هتل عباسی اصفهان

هتل عباسی اصفهان ، قدیمی ترین هتل جهان

قدیمی ترین و مجلل ترین مهمانسرای جهان است که موزه و مدرسه علمیه، فروشگاه های صنایع دستی، نمایشگاه ها، مجموعه کتاب فروشی ها، سینما و فضای باز را در خودش جای داده است. در این بخش مجله گردشگری بلیط اینجا به معرفی تاریخچه و امکانات هتل عباسی اصفهان می پردازیم.

امکانات هتل عباسی اصفهان

امکانات این هتل همچون امکانات یک هتل پنج ستاره است و فضایی مناسب سفر را برای مسافرین خود محیا کرده است. امکانات هتل عباسی استخر شنا و سونا، پزشک مقیم، لاندری، کافی شاپ ۲۴ ساعته، مراکز خرید و… میباشد.

هتل عباسی اصفهان

تاریخچه هتل عباسی

در دوره صفوی اصفهان چنان عظمتی داشت که نصف جهان نامیده شد. آثار معماری باقیمانده از این عصر مدرسه،بازارچه که در کنار خیابان چهار باغ اصفهان است. این مجموعه به دستور شاه سلطان حسین صفوی ساخته شدکه آنها را به مادرش پیشکش کرد و به این دلیل مدرسه کاروانسرای مادر شاه نام گرفت. ساخت مدرسه مادر شاه در سال ۱۱۱۲ه.ق شروع شد و تا سال ۱۱۲۸ کار ساخت این بنا به اتمام رسید.

هتل عباسی اصفهان

معماری مجموعه هتل عباسی

از ویژگی های اصلی این مجموعه میتوان به استواری و زیبایی آن اشاره کرد و ویژگی های دیگر آن مثل حیاط چهار گوش و اتاق هایی که در گرداگرد آن به صورت قرینه ساخته شده است. در زمان بازسازی تلاش شده است که این کاروانسرا شکل اصلی خودش را از دست ندهد تنها تغییری که ایجاد شد درختکاری و آرایش صحن مرکزی آن بود که به شکل باغ های اصیل ایرانی ساخته شد. ایوان هایی در هر ضلع حیاط وجود دارند که دارای حجره های سفید رنگ دو طبقه است. در آن زمان بازرگانان اتاق های پایین را به اتاق های بالا ترجیح میدادند چون هم در فصل تابستان خنک تر بود هم به انبارها و باراندازهای آنان نزدیکتر بود. در صحن مرکزی سکویی وجود داشت برای تخلیه بارها و اصطبلهایی برای تیمار چهارپایان بارکش. ایوان شمالی به بازارچه شاهی و ایوان جنوبی به باغ فتح آباد باز میشد.

هتل عباسی اصفهان

در دوره های بعد این کاروانسرا و چند بنای دیگر متروک ماند. فقط در زمان حکومت ظل السلطان یکبار تعمیر شد و در عصر معاصر به عنوان آمادگاه پادگان اصفهان استفاده می شود که نام خیابان آمادگاه یادگار آن زمان است. فضای بزرگ این کاروانسرا باعث شد بعدها توقفگاه کامیون های حمل قند و شکر قرار بگیرد. در سال ۱۳۳۶ شمسی بازسازی این بنا را آغاز کردند و با قرار ماهانه سی هزار ریال در اجاره اداره قند و شکر بود.

این بهره برداری نا مناسب با کمک آفتاب و باران و بی اهمیتی مردم باعـث شد این کاروانسرا زودتر ویران شود دیوارهای آجری نمای داخلی بر اثر ضخامت زیادی که داشت شکافت برداشته و پل های ضلع شرقی دیگر تحمل نگهداری بنا را نداشتند و دیوارها در آستانه سرنگونی بود. دیگر قسمت های کاروانسرا وضعیت بهتری نداشتند سپس در این حین شرکت سهامی بیمه ایران با پیشنهاد آندره گدار، تبدیل کاروانسرا به مهمانخانه و طرح ساختمان مهمانسرا را تصویب کرد.

بلیط اینجا همراه شما در سفر به اصفهان

بلیط قطار اصفهان

بلیط هواپیما اصفهان

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیر
امیر
4 سال قبل

هتل عباسی از اون خوبای قدیم که هنوزم هتل خوبیه