غارهای ایران

غار کتله خور و غارهای عجیب و منحصر به فرد ایران را بشناسید + عکس

غارهای زیبای ایران با ویژگی های عجیب و منحصربه فردی که دارند، گردشگران زیادی را از سراسر جهان برای دیدن خود جلب میکنند. اگر سفر به اعماق زمین برای شما هم جالب و هیجان انگیز است، برای سفر به غارهای زیبا و معروف ایران با مجله گردشگری بلیط اینجا همراه باشید و یا در بلیط اینجا در تور غار کتله خور ثبت نام کنید.

غار کتله خور

کتله به معنی کوه کم ارتفاع و خور مخفف خورشید است. فاصله تهران تا غار کتله خور  خیلی زیاد نیست اما غار کتله خور هنوز به طور کامل کشف نشده است. تا الان ۳ طبقه از این غار بی نظیر کشف شده است که میگویند از ۷ طبقه تشکیل شده باشدکه آن را به اولین غار آهکی جهان تبدیل میکند. در حال حاضر ۲ کیلومتر از مسیر غار برای بازدید عموم باز است و دمای غار کتله خور متعادل است . عمر این غار ۱۲۰ میلیون سال است و درون غار اسکلت انسان و دست سازه های سفالی پیدا شده که متعلق به گمشدگان در غار است. غار کتله خور کجاست؟ این غار عظیم و زیبا در ۱۶۵ کیلومتری جنوب زنجان قرارگرفته و از مسیرهای زنجان-سلطانیه و همدان- کبودر آهنگ میتوان به بازدید از آن پرداخت.ساعات کار غار کتله خور همه روزه از ۸ صبح تا ۵ عصر است. برای اطلاع از قیمت بلیط غار کتله خور با همکاران ما تماس بگیرید.

تصاویر غار کتله خور

غارهای معروف ایران

غار علیصدر

غار علیصدر، بزرگترین غار آبی جهان است. قدمت این غار به دوران ژوراسیک بازمیگردد، یعنی میلیون ها سال پیش. درون این غار عظیم دریاچه ای ایجاد شده که موجب شده دسترسی به آن فقط با قایق امکان پذیر باشد. ارتفاع آب دریاچه در برخی نقاط آن به ۱۴ متر هم میرسد. دمای این غار در تمام طول سال ۱۴ درجه است. شاید برایتان جالب باشد که به خاطر نبود نور تقریبا موجود زنده ای به جز تک سلولی ها و جلبک ها تنها گونه خاصی به نام نیفارگوش علیصدری در آن زندگی میکند. راه رسیدن به این غار از طریق جاده همدان-لاله جین به سمت بیجار است.

غارهای معروف ایران

غار ایوب

این غار در استان کرمان بر روی کوهی به همین نام قرار دارد. ویژگی منحصر به فرد این غار دهانه ای با ارتفاع ۸۰ متر و طول ۶۰ متر است که بزرگترین دهانه غار در میان غار های ایران محسوب می شود! علاوه بر این پهناورترین غار آذرین ایران نیز می باشد. سال های پیش این غار محل سکونت انسان ها بوده و امروزه حتی آثاری از دوران اشکانیان در آن وجود دارد. یکی از مسیر های دسترسی به این غار از طریق جاده تهران به سمت بندرعباس ۳۵ متر بعد از دوراهی جوزم می باشد و اگر از شهر کرمان می روید ۲۳۹ کیلومتر راه در پیش خواهید داشت.

غارهای معروف ایران

غار یخی چما

این غار در میان دره چما واقع در استان چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است. هرساله برف ها در آنجا انباشته شده و به صورت دائمی درآمده اند. این غار یخی علاوه بر زیبایی که دارد، منبع آب شیرین ایران نیز هست. در زیر یخ های غار رودخانه ای جاری است که به سد کوهرنگ منتهی میشود. قبل از سفر به یاد داشته باشید که باید کفش مناسب و لوازم ایمنی همراه خود ببرید و همچنین نکات ایمنی غار را رعایت کنید. برای رسیدن به غار یخی چما از شهر چلگرد راهی پر پیچ و خم و زیبا پیش رو خواهید داشت.

غارهای معروف ایران

غار خفاش

این غار تنها غار خفاش ایران است که هرچند غار کوچکی به شمار می رود اما به دلیل زندگی میلیون ها خفاش در آن مورد توجه زیادی قرار گرفته است. سال ها پیش در زمان غار نشینی انسان ها، غار خفاش توسط آنها استفاده می شده. این غار در استان ایلام قرار دارد و تنها یک کیلومتر از چشمه های آب گرم دهلران فاصله دارد. در هنگام غروب خفاش ها به صورت دسته جمعی از غار خارج می شوند.

غارهای معروف ایران

غار قوری قعله

این غار طولانی ترین و بزرگ ترین غار آبی آسیا است که ۶۵ میلیون سال قدمت دارد و در استان کرمانشاه وجود دارد. علت نامگذاری این غار وجود قلعه ای به شکل قوری که در زمان ساسانیان در نزدیکی این غار بوده است. دمای این غار بین ۷ تا ۱۱ درجه سانتی گراد است و تا قبل از اینکه مورد توجه انسان ها قرار بگیرد مهره داران زیادی در آن زندگی میکردند با این حال امروزه خفاش نادری در این غار زندگی میکند.

غارهای معروف ایران

غار کرفتو

این غار از دیدنی ترین غار های ایران در غرب کشور است که در ۷۰ کیلومتری شمال غرب شهر دیواندره در استان کردستان قرار دارد. در سال های پیش این غار مجل سکونت انسان ها بوده و آنها درون آن تغییراتی مانند ساخت اتاق، دالان ، راهرو و… ایجاد کرده اند که باعث شده غار کرفتو شهرت ویژه ای پیدا کند. غار کرفتو در دوران سوم زمین شناسی شکل گرفته و در درون غار کتیبه ای یونانی قرار دارد که احتمالا متعلق به سلوکیان است.

غارهای معروف ایران

غار سهولان

غار سهولان در استان آذربایجان غربی است و یکی از مهم ترین و زیباترین غارهای ایران می باشد. مردم منطقه آن را غار لونه کبوتر می نامند و دارای دو دهانه است و دمای آن همیشه بین ۱۰ تا ۱۳ درجه سانتی گراد تغییر میکند. کل این غار را حدود ۲ هکتار پیش بینی کرده اند ولی تا الان فقط ۵۵۰ متر مسیر کشف شده است. راه رسیدن به این غار از ۴۳ کیلومتری جنوب شرق مهاباد در مسیر جاده برهان به سمت بوکان است.

غارهای معروف ایران

غار رود افشان

غار رود افشان در استان تهران وجود دارد  و برای رسیدن به آن باید به سمت فیروزکوه حرکت کنید و از روستای سید آباد به سمت غار و روستای رودافشان بروید. زمان رفتن به این غار حتما چراغ قوه همراه داشته باشید چون درون این غار تاریکی مطلق است. ویژگی بارز این غار دهانه ۲۰ متری آن است و حرکت در آن دشوار است پس از بردن کودکان، افراد ناتوان و دارای بیماری های قلبی و تنفسی به غار رودافشان خودداری کنید.

غارهای معروف ایران

خرید بلیط هواپیما 

 خرید بلیط قطار

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیر مروی
امیر مروی
4 سال قبل

غار یخی خوبه
آدم یاد فیلما میوفته

هانیه فرحزاد
هانیه فرحزاد
4 سال قبل

غار قوری قلعه خیلی باحاله
من رفتم

مریم
مریم
4 سال قبل

وااای غار خفاش چه ترسناکه