آشنایی با جاذبه های گردشگری شهر تاریخ و تمدن ایران زمین، کرمانشاه

“کرمانشاه، مهد جاذبه های تاریخی و دینی”
مگر می‌شود سرزمینی در جنوب غربی ایران، نزدیک به ۴ هزار جاذبه تاریخی را در دل خود جای داده باشد ولی جزء مقاصد محبوب تاریخ دوستان، گردشگران بومی و علاقمندان به تاریخ ایران کهن نباشد؟!
گردش دراین شهرجذاب تاریخی، شانس سفر در دالان های زمان را به شما هدیه می دهد؛ همچنین شما می توانید گستره‌ی وسیع و بیکران طبیعتی بکر، آباد و سرسبز را در این نقطه از کشور به خوبی احساس و لمس کنید.

پس اگر شما هم علاقمند به تاریخ و گذشته‌ی پرافتخار و البته سراسر هنر و ارزش ایران عزیز هستید و یا حتی اگر قصد مسافرت به یکی از شهرهای زیبای ایران را دارید، حتما تا پایان این مطلب همراه مجله گردشگری” بلیط اینجا “باشید. مطمئن باشید که در انتهای این سری از مطالب، شما عاشق استان کرمانشاه خواهید شد.

در ابتدا به توضیحاتی مختصر در رابطه با بناهای تاریخی و فرهنگی این استان می پردازیم.

-طاق بستان کرمانشاه:
اگر بخواهیم به یکی از زیبا ترین بناهای تاریخی کرمانشاه بپردازیم، بدون شک به طاق بستان کرمانشاه اشاره خواهیم کرد؛ چراکه کانون تبلور هنر و تمدن و معماری اصیل ایرانی است.
این مکان که مجموعه‌ای از سنگ نوشته‌ها و سنگ نگاره‌ها می باشد به خوبی هنر ایرانیان را به تمام جهانیان نمایش می‌دهد. این بنا از دوران حکومت سلسه ساسانیان می باشد و یادگار هنر دست معماران آن دوره محسوب می‌شود.

ارزش هنری و تاریخی این بنا هنگامی نمایان می شود که به چند طاق بزرگ و کوچک و چندین سنگ نوشته دستکن وحجاری‌ روی سنگ‌های این بنا دقت کنید.
هر کدام از این حجاری‌ها داستانی را برای ما به تصویر می کشند؛ یکی حکایت از روز تاریخی تاج گذاری خسرو پرویز دارد؛ دیگری نقل قولی از ماجرای تاج گذاری اردشیر دوم است و بقیه، داستان تاج گذاری های دیگر شاهان ساسانی از جمله شاپور دوم و سوم را تعریف می‌کنند.

از همه این ها که بگذریم محیط جذاب و مفرح این بنا که با وجود چشمه‌ای دوچندان شده است، این مکان را به فضایی دنج برای تفریح و ساختن بهترین خاطرات در کنار خانواده و دوستانتان تبدیل کرده است.

-بیستون کرمانشاه:
از طاق بستان کرمانشاه که بگذریم وقت آن است که از بیستون سخن بگوییم. بیستون با آن همه داستان های شیرینش که از نظامی گنجوی، شاعر و داستان سرای ایرانی به یادگار مانده است؛ همانطور که میدانید، کوه بیستون، کوه افسانه‌ای داستان فرهاد و شیرین است که باید آوازه داستان عاشقانه این دو نفر را در زمان پادشاهی خسرو پرویز شنیده باشید.

کوه بیستون کرمانشاه

کوه بیستون در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه واقع شده است که در دامنه آن، مجموعه تاریخی بیستون قرار دارد. جالب است بدانید که این کوه در گذشته از موقعیت مکانی مهمی برخوردار بوده چراکه در مسیر جاده ابریشم بوده و به همین منظور، مورد توجه بسیار پادشاهان قرار می گرفته است وبه همین دلیل نیز حفاری‌های زیبا و باشکوهی را برروی آن به یادگار گذاشته اند. این محوطه تاریخی دارای ۲۸ اثر تاریخی و فرهنگی وهمچنین طبیعتی ثبت شده در آثار ملی ایران است.

-معبد اناهیتا کرمانشاه دومین بنای سنگی عظیم ایران:

معبد آناهیتا کرمانشاه

از مبهوت کننده ترین و البته پر رمز و رازترین بناهای طبیعی و شگفت انگیز در ایران می توان به معبد آناهیتای کرمانشاه اشاره کرد که بدون شک در نوع خود، جزء آثار تاریخی و طبیعی بی بدیل این سرزمین است.
البته که بسیار جای تاسف است که بر اثر حوادث طبیعی، گذر زمان و البته بی توجی بشر، این بنا اکنون شبیه به خرابه های بیابانی است. اما بااین وجود، هرگز از ارزش های این بنا کاسته نخواهد شد.

معبد آناهیتا کرمانشاه

در بزرگراه همدان-کرمانشاه که می توان گفت پررفت و آمدترین مسیر مسافران برای رسیدن به شهر کرمانشاه است، در شهر کنگاور، معبد آناهیتا میزبان میهمانان تاریخ دوست ایرانی است. این معبد، آتشکده ای بوده که به احترام و به منظور پاسداشت مقام الهه آب، آناهیتا، مورد استفاده بوده است.

-تکیه معاون الملک کرمانشاه:
با گذر از مکان‌های طبیعی-تاریخی کرمانشاه، حال نوبت به مکان‌ها و بناهای تاریخی ساخته دست انسان‌های باستان می‌رسد. بنای معاون الملک به دست هنرمند حسین خان معین الرعایا در حدود ۱۱۴ سال پیش بنا شده است. اما در نهایت، کار را معمار دوم یعنی حسن خان معین الملک به پایان رساند.
این ساختمان زیبا دارای سه محوطه اصلی است:
-حسینیه: که نشان از دینداری و تفکرات معنوی گذشتگان است. -زینبیه
-عباسیه

معاون و الملک کرمانشاه

لازم به ذکر است که کاشی‌کاری ها و نقوش سنگی این بنا، همچون دیگر آثار هنری و تاریخی ایران زمین، در جهان بی‌همتاست. این بخش‌های اصلی برای عزاداری‌های شیعیان و مسلمانان در ایام محرم، مهیا شده بود؛ زیبینه مخصوص بانوان و دیگر قسمت ها یعنی حسینیه و عباسیه با تابلوها و نقوش بی نظیر خود، برای عزاداری آقایان در نظر گرفته شده بود.

بدون شک ارزش وجایگاه شهری با این حجم از ذخیره‌های غنی فرهنگی، تاریخی و معنوی در کلام نمی‌گنجد و از آنجا که پرداختن به تمام این ویژگی‌ها در این مقال نمی‌گنجد؛ پس شما همراهان عزیز “مجله گردشگری” بلیط اینجا را به ادامه این مطالب در بخش “همه چیز در یک نگاه” کرمانشاه دعوت می‌کنیم.

ادامه دارد…

ویراستار: خانم الهام نورمحمدی

همراه ما در آپارات بلیط اینجا باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها