بلیط اربعین 98

بلیط اربعین ۹۸ و بازگشت از عراق

از آنجایی که ویزای عراق رایگان شده است، نباید تصور کرد که سفر به اربعین رایگان است و یا اینکه قرار است در یک پیاده روی مذهبی شرکت داشته باشید و برآورد هزینه از قیمت بلیط رفت و برگشت خود و هزینه های دیگر نداشته باشید و بدون آمادگی لازم راهی کشور عراق شوید. ما در ادامه مجله ی بلیط اینجا شما را با هزینه بلیط اربعین ۹۸ ، بلیط قطار کربلا اربعین ۹۸، بلیط هواپیما بغداد، ظرفیت آنها، فرودگاه ها و ایرلاین ها را به شما معرفی می کنیم.

هزینه بلیط اربعین۹۸ با هواپیما و قطار چقدر است؟

با توجه به داده های شرکت های هواپیمایی ایران، تا به حال ۱۰ درصد سفر های اربعین، هوایی انجام شده است، اما همین درصد کم، بیشترین تاثیر را در تغییر و تعیین نرخ بلیط های هواپیما داشته است و هرسال با نزدیک شدن به اربعین، بلیط های هواپیما در مسیر عراق هم کمیاب می‌شود و هم قیمت آن افزایش چشمگیری دارد.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی، مقصود اسعدی سامانی اعلام کرد که قیمت پرواز و  بلیط اربعین ۹۸ از تهران به نجف و از تهران به بغداد، رفت و برگشت دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و قیمت بلیط پرواز اربعین مشهد به نجف و مشهد به بغداد به صورت رفت و برگشت دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است. همچنین قیمت بلیط یک طرفه پرواز اربعین از تهران به نجف یک میلیون و ۱۰۰ هزارتومان و از مشهد به نجف یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

او اظهار داشت که این قیمت ها برای پرواز اکونومی است و بلیط پرواز های بیزینس، به صورت آزاد قیمت گذاری خواهد شد و قیمت بلیط کودکان زیر ۱۲ سال هم ۷۵ درصد قیمت بلیط بزرگسالان است.

بلیط اربعین 98

پس از اتوبوس و بلیط اتوبوس اربعین ۹۸، قطار بیشترین مصرف و فروش بلیط و بلیط قطار مشهد نجف را در اربعین دارد. البته قیمت بلیط قطار در اربعین بیشتر نمی‌ شود و فروش براساس نرخ مصوب است. همچنین قیمت بلیط قطار مشهد نجف هم تغییری نمی‌کند. طبق پیش بینی راه آهن، بیشترین تقاضا برای سفر به عراق از ۱۵ تا ۳۰ مهر است، به همین علت پیش فروش بلیط قطار را از سوم مهر ماه آغاز کرد.

نرخ بلیط قطار یکطرفه و یک نفره مشهد به اندیمشک حدود ۱۶۸ هزار و ۲۳۴ هزار تومان است. قیمت بلیط قطار از تهران تا اندیمشک در مسیر یک طرفه برای هر نفر، حدود ۹۰ و ۱۱۱ هزار تومان است.

به گفته مدیرعامل شرکت راه آهن قیمت بلیط اربعین ۹۸ گران نمی‌شود. او گفته که قیمت بلیط قطار مشهد به کرمانشاه، چهار تخته ۱۹۵ هزارتومان و شش تخته ۱۸۵ هزارتومان است. قیمت بلیط قطار تهران کرمانشاه، چهارتخته ۹۵ هزارتومان و شش تخته ۷۰ هزار تومان و اتوبوسی ۵۰ هزارتومان است. قیمت بلیط قطار همدان مشهد ۲۰۰ هزار تومان و بلیط قطار اتوبوسی تهران همدان ۴۷ هزارتومان است و قیمت بلیط قطار دیگر مسیر ها مثل بلیط قطار مشهد نجف، قیمت بلیط قطار مشهد به نجف و بلیط اربعین ۹۸ نیز باید منطبق با نرخ های مصوب باشد.

به دلیل فاصله این شهرها تا نقاط صفر مرزی، برخی زائران را ملزم به استفاده از وسایل نقلیه عمومی می‌کنند. این خدمات قبلا رایگان بود ولی در اربعین سال پیش، برخی از اتوبوس های مرزی کرایه‌هایی را آزادانه و سلیقه‌ای بدون هیچ نرخ نامه‌ای دریافت کردند که خارج از برآورد هزینه‌های زائران بوده است. کرایه های این اتوبوس ها در زمان برگشت زائران که امکانات محدود می‌شود وضعیت بدتری پیدا می‌کند، در صورتی که مسئولان شهرهای مرزی در جلسات ستاد اربعین خواسته اند که به فکر چاره ای برای سامان دهی حمل و نقل مرزی در زمان بازگشت زائران باشند. اما هنوز جزئیات هماهنگی برای تعیین کرایه اتوبوس‌های مرزی هنوز اعلام نشده است.

چند نفر ازطریق هواپیما به اربعین می‌روند؟

به گزارش آمارهای شرکت های هواپیمایی و فرودگاه های ایران، سالانه حدود ۳۰۰ هزار نفر گزینه هوایی و هواپیما را برای سفر به اربعین انتخاب می‌کنند. البته با افزایش قیمت بلیط هواپیما، تعداد مسافران پروازهای اربعین کاهش نسبتا زیادی داشت و اکثر زائران اربعین به سراغ گزینه‌ های زمینی رفتند.

طبق آمارها پارسال، هزار و ۳۱۳ پرواز از فرودگاه های ایران، به مقصد نجف و بغداد رفته ‌اند و همراه با خود ۲۲۳ هزار زائر ایرانی را به سفر اربعین برده‌اند. با توجه به تعداد زائران ایرانی در مراسم اربعین که حدود دو میلیون نفر است، پس می‌ توان نتیجه گرفت که حدود ۱۰ درصد از مسافران اربعین برای سفر به نجف از هواپیما استفاده می‌کنند.

بلیط اربعین 98

فرودگاه مشهد و امام در صدر پروازهای اربعین هستند

در سال پیش پرواز های اربعین از پنج فرودگاه کشور انجام شد. بیشترین تعداد پرواز های اربعین را فرودگاه امام خمینی با سهم ۶۷ درصدی برعهده داشت. پس از آن فرودگاه مشهد مبدا بیشترین پرواز ها به مقصد نجف و بغداد را که معادل با ۲۶ درصد پروازها بود به خود اختصاص داد. به جز این دو فرودگاه که جزو فرودگاه های اصلی، فرودگاه های اصفهان، کرمانشاه، ساری و کیش دیگر فرودگاه هایی هستند که از آنجا پرواز هایی به مقصد نجف و بغداد انجام شد. با این وجود تعداد پروازهای اربعین از شهرستان های دیگر بسیار کم بود. کمی قبل تر از این، یعنی در اربعین سال ۹۶، حدودا ۱۶ فرودگاه در سطح کشور پذیرای زائران اربعین بوده که تعداد این فرودگاه ها در سال ۹۷ به شش فرودگاه کاهش پیدا کرده بود. باید منتظر بود پس از اتمام اربعین ۹۸، کدام فرودگاه ها میزبان پرواز اربعین خواهند بود.

کدام ایرلاین های داخلی پروازهای اربعین ۹۸ را برعهده دارند

به گفته دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی، امسال ۱۱ ایرلاین انجام پروازهای اربعین را برعهده گرفته‌ اند. مقصود اسعدی سامانی از این ایرلاین ها اسم نبرده اما با نگاه به پرواز های اربعین ۹۷ می‌توان حدس زد که کدام ایرلاین ها انجام پروازهای اربعین را برعهده خواهند داشت. با اینکه پارسال قرار بود پنج شرکت ماهان، ایران ایر، تابان، قشم ایر و کیش ایر پرواز های اربعین را انجام دهند، اما زمانیکه تعداد تقاضای خرید بلیط زیاد شد چهار شرکت هواپیمایی دیگر یعنی هواپیمایی آتا، زاگرس، پویا ایر و معراج به جمع پروازهای اربعین پیوستند. همچنین پیش از این یعنی در اربعین سال ۹۶ ، به علاوه این ۹ شرکت، ایرلاین های آسمان و کاسپین هم در پرواز های اربعین شریک بودند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها