جاهای دیدنی یزد، دومین شهر تاریخی جهان

یزد همان شهر معروف به شهر بادگیر ها، شیرینی ، دوچرخه ها، شهر کویری و دومین شهر تاریخی جهان می باشد که اولین بناهای خشتی جهان در این شهر بنا شده و تقریبا تمام آثارهای دیدنی و فاخر موجود در این شهر ثبت جهانی شده است و مفتخریم که در سال ۹۶ این شهر عزیز کشورمان در لیست میراث جهانی یونسکو در کنار چندین اثر برتر و جذاب دنیا قرار گرفت.

بافت کاهگلی شهر یزد

سفر به یزد

ما این بار در بلیط اینجا می خواهیم چند نمونه از مکان های دیدنی و آثار باستانی شهر یزد ، که تعداد آنها بسیار زیاد است ، را مورد بررسی قرار دهیم ، با ما همراه باشید!

جهت خرید آنلاین بلیط هواپیما و قطار از بلیط اینجا کلیک کنید.

بافت تاریخی یزد

در سفر به یزد از چه مکان هایی دیدن کنیم ؟

در دوازدهمین شهر پرجمعیت ایران ، شهر یزد ، مکان ها و جاذبه های تفریحی ، گردشگری ، آثار باستانی و طبیعت گردی بسیاری وجود دارد :

میدان امیر چخماق (میرچخماق) :

این میدان یکی از نمادهای شهر یزد محسوب می شود که اکثر ایرانیان نانام این میدان به گوششان خورده است. میدان امیرچخماق ، جلوه ای از مجموعه ی بناهای تاریخی و باشکوه می باشد. شاخصه ی این میدان زیبا تکیه ای با مناره های بلند می باشد که از معروفترین و قدیمی ترین زیبایی های این شهر به شمار می رود، چرا که پیشینه ی آن به عصر تیموریان قرن نهم هجری برمیگردد.، و نام این میدان از مردی به نام امیرجلال الدین چخماق ( به گویش یزدی : میر چخماق ) گرفته شده است ،و این میدان مرکزی برای تجمعات مهم این شهر به حساب می آید.

میدان چخماق در یزد

نخل امیر چخماق :

یزد جزء شهرهای مذهبی ایران محسوب می شود و اکثر مردمان شهر مسلمان شیعه و زرتشتیان زیادی در یزد سکونت دارند، نخل امیر چخماق با قدمت ۴۵۰ ساله ی خود از معروفترین و قدیمی ترن نمادهای مذهبی شهر یزد می باشد ، که در مراسمات مذهبی وسوگواری اهل بیت بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته است .

مراسم عزاداری با نخل چخماقه یزد

جنس این نخل که با تنه های چوب ساخته شده است در مراسمات عزاداری ، مردمان نازنین یزد این نخل سنگین را همراه با پارچه های مشکی می پوشانند و بر شانه های خود قرار می دهند و می چرخانند .

نخل چخماق از جنس چوب در یزد

برج کبوتر خانه :

در برخی از قسمت هایی از کشورمان کفترخانه یا کبوترخانه هایی وجود دارند ، که یکی از این کبوترخانه ها ، برج کبوتر خانه در یکی از شهرهای عزیز و زیبای استن یزد ، شهر میبد قرار گرفته است . گرچه امروزه از مکان هایی با این عنوان و منصب دیگر استفاده نمی شود ، اما در گذشته ها از پرکابردترین قسمت های بناها به حساب می آمد . برج کبوترخانه میبد با چهار هزار لانه کبوتر مشابه ، یکی از جاذبه های گردشگری استان یزد و شهر میبد به شمار می رود.

برج کبوترخانه یزد

کاروانسرای زین الدین :

کارواانسرای زین الدین با نمای دایره ای خود و پیشینه ی ۴۰۰ ساله در ۶۰ کیلومتری جاده ی یزد- کرمان قرارگرفته است و این مکان تاریخی و گردشگری با شکوه پس از بازسازی و مرمت ، برنده ی برترین بنای بازسازی شده از جانب یونسکو شده است.

کاروانسرای زین الدین در شهر یزد

برج خاموشان ( دخمه زرتشتیان-برج سکوت ) :

برج های خاموشان یزد شامل دو عدد می باشد و یکی از دیگری قدیمی تر می باشد، این برج ها دارای سقوف گنبدی شکل می باشند . نام های دیگر این برج ، دخمه زرتشتیان ، برج سکوت می باشد که در فاصله ی ۱۵ کیلومتری یزد است و نزدیک منطقه ی صفائیه یزد قرار گرفته است.

این برج های سکوت به علت عدم ایجاد آلودگی و ورود آن به شهر در خارج از شهر احداث گردیده است ، و به قسمت های مختلف مردانه/زنانه/بچه گانه تقسیم بندی می گردد ، کوه دخمه کوهی است که در نزدیکی دخمه های زرتشتیان قرار دارد.

برج خاموشان در یزد

برج خاموشان از شگفت انگیز ترین و زیباتزین برج های یزد محسوب می شود بناهای برج مانند دخمه هایی هستند که متعلق به زرتشتیان می باشد که کاربردهایی از قبیل : محلی برای انجام اعمال مذهبی زرتشتیان و مراسمات مخصوص آنها به شمار می رود و دیگر اینکه این برج محلی برای تدفین اموات زرتشتیان بوده است و در وسط آن یک چاه بزرگ وجود دارد که در آن استخوان ها را دفن می کردند.این مکان در بیابان قرار گرفته است.

میدان وقت الساعت :

این ساعت با معماری خاص و کاشی کاری های هنرمندانه مزین به آیات و نوشته ها و ... از قدیمی ترین برج های ساعت ایران محسوب می شود.و از آثار ملی ایران به شمار می رود و ارزش بسیار بالایی دارد و در سال ۱۳۷۸در این فهرست قرار گرفته است.
یکی از جذاب ترین نکات راجع به میدان وقت الساعت این است که اولین ساعت شهری ایران می باشد که در عصر قاجار توسط ابوبکر یکی از ساعت سازان قهار یزدی بنا نهاده شده است.

میدان وقت الساعت یزد

باغ دولت آباد :

باغ دولت آباد از با اصالت ترین وبی نظیر ترین باغ های موجود در ایران به شمار می رود. . باغ دولت آباد یزد دارای ۴ بنا می باشد که ما سه مورد از آنها را نام میبریم : به نام های هشتی، تالار طنبی و سرد وبخشی از اتاق های مخصوص زمستان می باشد ؛ اما دیگر بناهای موجود در محوطه از بین رفته و فقط ۴۰۰۰۰ متر مربع از کل باغ باقی مانده است.

باغ دولت اباد یزد

برخی اقامتگاه های بومگردی یزد :

هتل سنتی ترنج :

هتل سنتی ترنج از بناهای تاریخی دوران قاجار می باشد و دارای یک در چوبی بزرگ و حیاطی با فضای عالی و دلنشین می باشد و استشمام عطر کاهگل و خشت به کار رفته در این بنا آرامش عجیبی را ایجاد می کند. در شهر خشتی بادگیرها یکی از اقامتگاه های بومگردی یزد است .

اگر قصد سفر به این شهر خشتی و زیبا را دارید، کلیک کنید.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با مکان های گردشگری دیگر نقاط جهان کلیک کنید .

اقامتگاه بومگردی ترنج در یزد

اقامتگاه بومگردی سه نیک :

از محبوبترین اقامتگاه های بومگردی یزد می توان به اقامتگاه بومگردی سه نیک نام دارد. این عمارت به خانواده ای زرتشتی تعلق داشته ، علت نامگذاری این بنا اعتقاد آن ها به گفتار نیک، کردار نیک و پندار نیک بوده است و آن ها نام سه نیک را برای آن انتخاب کرده اند ، قدمت این بنا به ۲۰۰ سال پیش باز می گردد و درزمان حکومت قاجار ساخته شده است. کسری وفاداری در سال ۱۳۸۰ این بنا را خریداری کرد و بعد از سه سال شروع به بازسازی آن کرد.

اگر قصد سفر به این شهر خشتی و زیبا را دارید، کلیک کنید.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با مکان های گردشگری دیگر نقاط جهان کلیک کنید .

اقامتگاه بومگردی سه نیک یزد

هتل ادیب الممالک یزد:

هتل ادیب اللممالک یزد در دوران حکومت قاجار احداث گردید و یکی از بینظیرترین بافت های معماری اقامتگاه های سنتی در منطقه ی کویری شهر یزد را به خود اختصاص داده است ، قدمت این ساختمان به ۲۰۰ سال پیش باز می گردد. . این عمارت دارای انواع اتاق های بسیار زیبا می باشد با انواع نام ها از قبیل: شاه نشین، تالاری دیدنی، اتاق هایی در طبقات بالا، دو دری و سه دری می باشد .

اگر قصد سفر به این شهر خشتی و زیبا را دارید، کلیک کنید.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با مکان های گردشگری دیگر نقاط جهان کلیک کنید .

درب ورو.دی هتل ادیب الممالک یزد

دارای حمامی بسیار قدیمی که باید از ظروف مسی ( به اصطلاح تون حمام ) برای گرمایشش استفاده کرد تا دمای آب خزینه و کف حمام را به تعادل برساند. از قسمت های دست نخورده این عمارت می توان به رختکن و حوض اشاره کرد و هنگام استقرار در این بنا حس زندگی در دوران قاجار را می توان تجربه کرد.

فضای داخلی هتل سنتی ادیب الممالک یزد


Insert [shortcode] of any WordPress plugin installed on your website.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها