سفر به بندرعباس نگین ناشناخته خلیج فارس

بندر، تنها در غروب و لنج و ماسه و دریا خلاصه نمی‌شود. گاهی یک بندر میتواند نگین بنادر در خلیجی شود. بندرعباس، نگین بنادر خلیج فارس:
بندرعباس یا بندر گمبرون، به عنوان وسیع ترین بندر حاشیه ای خلیج فارس، مطرح ترین مرکز تبادل کالا با کشورهای حاشیه خلیج فارس است. این مکان فارغ از تمام پتانسیل های ارزشمند و فراوان اقتصادی و ارتباطی و تعاملی با سایر کشورهای حوزه خلیج فارس؛ دارای جاذبه های عظیم توریستی و گردشگری است.

شما هم اگر قصد دارید سفر اولتان به جنوب را با مقصد بندرعباس آغاز کنید و یا حتی تجربه گردش در استان هرمزگان را دارید؛ بازهم پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید و در ادامه همراه مجله گردشگری بلیط اینجا باشید تا سفری مجازی به جاذبه های بی‌بدیل بندر عباس داشته باشیم.

بندر عباس, بندری به وسعت فرهنگ غنی بومیان جنوب ایران

مطمئناً هر کدام از ما، تا حرفی از بندرعباس به میان بیاید، اولین تصویری که در ذهنمان نقش می بندد، مردمانی است که تورهای ماهیگیری را به دریا انداخته‌اند تا ببینند روزگار چه صید و تحفه‌ای به آنها خواهد بخشید. مردمانی که انگار از جغرافیای گرمی که در آن زندگی می‌کنند، خونگرمی را به ارث برده‌اند.

صدها سال پیش، وقتی هنوز دریاسالار پرتغالی ها به همراه لشکرش به این بندر که دهکده‌ای نه چندان بزرگ در نزدیکی جزیره هرمز بود، یورش نبرده بودند، نامی که بومیانِ بندر، برای آن انتخاب کرده بودند بندر گمبرون بود. و پس از اینکه حمله و یورش پرتغالی‌ها به وسیله کشتی های بریتانیایی و توپخانه‌ها، اتفاق افتاد، به علت میگو های زیادی که در سواحل بندر گمبرون وجود داشت، پرتغالی‌ها نام جدیدی برای منطقه ای که فتح کرده بودند برگزیدند، و آن نام چیزی نبود جز بندر کارامائو یعنی بندر میگو.

اما سرانجام بندر گمبرون که همان بندرعباس فعلی می باشد توسط حاکم فارس که سردار حکومت صفویان بود با یاری ایل قشقایی تصرف شد. به دلیل اینکه این تصرف، تحت حمایت و طبق دستور شاه عباس اول صورت گرفته بود ایرانی ها نام بندر گامبرون که نزد پرتغالی ها به بندر میگو معروف بود را به بندرعباس تغییر دادند. سالهای سال از آن ماجراها گذشته است و حالا می توان از بندرعباس ، به عنوان یکی از کلانشهرهایی نام برد که در جنوب ایران واقع شده است.

درمورد بندرعباس چه می‌دانید؟

نزدیکترین شهر به بندرعباس شهر قشم است که نزدیک به ۳۰ کیلومتر با بندرعباس فاصله دارد. مساحت این بندر ۷۱ کیلومتر مربع است و طبق سرشماری هایی که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته جمعیتی بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر به عنوان ساکنین بندرعباس شناخته شده‌اند.

البته نباید از این نکته غافل شد که جمعیت بندرعباس را دو گروه بومیان و مهاجران تشکیل می‌دهند. مهاجران به بندرعباس کسانی هستند که در فصل های کاری، برای کسب درآمد به بندرعباس سفر می‌کنند و در مابقی فصل‌های سال به شهر خود بر میگردند. اکثر ساکنین بندرعباس پیرو مذهب تشیع هستند عده‌ای از مردم که سنی مذهب هستند در یکی از شهرک های شهر به اسم شهرک توحید که شامل محله‌های اوزی، سورو و شغو می‌باشد زندگی می‌کنند. کسی نیست که از این حقیقت ناآگاه باشد که هوای جنوب ایران،بسیارگرم است، بندرعباس نیز از این قاعده مستثنا نیست و میانگین دمای سالانه ای که دارد بین ۲۶ تا ۲۷ درجه سانتیگراد است.

اما خبر خوب این است که گاهی هم این هوای گرم مبدل به هوایی خنک و دلپذیر و مساعد برای مسافران می‌شود. طوری که بهترین زمان برای سفر کردن به بندرعباس از نیمه آبان تا نیمه فروردین می‌باشد. زیرا در این فاصله زمانی شهر بندرعباس از آب و هوای بسیار مناسبی برخوردار است.چیزی که برای تمام مسافران این شهر، دلنشین است گویشی است که بومیان این شهر دارند، زبان فارسی یکی از کهن‌ترین گویش هایی است که در بندرعباس وجود دارد.

البته به علت مراودات بازرگانی بی‌شماری که مردمان این ناحیه با سایر کشورها دارند برخی از واژه های بیگانه از زبان انگلیسی، عربی و هندی نیز به زبان آنها ورود پیدا کرده است. برای آشنایی هر چه بهتر با یک منطقه، شناختن آداب و رسوم بومیان آن منطقه الزامی است. شاید برایتان جالب باشد که تاریخچه‌ی جشن حنابندان که در بسیاری از شهرهای ایران، در شب قبل از عروسی عروس و داماد، برگزار می شود، به بندرعباس برمیگردد. زنان بندرعباسی در چنین جشنی که به جشن شب حنابندان معروف است دستانشان را با ظرف حنایی که در سرتاسر جشن چرخیده می‌شود رنگ می‌کنند.

از دیگر رسومات بندرعباسی ها می‌توان به مراسم زار اشاره کرد، این رسم در اصل، سوغاتی آفریقایی‌ها است. طبق افسانه هایی که در آفریقا وجود دارد، بعضی از مردم معتقد هستند که موجوداتی تخیلی به اسم زار در جنوب ایران و حواشی خلیج فارس وجود دارند که باعث بیماری مردم می‌شوند. بنابراین با نواختن موسیقی های خاصی که ریشه غنی در فرهنگ آنها دارد، تلاش می‌کنند که جن و یا جنونی که در تن بیمار افتاده است را به همراه موسیقی از بدن او خارج کنند. البته که رسومات مردم بندرعباس آنقدر زیاد است که در این مقال نمی گنجد.

جهت اطلاع از پرواز های داخلی به مقصد بندرعباس اینجا کلیک کنید.

ویراستار: خانم الهام نورمحمدی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها