تفاوت هتل و متل - هتل بهتر است یا متل

تفاوت هتل و متل چیست؟ | هتل بهتر است یا متل؟

“تفاوت هتل و متل”

هتل و متل دو اقامتگاه متمایز از یکدیگر میباشند؛ از اختلافات این دو مجموعه اقامتی، باید به تفاوت در کیفیت و نوع امکانات و سرویس های رفاهی که ارائه میدهند، موقعیت مکانی نسبت به مرکز شهر، معماری و ساختار، مدت زمان اقامت،قیمت، تعداد کارکنان و…اشاره نمود.

به‌عنوان مثال، هتل ها به مراتب، امکانات بیشتری از متل ها در اختیار مسافران قرار میدهند؛ از این جهت اگر از نظر اقتصادی به‌ دنبال مناسب ترین اقامتگاه هستید و از طرفی امکانات محل اقامت‌ تان اهمیت زیادی برایتان ندارد، متل‌ ها می‌ توانند گزینه خوبی باشند.

اما چنانچه ترجیح شما این است که اقامتگاه تان مجهز به امکانات و خدمات رفاهی همچون: وای‌ فای پر سرعت، روم سرویس، سالن ورزشی، و … باشد، باید به‌ فکر رزرو واحد اقامتی در هتل‌ باشید؛ بنابراین نیاز است که ابتدا در مورد تفاوت‌ های هتل و متل شناخت کافی پیدا کنید تا بتوانید در رابطه با اینکه کدام‌ یک به بهترین شکل، نیازهای شما را برآورده میکند، تصمیم مناسبی بگیرید.

بلیط اینجا” در این سری از مطالب، همراه شماست تا اطلاعات مناسبی در رابطه با تفاوت هتل و متل در اختیار شما همراهان عزیز قرار دهد.

تفاوت هتل و متل چیست؟

-تفاوت هتل و متل در موقعیت مکانی:

نخستین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید موقعیت مکانی اقامتگاه است؛ هتل‌ ها اغلب در مکانهای مناسبی همچون مرکز شهر یا نزدیک به جاذبه‌ های گردشگری مهم، واقع شده اند و ازاین جهت، دسترسی آسان و سریع گردشگران به اقصی نقاط شهر را فراهم میکنند.

اما در مقابل، متل ها با مرکز شهر، فاصله دارند و معمولا درحاشیه شهر، کنار جاده ها و بزرگراه ها و حتی خارج از شهر اما در امتداد مسیرهای منتهی به جاذبه های توریستی، ساخته میشوند.

-تفاوت هتل و متل در امکانات:

امکانات موجود در سوییت و اتاق های هتل، کامل‌ تر و باکیفیت تر از متل می باشد. امکانات تعبیه شده در هتل می تواند شامل: گاوصندوق و کمد امانات در هر اتاق، یخچال مینی شخصی در هر اتاق، سشوار، وای‌ فای، تلویزیون و سیستم های مجهز سرمایشی و گرمایشی و… باشد؛ در حالی که در اتاق‌ های متل، تنها شاهد امکانات محدودی اعم از حوله و روتختی برای مسافران و نهایتا روشویی و تخت هستیم.

-تفاوت هتل و متل در خدمات و امکانات رفاهی:

از تفاوت‌ های دیگر بین هتل و متل، نحوه ارائه خدمات و سطح کیفی سرویس های رفاهی آنهاست که مربوط به راحتی و آسایش مسافران در طول اقامتشان خواهد شد. هتل‌ها، اکثراً امکانات گسترده‌ تری در اختیار مهمانان خود قرار می‌ دهند که از جمله آنها می‌ توان به: روم سرویس (سرو غذا در اتاق)، رستوران با منوی اختصاصی، خشک‌ شویی، استخر سرپوشیده، سالن ورزشی و اسپا اشاره نمود.

البته به یاد داشته باشید که میزان و کیفیت خدمات هتل‌ ها، ارتباط مستقیمی با تعداد ستاره‌ ی آن‌ ها خواهد داشت و به همین دلیل، در گستره یک تا پنج ستاره قرار میگیرند. این ستاره‌ ها مطابق با استاندارد های معتبر بین‌ المللی،رده بندی و تعیین
می‌ شوند.
همچنین هتل‌ ها به‌ واسطه قرارگیری در داخل شهر و دسترسی راحت به مرکز شهر، شرایط لازم جهت برگزاری جلسات و کنفرانس‌ ها را برای شرکت‌ ها و نهادهای مختلف، نیز فراهم می‌ کنند.

در ادامه مطلب به سطح کیفی در سرویس دهی متل ها میپردازیم؛ ابتدا باید یادآور شویم که خدمات متل‌ها به مراتب، کمتر از هتل هاست و اغلب آن‌ ها بخش هایی نظیر استخر و یا خدماتی همچون صبحانه و رستوران را پوشش نمی‌ دهند.

ضمنا تا به امروز، معیار بین‌المللی مشخص و تعریف شده ای برای رتبه بندی و امتیاز دهی به متل‌ ها تعیین نشده است و به همین خاطر، سطح خدمات آنها به‌ اندازه هتل‌ ها متنوع نیست.

-تفاوت هتل و متل در هزینه اقامت:

یکی دیگر از تفاوت‌ های مهم بین هتل و متل، اختلاف در هزینه رزرو آنهاست.بدون تردید، هتل‌ ها برای هر شب اقامت، هزینه بیشتری نسبت به متل ها دریافت خواهند کرد؛ هرچند، تعیین قیمت در هتل ها نیز به موقعیت مکانی و میزان خدماتی که ارائه میدهند و بسیاری عوامل تاثیرگذار دیگر، بستگی دارد.

با این حال، متل‌ ها را می‌ توان مقرون به صرفه ترین و ارزان ترین مکان‌ ها برای اقامت در شهر مقصد دانست؛ اما به این نکته هم باید توجه داشت که امکانات محدودی را در سطحی متوسط، ارائه خواهند داد.

-تفاوت هتل و متل در مدت اقامت:

هتل‌ ها به منظور اقامت های طولانی‌ مدت در بازه های زمانی چند هفته تا چندین ماه، طراحی شده‌ اند. از آنجایی که این اقامتگاه ها در موقعیت های مکانی ساخته شده اند که مسافت اندکی تا مراکز تفریحی و اصلی شهرها دارند، از همین رو مسافران و گردشگرانی که اقامت طولانی‌ تری در شهر مقصد دارند برای رزرو اتاق در آن‌ ها بیشتر ترغیب می‌ شوند.

و اما متل‌ها غالباً برای اقامت های کوتاه مدت به صورت روزانه و یا نهایتا چند روز، مورد استفاده قرار میگیرند. در حقیقت، متل ها به منظور استراحت و توقف های کوتاه مدت در حاشیه شهر ها طراحی شده اند و به همین دلیل هم فاقد امکانات متنوع هستند و از جاذبه‌ های گردشگری شهر، نیز فاصله زیادی دارند.

“معرفی انواع متل”

متل - هتل بهتر است یا متل

درست است که متل‌ ها امکانات و خدمات محدود و اندکی در اختیار مسافران خود قرار میدهند اما نمیتوان گفت که همه آن‌ ها کیفیت پایینی دارند.

امروزه برخی از متل‌ ها در تلاش اند تا از لحاظ کیفیت از سطح استانداردی برخوردار باشند و همین طور، بستر مناسبی برای اقامت مسافران و گردشگران مهیا کنند. به همین خاطر است که میتوانیم متل‌ ها را به دو دسته کلی تقسیم کنیم:

-متل‌هایی که تنها با داشتن سرویس های خدماتی محدود و ساده، نیازهای ضروری مسافران را برطرف می‌ کنند.
-متل‌ هایی که به امکاناتی نظیر: مبلمان، تخت، استخر و رستوران، مجهز هستند.

“معرفی انواع هتل”

فرق هتل و متل چیست؟

-هتل آپارتمان:

هتل آپارتمان ها همان طور که از نامشان پیداست، تلفیقی از امکانات هتل و آپارتمان هستند. در حقیقت اقامت در هتل آپارتمان، مانند این است که شما یک آپارتمان را برای مدتی کوتاه اجاره کنید.

-هتل پانسیون:

نوع دیگری از هتل ها با عنوان هتل پانسیون شناخته میشوند که بیشتر از آنکه هتل باشند،به عنوان پانسیون معرفی میشوند.

در هتل پانسیون ها قوانین خاصی اجرا میشود؛ به عنوان مثال،شما برای ورود و خروج و صرف صبحانه، ناهار و شام موظف به رعایت یکسری اصول خاص و تعریف شده هستید.

این دسته از اقامتگاه ها، درون شهر قرار گرفته اند و از کمترین امکانات برخوردار هستند. البته این نکته هم حائز اهمیت است که هتل پانسیون ها به صورت ماهانه یا سالانه اجاره داده می شوند.

-هتل تفریحی:

نوع خاص و بی نظیری از هتل های لوکس و گران قیمت، هتل های تفریحی یا ریزورت هتل ها هستند. هتل های تفریحی، امکانات تفریحی متنوعی نظیر: پارک آبی یا استخر، سالن بدنسازی، آرایشگاه و… را پوشش میدهند. از دیگر مزایای این هتل ها نزدیکی به جاذبه هایی مانند ساحل، چشمه های آبگرم، پیست اسکی و طبیعت بکر اطراف است.

-هتل فرودگاهی:

هتل فرودگاهی همانطور که از نام آن برمی‌آید، به منظور اقامت مسافران فرودگاه ها احداث شده است؛ از همین رو مسافرانی که پرواز آنها کنسل شده یا توقف و تأخیر طولانی داشته است میتوانند در این هتل ها اقامت کنند.

-بوتیک هتل:

بوتیک هتل ها به نوعی اقامتگاه های موضوعی یا تِم دار همچون پارک های موضوعی هستند؛
به طور کلی می توان گفت امروزه اقامتگاه هایی با این عناوین در سراسر جهان وجود دارند:
• هتل گرد همایی
• هتل فرودگاهی‎
• هتل مسکونى ویژه متقاضیانی که اقامت طولانى مدت دارند
• هتل بازی هاى شبانه
• هتل سوپر لوکس
• هتل تمام سوئیت‎
• هتل دارای سوئیت هاى یک طبقه
• متل بین راهى‎
• متل متوسط میان راه‎
• هتل ارزان قیمت‎
• هتل تفریحى‎
• هتل آپارتمان‎
• هتل مالکیت مشترک‎
• پانسیون‎
• مهمانسرا‎
• مسافر خانه، استراحتگاه‎
• خوابگاه‎
• هتل کازینو ‏

“متل‌ های معروف ایران”

-متل ساحلی شهر قصه بابل
-متل پارسیان کلاردشت
-متل مهستان بابلسر
-متل بهشت افرا بابلسر
-متل گلسرخ نوشهر
-متل نگین خزرکنار تنکابن.

“سوالات متداول”

-متل چیست؟

متل ترکیبی مفهومی از دو واژه Motor و Hotel می باشد و به‌ عنوان محلی برای اقامت مسافران بین راهی به حساب می آید.


-چه زمانی باید به‌جای متل، هتل رزرو کنیم؟

باوجودی که متل ها در مقایسهیا هتل ها هزینه هایی ارزان‌ تر در دربردارند، اما مناسب با هدفی که از سفر دارید و نکاتی که برای شما اهمیت دارند، پیشنهاد میکنیم در این شرایط خاص، هتل ها را برای اقامت انتخاب کنید.


-تفاوت اصلی هتل و متل چیست؟

به تعبیری ساده باید گفت که هدف از طراحی هتل‌ ها لذت بردن از امکانات آن‌ها و راحتی نسبی در طول مدت اقامت شماست؛ در حالی که متل ها را برای اقامت ارزان و بین راهی ساخته اند.


-هتل بهتر است یا متل؟

اهداف هریک از هتل‌ ها و متل‌ ها متفاوت و مشخص است و متناسب با خدماتی که ارائه میدهند و نیازهایی که مرتفع میکنند طرفداران و مسافران خاص خود را جذب میکنند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها