جاذبه های گردشگری شیراز - مساجد تاریخی شیراز

معروف ترین مساجد تاریخی شیراز

مساجد تاریخی شیراز – شهر شیراز همواره در صنعت گردشگری پیشگام بوده و جزء سه شهر توریستی و مهم ایران میباشد. این شهر متمدن، دارای آثار تاریخی عظیم و شکوهمند، فرهنگی اصیل و غنی و جاذبه های گردشگری و نیز تفریحی متعدد میباشد. در این سری از مطالب مجله گردشگری “بلیط اینجا” قصد داریم سری به مهمترین مساجد تاریخی شیراز بزنیم و با تاریخچه آنها به صورت مختصر آشنا شویم تا علاوه بر بازدید از جاهای دیدنی شیراز نظیر سعدیه و حافظیه، باغ های زیبا و سرسبز، قدم زدن میان کوچه های تاریخی و غرق شدن در عطر بهارنارنج، از این مساجد زیبا نیز بازدیدی داشته باشیم.

پیشنهاد بلیط اینجا:

رزرو تور شیراز تابستان ۱۴۰۱

  • شماره همراه پشتیبانی پرواز :  09013119036
  • پشتیبانی پرواز خارجی: ۰۹۱۰۳۱۱۹۰۳۶
  • پشتیبانی قطار : ۰۹۰۳۳۱۱۹۰۳۶
  • هتل و تور : ۰۹۰۲۳۱۱۹۰۳۶
  • تور داخلی: ۰۹۹۳۴۳۹۳۸۷۷-۰۹۳۹۳۱۱۹۰۳۶

“مهمترین مساجد تاریخی شیراز”

مساجد تاریخی شیراز به نوعی معرف فرهنگ ایران و ریشه این فرهنگ اصیل در باور های مردم به ویژه مسلمانان است. از سوی دیگر، مساجد شیرازی از جمله مساجد شکوهمند، با معماری خاص و چشم‌ نواز هستند که بازدید آن ها از نزدیک هر بیننده ای را به وجد می آورد.

همانطور که گفته شد گذشته از فضای معنوی و سراسر آرامش این مساجد، معماری و طراحی های به کار رفته در نمای این مساجد نیز جالب توجه گردشگران خواهد بود و در حقیقت، نشانگر هنر و خلاقیت گران مایه‌ی هنرمندان و معماران ایرانی است.
خصوصیات و ویژگی های بنای اغلب مساجد شیراز یکسان و مشابه است همچون: کاشی‌ کاری‌ های زیبا، آجرکاری‌ های بی‌ نظیر، پنجره‌ های مشبک رنگین، ستون‌ های بلند و پیچ‌ دار که در مساجد مختلف به شیوه ها و الگوهای مختلف تکرار شده اند.
وجه تمایز اصلی مساجد تاریخی شیراز با سایر مساجد کشور در همین طراحی ها و نبوغ هنری به کار گرفته شده در این مساجد باشکوه است.
در ادامه با “بلیط اینجا” همراه باشید تا به معرفی هر یک از این مساجد قدیمی بپردازیم.

-مسجد نو معروف به مسجد شهدا شیراز:

مسجد نو شیراز واقع در بخش غربی میدان احمدی و مقابل آرامگاه شاهچراغ(ع) میباشد. این مسجد بعد از مسجد جامع عتیق شیراز، جزء قدیمی ترین مساجد و کهن ترین جاذبه های گردشگری شیراز به حساب می آید.
مسجد شهدا شیراز در دوره فرمانداری اتابک سعدبن زنگی، حاکم وقت فارس در بازه زمانی سال‌ های ۵۹۸ تا ۶۱۵ هجری قمری ساخته شد و از همین رو در گذشته با نام مسجد اتابک نیز شناخته می شد.

مسجد نو شیراز - مسجد شهدا شیراز

-مسجد نصیرالملک رنگی ترین مساجد تاریخی شیراز:

تجلی هنر ایرانی و باورهای اصیل مردم ایران را میتوان در مسجد نصیرالملک جست و جو کرد. مسجد نصیرالملک از مشهورترین مساجد شیشه رنگی شیراز است که به واسطه تابش نور خورشید از میان شیشه های رنگی این مسجد و تصویر بی نظیری که خلق میکنند در کنار کاشی کاری های خاص آن، به مسجد صورتی نیز شهره است. مسجد صورتی شیراز به عنوان یکی از مهمترین جاهای دیدنی شیراز معرفی میشود و میراث دوره قاجار است.


این بنای باشکوه و مملو از حس آرامش، به سفارش میرزا حسن علی خان، حاکم شیراز که با عنوان نصیرالملک نیز خطاب می شد در سال ۱۲۵۵ هجری قمری ساخته شد. جالب است بدانید که تکمیل ساخت این مسجد زیبا حدود ۱۲ سال زمان برد. بعد از تمام شدن بنای این مسجد، شوریده شیرازی(شاعر معروف اهل شیراز) ابیاتی را به خاطر اتمام ساخت آن سروده که به شکل قاب سنگی در بالای درب اصلی مسجد نصب شده است.

مسجد نصیرالملک شیراز

-مسجد وکیل شیراز از باقدمت ترین مساجد تاریخی شیراز:

از دیگر مساجد تاریخی شیراز که در میان گردشگران، بسیار محبوب و شناخته شده است، مسجد وکیل شیراز است. این مسجد بی‌ نظیر به فرمان کریم خان زند در مجموعه معروف وکیل بنا شد. همانگونه که از روایات و اسناد تاریخی بر می آید، کریم خان زند یکی از بزرگان تاریخ شیراز است که در دوران حکومت خود نقش بسزایی در عمران و آبادانی و توسعه رفاهی شیراز داشته است.

مسجد وکیل با مساحت ۱۱ هزار مترمربعی خود از مساجد تاریخی دو ایوانی در ایران است که دارای دو شبستان در قسمت های شمالی و جنوبی خود نیز هست. شبستان قرار گرفته در ضلع جنوبی مسجد وکیل به واسطه داشتن ۴۸ ستون مارپیچ ساخته شده از سنگ های مرمرین یک پارچه، از جمله زیباترین مساجد شیراز شناخته میشود.

مسجد وکیل شیراز - جاذبه های گردشگری شیراز

-مسجد جامع عتیق:

مسجد جامع عتیق را بایستی جزء یکی از مهمترین مساجد مسلمانان و البته قدیمی ترین مساجد شیراز به شمار آورد؛
این مسجد را با عناوین مختلفی ازقبیل مسجد جمعه، مسجد آدینه و مسجد جامع نیز میخوانند. مسجد جامع عتیق شیراز واقع در ضلع شرقی حرم شاهچراغ(ع) میباشد. ساخت مسجد جامع عتیق در زمان سلطنت عمرولیث صفاری که مدت حکومت وی نزدیک به ۲۰۰ سال گفته میشود، در سال ۲۸۱ هجری قمری از سر گرفته شد.


ورودی های این مسجد، شش درب چوبی هستند. درب ورودی که در ضلع شمالی مسجد قرار گرفته با عنوان دروازه امام نیز شناخته میشود و کتیبه سردر آن مربوط به دوران صفویه یعنی سال ۱۰۳۱ هجری قمری میشود که مزین به نوشته ای با خط علی جوهری است. از مسجد جامع عتیق بی شک باید به عنوان یکی از مهمترین ترین آثار تاریخی شیراز نام برد.

مسجد عتیق شیراز

-مسجد مشیرالملک شیراز:

این مسجد را میتوان در فهرست معروف ترین آثار تاریخی شیراز قرار داد که سابقه تاریخی آن به دوران قاجار برمیگردد و واقع در یکی از محله های قدیمی شیراز به نام (سنگ سیاه)، در خیابان قاآنی میباشد. دستور ساخت این مسجد از سمت حاج میرزا ابوالحسن‌ خان مشیرالملک (والی فارس) صادر شد و ساخت و بنای این مسجد در سال ۱۲۶۴ هجری قمری آغاز گشته و ده سال یعنی تا سال ۱۲۷۴ هجری قمری به طول انجامید.


این مسجد را از لحاظ استحکام و معماری میتوان مشابه با مسجد وکیل دانست. درون این مسجد، تعدادی شبستان و چند حجره دو طبقه ساخته شده است. همچنین در ضلع غربی مسجد، سازه ای طاق مانند و بلند، تعبیه شده است که در پشت آن، شبستان اصلی مسجد قرار گرفته است.

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که قدیمی ترین ساعت موجود در شیراز، در مسجد مشیرالملک قرار گرفته است. از مهمترین ویژگی های این ساعت این است که ساخت انگلستان بوده اما عددهای داخل آن تماما به فارسی نوشته شده و هر یک ربع ساعت، به صدا در می آید و سر هر یک ساعت هم به میزان عدد آن ساعت زنگ می‌ خورده‌ است.

این مطلب، تنها اشاره ای کوتاه به مساجد تاریخی شیراز بود که از میان ده ها مسجد قدیمی فقط تعدادی از معروف ترین و مهمترین آنها را به شما همراهان عزیز “بلیط اینجا” معرفی کردیم تا ضمن سفر به این شهر زیبا، از بازدید مساجد تاریخی با هنر چشم نواز به کار رفته در آنها، ابهت برآمده از تاریخ ایران و نیز معنویت برخاسته از فضای آرامش بخش این مساجد،غافل نشوید.
با حضور در این مساجد، ضمن درک زیبایی هنر ایرانی که آمیخته به دین و معنویات ایرانیان بوده است، از لمس توأمان هنر و تاریخ در قلب باورهای دینی نیز لذت خواهید برد. در نتیجه، هر زمان که به شهر شیراز سفر کردید، حتما در طول اقامت خود از چنین شاهکار های بی نظیری دیدن کنید.

ویراستار: خانم الهام نورمحمدی

3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها