چهل و هشتم محرم 98

چهل و هشتم محرم ۹۸ و سفر پیاده به مشهد

چهل و هشتم یعنی روز شهادت نبی مکرم اسلام (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) برابر است با بیست و هشتم ماه صفر. در حقیقت چهل و هشت روز پس از عاشورا و شهادت امام حسین(ع) و یاران ایشان است. عبارت چهل و هشتم فقط در استان های خراسان به کار می‌رود و شاید بقیه مردم عزیز ایران این اصطلاح را شنیده باشند اما به کار نمیبرند ولی این به این معنی نیست که در این روز مراسمی برگذار نمی کنند بلکه این مراسم عزاداری در سراسر جهان برگزار می شود. برگزاری مراسم چهل و هشتم محرم ۹۸ به این صورت است که در این روز و روز بعد که شهادت امام رضا (ع) است مردم و هیئت ها از سراسر اسران و جهان به صورت پیاده و بعضا با وسایل نقلیه به مشهدالرضا می‌روند و در جوار مضجع شریف ثامن الحجج (ع) به عزاداری و سوگواری می پردازند.

از آنجایی که همه‌ مردم مشهد می‌شوند، جای سوزن انداختن در مشهد نمی ماند. در خیابان و در محله ها بساط روضه، شله زرد، بلغور و حلیم برپا می‌شود.برای رزرو هتل در این ایام می توانید از طریق سایت بلیط اینجا هتل خود را با تخفیف و به صورت آنلاین رزرو کنید.

آئین سنتی چهل و هشتم در خراسان

از قدیم عزاداری محرم و شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان در ایام پایانی ماه صفر در شمال خراسان از شور و شعف خاصی برخوردار است. هم به این علت که مردم این مناطق دین دار و سخت کوش هستند و همانند سایر نقاط کشور ایران، عشق و ارادت خیلی زیادی نسبت به امام سوم خود دارند و هم اینکه در همسایگی امام هشتم یعنی امام رضا (ع) هستند و جزو همسایگانی هستند که حق همسایگی را بسیار خوب ادا می‌کنند.

چهل و هشتم محرم 98

از سالیان دور در خراسان شمالی پس از دهه نخست ماه محرم و شب سوم شهادت امام حسین (ع) تا شب چهلم یا اربعین و دهه پایانی ماه صفر که در خراسان با عنوان چهلم و چهل و هشتم از آن یاد می کنند، مراسم های عزاداری و هیئت های سوگواری کمتر می شد. چهلم به این علت که اربعین امام حسین (ع) است و چهل و هشتم نیز سالگرد رحلت حضرت محمد (ص) و شهادت سبطین با کرامت ایشان یعنی امام حسن (ع) و امام رضا(ع)است. از چند سال اخیر با حضور تعداد زیادی از زائران استان در مراسم میلیونی اربعین حسینی، محرم و صفر با حضور هیئت های عزاداری در بخش های مختلف، معنای دیکری پیدا کرده است. ابتدای محرم در شهرهای استان، میانه اش در مسیر نجف به کربلا و پایان آن در مشهد مقدس است.

تاریخچه چهل و هشتم محرم ۹۸

چندین دهه قبل، زمانی که هنوز شمار هیئات مذهبی و مراسمات عزاداری کم بود، در بجنورد که مرکز استان فعلی خراسان شمالی است، هفت هیئات شاخص عزاداری بودند که در ماه محرم و مراسمات چهلم و چهل و هشتم به عزاداری و سوگواری می پرداختند. در سال های گذشته در بجنورد تنها هفت هیئت کربلایی خشت پز، رجب نیا، دروازه گرگان، شاه رضا، نایب علی، حریری و منتظری فعال بودند که در دهه آخر ماه صفر عزاداری های گسترده ای را تدارک می دیدند. امروزه با افزایش هیئات مذهبی مختلف، سالانه هزاران نفر از مردم ولایتمدار استان در قالب صدها هیئت عزاداری در این ایام مقدس رهسپار حرم مطهر رضوی می شوند.

مراسم های مختلف صفر در مشهد

پیاده روی عاشقان امام رضا (ع) از شهرها و روستاهای اطراف

در روزهای پایانی ماه صفر، دوست داران امام رضا (ع) که از مدتی قبل از شهرهای دور و نزدیک با پای پیاده به سمت حرم امام رضا (ع) راه افتاده اند به این شهر میرسند. همچنین مردم روستاهای اطراف مشهد، و خود مردم مشهد هم به آنها اضافه می شود و همزمان با هم وارد حرم می شوند که مراسم عزاداری و سوگواری امام رضا (ع) هرچه با شکوه تر برگزار شود.

چهل و هشتم محرم 98

روضه خوانی

در دو هفته آخر ماه صفر در سه نوبت روضه خوانی در حرم برگزار می شود. صبح ها بعد از نماز صبح، عصرها تا نزدیک غروب و شب ها پس از نماز مغرب و عشا.

چهل و هشتم

خطبه خوانی

خادمان حرم در شب شهادت امام رضا (ع) با نزدیک شدن به غروب آفتاب، با در دست گرفتن شمع های روشن در لاله هایی به رنگ طلایی، رضا رضا گویان، از ساختمان دارالتولیه تا صحن انقلاب را پیاده روی می کنند. سپس در این صحن در صف های مرتب می نشینند و به عزاداری می پردازند. بعد از آن قاریان و حافظان قرآن، مداحان اهل بیت از پیش روی خادمان وارد صحن می شوند و خطبه شهادت امام رضا (ع) را می خوانند.

چهل و هشتم

عزاداری بانوان در نوغان

زنان این محله در مشهد طبق آئینی که بیش از ۱۲۰۰ سال قدمت دارد، عزاداری منحصر به فرد خود را از صبح روز شهادت آغاز می کنند. این مراسم با رسیدن به حرم مطهر امام رضا (ع) پایان می یابد. این سنت دیرینه از روز شهادت امام رضا (ع) آغاز شد. در آن روز، زنان محله نوغان مهریه هایشان را به شوهرهای خود بخشیدند و برای تشییع پیکر آن حضرت از خانه ها بیرون رفتند. نقش این بانوان نوغانی در تشییع و دفن امام رضا (ع) از همان سالها تبدیل به یکی از سنت های عزاداری در این شهر و این محله شده است. سنتی که تا به امروز ادامه یافته ست.

چهل و هشتم
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها