موزه فرش ایران

موزه فرش ایران کجاست؟ +عکس

تاریخچه

ساختمان زیبایی در شمال پارک لاله تهران وجود دارد که با الهام گرفتن از  طرح دار قالی ساخته شده است که موزه فرش ایران است و درآن فرش های تاریخی و باارزش نگهداری میشود. فرش های زیادی که در این موزه به نمایش گذاشته شده است مربوط به دوران معاصر یا همان قرن یازدهم ه.ق است.

این فرش ها متعلق به نقاط مختلف کشور است و توضیحاتی درباره ی نقش و نگار و مواد استفاده شده در آنها داده شده است که این توضیحات در هر بخشی صورت گرفته است و مربوط به فرش های همان منطقه است . این مناطق شامل: اصفهان، تهران، تبریز، کاشان، مشهد، قم، سنندج و کرمان میشود. در سال ۱۳۵۶ در روز ۲۲ بهمن ماه توسط فرح پهلوی افتتاح شد و نما و معماری آن شبیه به دار قالی ساخته شده است.

موزه فرش ایران

آدرس موزه فرش :

تقاطع خیابان های کارگر شمالی و فاطمی .

برای رفتن به موزه فرش ایران دو راه وجود دارد اول اینکه در ایستگاه مترو میدان انقلاب اسلامی از قطار پیاده شده و از آنجا با تاکسی در خیابان کارگر شمالی به تقاطع خیابان دکتر فاطمی و به موزه فرش برسید یا اینکه از اتوبوسهای مسیر میدان آزادی –میدان هفت تیر  و میدان ولیعصر در ضلع جنوبی پارک لاله ایستگاه دارند و بعد از چند دقیقه به موزه فرش ایران میرسید.

زمان بازدید موزه فرش ایران:

هر روز بجز روزهای دوشنبه و ایام سوگواری از ساعت ۹ صبح ۱۸ بعدازظهر .

معماری موزه فرش:

این موزه ۳۴۰۰ متر مربع است و طراح آن عبدالعزیز فرمانفرمائیان است، این ساختمان دو تالار دارد که برای نمایش قالی های دست باف و گلیمی استفاده میشود. در طبقه همکف آن ۱۵۰ قطعه فرش در حال نمایش دائم است و طبقه دوم برای برگزاری نمایشگاه های موردی و فصلی است. حدودا ۱۳۵ تخته از شاهکار های فرش ایران مانند مراکز مهم قالی بافی کاشان، تبریز، اصفهان، کردستان، کرمان، خراسان و جز آنها در طبقه همکف نمایش داده میشود.

موزه فرش ایران

تابلوفرش های نفیس تبریزی در این نمایشگاه بینندگان را جذب خود میکند و همچنین نمونه هایی از قالیچه های تصویری شاهنامه به رخ بینندگان کشیده مشود که گوشه هایی از ادبیات، اسطوره، مذهب و فرهنگ را نشان میدهد. این موزه کتابخانه ای دارد که ۳۵۰۰ کتاب به زبان های مختلف مانند فارسی، عربی، فرانسوی، آلمانی، انگیسی در اختیار بازدیدکنندگان میگذارند. در موزه فرش ایران فیلم ها و اسلایدهایی در زمینه ی قالیبافی و گلیم در سالن برای هنر دوستان به نمایش میگذارند.

بلیط اینجا همراه شما در سفر به تهران:

خرید بلیط هواپیما تهران

خرید بلیط قطار تهران

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها