کربلا

راهنمای سفر کربلا و تور کربلا

شهر کربلا واقع در عراق، یکی از مهم ترین شهرهای زیارتی شیعیان است.این شهر پس از واقعه کربلا و به شهادت رسیدن امام حسین(ع) و یارانش از اهمیت زیادی برخوردار شد. برای خرید بلیط هواپیما نجف و رزرو تور کربلا می توانید از سایت بلیط اینجا اقدام نمایید. همچنین به دلیل وجود مرقد مطهر امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) و دیگر اماکن زیارتی مورد توجه بسیاری از شیعیان قرار گرفته است و هر ساله به ویژه در ایام عزاداری محرم و مراسم اربعین حسینی پذیرای زائرین زیادی می باشد.در این مطلب راهنمای کامل سفر به کربلا و تور کربلا را برای شما شرح داده ایم.

شما می توانید برای دریافت ویزای اربعین ۹۸ به وبسایت بلیط اینجا مراجعه کنید یا با ما تماس بگیرید. در این نگارش از مجله گردشگری بلیط اینجا قصد داریم اطلاعاتی درباره کربلا و جاذبه های زیارتی آن را برای تور کربلا، در اختیار شما قرار دهیم.

جاذبه های زیارتی کربلا

شهر کربلا با جمعیت ۶۹۰۱۰۰ در جنوب عراق و در فاصله ۹۷ کیلومتری از شهر بغداد واقع شده است.این شهر به دلیل اینکه چندین بارتوسط تروریست ها مورد حمله قرارگرفته است، پیشرفتی نداشته اما همواره مورد محبوبیت مردم قرار دارد.قسمت بیشتری از شهر کربلا را صحرا ها تشکیل داده اند و دارای آب و هوای  بسیار گرم می باشد. به همین دلیل بهترین فصل برای تور کربلا پاییز است.

کربلا

حرم مطهر امام حسین (ع)

امام حسین(ع) درتاریخ دهم محرم سال ۶۱ قمری توسط سپاهیان یزید به شهادت رسیدند و امروزه مرقد ایشان از مهم ترین مکان های زیارتی شیعیان به شمار می رود.

بین الحرمین

بین الحرمین صحنی است ۳۷۸ متری که بین مرقد حضرت ابوالفضل العباس(ع) و حرم امام حسین(ع) قرار دارد. این صحن دارای سه پیاده رو می باشد که نخل های خرما و منظره بی نظیر گنبد طلایی حرم ها به آن زیبایی بسیاری می بخشد.

آدرس: عراق،شهر کربلا،۱۰۰ کیلومتری جنوب غربی بغداد

کربلا

حرم حضرت ابوالفضل عباس

یکی دیگر از زیارتگاه های کربلا و محل دفن حضرت عباس می باشد. حضرت عباس، برادر امام حسین(ع) است که در روز عاشورا به شهادت رسید.این حرم با مساحت ۱۰۹۷۳مترمربع دارای ضریح،صحن،گنبد، رواق،گلدسته و ایوان می باشد که با معماری اسلامی ساخته شده است.

حضرت عباس

در کربلا علاوه بر حرم دو حضرت، مزار بسیاری از یاران امام حسین(ع) نیز وجود دارد که برخی از آنان در نزدیکی امام حسین(ع) و عده ای دیگر در اماکن دیگر دفن شده اند.از جمله:

عون بن عبدالله

عون بن عبدالله بن جعفر طیار فرزند زینب کبری(س)، از یاران امام حسین(ع) بود که در روز عاشورا به شهدت رسید. مزار باشکوه وی در کنار اتوبان کربلا-بغداد واقع شده است.

حربن یزید ریاحی

یکی از یاران امام حسین(ع) است که پس از شهادت، قبیله او، جنازه اش را از میدان بیرون برده و در روستایی در غرب کربلا دفن کردند.این روستا امروزه به دلیل وجود مزار حربن یزید ریاحی به روستای حر مشهور شده است.

حر

طفلان مسلم

مزارو مرقد طفلان مسلم بن عقیل در اتوبان کربلا-بغداد، در حومه شهرکی به نام مسیب واقع در فاصله ی ۳۰ کیلومتری کربلا قرار دارد.

سید احمد ابوهاشم

مزار سید احمد در شمال غربی منطقه شفائه (در ۲۵ کیلومتری آن) قرار دارد و دارای گنبدی مزین شده با کاشی های آبی و صحن می باشد.

شریف العلماء

محمد شریف بن حسن آملی،یکی از علمای بزرگ شیعه است.مزار وی در جنوب غربی آستان، در یکی از کوچه های فرعی خیابان امام حسین(ع) قرار دارد.

ابن فهد حلی

مزار شیخ احمد بن محمد بن فهد، در غرب خیابان(باب القبله) داخل مسجدی که به نام وی شناخته شده است، قرار دارد. این مسجد در ابتدا خانه ی شیخ احمد بود که آن را به عنوان منزل گاهی برای زائران وقف کرده بود اما در سال ۱۰۳۳ هجری قمری، شاه عباس قسمت جنوبی قبر وی را با کاشی کاری و ساخت گنبد روی مزارش به شکل مسجد درآورد.

علامه وحید بهبهانی

شیخ محمد باقر بن محمد اکمل معروف به وحید بهبهانی، یکی از علمای بزرگ شیعه است که در کربلا رهبری شیعیان را برعهده داشت.مزار وی در رواق شرقی حرم قرار دارد.

ابن حمزه

ابن حمزه از نواده های حضرت عباس(ع)، یکی از عالمان بزرگ و برجسته و راویان حدیث بوده است.وی در قبرستان قدیمی کربلا واقع در جنوب شرقی آستان حضرت ابوالفضل،کنار بزرگراه کربلا-طویرج دفن می باشد.

ابن حمزه

سید علی طباطبائی

سید علی طباطبائی یکی از علما و سادات مدفون در شهر کربلا می باشد. وی دیوار شهر کربلا را بنا نمود. مزار این عالم در رواق شرقی حرم قرار دارد.

آثار تاریخی کربلا

کربلا

شهر کربلا با گذر از فراز و نشیب های بسیار، آثار تاریخی زیادی را در گوشه به گوشه ی خود جای داده است که شما می توانید پس از سفر به کربلا به این آثار تاریخی نیز سری بزنید:

قلعه ی هندی

قلعه ای ست محکم با حصاری استوار که برای حفظ امنیت بیشتر شهر و مردم توسط آقا محمد خان قاجارساخته شد.پس از مرگ وی این قلعه نیمه تمام ماند تا زمانی که هزینه ی آن توسط مرحوم سید علی طباطبائی تامین شد. همچنین در ابتدای قرن  سیزدهم هجری حجره ها و مکان هایی توسط آصف الدوله هندی بر آن ساخته شد تا برای اقامت در دسترس زائران قرار بگیرد. به همین دلیل این قلعه به نام قلعه هندی شناخته شده است.این قلعه با مساحتی حدود سه هزار متر، در چهار کیلومتری شهر کربلا واقع شده است.

قلعه ی اخیضر

قلعه اخیضر، قلعه ای ست بسیار قدیمی که دارای مسجد کوچکی در داخل و دیوار های برج مانند در اطرافش می باشد. این قلعه در منطقه ای به نام اخیضر در ۲۰ کیلومتری غرب شهر کربلا قرار دارد.

قصر عطشان

قصر عطشان در عصر عباسی ساخته شده و امروزه تنها بخش یاقی مانده از آن، دیوار ها و طاق هایی است که با آجرهای بسیار محکم ساخته شده اند. این دیوارها و طاق ها به عنوان پناهگاه یا اسلحه خانه در  اختیار زائران قرار داشت. این قصر در سی کیلومتری جنوب غربی کربلا واقع شده است.

مساجد کربلا

شهر کربلا، یکی از قطب های گردشگری مذهبی در جهان ، بیش از صد مسجد را در خود جای داده است از جمله این مساجد: مسجد عمران بن شاهین، مسجد ناصری، مسجد راس الحسین(ع)، مسجد شهید ثانی،مسجد حمیدیه، مسجد سردار حسن خان، مسجدشهرستانی، مسجدسید علی نقی طباطبائی، مسجد حاج نصرالله، مسجد خیمه گاه و …می باشند.

حسینیه های کربلا

کربلا علاوه بر مساجد فراوان، حسینیه های زیادی نیز دارد که مهم ترین آن ها متعلق به ایرانیان می باشد مانند: حسینیه اصفهانی ها، تهرانی ها، مازندرانی ها، قمی ها، آذربایجانی ها و… که بخش عظیمی از این حسینیه ها در چندین سال اخیر ویران شده است.

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها