موکب

همه چیز درمورد موکب های اربعین

موکب چیست؟

موکب در معنای لغوی به دسته اسب سواران، راه پیمایی ، گردش سواره و..گفته می‌شود .اما فارغ از معنای لغوی آن معنای لفظی، همه ساله در مراسم پیاده روی اربعین از ابتدای مسیر تا کربلا چادرها و سازه هایی برای خدمت رسانی به عشاق حسینی پیاده سازی می‌شود. در واقع می‌توان موکب های اربعین را ایستگاه هایی برای خدمت رسانی به زائرین دانست.همچنین می توانید کلیه ی اطلاعات مربوط به پیاده روی اربعین ۹۸ را در بلیط اینجا مطالعه کنید.

موکب

در طول مسیر موکب های ایرانی، لبنانی، پاکستانی، عراقی، ترکی و… را مشاهده می‌کنید اما اکثر موکب های اربعین عراقی هستند. لازم به ذکر است که تمامی خدمات همانند بهداشتی، تغذیه  و درمانی رایگان است به جز موکب ذکر شده موکب هایی به منظور نظافت، پاکسازی، خیاطی، واکس، میان وعده، ویلچر و تعمیرات و پتو در طول مسیر مستقردشده اند؛ گنجایش موکب ها باهم متفاوت است و براساس گنجایش خود به زائرین خدمت رسانی می‌کنند.       

نحوه اخذ ویزای موکب های اربعین

به گزارش گروه خبرنگاری یوسف افضلی ارتباط با نحو ثبت نام در سامانه فرمود: درمرحله اول متقاضیان اطلاعات و مدارک خواسته شده را در قالب فرم های مشخص وارد سامانه می‌کنند که پس از بررسی در هیات ویژه و تایید صلاحیت، پروانه موکب داری صادر می‌شود.

موکب

وی افزود: در مرحله دوم موکب دارانی که پروانه ویژه را کسب نموده اند، نسبت به ثبت تقاضا برای دریافت ویزای خادمی، فرم های ارسال محموله، تقاضای زمین و… در این سامانه اقدام خواهند کرد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام موکب های اربعین

۱-  2 قطعه عکس ۳×۴رنگی زمینه سفید، اصل پاسپورت، فیش واریزی هزینه های صدور ویزا عوامل موکب، فیش واریزی هزینه های سفرخادمین موکب مطابق با تصمیمات ستاد بازسازی عتبات عالیات استان

توجه: در صورت رایگان بودن ویزا، باید هزینه مربوطه کسر گردد.

ارائه مدارک برای صدورکارت شناسایی یه ستاد استان مربوطه : 

-۲ قطعه عکس ۳×۴ 

-فتوکپی از پاسپورت

۲- هویت خادمین موکب ها توسط مسئول موکب ها توسط مسئول موکب می‌بایست تائید و به ستاد شهرستان و عتبات استان جهت صدور ویزا به همراه کارت شناسایی معتبر اعلام گردد.

مدت اعتبار پاسپورت حداقل ۶ ماه از زمان تحویل می‌باشد.

زمان تحویل پاسپورت موکب داران به ستاد حداکثر ۱۰ محرم می‌باشد.

مسئول موکب تمام مدارک و مستندات افراد را باید از یکم تا حداکثر دهم محرم تحویل ستاد نماید.

موکب

علاقه مندان به برپایی موکب های اربعین می‌توانند فقط ازطریق سامانه www.mokeb.org ثبت نام کنند وهمچنین برای تمدید مجوز خود می‌توانند از طریق همین سامانه اقدام نمایند. متقاضیان به بر پایی موکب در اربعین ۹۸ فقط تا 15 شهریور فرصت دارند اعلام آمادگی نمایند. 

یوسف افضلی درارتباط با زمان اعزام و استقرار موکب ها در اربعین ۹۸ فرمود: موکب ها از تاریخ ۵ صفر تا ۲۵ صفر آماده خدمت رسانی به زائران هستند و در صورت بازگشایی مرز خسروی تعدادی از موکب در آن جا مستقر خواهند شد.

امسال بیش از۲ هزار و ۹۰۰ نفر برای ثبت ویزا موکب خود ثبت نام کردند و تاکنون ۹۹۹ ویزا برای موکب ها صادر شده است.     


ورود غیرمجاز به عراق ۳ سال حبس دارد

خبر گذاری ایرنا:

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری:
حدود ۴٠٠ ایرانی از سال گذشته دوران محکومیت خود را در زندان‌های عراق می گذرانند
به هموطنان و زائرانی که قصد عزیمت به عراق دارند از ورود غیر مجاز به این کشور خودداری کنند که در این صورت سه سال حبس در انتظار آنها است.

اربعین


هشدارهای سرکنسول ایران به زائران کربلا

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلا:
طبق آماری که در اختیار ما گذاشته شده است طی ۴۸ ساعت گذشته بیش از ۸۰ هزار نفر از مرز مهران عبور کرده‌اند.
زائران برای ورود به عراق باید گذرنامه معتبر با حداقل شش ماه اعتبار داشته باشد حتی اگر گذرنامه اعتباری کمتر از شش ماه داشته باشد.
طی روزهای اخیر بیش از ۵۰ زائر توسط پلیس عراق دستگیر شدند و جرمشان هم ورود غیر مجاز بود که بدلیل نداشتن مهر ورود به عراق اتفاق افتاد.
زائران مراقبت کنند مهر خروج از ایران و ورود به عراق حتما در گذرنامه‌هایشان درج شود.
زائران محترم بدانند مهلت اقامت در عراق حداکثر یک ماه است و باید پیش از پایان این مهلت عراق را ترک کنند.

موکب
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سید علی
سید علی
4 سال قبل

التماس دعا از دوستانی که میتونن برن دارم
من امسال نتونستم برم

چهری
چهری
4 سال قبل

من آخر این هفته عازمم

دهقانی
دهقانی
4 سال قبل

مطالب اربعین واقعا کامله . ممنونم