مسجد گوهرشاد

همه چیز در مورد مسجد گوهرشاد مشهد و واقعه مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد جزو مشهور ترین مساجد ایران و جهان اسلام است. این مسجد به دستور گوهرشاد آغار، همسر شاهرخ تیموری و به سبک هنر قدسی معماری عصر تیموری ساخته شد. این مسجد با معماری زیبا در ضلع جنوبی حرم مطهر امام رضا قرار دارد. مساحت آن به نه هزار و پانصد متر مربع می رسد و از شمال به رواق دارالسیاده، از جنوب به صحن قدس، از شرق به رواق امام خمینی و از غرب به بست شیخ بهایی محدود شده است. در این مطلب مجله گردشگری بلیط اینجا به معرفی تاریخچه ، معماری و واقعه ی مسجد گوهرشاد می پردازیم.

نام گذاری مسجد

نام گوهر شاد در بالای ایوان دارالسیاده و در کتیبه ی ایوان مقصوره با کاشی معرق به عنوان بانی مسجد نگاشته شده است. بانو گوهرشاد از زنان نامدار عصر تیموری بود که بسیار مورد توجه امیر وقت قرار داشت و در امور مملکتی مشورت داده می شد. برای افتتاح مسجد، همسر گوهرشاد از هرات به مشهد آمد و قندیلی به وزن ۳ هزار مثقال طلا به مسجد اهدا کرد. گوهرشاد در هرات به قتل رسید و سپس به نام گوهرشاد نامگذاری شد.

معماری مسجد گوهرشاد

این بنای مستحکم به سبک کلاسیک و چهار ایوانی ساخته شده است. چهار ایوان آن در صحن مربعی مسجد قرار گرفته اند و در فواصل میانی ایوان ها شبستانی های وسیعی وجود دارد. مسجد دارای دو در ورودی و خروجی است.از دیگر تزیینات هنری که در این مسجد وجود دارد می توان به اسلوب و خط و کاشی‌کاری های معرق و غیر معرق، مقرنس و گچ‌کاری اشاره کرد. تمامی اضلاع مسجد با کاشی های معرق پوشیده شده است. شما می توانید در دیوار های مسجد اسماء الله، آیات قرآن و احادیث متفاوت را مشاهده کنید.ایوان هایی که در اضلاع متفاوت مسجد قرار دارند به طور قرینه ساخته شده اند. هنر ایرانی در سراسر این بنا به چشم میخورد. طاق های گنبدی و مناره هایی با سبک ایرانی و همچنین وجود خطوطی بر زمینه گچی زیبایی آن را دو چندان کرده است. مناره ‌های مسجد به سبک مقرنس بنا شده اند و معرق کاری عصر تیموری را نیز می توانید در اینجا مشاهده کنید. بر کاشی معرقی به رنگ زرد و خط ثلث نام بانی مسجد گوهرشاد، در ایوان شمالی مسجد (ایوان دارالسیاده) نوشته شده است.

واقعه مسجد گوهرشاد

۲۱ تیر ماه سالروز قیام گوهرشاد و روز عفاف و حجاب است. در تیر ماه ۱۳۱۴ مردم مشهد در اعتراض به قانون تغییر حجاب در صحن مسجد گوهرشاد تجمع کردند. وقتی نیرو های رضا شاه نتوانستند مردم را متفرق کنند، درب های ورود و خروج را بستند و سپس درستور شلیک صادر شد. در واقعه مسجد گوهرشاد بیش از ۱۶۰۰ نفر کشته شدند و روحیانان سرشناس مشهد نیز تبعید شدند.

خدمات بلیط اینجا ( شرکت انوار راه توس )
اخذ مستقیم بلیط پرواز داخلی و خارجی
اخد مستیقم بلیط قطار داخلی و خارجی
اخذ بلیط مستقیم بلیط اتوبوس داخلی و خارجی
رزو اتوبوس دربستی
رزو خدرو شخصی
بیمه مسافرتی داخلی و خارجی
رزو هتل های داخلی و خارجی
رزو تور کامل داخلی و خارجی
اخذ ویزا خارجی تمام نقاط دنیا
رزرو و خدمات گردشگری (بلیط خدمات گردشگری مانند کشتی تفریحی داخلی و خارجی )
خدمات گردشگری سلامت

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها