برایت انجل ، کیباب، ریم ،جاده هرمیت و …اشاره کرد .

کناره شمالی

این کناره بر خلاف همتای جنوبی خود فقط در تابستان‌ها امکان بازدید دارد و تنها ۱۰ درصد از گردشگران برای بازدید از دره گرند کانیون به  این حاشیه می‌روند. بسیاری از گردشگران و عکاسانی که می‌خواهند این دره ژرف را از نمایی اختصاصی‌تر تماشا کنند و تصویری بکرتر داشته باشند به این قسمت می‌روند . این کناره نسبت به کناره جنوبی سرسبزتر است و آب و هوای خنک‌تری هم دارد . با وجود اینکه تعداد گردشگران در این منطقه همواره کمتر از حاشیه جنوبی دره است اما امکانات اقامتی ، غذاخوری ها ، تورهای متنوع و … در آن کم نیست و حتی برابر با همتای جنوبی خودش است .

گرند کانیون غربی

اگر بخواهید از کناره شمالی به این قسمت از گرندکانیون بروید باید حدود ۷ ساعت رانندگی کنید . این بخش از دره در منطقه هوالاپای و محل سکونت بومیان آمریکا واقع شده است . دسترسی به این کناره ی دره از سایر نقاط بسیار راحت‌تر است  . در اینجا خبری از پیاده‌روی‌های کناره شمالی و جنوبی نیست . پس اگر به دنبال ماجراجویی یا پیاده‌روی و ورزش هستید این حاشیه از دره به شما پیشنهاد نمی‌شود. به جای آن می‌توانید در این قسمت تفریحاتی چون زیپ لاین قایق ، سواری ، بازدید از روستاهای بومیان آمریکا و … را تجربه کنید . پل معروف اسکای واک خود جاذبه‌ای دیدنی است که در این کناره ی دره واقع شده . تماشای گرند کانیون از بالای این پل تجربه‌ای بسیار هیجان انگیز و لذت بخش را به گردشگران هدیه می‌کند.

بهترین زمان بازدید از دره گرند کانیون

انتخاب زمان سفر شما بسیار بسته به این دارد که قصد دارید از کدام کناره گرند کانیون بازدید کنید. اگر قصد بازدید از کناره ی جنوبی و غربی را دارید و می‌خواهید به طبیعت گردی و پیاده‌روی بپردازید بهتر است زمانی غیر از فصل تابستان به این منطقه بروید. چرا که در تابستان‌ها دمای هوا در این منطقه تا ۴۰ درجه سانتیگراد می‌رسد . اما در فصل های پاییز و بهار می‌توانید در هوای خنک و مطبوع به بازدید از این جاذبه طبیعی و لذت بردن از چشم اندازهای اطراف و پیاده‌روی و طبیعت گردی بپردازید. اگر می‌خواهید از کناره شمالی بازدید کنید با توجه به موقعیت جغرافیایی این کناره و قرارگیری آن در ارتفاعات فصل تابستان نیز هوایی معتدل دارد . به طور کلی نیز این کناره از اواخر تابستان تا اوایل زمستان امکان بازدید را به گردشگران می‌دهد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها